Verslag CPBW van 28 januari 2021

jan 31, 2021

Nieuwjaarsboodschap

BBTK – SETCa presenteert haar wensen:

Op dit eerste CPBW van het jaar wenst BBTK-SETCa onze voorzitter, de leden van de directie, de interne en externe preventiediensten, alle afgevaardigden, het personeel en hun familie een goede gezondheid en een schitterend jaar 2021 toe.

2020 begon geweldig met de presentatie van Inspire 2025, maar werd uiteindelijk een zeer moeilijk jaar, gekenmerkt door de Covid-19 pandemie en de enorme toename van telewerken.

De bank nam week na week alle nodige maatregelen om:

  • – De gezondheid van haar werknemers te vrijwaren;
  • – Het bedrijf te laten functioneren teneinde het vertrouwen van haar cliënten te behouden;
  • – De terugkeer naar de zetel ná de eerste golf op vrijwillige basis te laten gebeuren;
  • – Technische werkloosheid te voorkomen op diensten waar thuiswerk niet mogelijk was.

Terwijl de door de directie voorgestelde engagementsbarometer een verbetering lijkt aan te geven, ontvangt BBTK-SETCa veel getuigenissen die niet in dezelfde richting gaan, maar integendeel:

  • – IT-ondersteuning zorgt op geregelde tijdstippen voor problemen;
  • – De implementatie van Connect2Net genereert een aanhoudende malaise binnen de commerciële teams;
  • – Sluiting van kantoren;
  • – De hoeveelheid werk die aan de werknemers wordt opgelegd, wordt onhoudbaar;
  • – De Agile-methode evolueert op een kakofonische manier;

Het jaar 2021 belooft een nog chaotisch en uitdagender jaar te worden: de verdere ontwikkeling van Connect2Net, BeWoW 2.0, de nieuwe aangepaste organisatiestructuur voor PBR, WEP, Digital & Data en Communications & Customer Experience, …

Nogmaals, alle werknemers en hun gezinnen zullen er op de één of andere manier mee te maken krijgen. Zoals in het verleden zal BBTK-SETCa haar verantwoordelijkheid nemen om de problemen op een constructieve en consequente manier aan te pakken.

Op 24 december 2019 heeft onze voorzitter aan iedereen zijn wensen overgebracht. Eind 2020 was dat jammer genoeg niet het geval. De voorzitter wees er toen echter graag op dat het de inspanningen van de werknemers waren die het mogelijk maakten de uitdagingen aan te gaan en de doelstellingen te bereiken. Verdienden onze personeelsleden dit niet in 2020 waarin ze te maken kreeg met de gevolgen van Covid-19?

2021 wordt opnieuw een cruciaal jaar voor de bank, de verzekeringssector en alle werknemers. Wij hopen dat de sociale dialoog weer de constructieve kant zal opgaan wat essentieel is voor ieders welzijn.

Covid-19: stand van zaken

De directie geeft een update over de situatie en benadrukt dat het op InSite gepubliceerde dossier up-to-date is en alle relevante informatie verstrekt.

BBTK-SETCa vraagt aan de directie welke risico’s werden opgelopen door medewerkers die zich naar de Belfiustoren moeten verplaatsen.

De directie antwoordt dat de maatregelen die opgelegd worden in de BT (Belfius Tower) geruststellend zijn en beantwoorden aan alle preventie-normen. De IDPBW heeft niet kunnen vaststellen dat Covid-19 meer collega’s impacteert die naar de zetel komen dan anderen.

Pulse-Enquête in het kantorennet

De kantoormedewerkers zijn steeds beschikbaar gebleven in het kantoor voor onze cliënten gedurende de pandemie. Uit de enquête die gerealiseerd werd bij Connect2Net (C2N) bleek in de eerste plaats de hoge werkdruk binnen het kantorennet. Anderzijds ook de wijzigende omgeving en ondersteuning alsook de communicatie door de hiërarchie die beter kan.

De directie heeft maatregelen genomen ter verbetering van het welzijn van de medewerkers: uitbreiding van de communicatie en het overleg, aangepaste telefonie, specifieke lokale benadering van bepaalde groepen (zieken, telefonie-equipes, jonge medewerkers,…), budget voor motivatie, geschenken, …

BBTK-SETCa maakt de directie er op attent dat er duidelijk alarmerende signalen komen vanuit het kantorennet! De werkdruk is gigantisch druk en niettegenstaande blijft de directie een afbouw doen van het aantal personeelsleden in het kantorennet. Er is dus nood aan een bijsturing en dit is niet enkel op te lossen met gesprekken, …

De directie antwoordt dat een pulse-enquête niet vergeleken kan worden met een risico-analyse. Integendeel, een pulse-enquête detecteert signalen die aangeven waar er maatregelen moeten worden genomen om te voorkomen dat een situatie gaat verslechteren. In meerdere domeinen werden reeds bijsturingen aangebracht (telefonie, agressie, …) maar het heeft enige tijd nodig vooraleer men de positieve effecten van de genomen maatregelen kan waarnemen.

