Agressie kantorennet
Dit punt kwam ter sprake op het CPBW van 28 mei 2019. De werkgroep heeft ondertussen acties ondernomen en geeft een tussentijdse evaluatie met statistieken.
In de kantoren van Brussel (Rogiertoren) en Borgerhout heeft men beslist om te werken met veiligheidsagent en dit zal ook behouden blijven.
Een andere denkpiste om te werken met genummerde tickets heeft men on-hold gezet.
Men onderzoekt wel de mogelijkheid om een personeelslid in te schakelen die de eenvoudige dossiers snel zou kunnen oplossen bij klanten die staan te wachten in de rij aan het infopoint.
De directie vindt het wel belangrijk dat elke collega die te maken heeft met agressie, dit altijd formeel
meldt !
BBTK-SETCa maakt directie er op attent dat men ook naar de oorzaak van die agressie moet gaan zoeken. De agressie komt voornamelijk door frustraties, maar dit is zeker en vast niet goed te praten.
BBTK-SETCa vraagt dan ook om oplossingen te zoeken voor een betere telefonie, de wachttijden, enz …
BBTK-SETCa stelt ook voor om enerzijds het melden van agressie mogelijk te maken door een éénvoudige knop op vb Insite en anderzijds ook om het formulier om agressie te melden te vereenvoudigen.
Wordt vervolgd…
Telefonie
De afgelopen jaren heeft Belfius zijn werkomgeving gemoderniseerd. Dankzij het BeWoW-project is men in staat geweest om de uitrusting op de werkplek te vernieuwen, de kantoorruimte efficiënter te gebruiken en meer flexibiliteit te bieden aan de medewerkers (bijv. telewerk). Dit kan nog beter. De directie stelt twee initiatieven voor om te evolueren naar een modernere en efficiëntere werkplek d.m.v.:
- 1. Microsoft Office 365
Hoewel het evolueren naar Office 365 een noodzaak is omdat Microsoft zijn traditionele Office-aanbod gestaag aan het verminderen is, wordt voorgesteld om in de toekomst te beginnen met het migreren naar dit platform. De reden hiervoor is dat het Office 365-platform het mogelijk maakt om efficiënter, flexibeler en mobieler samen te werken, wat steeds essentiëler wordt om een aantrekkelijke werkgever te blijven. Er zal ondersteuning worden voorzien om het potentieel van Office 365 maximaal te benutten.
- 2. Telefonie via Skype
Voor de traditionele (vaste) telefonie wordt voorgesteld om te evolueren van Cisco (“hard phone”) naar Skype (“soft phone”) voor de hoofdkantoren van Belfius Bank en Belfius Insurance en DVV-kantoren om te evolueren naar een moderner, flexibeler en geïntegreerd geheel van samenwerkings- en communicatiemiddelen.
Voor de medewerkers brengt dit een verandering in hun werkomgeving met zich mee, aangezien de ‘Cisco-telefoons’ geleidelijk aan worden weggehaald. In plaats daarvan zullen collega’s hun laptop moeten gebruiken in combinatie met een headset of een smartphone met Skype-app bij het voeren van een telefoongesprek. Als onderdeel van BeWoW beschikken alle medewerkers al over een headset.
Kantorennet zal voorlopig niet in de scope zitten, net zoals sommige diensten.
De directie stelt ook de voordelen van deze initiatieven voor op vlak van veiligheid, mobiliteit, samenwerking, enz…
Er is nog wel geen startdatum gekend.
Welzijnsindicatoren
De directie geeft een overzicht van het voorbije jaar 2019 over de cijfers i.v.m. absenteïsme, het overzicht van de psychosociale risico’s en de statistieken van de sociale dienst.
BBTK-SETCa stelt zich de vraag na het inkijken van deze statistieken of dit realistisch is voor een team van slechts 3 personen.
De directie zal hier volgend CPBW op antwoorden.
Varia (medische dienst RT 2)
BBTK-SETCa interpelleerde de directie over de rol die ze momenteel spelen binnen de medische dienst. Ze verwijst naar de gesprekken die momenteel bezig zijn zonder vooraf dit te bespreken of aan te kondigen op het CPBW. BBTK-SETCa vraagt wat hun bedoeling is met de medische dienst
binnen Belfius Bank ?
De directie wenst hier niet op in te gaan en belooft om dit punt verder toe te lichten op het CPBW van volgende maand (maart 2020).
BBTK-SETCa zal dit punt dan ook verder nauwlettend opvolgen.