Telewerken en lockdown: hoe zich te organiseren?

mei 4, 2020

De overgrote meerderheid van de medewerkers is al enkele weken intensief bezig met telewerken. Permanent thuiswerken heeft voordelen maar ook nadelen.

De voordelen zijn duidelijk: geen verplaatsingen of dresscode.

Maar je moet andere zaken beheersen die goede arbeidsomstandigheden kunnen verstoren:

  • Afleiding door middel van televisie, sociale netwerken, …
  • De moeilijkheid om zichzelf te disciplineren om te gaan zitten en te werken
  • Niet het gevoel hebben “het kantoor te verlaten” en de menselijke interactie met collega’s missen
  • Je kinderen helpen / begeleiden terwijl je een productieve professionele activiteit houdt

BBTK-SETCa ontvangt dagelijks getuigenissen die de ervaring van werknemers weerspiegelen. Informatie verschijnt regelmatig op InSiTe (link). Via verschillende artikelen vind je de komende weken “tips & tricks” waarmee je je nieuwe werk omstandigheden kunt beheersen en in harmonie kunt blijven met je lichaam en je geest.

Dus, wat kunnen we doen ?

  • Stel een routine op
    Doe alsof je naar kantoor gaat (zich wassen, zich aankleden, ontbijten).
  • Werk volgens een regelmatig schema
    Plan uw werkdag alsof u op kantoor bent en houd u aan vaste kantooruren.
  • Gebruik een vaste werkruimte
    Zorg ervoor dat deze ruimte gereserveerd is voor professionele activiteiten en kies indien mogelijk een plaats weg van de drukte van het huis.
  • Neem pauzes om je geest tot rust te laten komen
    Neem om de 2 uur een pauze van 10 minuten, verlaat de plaats waar u werkt en vertel de mensen om u heen of u alleen wil zijn of niet tijdens uw pauzes.
  • Blijf in contact met collega’s
    Gebruik de beschikbare kanalen (e-mail, Skype, …).
  • Verlaat het huis minstens één keer per dag
    Haal wat frisse lucht op je terras, in je tuin of buiten, maak een wandeling.

Uw ploeg BBTK-SETCa (ABVV-FGTB) Belfius