Verslag ondernemingsraad van 29/05/2020

jun 9, 2020

Economische situatie na Covid-19

Commerciële activiteit wordt hervat. Kredietproductie en kredietlijnen zijn in lijn met het budget. De deposito’s op rekeningen-courant en de depositoboek zijn sterk gestegen. Dit is goed nieuws voor de liquiditeit, maar minder goed voor de winstgevendheid omdat de marktrente negatief is. De ALM- directie neemt de nodige maatregelen om deze rentabiliteit te beschermen.

Op het niveau van de verzekeringen gaat de trend in de richting van begrotingsprognoses. Het onderdeel levensverzekeringen wordt negatief beïnvloed door de financiële markten. De situatie is sinds eind maart aan het verbeteren.

Aandachtspunten blijven de kosten van het risico en de inschatting van de voorzieningen voor waarschijnlijke wanbetalingen. Er is een analyse van de kredietlijnen aan de gang, waarbij de nadruk ligt op bepaalde sectoren en de omvang van het risico. De directie benadrukt het fantastische werk van de teams die hieraan werken en schat dat tegen het einde van het kwartaal 40% van de lijnen op deze manier geanalyseerd zullen zijn. Tegelijkertijd worden de economische ontwikkelingen nauwlettend gevolgd om 100% van de risico’s te dekken.

Interne Preventie Dienst: TO BE & TOGETHER

De directie geeft een voorstelling hoe ze de toekomst zien van de interne preventie dienst. Ze wensen een nieuwe ‘together’ structuur (Belfius Bank en Belfius verzekeringen) die niet zal leiden tot jobverlies. Het aantal VTE’s zal binnen de bank met 2,5 afnemen (gedeeltelijke overplaatsing van een persoon naar HRM en natuurlijk en/of aangekondigd vertrek). De nieuwe structuur is van toepassing vanaf 1 juli 2020. De directie heeft er vertrouwen in dat de kwaliteit van de dienstverlening zal verbeteren.
BBTK-SETCa zal het voorstel grondig analyseren en volgende maand zijn advies hieromtrent geven.

Advies van BBTK-SETCa over de nieuwe organisatiestructuur van Belfius Commercial
Finance (BCF)

Tijdens de vorige ondernemingsraad heeft de directie ons uitgelegd waarom de organisatiestructuur van Belfius Commercial Finance wordt aangepast.
Vanwege de achteruitgang van de organisatie in de afgelopen jaren was het belangrijk om een grondige reflectie uit te voeren. Wij zijn van mening dat de auditaanbevelingen die zullen worden uitgevoerd, BCF in staat zullen stellen om een efficiëntere en klantgerichte organisatie te hebben.
De verbetering van de processen enerzijds en de verduidelijking van de rollen en verantwoordelijkheden anderzijds zouden waarschijnlijk de samenwerking en het overleg tussen de diensten moeten bevorderen. Dit moet leiden tot een beter risicobeheer door middel van een snellere opsporing en het vermijden van fraudepogingen.
Op sociaal vlak stellen we vast dat BCF 2 extra VTE’s zal hebben en zal stijgen van 55,6 VTE naar 57,6 VTE. Dit zal resulteren in een versterking van het CFA-team en de toewijzing van de functie van Operations Manager.

Met het oog op de groeiambities van BCF vinden wij het echter essentieel dat de middelen optimaal op elkaar worden afgestemd. Om niet terug te vallen op de problemen van het verleden en om te kunnen reageren op nieuwe uitdagingen, moeten de DO- en PO-teams naar onze mening dan ook voldoende capaciteit hebben.
We benadrukken ook het belang van opleiding, waaraan het tot nu toe ook heeft ontbroken. Naast het geplande opleidingsplan moet er op dit gebied een regelmatige en serieuze follow-up plaatsvinden. Collega’s moeten een individueel beeld hebben van het aantal gevolgde en te volgen trainingsdagen.
Wij willen er ook op wijzen dat het belangrijk is dat de kennis effectief wordt doorgegeven en dat er de nodige tijd aan wordt besteed. De werklast mag op geen enkele wijze een rem of belemmering vormen voor dit proces.
Wat de functies betreft, merken we op dat er geen invloed zal zijn op het type en de indeling ervan.
We merken op dat de directie het salarispakket voor de huidige werknemers zal bewaren. Toekomstige SO-teamleden krijgen geen bedrijfswagen meer. Dit zou er misschien toe kunnen leiden dat nieuwe rekruten deze functie voortijdig verlaten.

