Covid-19
De directie gaf vorige week een stand van zaken over de maatregelen die men zal nemen in het kader van Covid-19. Er werd ook uitleg gegeven over de risicogroepen en kwetsbare personen.
Naar aanleiding van deze presentatie geeft BBTK-SETCa het volgende advies:
BBTK-SETCa begrijpt de beslissing van de directie om telewerk verder te behouden tot eind augustus, maar wenst hier toch enkele zaken aan toe te voegen:
- Als telewerk de norm is, moeten personeelsleden ook kunnen beschikken over deftige apparatuur om hun werk uit te voeren (groot beeldscherm,….).
- Het kan ook niet de bedoeling zijn dat vb. alleenstaande mensen en/of mensen die nood hebben aan sociale contacten worden geïsoleerd. Bovendien ontvangen we ook redelijk wat opmerkingen dat voortdurend thuis telewerken onmogelijk is voor sommige personeelsleden omwille van ergonomische problemen en/of familiale omstandigheden. Door de voorstelling van deze exit-strategie lijkt het ons perfect mogelijk om maatregelen qua afstand e.d. te respecteren. BBTK-SETCa wenst dan ook dat deze beperkte doelgroep van personeelsleden na overleg met de interne preventiedienst de mogelijkheid krijgen om af en toe te komen werken op hun werkplek (volgens de regels van team A en team B).
BBTK-SETCa is verheugd dat er uiteindelijk een definitie werd bepaald m.b.t. risicogroepen en kwetsbare personen. BBTK-SETCa begrijpt dat een dusdanige definitie in de huidige omstandigheden niet sluitend kan zijn en ruimte open laat voor interpretatie en vraagt dan ook de nodige soepelheid aan de dag te leggen bij de beoordeling of de betrokken medewerker al dan niet als dusdanig moet worden beschouwd. BBTK-SETCa wenst ook dat alle personeelsleden die tot deze doelgroepen behoren, kunnen blijven thuiswerken indien zij dat zelf verkiezen. Dit betekent dat deze personeelsleden bij een eventuele heropstart vanaf september in team A en team B hier niet bij worden betrokken.
BBTK-SETCa kan zich akkoord verklaren met het roadbook Building (preventie Covid-19 @ Belfius). Ze heeft wel nog enkele bemerkingen:
- Dat materialen die moeten worden voorzien (o.a. dispensers,…) ook aanwezig zijn bij de start/aanvang.
- Voorzien van dispensers met handgel aan de ingang van coffee en copy corners?
- Dat het onderhoud/reiniging van de werkplekken grondig zal gebeuren net zoals ook het toetsenbord, beeldscherm en vaste telefoon. Is hiervoor een procedure voorzien? Gebruikt men desinfecterende reinigingsproducten ? Gebeurt de reiniging van de werkplek en materiaal door dezelfde firma ?
- Is er cleaning voorzien in trappenhal en liften ?
Naast al deze praktische maatregelen in de gebouwen is het ook belangrijk dat de maatregelen worden herhaald i.v.m. de bewustmaking/verantwoordelijkheid van de werknemers. Met name in het geval van ziekte met een vermoeden van Covid-19 bij het personeelslid of een inwonend familielid, moet de procedure die moeten worden toegepast duidelijk zijn voor alle personeelsleden.
De directie stelt tevens de generieke gids ‘Veilig aan het werk in Belfius’ voor die is bestemd voor de medewerkers van de hoofdzetel en regionale zetel. Eind volgende week zal deze info ook worden verstuurd naar het personeel met verwijzing naar de maatregelen op Insite + de aandacht te vestigen naar de belangrijkheid om deze door te nemen.
Procedure ergonomisch materiaal
Naar aanleiding van de vele vragen die BBTK-SETCa de afgelopen weken mocht ontvangen over de nood aan ergonomisch materiaal, werd dit punt door onze vakbond reeds meerdere malen aangekaart.
Er werd uiteindelijk beslist dat mensen die deze problemen ondervinden altijd eerst contact moeten opnemen met arbeidsgeneesheer (IDEWE) voor advies omtrent ergonomisch materiaal.
Individueel reeds toegewezen materiaal in het verleden (ergonomische stoel en voetensteun) kan worden afgehaald op de werkplek na contact met arbeidsgeneesheer (IDEWE). De interne preventiedienst zorgt nadien voor de organisatie.
Voor ander IT-materiaal (scherm, klavier, muis…) bestaat de mogelijkheid dat medewerkers dit zelf kunnen aankopen via EPP (Employee Purchase Program).
De bank werkt ook samen met een firma voor ergonomische stoelen en dit aan verminderde prijzen. Meer info via deze link.
Aangepaste werkorganisatie in de kantoren vanaf 2 juni
De directie geeft een uiteenzetting over de werkorganisatie in de kantoren vanaf 2 juni.
De agentschappen blijven enkel open op afspraak, maar de sluiting van de infopunten wordt verlengd tot eind augustus ! De afspraken blijven behouden op weekdagen van 9 tot 16 u en op zaterdag van 9 tot 12u.
Het gebruik van digitale en afstandskanalen blijft de voorkeur behouden en fysieke klantencontacten zijn enkel toegestaan indien oplossing op afstand niet mogelijk is.
Sinds 25/5 zijn de fysieke contacten buiten het agentschap ook uitzonderlijk en na voorlegging aan regiomanager en netwerkmanager.
De vaste toewijs van de personeelsleden aan één agentschap en mobiliteitsverbod tussen de verschillende agentschappen blijft behouden, behalve voor de regiomanager.
Er komt geen verplichte quarantaine meer bij een definitieve kantoorsluiting. Deze medewerker krijgt dadelijk een vaste toewijzing aan een ander kantoor van de cluster.
