Core Banking Renewal (CBR)
Stand van zaken
De directie bracht een verslag uit over de stand van zaken van het CBR-project. Ze herinnerde eraan dat dit een project is dat 5 tot 7 jaar zal duren en dat gericht is op het verbeteren van de systemen en het vereenvoudigen van het productassortiment. Vandaag werken ongeveer 60 collega’s, zowel Business als IT, hier aan mee. Dit aantal zal naar verwachting verdubbelen.
De studiefase is nu afgerond. Er is een partner gekozen, Finacle. Momenteel wordt een proefproject uitgevoerd om ervoor te zorgen dat wat de leverancier heeft aangekondigd overeenkomt met de werkelijkheid. Voor deze pilot is gekozen voor Fiscoline omdat het een vrij eenvoudig product is en het volume ervan relatief beperkt is. De teams testen dus de werking van de tool, het gebruiksgemak, maar ook de contacten met de verschillende partners (Bank, Accenture, Finacle). Deze pilot maakt het mogelijk om vast te stellen of er gaps zijn en, zo ja, hoe deze kunnen worden verholpen. De directie specificeert dat de tool zal worden gebruikt in overeenstemming met de geldende regels binnen de bank (NPAP, Agile Delivery Model…).
De ambitie is om tegen het einde van dit jaar een eerste dashboard in agentschappen te leveren, zodat de medewerker een 360°-zicht heeft op de situatie van de klant (financiële producten, kansen, gezinssituatie). PCB is eveneens betrokken via Digitally Enabled Bankers (DEB), een project waarbij hetzelfde type scherm zal worden aangepast aan specifieke PCB-behoeften.
De algemene planning is in uitvoering.
BBTK-SETCa merkt op dat er veel vragen zijn op het terrein: de conceptuele modellen worden ontwikkeld door externe architecten en er is nog veel vaagheid terwijl het project naar verwachting snel zal vorderen. Aan de andere kant durven collega’s zich niet meer te verzetten tegen beslissingen van bovenaf. Ze vinden de timing onrealistisch en staan onder druk.
De directie benadrukt dat dit een essentieel, complex project is en dat het daarom logisch is dat het zeer emotioneel is. Het erkent dat de prioriteiten vaak zijn herzien. De ontwikkelingscapaciteit is verhoogd met 1000 mandagen. De boodschap is doorgegeven aan het Directiecomité: we moeten ons richten op de realisatie van onze ideeën en niet op initiatieven.
BBTK-SETCa vraagt zich af wat de planning is: een eerste levering zou in november moeten plaatsvinden, terwijl we nog geen zicht hebben op de gaps. De directie antwoordt dat er veel ontwikkeld kan worden door IT zonder interactie met Finacle. Dit werk kan worden gedaan.
IT – Algemene aspecten
BBTK-SETCa gaat in op het punt van het herzien van de projectprioriteiten en hun emotionele en motiverende impact op de collega’s. Het in de koelkast zetten van een project waarin men veel geïnvesteerd heeft is ontmoedigend voor collega’s. We vragen dat de directie hiermee rekening houdt in zijn communicatie. De directie is zich hiervan bewust: werken aan een project gaat verder dan euro’s. Ze zorgt ervoor dat alle projecten worden ontwikkeld (soms met een beperkte scope).
BBTK-SETCa wil graag weten of het te starten onderzoek naar de tevredenheid over IT ook het projectaspect zal omvatten. De directie antwoordt in negatieve zin. Met de Covid-19 situatie werd de directie zich bewust van de noodzaak om te investeren in het workplace aspect. Ze willen horen wat hun collega’s verwachten op het gebied van hardware (hard en software). Het andere punt dat in de enquête aan de orde komt, betreft de helpdesk. Wat dit laatste punt betreft, is de directie van mening dat de stabiliteit sterk is verbeterd.
BBTK-SETCa bespreekt het partnerschap met Proximus en het daaruit voortvloeiende Edison-project. Zal dit nieuwe project leiden tot een zoveelste herziening van de prioriteiten? Wat is de impact op de planning?
De directie wil een eerste levering doen in maart 2021 en een tweede in juni. Het partnerschap moet gezien worden als een gemeenschappelijk platform, zoals N26 of Revolut: Proximus-klanten krijgen er een app voor hun bankverrichtingen. Dit is vergelijkbaar met wat er voor Immovlan is gedaan: de klant begeleiden vanaf het moment dat hij wil kopen of huren.
Tot slot stelt BBTK-SETCa de directie vragen over de herpositionering van de Solution Designers (SD) in de IT-hiërarchie.
De SD-collega’s waren uit hun teams “gehaald” om hen een meer transversale kijk op hun projecten te geven, maar de ervaring leert dat dit resulteerde in een ontkoppeling tussen de teams en SD. Om deze reden zullen ze hun hiërarchische positie binnen hun team terugkrijgen.
4 E – Programma
Het 4E-programma (End-to-End, Efficiëntie, Ervaring, Engagement) is een van de belangrijkste hefbomen van Belfius’ strategie voor 2025. De doelstellingen zijn divers: het identificeren van aanzienlijke efficiëntiewinsten en gebieden die moeten worden geëlimineerd, interacties met strategische initiatieven, …
Dit tweejarige programma bestrijkt een belangrijk deel van alle bankprocessen. Sinds 2019 zijn er twee proefgebieden getest: kredieten en kaarten.
Waarom kredieten (loans)?
