Covid-19, OR en CPBW van maart 2020 : de gezondheid gaat voor

mrt 26, 2020

De verspreiding van het coronavirus heeft onze gewoontes veranderd. Ons vakbondsteam is er om je te begeleiden in deze moeilijke periode en onze afgevaardigden zijn tot je beschikking om je de nodige uitleg te geven. Je kan ons ook een e- mail sturen op feedback@red4you.org.

In deze context van gezondheidscrisis werden twee Skype-vergaderingen georganiseerd tussen de directie en de coördinatoren van de vakbondsorganisaties ter vervanging van de ondernemingsraad (OR) van 20 maart en het comité voor preventie en bescherming op het werk (CPBW) van 24 maart, die werden afgelast. Het belangrijkste onderwerp van deze twee vergaderingen was Covid-19 en de concrete gevolgen voor de organisatie van de activiteiten van de bank en de gezondheid van haar medewerkers.

Verslag van 20 maart 2020

Het management maakt de balans op van de gezondheidscrisis die het personeel en de activiteiten van de bank treft. Hoewel het klopt dat de economische gevolgen aanzienlijk zullen zijn, is het nog te vroeg om er cijfers aan te verbinden, aangezien de duur van de pandemie niet bekend is. Het crisisteam dat werd opgezet, werkt heel goed. Het management wil van deze gelegenheid gebruik maken om alle medewerkers die aan dek zijn te bedanken. Ze zijn een bron van trots voor Belfius. Het Directiecomité (CODIR) komt ten minste één keer per dag om 8.30 uur bijeen, regelmatig een tweede keer aan het einde van de dag wanneer de actualiteit dit vereist.

De IT-infrastructuur ondersteunt de verbindingen op afstand goed. 90% van de verbindingen worden in minder dan twee minuten gemaakt. Wat PI 2 wordt overstelpt met de aanvragen voor Digipass of Mobile Iron. In geval van problemen is de reactiviteit goed.

Er is een lijst van kritieke functies (65 functies) opgesteld en de betrokkenen hebben een attest ontvangen dat de noodzaak van de verplaatsing tussen domicilie en werkplaats naar Brussel bewijst. Het is te verwachten dat er dagelijks 160 collega’s in de RT werken.

112 collega’s bevinden zich momenteel in quarantaine vanwege Covid-19 of griep. Op het niveau van de RT is het aantal toegankelijke verdiepingen teruggebracht tot 12 vanwege het beperkte aantal collega’s dat op het hoofdzetel aanwezig is. Deze moeten uiteraard de normen respecteren die worden opgelegd om de verspreiding van het virus te beperken (1,5 meter afstand, …).

Op het niveau van de kantoren hebben de grootbanken besloten om hetzelfde principe van openstelling op afspraak te hanteren. Sommige door de concurrentie aangekondigde sluitingen van agentschappen zijn hebben betrekking op hun netwerk van zelfstandigen die economische steun willen verkrijgen. Dit is niet het geval bij Belfius.

Het zal niet gemakkelijk zijn om op korte termijn weer een zekere mate van normaliteit te bereiken, aangezien het isolement nog een aantal weken kan voortduren. Originele initiatieven (Skype Coffee, …) zijn momenten die het personeel kunnen helpen om deze periode zo positief mogelijk door te komen en de sociale relaties zelfs op afstand te onderhouden. Het EAP blijft een alternatief waarop elke werknemer (of elk familielid) een beroep kan doen wanneer het isolement moeilijk te hanteren wordt.

BBTK-SETCa heeft zich allereerst aangesloten bij het management in haar bedanking aan het personeel, zoals wij vorige week al deden in onze mededeling. Hoed af voor alle teams die het dagelijks mogelijk maken om de operationele continuïteit te waarborgen, onze klanten te helpen met hun financiële zorgen en de hen gerust te stellen over de terugval op de financiële markten.

BBTK-SETCa had een reeks vragen voorbereid met betrekking tot de financiële situatie van Belfius en de maatregelen die de bank waarschijnlijk zou nemen om onze klanten te helpen die door deze crisis worden getroffen. We zijn ons ervan bewust dat dit niet de prioriteit van vandaag is, maar we komen er nog op terug.

We hebben echter een aantal vragen ingediend waarop het management binnenkort zal reageren:

  • Hoe zit het met de collega’s momenteel ingeschreven in het Mobility Center? Kunnen we de 9 maanden niet verlengen in de wetenschap dat het moeilijk is om te solliciteren?
  • Hoe zit het met de agentschapssluitingen die gepland zijn voor april en mei?
  • Hoe zit het met de implementatie van de Hubs?
  • Welke solidariteitsinitiatieven kan Belfius nemen op het gebied van medische ondersteuning of hulp aan de meest hulpbehoevenden?

Verslag van 24 maart 2020

Covid-19

Tot op heden heeft het crisisteam 137 gevallen geïdentificeerd die worden opgevolgd voor de bank, de verzekeringsmaatschappijen en de dochterondernemingen. 96 werknemers toegewezen aan BT, 11 in de regionale hoofdkantoren en 30 in de kantoren. 1 geval (onafhankelijke medewerker van het zelfstandig net) is positief getest op het virus en 1 medewerker is afwezig om redenen die nog niet zijn gespecificeerd.

Op het niveau van het psychosociaal team waren er minder dan een dozijn telefoontjes van medewerkers in nood. Het EAP (Employee Assistance Program) heeft geen capaciteitsproblemen. Elke vrijdag wordt er een stand van zaken overgemaakt: op 20 maart waren er slechts 3 telefoongesprekken. IDEWE zal ook tips sturen om telewerk draaglijk te maken. Het management onderzoekt de mogelijkheden die er zijn om problemen op te lossen die zich kunnen voordoen in de context van langdurige afzondering.

