Verslag van de Ondernemingsraad van 18 december 2020

jan 7, 2021

Wijzigingen binnen de organisatiestructuur PBR, WEP, Digital& Data en Communications & Customer Experience voor grotere strategische slagkracht

De directie legt de nieuwe structuur van deze directies voor. Je kan de details lezen onder deze link op InSite.

Stand van zaken ICT

De directie komt terug op de prioritisering van de projecten zoals gevraagd door BBTK-SETCa.

  • Een van de manieren om de transversale coördinatie van projecten te versterken in een context van toenemende complexiteit zal de oprichting zijn van Corporate Offices binnen Private, Business & Retail Banking of PBR (voorheen RCB) en Wealth, Enterprises & Public of WEP (voorheen Public & Corporate Banking).
    Er werden 10 grote entiteiten voor de uitvoering van projecten gedefinieerd (Beleggingen, E&E, …) waarvoor de verschillende vertegenwoordigers van de Corporate Offices elke maand samenkomen. Zij zullen deze prioritisering bespreken en vervolgens rechtstreeks rapporteren aan hun lid in het Directiecomité.
  • De tweede manier om de realisatie van de projecten beter door te voeren is het definiëren van een top 15 van de prioritaire IT-projecten. Dit moet het mogelijk maken om eventuele conflicten op het gebied van middelen en planning tussen verschillende projecten op te lossen.
  • Het derde aspect is het waarborgen van voldoende tijd voor het ontwerpen en realiseren van de visuele identiteit van elk project. Daartoe krijgt het Brand Committee een grotere rol bij de creatie en validatie van de ontwerpen.

BBTK-SETCa meldt dat een groot deel van de middelen wordt toegewezen aan Edison en CBR. Veel van de andere projecten in de top 15 lopen hierdoor vertraging op. Buiten die top 15 gaan veel projecten niet meer door. Collega’s worden hierdoor gedemotiveerd.

Voor Edison was het eerste scenario minimalistisch en de timing was zeer scherp.

De scope werd herzien. BBTK-SETCa vergelijkt het met volgende beeldspraak: in plaats van een huis wil men plots een mooie, luxueuze villa met volledige inrichting maar die binnen hetzelfde tijdsbestek moet voltooid worden. Als de directie met dit beeld voor ogen denkt dat door het verhogen van het aantal arbeiders op de werf hieraan verholpen wordt… dan hebben ze het mis : de uitdaging blijft even groot! De directie wil vooruitgaan en tegen elke prijs anticiperen.

Er zijn echter leveringstermijnen die blijven, ongeacht de middelen die worden ingezet. Daar moet men zich ook van bewust zijn.

Het is een gevoel dat leeft en gedeeld wordt door de teams op de werkvloer.

BBTK-SETCa weet niet wie op welk hiërarchisch niveau belooft dat dit haalbaar is. Is het op het niveau van de geassocieerde leden tegenover het directiecomité of op een lager niveau in de IT-hiërarchie naar boven toe om niet te ontgoochelen of uit angst de zaken in vraag te stellen? BBTK-SETCa neigt eerder naar een beetje van beide.

De directie is het hiermee eens. Het is menselijk om ongeduldig te zijn om je ideeën snel werkelijkheid te zien worden. Het is dan ook normaal en gebruikelijk dat IT verzoeken met onrealistische deadlines ontvangt. Het gaat er veeleer om te weten hoe IT invloed kan uitoefenen in de richting van meer realistische doelen en plausibele schema’s opstellen. Daarom verbindt IT zich niet aan een deadline zolang er geen voldoende duidelijke beschrijving van de projecten is, ook niet van de projecten in de top 15.

Om terug te keren naar Edison: voor de eerste releases, die de bank voorbereiden om Telco-producten te kunnen aanbieden, zijn weinig IT-middelen en geen digitale component nodig. Enkel de verkoop van tools zal dus in de kantoren worden gestart. Wat betreft de mogelijkheid voor Proximus om over bankdiensten te beschikken, is de lancering gepland in release 21.3.

Wat CBR betreft, blijven de zaken vooruitgaan. De Fiscoline release/ lease zal volgende zomer beschikbaar zijn.

BBTK-SETCa zal naar goede gewoonte zeker terugkomen op dit dossier en evalueren wat er zal gebeuren in R 21.2, 21.3 en verder.


Stand van zaken PI²

Naar aanleiding van de tussenkomst van BBTK-SETCa op de Ondernemingsraad in november, reageert de directie.