Een nieuwe enquête zal binnenkort verzonden worden.

BBTK-SETCa zal waakzaam blijven voor de evolutie van deze situatie en vraagt aan alle personeelsleden om zeker deel te nemen aan de nieuwe enquête.

Werkplekbezoeken

In het kader van de werkplekbezoeken uitgevoerd door het CPBW in de verschillende gebouwen (zetels en kantoren) van de bank, zullen de geldende modaliteiten herbekeken worden, en dit teneinde een jaarlijkse check-up toe te laten, ongeacht de grootte van het gebouw en/of verdieping. Deze bezoeken zullen uitgevoerd worden door gemengde equipes (IDPBW, EDPBW, vakbondsafvaardiging) en/of via enquêtes.

Nieuwe zetel Gent Sint Pieters

Het nieuwe gebouw is modern en bereikbaar met de wagen en/of openbaar vervoer.

Het betreft MG Business Center te Gent.

Er is parkeergelegenheid aanwezig via parkeerbadge. De parkeerbadge geeft toegang tot de afgesloten parking -3, via de hoofdingang van de parking van de NMBS. Als alle plaatsen ingenomen zijn heeft/hebben de volgende badge(s) GEEN toegang meer tot de afgesloten parking en dient men een parkeerticket te nemen en de wagen in de publieke parking van de NMBS te zetten.

De medewerkers met parkeerbadge, die niet binnen geraken in de parking -3 kunnen voor vertrek een parkeerticket afhalen aan het Onthaal. Afhankelijk van het totaal aantal uren dat ze geparkeerd stonden ontvangen ze een ticket van 1u, 3u of 8u waarmee ze dan de parking kunnen verlaten.

Er bevindt zich een eetruimte. Een commerciële ruimte zoals The Village (BT) zou op termijn moeten gecreëerd worden.

De eerste verhuizingen (Gent Sint-Denijs-Westrem en Connect-Gent Van Eyck) zullen plaatsvinden midden februari. Een tweede verhuisfase (Gent Van Eyck) start later, een exacte timing is niet gekend maar de betrokkene medewerkers zullen tijdig geïnformeerd worden.

Elke verhuizing zal gebeuren met inachtneming van de Corona-maatregelen (opsplitsing Team A et B, het dragen van een mondmasker wanneer de medewerker niet aan zijn werkplek zit, …).

De mondaliteiten van de praktische werking (medisch lokaal, fietslokaal, …) zullen eerstdaags gecommuniceerd worden.

BBTK-SETCa had ondertussen verschillende vragen ontvangen van medewerkers die in dit gebouw zullen tewerkgesteld worden o.a.:

  • – Mogelijkheid om een restaurant te voorzien in het gebouw?
  • – Aanwezigheid van EHBO-lokaal?
  • – Oplaadpunt voor elektrische fietsen?
  • – Aanwezigheid van koelkasten op de verschillende verdiepingen?

De directie gaf een antwoord op de meeste vragen. Koelkasten zullen wel voorzien worden op elke verdieping en ook een EHBO-lokaal zal worden voorzien. Voor het restaurant heeft men voorlopig geen oplossing want men vindt geen cateraar. Indien men geen uitbater kan vinden, wordt horeca-ruimte een refter. De andere onbeantwoorde vragen zullen later worden behandeld in het CPBW. Wordt vervolgd.

Aangepaste procedure: beeldschermbril

Zoals aangekondigd in het CPBW van december zal de procedure voor de terugbetaling van een beeldschermbril aangepast worden. De vergoeding zal begrensd worden tot 260,00 EUR (80,00 EUR voor het montuur en 180,00 EUR voor de brilglazen), en beperkt tot de effectieve kosten.

Deze tussenkomst kan éénmalig om de 3 jaar gebeuren, tenzij een correctie op de brilglazen noodzakelijk is. In dit laatste geval kan men ná 2 jaar opnieuw van een tussenkomst genieten.

