Naar aanleiding van het CPBW van 28 augustus werden we op de hoogte gebracht over het plan voor een progressieve en vooral veilige terugkeer van de Belfius-medewerkers die tot nu toe 100% telewerken.
De directie kwam met volgende voorstellen:
- Een plan van toepassing vanaf 12/9 (omwille van start P-weekend).
- Een terugkeer naar hoofdzetel en alle regionale zetels op VRIJWILLIGE BASIS (uitgezonderd risicogroepen en BCP-lijst) op basis van een verdeling van de medewerkers in team A en B.
- Een maximale bezettingsgraad van 30 % van de verdiepingen en gebouwen. Dit betekent voor de hoofdzetel (Belfius toren) een bezetting van max 850 mensen in totaliteit voor Belfius bank, verzekeringen, filialen en PI-square.
- Een versoepeling van het kader dat fysieke vergaderingen toelaat, nog steeds in beraad is en op 3 september op een extra CPBW zal worden gepresenteerd.
- Workout (RT 2), restaurant (RT 3) en The Village (RT 4) blijven gesloten.
Op basis hiervan heeft BBTK-SETCa toch nog enkele bemerkingen en vragen:
- BBTK-SETCa wenst een duidelijke omschrijving van de doelgroep BCP. Op dit ogenblik behoren personeelsleden tot de lijst BCP, maar hebben zij al sinds maart 2020 kunnen thuiswerken. BBTK- SETCa wenst dan ook dat voor deze personeelsleden telewerken de norm blijft.
- De registratie van telewerkdagen gebeurt in E-HR maar tevens ook de aanwezigheden on site via een nieuwe tool in E-HR (i.k.v. aankomstuur, kennis voorwaarden, …).
Externe medewerkers moeten dit dus ook doen. Hebben deze personen toegang tot deze nieuwe tool? - BBTK-SETCa vraagt tevens om een testfase te voorzien van deze nieuwe tool in E-HR met evaluatie.
- De verdeling van de teams A en B zijn van toepassing voor alle gebouwen? Mogen personeelsleden zich naar een ander gebouw begeven in het kader van Dual Office als je dat doet in de week dat jij verondersteld wordt naar de zetel te gaan?
- Directie geeft een percentage van 30% maximale bezettingsgraad van de gebouwen. Voor de hoofdzetel te Brussel betekent dit max 850 personen, maar BBTK-SETCa wenst ook een overzicht te ontvangen van alle andere regionale zetels.
- Bij aankomst op de hoofdzetel krijgt men bij het badgen een verdieping toegewezen of is dit al bij registratie in de nieuwe tool? Op basis daarvan heeft men een overzicht van het aantal personeelsleden per verdieping.
Hoe doet men dit in de regionale zetels? Blijft het gebruik van trap om naar verdieping te gaan ook mogelijk? - BBTK-SETCa had ook graag een overzicht gekregen van de bezettingscijfers voor een verdieping op hoofdzetel en regionale zetels.
- BBTK-SETCa stelt het op prijs dat men de medewerkers ook de mogelijkheid biedt om met de wagen te komen werken niettegenstaande ze reeds beschikken over een gratis abonnement van trein, bus, … Deze medewerkers kunnen dan gebruik maken van de overige vrije plaatsen in de parking of hun wagen parkeren in de publieke parking met terugbetaling van deze parkeerkosten via onkostennota. BBTK-SETCa vraagt hierbij wel om deze medewerkers duidelijk te informeren dat de bank heeft beslist om geen terugbetaling te doen van de kilometervergoeding voor de verplaatsing zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan.
- BBTK-SETCa vraagt aan de directie toch om de mogelijkheid aan te bieden om via een bestelprocedure een minimum aanbod te voorzien van de catering (broodjes, voorverpakte koude schotels…) voor medewerkers die er voor kiezen om toch te komen werken.
BBTK-SETCa eist dat de communicatie die de directie op InSite zal plaatsen en tevens ook zal worden gegeven door de verantwoordelijke zeer duidelijk wordt gecommuniceerd zodat er geen interpretatie of verwarring mogelijk is. Een terugkeer op VRIJWILLIGE basis betekent dat elk personeelslid zelf beslist of hij/zij naar de hoofdzetel of regionale zetel wenst terug te keren en NIET verplicht kan worden.
BBTK-SETCa geeft dan ook een positief advies in de huidige omstandigheden van Covid-19 mits de directie rekening zal houden met enerzijds onze bemerkingen en anderzijds een antwoord zal geven op onze vragen.