De herstructurering bij PI² volgt op het besluit van IBM om haar activiteiten in 2 bedrijven op te splitsen. IBM moet de entiteit die vertrekt en het beheer van de datacentra gaat verzorgen levensvatbaar maken, vandaar de drastische bezuinigingen op de personeelskosten waartoe in verschillende Europese landen is besloten.

De toepassing van de Renault-procedure bevindt zich in de informatiefase tussen het management en de vakbonden en het hele proces zal tijd in beslag nemen.

De directie geeft aan dat zij zich terdege bewust is van de bestaande problemen en benadrukt dat dit een prioritaire kwestie is. Ze houdt nauw contact met PI² om de continuïteit van de diensten en kritische activiteiten te verzekeren.

In deze context ondergaat de helpdesk, waarvan de kwaliteit van de eerste lijn (Polen) momenteel onbevredigend is, een interne reflectie over de overdracht van de activiteit. Het is voor de directie voorbarig om te praten over het terughalen van PI²-medewerkers, want er zijn verschillende mogelijkheden om de activiteit terug te halen. Het lijkt in ieder geval duidelijk dat de eerste lijn volledig vervangen moet worden en terug naar België moet worden gebracht.

BBTK-SETCa dat altijd waakzaam en bezorgd is geweest over de infrastructuur, ondersteunt deze reflectie en verwacht zo snel mogelijk nieuws en concrete informatie van de directie. Hiertoe moet het sociaal overleg op PI² kunnen verlopen.

Advies Connect2Net

Op de ondernemingsraad van juni 2019 werden we voor de eerste keer ingelicht over het ambitieuze project C2N.

BBTK-SETCa reageerde toen positief verrast te zijn met dit dynamisch plan, maar stelde eveneens vast dat er nog heel wat uitdagingen in het project zaten.

Ondertussen zijn we anderhalf jaar en een corona crisis verder en werden ons op de OR van november 2020 nieuwe stappen in het project voorgesteld. We stelden vast dat er nog heel wat onduidelijkheden en onbeantwoorde vragen blijven. Meermaals hoorden we de termen ‘geleidelijk‘, ‘overgangsjaar’, ‘nog in ontwikkeling’, ‘nog niet gekend’…

… waardoor een advies geven niet gemakkelijk is.

Sluiting van 14 kantoren

Naar, spijtig genoeg, ondertussen jaarlijkse gewoonte kregen we een (voorlopig) overzicht van de te sluiten kantoren in 2021.

Het betreft veelal kleine kantoren met beperkte bezettingen. Kantoor Schaarbeek is daarbij de uitzondering.

Gezien de moeilijke organisatie in kleine kantoren als gevolg van de krappe bezettingen, zou dit een oplossing kunnen bieden en misschien zelfs een positieve weerslag hebben op de werking op voorwaarde dat alle medewerkers zouden weerhouden worden in de betrokken zone. Maar helaas, er werd nu al een afbouw van 14 VTE aangekondigd als rechtstreeks gevolg van de sluitingen.

De betrokken medewerkers waarderen dat er al gesprekken bezig zijn zodat de onzekerheid niet langer dan nodig moet duren. Het takenpakket voor de medewerkers in de kantoren wordt er niet kleiner op (telefonie, verkoop Proximus producten, organisatie mini afspraken, …). De druk is groot op de medewerkers, een sluiting van een kantoor is geen oplossing voor de werkdruk wanneer er tegelijk ook weer collega’s moeten verdwijnen of niet vervangen worden. De omzetting van tijdelijke naar contracten van onbepaalde duur, voor de collega’s die vacante posten invullen – wat in de ogen van de BBTK-SETCa belangrijk is – is een goed signaal op het vlak van stabiliteit, maar blijft op bepaalde plaatsen onvoldoende.

Op basis van deze opmerkingen geeft BBTK-SETCa voor de sluiting van de kantoren een negatief advies.

Samenvoegen van regio’s tot zones

Het samenvoegen van regio’s tot grotere zones, de wijziging van functie RM naar zone manager, rechtstreekse rapportering aan de directie, wegvallen van enkele management lijnen … Deze punten vinden we een logische en zelfs positieve stap in het proces.

