Loonbonus Belfius Connect

apr 17, 2020

Wie is betrokken ?

Een veertigtal werknemers van Belfius Connect die gebonden zijn door een arbeidsovereenkomst met
Belfius Bank NV onder CAO Connect 2017 (Commerciële bedienden, Specialisten, Team managers).

Welke zijn de voordelen die in aanmerking komen om toegekend te worden in 2021?

Het maximum voordeel bedraagt :

  • Voor de Commerciële bedienden: 600 EUR
  • Voor de Specialisten: 1.500 EUR
  • Voor de Team managers: 2.000 EUR

Deze bedragen zijn afhankelijk van de mate van realisatie van het nettoresultaat van Belfius Groep voor het prestatiejaar 2020 in verhouding tot het geraamd nettoresultaat voor het prestatiejaar 2020.

Het gerealiseerde nettoresultaat t.o.v. het geraamd nettoresultaatToekenning %
Groter of gelijk aan 80% 100%
Kleiner dan 80% of groter of gelijk aan 50% 80%
Kleiner dan 50% 0%

Welke zijn de te behalen doelstellingen en de overeenstemmende bedragen (maxima in EUR)?

Doelstellingen voor 2020 (referteperiode) Commerciële
bedienden
SpecialistenTeam
managers
1. Cliëntentevredenheid
  • Luisterbereidheid ≥ 90%

  • Beleefdheid ≥ 90%
90225300
2. Commerciële objectieven te bereiken voor 4 van de 5 produkten
  • Lening op afbetaling: 19.448.704 EUR (nieuwe ontleningen)

  • Bcar: 1.358 nieuwe contracten

  • Flex Invest Plan: 316 nieuwe contracten

  • Pensioensparen: 326 nieuwe contracten

  • Btrack: 720 nieuwe contracten
90225300
3. Detecteren van commerciële opportuniteiten
  • 40 opportuniteiten per medewerker te realiseren
90225300
4. Kennis van producten en processen
  • Gemiddelde globale score van minstens 75% te bereiken
  • 90% van de gerealiseerde testen tijdig uit te voeren
60150200
5. Beschikbaarheid
  • In 95% van de gevallen operationeel zijn op het beginuur van de shift en tot het einde van de shift als de shift duurt tot 22u
90225300
6. Bijkomend voordeel bij het behalen van 4 van de 5 doestellingen180450600

Verschillende correctiefactoren zijn voorzien voor het behalen van de commerciële doelstellingen.

  • Indien het aantal effectieve contacten ≤ 90% is van het geraamde aantal contacten per product via de contactbutton en via de 0800-nummers, wordt het objectief proportioneel aangepast.
  • Voor elke niet behaalde doelstelling per product en die ook niet gerealiseerd werd door het loontrekkende en zelfstandige net, rekening houdend met het gemiddelde percentage, zal de doelstelling in verhouding worden aangepast aan dat percentage.

Voorbeeld
Doelstelling Bcar = 1.358 nieuwe contracten niet behaald (realisatie = 1.250)
Indien het gemiddelde behaalde percentage voor deze doelstelling in de twee verkoopsnetten 90% is, dan wordt de Connect doelstelling aangepast aan 90%, hetzij 1.222 nieuwe contracten.

Voor BBTK- SETCa was het belangrijk dat er rekening gehouden werd met de Covid-19 crisis en dat deze op de een of andere manier werd geneutraliseerd bij het bereiken van de doelstellingen.

Met betrekking tot het detecteren van commerciële opportuniteiten, zijn twee correctiefactoren toegepast:

  • om rekening te houden met verlofdagen en ziektedagen (1 opportuniteit per week = 40 weken)
  • om rekening te houden met de werkelijke tijd dat de werknemer volledig is opgeleid in het programma S+1; het aantal te realiseren opportuniteiten zal evenredig zijn met de einddatum van de opleiding.

Wanneer zal de loonbonus betaald worden?

De loonbonus wordt betaald op 1 april 2021, met valutadatum de voorlaatste werkdag van maart.

Wat is de sociale en fiscale behandeling van de loonbonus voor de werknemer?

Slechts een solidariteitsbijdrage van 13,07% wordt ingehouden. Het is belastingvrij.

Hoe wordt de verwezenlijking van de doelstellingen gecontroleerd?

Het is de bedoeling dat de vakbondsafvaardiging om de zes maanden een verslag ontvangt met de resultaten van de vastgestelde doelstellingen.

Daarnaast heeft BBTK- SETCa verzocht om een driemaandelijkse follow-up in de commissie netwerk.