Covid-19
De directie stelt de resultaten voor van haar onderzoek naar onze gevoelens over de maatregelen die in het kader van de pandemie zijn genomen. Bijna 76% van de medewerkers reageerde en de resultaten zijn over het algemeen positief: medewerkers hebben hun ritme in telewerken gevonden en er heerst een goede teamgeest (90% van de respondenten). Wat betreft collega’s die zich ongemakkelijk voelen, het komt door de duur van opsluiting en de isolatie.
Qua materiaal komt de belangrijkste klacht uit het gebrek aan ergonomische materiaal.
De directie specificeert ook dat elke werknemer die door de Covid-19 wordt getroffen, onderworpen is aan persoonlijke ondersteuning van de psychosociale cel. Gelukkig zijn er binnen Belfius niet veel gevallen.
Wat betreft airconditioning is een analyse uitgevoerd door een externe firma, hoewel er weinig kans is dat het virus
op deze manier wordt overgedragen. Goede ventilatie en regelmatig onderhoud van de installaties verminderen het risico op infecties aanzienlijk.
Bij Belfius wordt verse lucht in de ventilatiekanalen geblazen. De enige uitzondering is bij sommige agentschappen
waar men de ruimtes moet ventileren door de ramen te openen.
Het feit dat de directie de gezondheid van collega’s vooropstelt, wordt zeer gewaardeerd. De psychosociale cel heeft ook contact opgenomen met de emo-ambassadeurs om hen te sensibiliseren en deze bezorgdheid
over het hele netwerk door te geven. Paradoxaal genoeg is er nog geen contact opgenomen met het EAP in verband met de pandemie,
waarschijnlijk vanwege de informatiestroom die door de media wordt verstrekt.
Ten slotte worden momenteel, aangaande de lockdown, versoepelende maatregelen onderzocht en vindt regelmatig overleg plaats tussen de sociale partners en de directie om de beste alternatieven te kiezen,
zowel voor het hoofdkantoor als voor het netwerk. Het sleutelprincipe is voor alle partijen hetzelfde:
de gezondheid van medewerkers en klanten blijft de prioriteit. Iedereen moet in goede
veiligheidscondities kunnen terugkeren.

Bezoeken CPBW 2020
Gezien het uitstel van de sociale verkiezingen en de huidige pandemie, worden de CPBW-bezoeken aan agentschappen of op het hoofdkantoor in aanwezigheid van afgevaardigden van vakbondsfracties uitgesteld tot 2021.
BBTK-SETCa vraagt toegang tot de bezoekrapporten van IDPBW / EDPBW.
Werking helpdesk (28000) in het kader van het telewerk
Over dit onderwerp wordt regelmatig feedback gegeven aan de Ondernemingsraad (OR). Patrick Devis zal bij een volgende OR komen om feedback te geven.
Jaarlijkse informatie
In tegenstelling tot wat wordt vermeld in het jaarverslag, zijn de kosten gelinkt aan Wellbeing gestegen van 2018 tot 2019, maar de directie was vergeten een factuur van 48.000 euro in het totaal op te nemen voor 2019.
Hubs en fietsparkings
Fietsparkings in de hubs was niet voorzien. Er zal nu geval per geval een haalbaarheidsonderzoek worden uitgevoerd. Er is de mogelijkheid om te overwegen om een pand dichtbij de hub te huren.