7 regiomanagers gaan hierbij hun functie verliezen, ondertussen hebben we vernomen dat de gesprekken met alle regiomanagers bezig zijn en dat er aan oplossingen en/of nieuwe functies gedacht wordt o.a. ter ondersteuning van de zone managers en dat er maximaal zal geprobeerd worden voor iedereen een plaats binnen het nieuwe C2N te vinden.

De verdere uitrol van de uitvalsbasissen remote en het openen van Private en Business centers werd verder toegelicht. Positief is dat we eindelijke geografisch een beeld krijgen van waar de uitvalsbasissen en de private centers gepland zijn.

Toch is hier nog altijd onduidelijkheid over de timing en de exacte locaties. Ook is het nog niet duidelijk wat het ‘membership private’ juist zal inhouden, wat de kostprijs voor de klanten zal zijn en wat de impact zal zijn op de concrete werking in de Private centers.

Wij vragen een nauwgezette opvolging van de klantenbinding voor klanten uit kantoren die Private Centers worden. Wij maken ons ernstige zorgen over deze evolutie, zoals dat reeds het geval is in het kantoor in Heusy. BBTK-SETCa vraagt zoals ook bij andere sluitingen te kunnen beschikken over de getransfereerde omloop, het aantal en het type cliënteel. Eveneens vragen we de totale omloop en het aantal klanten in het bestemmingskantoor ter beschikking te krijgen, en dit gedurende de volgende 3 jaren, om zo de impact van deze beslissing goed te kunnen opvolgen. We vragen eveneens om voorafgaandelijk inzage te krijgen in de briefwisseling die klanten hieromtrent gaan ontvangen.

De directie ziet de manier van werken ook veranderen naar ‘meer gespreid’: vanuit de uitvalsbasis, vanuit het lokale kantoor of van thuis uit. BBTK-SETCa stelt echter vast dat er geen planning is over uitbreiding en verbetering van de apparatuur voor telewerk en de IT in het algemeen blijft een probleem.

BBTK-SETCa is verheugd dat, na enkele keren aandringen, de directie van C2N toch budget heeft kunnen vrijmaken voor 2021 om een aantal laptops ter beschikking te stellen van enkele commerciële bedienden en adviseurs.

BBTK-SETCa geeft daarom een ‘kritisch’ voorwaardelijk positief advies. Met als voorwaarden

  • dat er constructief wordt verder gewerkt aan oplossingen voor de niet weerhouden RM’s.
  • dat er snel duidelijkheid komt i.v.m. de invulling van de Private en Business centers
  • en dat er werk wordt gemaakt van het vinden van locaties voor de uitvalsbasissen en de Private centers.

    We hopen dat dit niet op de lange baan wordt geschoven!

De voorgestelde reorganisatie van de afdeling

Er werd toelichting gegeven over de fusie van Customer remote service en Omnichannel & Network support. Er zijn details gegeven over verschuivingen binnen de ondersteunende afdelingen. Op termijn zullen de medewerkers van de 3 nieuwe Daily Teams integreren in de kantoren. Collega’s van Connect hebben ondertussen interessefiches ingevuld, waar ze konden opgeven op welke locatie ze op termijn (timing onbekend) wensen te werken.

Op 1 april moeten de nieuwe teams kunnen starten en opleidingen moeten dan achter de rug zijn: onze vraag is of dit realistisch is?

De medewerkers van Connect staan onder enorme druk, het moeten werken met een heel strikte planning maakt de balans werk/privé heel moeilijk. Zij vragen vooral naar duidelijkheid en perspectief…

Voor BBTK-SETCa is het duidelijk dat dit verhaal niet af is, en dat veel – zo niet alles – gekoppeld is aan nieuwe functies, een nieuwe arbeidsorganisatie, de éénmaking van de statuten … onderhandelingen die zullen starten begin 2021.

Alweer worden er aanpassingen gevraagd zonder echte omkadering. Het perspectief dat we kregen is vaag en zelfs experimenteel. Op heel wat vragen kon er nog niet geantwoord worden.

Voor BBTK-SETCa primeert het welzijn van de werknemers. De strategie en het voorgestelde kader kan mooi ogen maar voor de mensen op de werkvloer die het tot uitvoer moeten brengen is er nog te veel onduidelijkheid.