Customer Loan Services (CLS) heeft een oplossing nodig om de beperkingen tussen de beschikbare capaciteit, de aankomende pensioneringsgolf en de groeiambities van 2025 zo goed mogelijk te beheren. Het doel is om enerzijds de beschikbaarheid en het gebruik van de gegevens te maximaliseren en anderzijds de beslissingen te automatiseren.
BBTK-SETCa merkt op dat de geplande upgrade van de SNI-IRS-tool, die een belangrijke tool is die dagelijks gebruikt wordt door de analisten, gelukkig uitgesteld werd. De nieuwe versie hernam de eerder ingevoerde informatie niet, wat een aanzienlijke werklastverhoging zou betekenen voor de analyseteams. De directie deelt mee dat de geplande upgrade uitgesteld werd tot begin augustus.
IT dient tegen die datum een oplossing te ontwikkelen om de transfert van historische informatie naar de nieuwe versie mogelijk te maken. Tevens zal de verdere ontwikkeling van de SNI-IRS-tool deel uitmaken van het 4 E -programma. Vooral de performantie van de tool dient verbeterd te worden.
Waarom kaarten (cards)?
Een grondige evaluatie van het Cards-proces zal het mogelijk maken om te voldoen aan de nieuwe klanten ervaringsnormen die door GAFA en E-Retailers worden opgelegd, om zich grotendeels te richten op het stimuleren van de digitale verkoop, in volledige overeenstemming met de Strategie 2025, om een enorme administratieve werklast voor de agentschappen te elimineren en om een aanzienlijk aantal oproepen naar B-Connect te verminderen, …
De vooruitzichten voor 2025 zijn een steeds concurrerender en innovatiever betalingsecosysteem, een toename van contactloze en digitale betalingen (contactloze kaarten, wearables, enz.), …
Vanaf het derde kwartaal zal het programma andere gebieden bestrijken: hypothecaire leningen, (pre-)invordering, Building Management, HR en IT.
Advies van BBTK-SETCa over de “Together & to be” structuur van de Interne Dienst voor
Preventie en Bescherming op het Werk
Tijdens de Ondernemingsraad van 29 mei heeft de directie ons een nieuwe structuur “Together” voorgesteld binnen de Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (IDPBW), die vanaf juli in werking zal treden.
Deze structurele optimalisatie is bedoeld om de algehele efficiëntie van de preventie op het werk te verbeteren. Ook zullen de aan IDEWE toegewezen budgetten beter worden benut.
Het Hoofd Interne Dienstverlening van Belfius Bank krijgt een dubbel contract aangeboden om een gelijkwaardige rol te vervullen bij Belfius Verzekeringen.
Zijn aanstelling als preventieadviseur maar ook als PAPSY (Preventieadviseur Psychosociale Aspecten) zal het Psychosociale team van de Belfius Bank in staat stellen om op te treden als vertrouwens- personeel bij Belfius Verzekeringen.
De “Together” workload mag de verwerking en opvolging van de dossiers binnen de bank geenszins in de weg staan. Daarom zal BBTK-SETCa niet nalaten te reageren zodra zij van mening is dat de goede werking en de kwaliteit van de opdrachten en taken van het IDPBW in het gedrang komt door een tekort aan medewerkers .
Het is ook belangrijk dat de tweetaligheid van het personeel van IDEWE gewaarborgd is. Bovendien is BBTK -SETCa van mening dat een toegevoegde waarde van IDEWE zou zijn om een medische permanentie te garanderen die is aangepast aan de nieuwe werkorganisatie en Flex Time + (7.00- 18.00 uur).
Op sociaal vlak zal de niet-vervanging van gepensioneerden inderdaad leiden tot een vermindering van de interne tewerkstelling. Bovendien is het belangrijk dat we vooruitdenken en anticiperen op de toekomst. Om het hoofd te bieden aan mogelijke natuurlijke vertrekken, is het beter om ruim van tevoren een interne kandidaat te zoeken, in de wetenschap dat een opleiding tot preventieadviseur minstens een jaar duurt.
We hebben begrip voor de overdracht van de secretariaatsfunctie naar de pool van het HR- secretariaat om een betere operationele continuïteit in geval van afwezigheid en vertrek mogelijk te maken. Deze overdracht zal dus niet leiden tot de uiteindelijke afschaffing van de functie. Wij hameren op het vertrouwelijke karakter van de taken die in het kader van het IDPBW moeten worden uitgevoerd.
Tot slot brengt BBTK-SETCa een voorwaardelijk positief advies uit waarin rekening wordt gehouden met bovenstaande opmerkingen en op verzoek van een evaluatie van het functioneren van IDPBW met regelmatige tussenpozen, zowel in de ondernemingsraad als in het CPBW.
Commissie Tewerkstelling
De directie geeft commentaar op de cijfers van de commissie. Eind mei 2020 waren er 138 vacatures. 15 medewerkers volgen het traject van het Mobility Center (5 kaderleden en 10 bedienden).
Voor elke vraag of verzoek om bijkomende informatie kan je een e-mail sturen naar or@red4you.be of rechtstreeks contact opnemen met een van onze afgevaardigden. Bent u geen lid en wilt u onze publicaties ontvangen, laat het ons dan weten door een e-mail te sturen naar or@red4you.be. Als een van uw collega’s geïnteresseerd is in onze publicaties, aarzel dan niet om ze naar hen op te sturen.