Engagementsbarometer
De directie stelt de engagementsbarometer 2020 voor. 72,10% van de medewerkers hebben deelgenomen aan de enquête (zijnde 3500 respondenten), een stijging van 9% ten opzichte van 2019.
De Engagementsscore is een sterke stijger bij Belfius, zowel op niveau van bank als op niveau van de Verzekeringen: 90,4%.
De acties van de directie hadden tot doel vaste vorm te geven aan de strategie Inspire 2025 (« Meaningful & Inspiring for Belgian Society. Together ») en het vertrouwen van de medewerkers te vergroten. De klant in het middelpunt plaatsen en het welzijn van de medewerkers is voor Belfius een absolute prioriteit.
Het jaar 2020 werd gekenmerkt door de Corona-crisis en de getroffen maatregelen (sanitaire preventie, het veralgemenen van homework, …) werden geappreciëerd door meer dan 90% van de medewerkers. In het gesalariëerde net betreft deze score 80,3% en wordt verklaard door een moeilijkere commerciële ervaring op de werkvloer.
In de resultaten van de Engagementssbarometer vertonen verschillende scores een stijging of een nagenoeg stabiel cijfer.
De directie zal werken aan verschillende punten:
– Fysieke en technologische werkomgeving voor de medewerkers en het daaraan gelinkte gedrag voor een optimale werkbeleving via het toekomstige programma BeWoW 2.0;
– Feed-back en leadership via de programma’s « LeaderShift » et « Career@Belfius »;
– Aandacht in het bijzonder voor structurele verandering en transversale samenwerking.
De directie is zeer tevreden met deze resultaten, alsook over de teamgeest die bij Belfius heerst om ten dienste van de klanten te staan, vooral tijdens deze sanitaire crisis.
BBTK-SETCa stelt de vraag of dit positief resultaat voor elk direct rapport hetzelfde is.
De directie zegt dat dit nog niet grondig is geanalyseerd.
Voorstelling van Katrien Peersman
Katrien Peersman, die 33 jaar bancaire ervaring heeft in verschillende afdelingen binnen de bank, zal het team van vertrouwenspersonen binnen het psychosociale team versterken.
BBTK-SETCa heet haar van harte welkom en kijkt uit naar een goede samenwerking in de toekomst.
Covid-19: stand van zaken
De directie geeft een update over de situatie en benadrukt dat het op InSite gepubliceerde dossier up-to-date is en alle relevante informatie verstrekt.
Covid-19 Analyse van de werkplek in het kantorennet
De risicoanalyse is gebaseerd op de evalutatie van verschillende vlakken: de ernst, de blootstelling, de waarschijnlijkheid en de omstandigheden (personen, uitrusting, omgeving, materialen, organisatie).
De bank werd onderworpen aan verschillende controles om na te gaan of de gezondheidsmaatregelen correct werden toegepast. De resultaten zijn goed: de bank houdt zich aan de door de overheid aanbevolen maatregelen.
Aangepaste procedure: beeldschermbril
De directie zal de terugbetalingsprocedure voor beeldschermbril aanpassen.
Een beeldschermbril wordt gedragen door personen die problemen hebben met het accommodatievermogen van de ogen op intermediaire afstand (60 cm).
De procedure voor tussenkomst in de kosten zal lichtjes worden aangepast. Hoe gaat men tewerk?
- Raadplegen van een arbeidsgeneesheer, een oogarts of optieker;
- Document visuele correctie ingevuld door oogarts en optieker en faktuur optieker;
- Forfaitair bedrag van maximum 260,00 EUR (beperkt tot de effectief gemaakte kosten) ;
- Frequentie : 1 maal per 4 jaar.
BBTK-SETCa vraagt of over deze aanpassing nog kan worden onderhandeld.
De directie zal kijken wat er haalbaar is. Mogelijks laat de directie een eventuele uitzondering toe: indien de arbeidsgeneesheer vaststelt dat er een afwijking van het zicht wordt vastgesteld, kan er een uitzondering worden gemaakt op de frequentieregel.
Wordt vervolgd.
Deze procedure en de praktische details ervan zullen worden gepubliceerd op InSite.
Varia
BConnect
Een nieuwe golf van externen (BConnect) wordt aangeworven. Het vormingstraject start op 18/01/2021.
Nuttige contacten
- – Ontbrekend materiaal (lege bus handgel, leeg koffieapparaat, …) of defecte apparatuur (airco, neonlichten, …): medewerkers dienen contact op te nemen met 02 2225000.
Deze oproep zal worden opgevolgd, zodat BBTK-SETCa, indien nodig, kan tussenkomen om een oplossing te vinden. - IT-problemen (helpdesk): medewerkers moeten contact opnemen met 02 2228000.
- Medische noodgevallen (BT): 02 2223333
- Hello HR: 02 2224000
- Bewaking (BT): 02 2225555
Als u het gevoel hebt dat u het bos door de bomen niet meer ziet of dat u uw stress niet meer onder controle kunt houden, kunt u steeds in alle vertrouwelijkheid een gesprek aanvragen met een vertrouwenspersoon van het netwerk psychosociale hulp of gratis en vertrouwelijk (zelfs anoniem) contact opnemen met het externe EAP via het nummer 0800/84 84 1.
Heb je vragen of wil je bijkomende informatie? Stuur een mail naar cpbw@redbel.be of spreek rechtstreeks één van onze afgevaardigden aan.
Ben je geen lid en wil je onze publicaties ontvangen, laat het ons dan weten door een e-mail te sturen naar cpbw@redbel.be.
Als één van je collega’s geïnteresseerd is in onze publicaties, aarzel dan niet om ze naar hen door te sturen.
Alle artikels kan je terugvinden op onze vernieuwde website www.redbel.be

Volgende vergadering: donderdag 28 januari 2021
BBTK-SETCa afgevaardigden voor het CPBW
- Effectieven: Peter Geerts (coördinator) – Nancy Fabre – Dominique Deltour – Youssef Bahjaoui – Christophe Ruiz-Garcia – Liliane De Lantsheer – Dieter Milleville
- Plaatsvervangers: Benoît Nauts – Isabelle Paepen – Nadia Verbanck – Martine Van Opstal – Grégory Piret – Martine Hella – Sylvie Nedved