BBTK-SETCa dringt er nogmaals bij de directie op aan om op korte termijn effectieve en efficiënte maatregelingen te nemen om oplossingen te bieden op de volgende punten:

  • IT en telefonie
  • Duidelijke uitleg van de strategie en hoe we welke klanten in de toekomst gaan bedienen aan collega’s in het netwerk en C2N
  • Het is absoluut noodzakelijk dat een ‘road map’ opgemaakt wordt en aan ons wordt voorgelegd inzake de strategie voor de bediening van de klanten:
    – Face-to-face (kantoren, agentschappen, uitvalsbasissen remote, Private centers, …)
    – Telefonisch (via deze zelfde kanalen): bij wie komt de klant terecht of wordt hij verondersteld terecht te komen naargelang het segment waartoe hij ingedeeld werd?
    – Daarin moet bepaald worden wie welke rol speelt: wie zal generalist of specialist zijn?
    – Wat wordt het statuut en het uurrooster van generalist en specialist?
  • Een betere en goed georganiseerde verdeling van de werkdruk tussen agentschappen, C2N en de ‘Back Offices’ om overbelasting op bepaalde afdelingen te voorkomen.
    Op dit ogenblik is er bij B.Connect
    – een turnover van 6 maanden : om die reden worden mensen slechts oppervlakkig opgeleid waarschijnlijk omdat men de investering in tijd en geld niet meer wenst te doen ( dat was 2 jaar geleden nog 2 à 3 jaar : wat is hiervan de oorzaak?);
    – een wachttijd voor kantoren die hen proberen te bereiken van minimum 50 minuten;
    – een stijging van het aantal calls wegens Covid 19 (reeds meer dan 900 000 geregistreerde calls dit jaar);
    – de vraag of de telefonie vanuit de kantoren niet kan worden overgedragen naar CTS, maar hoe zal dat gebeuren en hoeveel FTE zal dat impacteren?
    – 40% van de calls bij Connect vanuit een agentschap wordt nu al doorverbonden met een back-office waardoor deze laatste achterstand oplopen in het afhandelen van dossiers.

M.a.w. wij vragen de opstelling van een ‘road map’ die ons toelaat om op korte termijn de evolutie van deze specifieke aspecten op te volgen. We vragen eveneens om een follow-up op lange termijn van het hele proces beschikbaar te stellen aan de leden van de OR.

Tegenover zoveel onduidelijkheid is het voor BBTK-SETCa niet mogelijk een advies te formuleren.

Advies wijziging DC- plan Belfius Lease

De wijziging in het bijvoegsel aan het reglement concretiseert de wens om in het in 2007 gestarte DC-pensioenplan de waarde van de ononderbroken loopbaan die vóór 2007 binnen de Belfius-groep is begonnen, te vergroten.

Deze wijziging heeft terugwerkende kracht voor het luik leven vanaf 01/01/2020 en zal voor het luik overlijden in 2021 in werking treden.

BBTK-SETCa brengt een positief advies uit.

Commissie Tewerkstelling

De directie presenteert de cijfers van de commissie. Eind november 2020 zijn er 170 vacatures, waarvan 45 voor bedienden. 16 medewerkers volgen het Mobility Center-traject (8 kaderleden en 8 bedienden).

Commissie Net

Het belangrijkste punt van discussie was de Q&A over de Connect2Net reorganisatie.

Er wordt aanvullende informatie gegeven over de loonbonus voor het 3e kwartaal: twee van de vier doelstellingen zijn al bereikt. Het resultaat van de twee andere doelstellingen zal na afloop van het laatste kwartaal bekend zijn.

De directie heeft ook bevestigd dat de vier doelstellingen voor het referentiejaar 2021 van de loonbonus ongewijzigd blijven.

Voor elke vraag of verzoek om bijkomende informatie kan je een e-mail sturen naar or@red4you.be of rechtstreeks contact opnemen met een van onze afgevaardigden. Ben je niet aangesloten en wens je onze publicaties te ontvangen, aarzel dan niet om ons dit te laten weten door een mail te sturen naar or@red4you.be. Als één van je collega’s geïnteresseerd is in onze publicaties, aarzel dan niet om ze naar hen door te sturen.

Jouw BBTK-SETCa ploeg Belfius

VOLGENDE VERGADERING : VRIJDAG 22 januari 2021

BBTK-afgevaardigden Ondernemingsraad
Effectieven: Ruiz-Garcia Christophe (coördinator) – Fabre Nancy – Verheyen Arlette – Geerts Peter – Six Caty – Peeters Karina – Bruyninckx Micheline
Plaatsvervangers: Craps Marc – Fetu Michel – De Paepe Johan – Grollet Christiane – Reekmans Betty – Deylgat Alan – Marteau Benoît