Het contactverbod tussen de agentschappen en centrale/regionale diensten blijft behouden met uitzondering voor dringende en noodzakelijke immo-activiteiten en een beperkt aantal functies (BBE,PBE,WAP en Network Manager) indien noodzakelijk en na voorlegging aan commerciële directie.
Deze maatregelen zullen natuurlijk gerevalueerd worden in functie van (eventuele) beslissingen genomen door de Nationale Veiligheidsraad, en meer specifiek omtrent het aantal personen toegelaten in de zogenaamde ‘bubbel’.
Contact met emo-ambassadeurs in kantorennet
De interne preventiedienst nam contact op met alle emo-ambassadeurs met als doel te informeren naar hun welzijn, activeren in hun rol en tevens te kijken hoe men hen verder kon ondersteunen.
De resultaten hiervan kan je steeds bekomen mij één van onze BBTK-SETCa afgevaardigden, maar we kunnen besluiten dat wij als BBTK-SETCa ook dezelfde info krijgen uit het kantorennet (o.a. angst/paniek voor infectie van virus, wrevel over te late leveringen van materiaal, de hoop dat de objectieven redelijk blijven in de huidige omstandigheden, enz…).
IDPBW (interne preventiedienst) to be & together
De directie geeft een voorstelling hoe zijn de toekomst zien van de interne preventie dienst. Ze wensen een nieuwe ‘together’ structuur (Belfius Bank en Belfius verzekeringen) die niet zal leiden tot jobverlies.
BBTK-SETCa zal het voorstel grondig analyseren en volgende maand zijn advies hieromtrent geven.
Adviezen van BBTK-SETCa tijdens de voorbije uitzonderlijke CPBW’s (12 & 19 mei)
- Advies wat de klantenbezoek betreft
BBTK-SETCa kan akkoord gaan met een klantenbezoek onder voorbehoud van strikte regels en de veiligheidsvoorschriften. Deze bezoeken worden beperkt tot het strikte minimum en op voorwaarde dat er geen digitale alternatieven zijn. Personeelsleden kunnen niet verplicht worden om klantenbezoeken te doen en dus vrijblijvend. BBTK-SETCa wenst ook graag een duidelijke formulering van de doelgroep en de mogelijke gevolgen van deze klantenbezoeken (vb verplicht telewerk gedurende 1 week na bezoek…).
- Advies Nieuwe medewerkers Connect
BBTK-SETca heeft alle begrip dat deze mensen opleiding moeten krijgen. Het gaat wel om een tamelijk ‘grote’ groep, zelfs is het op één verdieping.
BBTK-SETCa zou toch positief advies kunnen geven over het principe, maar onder een paar voorwaarden:
– Vanaf het eerste ontstaan van symptomen bij eender welke , moet de vorming onderbroken worden (dat wil zeggen dat de persoon die de symptoom heeft, reeds sinds x dagen besmettelijk was en alle deelnemers (interne en externe, coaches, enz) in quarantaine moeten geplaatst worden. Dit moet vanaf het begin duidelijk afgesproken worden.
– De coaches moeten ook de deelnemers elke dag de maatregelen van hygiëne en sociale afstand herinneren.
BBTK-SETCa had graag ook wat meer info gehad over de noodzakelijke aanwezigheid van deze medewerkers gedurende minstens 8 weken. Is dit echt noodzakelijk en zijn er gene alternatieven ?
- Advies Beschermingsmiddelen
BBTK-SETCa leest graag dat de bank zijn uiterste best doet om de veiligheid te garanderen van zijn personeelsleden met voldoende beschermingsmaatregelen.
BBTK-SETCa wil echter de aandacht vestigen dat sinds de opstart begin deze week in de kantoren de levering van materialen onvoldoende blijft:
– zo is er nog steeds onvoldoende handgel beschikbaar en/of geen dispenser.
– plexi-schermen zijn jammer genoeg ook niet voor alle collega’s aanwezig op dit ogenblik.
– e-shop nog steeds niet aangepast om bijbestellingen te kunnen doen.
– affiches zijn er voldoende, maar zelf af te drukken op A4 en dus in zwart wit … er is nood aan 1 enkele GROTE affiches in kleur voor zone 1 en 2, met vermelding”” enkel op afspraak” en de vraag naar” mondmaskers “op te zetten …
– …
We vragen dan ook dat alle nodige beschermingsmiddelen aanwezig zijn bij de start in alle gebouwen en kantoren !
Het ter beschikking stellen van minstens 1 mondmasker op de hoofdzetel en regionale zetels, lijkt ons iets te beperkt en hadden we graag naar minstens 3 tot 4 willen verhogen.
Voor het verplicht gebruik van de handschoenen voor specifieke diensten, hadden we ook graag de doelgroep gekend zodat zeker niemand wordt vergeten.
‘Stay Save Kit’ lijkt BBTK-SETCa ook een zeer goed voorstel en hiermee zijn we dan ook akkoord. Graag wel een lijst van wie wordt beschouwd als mobiele medewerker aub.
- Advies Tijdelijke sluiting van restaurant RT 3 en RT 4 (The Village)
BBTK-SETCa kan over deze tijdelijke maatregel een positief advies geven en verwijst hiervoor naar de maatregelen van de nationale veiligheidsraad die natuurlijk ook binnen onze bank moeten worden toegepast. Indien men het personeel zal verplichten om te eten aan zijn/haar bureau is voor BBTK-SETCa het dan ook zeer belangrijk dat er dagelijks onderhoud en ontsmetting van de bureaus, vaste telefoons, schermen, klavieren, enz… wordt voorzien.
Aarzel niet voor verdere inlichtingen om contact met ons op te nemen via e-mail naar cpbw@red4you.be.