BBTK-SETCa kan zich deels vinden in deze procedure, maar vindt dat de bedragen toch zouden moeten geïndexeerd worden. Het kan namelijk niet zijn dat bijvoorbeeld binnen 10 jaar deze bedragen dezelfde blijven , terwijl alles duurder wordt.

De directie wenst hier niet op in te gaan.

De procedure en de toepassing ervan verschijnen eerstdaags op Insite.

Wellbeing@Belfius : Go for resilience

Een enquête zal starten op 01/02/2021 om de stressbestendige weerbaarheid te meten (resilience). Deze loopt tot 15/03/2021 en wordt gerealiseerd binnen de bank, de verzekeringen en haar filialen (BL, BLS, BAL et BCF).

Aan de hand van de resultaten die hieruit zullen voortvloeien kan Belfius de acties rond het welzijn bijsturen.

BBTK-SETCa zal de resultaten hiervan van heel nabij volgen.

Evaluatie van de struktuur IDPBW (Interne Dienst Preventie en Bescherming op het Werk)

De directie stelt dat de nieuwe « IDPBW Together » een succes is, ondanks de welgekende moeilijke omstandigheden sinds de uitbraak van de pandemie. De evaluatie van deze struktuur zal continu gebeuren en dus niet op punctuele basis.

Eenieder drukt zijn stempel. De verdeling van de taken (risico-analyses voor eerste hulp, …) en de integratie van de Belins-medewerkers in de bankstruktuur verloopt vlot. Bovendien kunnen verschillende projecten/onderwerpen (Covid-19, …) op dezelfde manier voor beide entiteiten worden aangepakt.

In de medische dienst hebben alle verpleegkundigen vrijwillig de bank verlaten. In de volgende CPBW (februari of maart) zal de directie een nieuw werkwijze voor de toekomstige medische dienst, eens de pandemie voorbij is, in de BT voorstellen.

BBTK-SETCa zal dit dan ook verder nauwlettend opvolgen.

Varia

Commissie « Welzijn »

De commissie van 11/02/2021 zal uitgesteld worden naar 11/03/2021.

BConnect

Een nieuwe golf van externe medewerkers (BConnect) zal worden aangeworven en een vormingstraject volgen op 01/03/2021. Het betreft een vijftiental medewerkers. De praktische modaliteiten zullen identiek zijn als deze van de vorige golven. De maatregelen rond Covid-19 (mondmasker, bewaren van de afstand, …) zullen moeten worden gerespecteerd.

Nuttige contacten

In geval van problemen kan u best onderstaande nummers bellen. Een oproep naar één van deze nummers wordt opgenomen in een opvolgingstool. Gezien er hier een opvolging gebeurt elke oproep. Waar dit nodig wordt geacht, kan BBTK-SETCa tussenkomen om een oplossing te vinden.

02 2223333Medische noodgevallen (BT)
02 2224000Hello HR
02 2225000Ontbrekend materiaal (lege bus handgel, leeg koffieapparaat, …) of defecte apparatuur (airco, neonlichten, …)
02 2225555Bewaking (BT)
02 2228000IT-problemen (helpdesk)

Als u het gevoel hebt dat u het bos door de bomen niet meer ziet of dat u uw stress niet meer onder controle kunt houden, kunt u steeds in alle vertrouwelijkheid een gesprek aanvragen met een vertrouwenspersoon van het netwerk psychosociale hulp of gratis en vertrouwelijk (zelfs anoniem) contact opnemen met het externe EAP via het nummer 0800/84 84 1.

Heb je vragen of wil je bijkomende informatie? Stuur een mail naar cpbw@redbel.be of spreek rechtstreeks één van onze afgevaardigden aan.

Ben je geen lid en wil je onze publicaties ontvangen, laat het ons dan weten door een e-mail te sturen naar feedback@redbel.be

Als een van jouw collega’s geïnteresseerd is in onze publicaties, aarzel dan niet om ze naar hen op te sturen.

Alle artikels kan je terugvinden op onze vernieuwde website www.redbel.be

Volgende vergadering: donderdag 25 februari 2021

BBTK-SETCa afgevaardigden voor het CPBW

  • Effectieve leden : Peter Geerts (coördinator) – Nancy Fabre – Dominique Deltour – Youssef Bahjaoui – Christophe Ruiz-Garcia – Liliane De Lantsheer – Dieter Milleville

  • Plaatsvervangers: Benoît Nauts – Isabelle Paepen – Nadia Verbanck – Martine Van Opstal – Grégory Piret – Martine Hella – Sylvie Nedved