Als conclusie kan worden gesteld dat de BBTK-SETCa, die zoals gebruikelijk aandacht wil blijven besteden aan de uitvoering van de nieuwe structuur, een positief advies uitbrengt op voorwaarde dat de directie rekening houdt met de gemaakte opmerkingen en voorziet in een beoordeling van de situatie over een jaar.

BBTK-SETCa advies over de aangebrachte wijzigingen Belfius OFP-pensioenoverzicht

De aanpassingen van de pensioenoverzichten van Belfius OFP vallen onder het toepassingsgebied van IORP II, de 2e Europese richtlijn voor pensioenfondsen.
Aangezien de opmerkingen van de BBTK-SETCa in aanmerking zijn genomen, brengen wij een positief advies uit.

Commissie Tewerkstelling

De directie geeft commentaar op de cijfers van de commissie. Eind april 2020 waren er 156 vacatures. 18 medewerkers volgen het traject van het Mobility Center (7 kaderleden en 11 bedienden). De opleidingstrajecten zijn hervat sinds 8 mei.

Resultaten End Year 2019-2020

De directie geeft commentaar op de salarisontwikkeling zoals die is toegepast na de implementatie van het nieuwe salarisbeleid. 95% van de werknemers ontving een vaste wiskundige verhoging en 5% een discretionaire verhoging. Sinds 1 januari mag er geen stage meer doorlopen om kader te worden of om toegang te krijgen tot een hogere band. Als onderdeel van de Spot Awards (793 toekenningen) ontvingen 760 medewerkers een bonus in 2019.

Commissie Netwerk

De commissie net ging andermaal niet door maar we ontvingen de eerste info over de loonbonus 1ste kwartaal 2020.

Er dienen 4 deelobjectieven behaald te worden om de loonbonus te ontvangen:

  • Auditscore: OK
    De norm is 3 en we behalen 4,38.
  • Belfius Way Legal & Ethics (deelobjectief 149) : NOK
    De norm is 80% en momenteel scoren we lager.
  • RFT WK (Right First Time controle op volledigheid van de ingediende dossiers) : OK
    De norm is 80% en we behalen 94,10%.
  • Aantal dagen vorming: NOK
    De norm is 4 dagen per VTE. We behaalden amper 0,67 dagen en dit ten gevolge van de Covid-19 maatregelen.

Aangepaste werkorganisatie in de kantoren vanaf 2 juni

De directie geeft een uiteenzetting over de werkorganisatie in de kantoren vanaf 2 juni.
De agentschappen blijven enkel open op afspraak, maar de sluiting van de infopunten wordt verlengd tot eind augustus! De afspraken blijven behouden op weekdagen van 9 tot 16 u en op zaterdag van 9 tot 12u. Het gebruik van digitale en afstandskanalen blijft de voorkeur behouden en fysieke klantencontacten zijn enkel toegestaan indien oplossing op afstand niet mogelijk is.
Sinds 25/5 zijn de fysieke contacten buiten het agentschap ook uitzonderlijk en na voorlegging aan regiomanager en netwerkmanager.
De vaste toewijzing van de personeelsleden aan één agentschap en het mobiliteitsverbod tussen de verschillende agentschappen blijft behouden, behalve voor de regiomanager.
Er komt geen verplichte quarantaine meer bij een definitieve kantoorsluiting. Deze medewerker krijgt dadelijk een vaste toewijzing aan een ander kantoor van de cluster.
Het contactverbod tussen de agentschappen en centrale/regionale diensten blijft behouden met uitzondering voor dringende en noodzakelijke immo-activiteiten en een beperkt aantal functies (BBE,PBE,WAP en Network Manager) indien noodzakelijk en na voorlegging aan de commerciële directie.
Deze maatregelen zullen natuurlijk gerevalueerd worden in functie van (eventuele) beslissingen genomen door de Nationale Veiligheidsraad, en meer specifiek omtrent het aantal personen toegelaten in de zogenaamde ‘bubbel’.

Heb je vragen of wil je bijkomende informatie?
or@red4you.be of rechtstreeks contact opnemen met een van onze afgevaardigden. Bent u niet aangesloten en wenst u onze publicaties te ontvangen, aarzel dan niet om ons dit te laten weten door een mail te sturen naar or@red4you.be. Als een van uw collega’s geïnteresseerd is in onze publicaties, aarzel dan niet om ze naar hen op te sturen.