Wat de gebouwen betreft, herneemt het management de maatregelen die via InSite werden gecommuniceerd (sluiting van verdiepingen op BT en in de regionale zetels, …). Sommige instructies die in de afdelingen werden gegeven, komen niet helemaal overeen met wat van toepassing zou moeten zijn. Het management vraagt de sociale partners om concrete gevallen te melden, zodat HR kan ingrijpen.

BBTK-SETCa stelt toch nog enkele bijkomende vragen :

  • Kritische functies zouden ook thuis kunnen uitgevoerd worden, maar dit wordt geweigerd. Waarom?
    De directie antwoordt hierop dat telewerk geen individueel recht is en door de werkgever wordt bepaald. Directie zegt er wel bij dat maximaal telewerk de opdracht is, indien mogelijk !
  • Heeft men de nodige maatregelen getroffen voor personeelsleden die toch werkzaam zijn in één van de gebouwen? Kunnen zij beschikken over beschermend materiaal ?
    Dagelijks gebeurt er een ontsmettende reiniging van de gebruikte verdiepingen net zoals badgelezer, liftsysteem… . Op alle verdiepingen zijn er alcoholdispensers en doekjes aanwezig. Het voorzien van handschoenen is niet nodig want dit beschermt enkel de handen en houdt het virus niet tegen. Dit zou dan ook een vals gevoel van veiligheid geven.
  • Wanneer personeelsleden terug zullen kunnen gaan werken, zal men dan een volledige desinfectie doen van de verdiepingen ?
    De directie zegt dat dit vandaag niet aan de orde is en dit ten gepaste tijde zal worden bekeken.
  • Hoe zit het met het onderhoud in de kantoren ? Vandaag hebben nog vele kantoren geen of onvoldoende ontsmettingsmiddel en ontsmettingsdoekjes.
    De externe poetsfirma in de kantoren volgen dezelfde richtlijnen als de interne poetsdames. Er werden hieromtrent duidelijke richtlijnen gegeven. Kantoren hebben steeds de mogelijkheid om initiatief te nemen voor aankoop van ontsmettingsdoekjes, enz…
    Daarnaast krijgen de bureaus de komende dagen nieuwe leveringen van desinfecterend materiaal (gel, toetsenbordreiniger).

Nieuw gebouw Gent

BBTK-SETCa vraagt naar een laatste stand van zaken over een mogelijk nieuw gebouw te Gent .
De directie heeft nog steeds niets officieels en is volop bezig met de analyse en gesprekken.

Medische dienst

BBTK-SETCa informeert naar de toekomst van de medische dienst.

De directie legt uit dat de interne medische dienst 2 taken heeft :

  • De eerste is de uitvoering van de check-ups.
    Dit is geen wettelijke verplichting, maar aangezien binnenkort de geneesheer op pensioen zal vertrekken, verkiest Belfius Bank om deze te laten uitvoeren door onze externe partner IDEWE die dit reeds doet in het kantorennet en tevens een enorme kennis expertise heeft op dat vlak.
  • De tweede taak omvat EHBO.
    Hieromtrent zal niks wijzigen. De directie wil enkel de procedures herbekijken (wat zou efficiënter kunnen ?). Na deze studie zal de directie hieromtrent terug komen naar het CPBW.

BBTK-SETCa uit zijn bezorgdheid over mogelijk vertrek van de interne verpleegkundigen, maar de directie garandeert dat men enkel polst naar hun interesses en het zeker en vast niet de bedoeling is om de mensen te ontslaan.

Varia

  • Activiteitenanalyse
    Business Partners en Direct Reports werken aan een activiteitenanalyse van de verschillende afdelingen. Het doel is om de afdelingen (Risk, Finance, …) in overbelasting te identificeren om een “workload balancing” uit te voeren.
  • Verlof
    Als het verlof is aangevraagd en goedgekeurd, heeft de werkgever het recht om een verzoek tot annulering te weigeren. Dit is niet het standpunt van Belfius, maar er moet verlof worden genomen wanneer dat nodig is. Zelfs als werknemers lange tijd telewerken, moet het verlof op een gezonde manier worden beheerd. Zelfs als werknemers lange tijd telewerken, moet het verlof op een gezonde manier worden beheerd. Vakantiedagen zijn bedoeld om de batterijen op te laden.
  • Commissies
    Alle commissies zullen worden geannuleerd tot het einde van de inperkende maatregelen. In geval van urgente zaken wordt een Skype-bijeenkomst georganiseerd.
  • Sociale verkiezingen
    De kieskalender is stopgezet op 19/03/2020. De procedure wordt hervat op X+36 zodra de sector Financiën een standpunt heeft ingenomen. A priori zouden ze in de tweede helft van november moeten plaatsvinden.

Vóór 3 april vindt een uitwisseling plaats om na te denken en overeenstemming te bereiken over het functioneren van de officiële sociale organen in de komende weken.

BBTK-SETCa zal de situatie uiteraard nauwlettend blijven volgen en blijft aan uw zijde.

Als u vragen heeft of meer informatie wilt, aarzel dan niet om een e-mail te sturen naar
feedback@red4you.org of rechtstreeks contact op te nemen met een van uw afgevaardigden.

Uw ploeg BBTK-SETCa (ABVV-FGTB) Belfius