Verslag CPBW van 25 februari 2021

mrt 1, 2021

Cash Management Services

Sinds enkele maanden ontvangt BBTK-SETCa talrijke signalen betreffende een verhoogde werklast binnen Cash Management Services (Servicing WEP)

De directie stelt de ondernomen maatregelen voor.

Volgens haar wordt het organisatiemodel niet in vraag gesteld: de klantentevredenheid is zeer hoog, de engagementsbarometer ligt boven het gemiddelde en het aantal te behandelen dossiers is onder contrôle.

Doch, het werkritme wordt te hoog omwille van de aanhoudende groei van Corporate, het succes van deze business, de ontwikkeling van een Local Corp-segment dat een groter succes kent dan initiëel verwacht, een sterke administratieve druk (wettelijke eisen), …

Hieraan gevolg gevend heeft de directie sinds de maand november maatregelen genomen: versterking van de equipes (+ 2 FTE’s), herziening van de meest tijdrovende procedures (garanties, handtekeningcontroles, …), voorkomen van nieuwe taken (KYC PROCESS), …

Ook andere acties worden overwogen om bijkomende problemen te vermijden en de kwaliteit van de dienstverlening te garanderen: versterking van de centrale equipes, blijvende vereenvoudiging van de processen, …

De directie benadrukt de grote betrokkenheid van de medewerkers, een fenomeen dat zich nog versterkt heeft tijdens het telewerk. Elkeen moet echter voorzichtig blijven en zichzelf de nodige pauze gunnen om oververmoeidheid te verkomen. De situatie zou zich geleidelijk aan normaliseren.

De directie vermeldt dat het personeelsplan de aanwerving van 2 personen heeft voorzien om de afvloeingen op korte termijn, te compenseren. Sinds de 5 laatste jaren, is het effectief van Personal Servicing Officer (PSO) met 10% toegenomen.

BBTK-SETCa hoopt dat de genomen maatregelen een oplossing zullen zijn voor de veel te hoge werkdruk en zal het dossier zeer nauw opvolgen.

Covid-19: stand van zaken

De directie geeft een stand van zaken en herhaalt dat het dossier dat gepubliceerd staat op Insite steeds up-to-date is en over alle belangrijke informatie beschikt.

Sinds januari zijn er geen nieuwe ontwikkelingen. De directie wacht op de nieuwe aanbevelingen van de Nationale Veiligheidsraad (NVR) eind februari om een stand van zaken te geven.

BBTK-SETCa vraagt of de mondmaskers die Belfius heeft uitgedeeld van dezelfde leverancier afkomstig zijn als deze geschonken door de overheid.
De directie antwoordt dat het hier een andere leverancier betreft.

Ná het CPBW, heeft BBTK-SETCa een mail ontvangen van de directie dat de mondmaskers van Think Pink mogelijks schadelijk zouden kunnen zijn voor de gezondheid. De directie stelt een onderzoek in (via de leverancier en de externe preventiedienst) en zal ons op de hoogte houden.

Wellbeing@Belfius : Go for resilience

De directie herhaalt het nut van deze enquête gericht op veerkracht, met andere woorden het vermogen om te gaan met stress.

U vindt meer informatie over deze enquête via deze link.

De resultaten hebben een tweevoudig doel:

  • Voor de medewerker:
    Resultaten in de vorm van grafieken en een persoonlijk rapport, persoonlijke aanbevelingen, advies over lectuur en video’s, informatie betreffende mogelijkheid rond coaching en vorming, …
  • Voor de organisatie:
    Collectief en anoniem rapport, indicatie van de vermoeidheidsgraad, te ondernemen acties, …

Masterplan RT

De bank bereidt en plant de terugkeer van de medewerkers naar de Belfiustoren voor. De verdeling van de diensten zal gebeuren op basis van de hergroepering van de directies per verdieping.

Meer uitgebreide informatie zal eerstdaags op Insite verschijnen.

Externe Dienst van Preventie en Bescherming op het Werk (EDPBW)

SETCa-BBTK stelt vragen aangaande de cijfers (prestaties) voorgesteld door IDEWE.

De directie zal IDEWE contacteren om duidelijkheid te krijgen en zal deze meedelen op de volgende CPBW.

Varia

Catering BT

Begin maart zal naar alle medewerkers een enquête verstuurd worden om hun mening te vragen betreffende de Catering (The Village, Restaurant, …) in de BT. Ze zullen commentaar en eventuele suggesties kunnen meedelen.

Nuttige contacten

In geval van problemen kan u best onderstaande nummers bellen. Een oproep naar één van deze nummers wordt opgenomen in een opvolgingstool. Waar dit nodig wordt geacht, kan BBTK-SETCa tussenkomen om een oplossing te vinden.

02 2223333Medische noodgevallen (BT)
02 2224000Hello HR
02 2225000Ontbrekend materiaal (lege bus handgel, leeg koffieapparaat, …) of defecte apparatuur (airco, neonlichten, …)
02 2225555Gardiennage/Sécurité (BT)
De rode telefoons die zich op elke verdieping van de Rogiertoren bevinden staan in rechtstreeks contact met de Veiligheidscel.
02 2228000IT-problemen (helpdesk)

Als u het gevoel hebt dat u het bos door de bomen niet meer ziet of dat u uw stress niet meer onder controle kunt houden, kunt u steeds in alle vertrouwelijkheid een gesprek aanvragen met een vertrouwenspersoon van het netwerk psychosociale hulp of gratis en vertrouwelijk (zelfs anoniem) contact opnemen met het externe EAP via het nummer 0800/84 84 1.

Heb je vragen of wil je bijkomende informatie? Stuur een mail naar cpbw@redbel.be of spreek rechtstreeks één van onze afgevaardigden aan.

Ben je geen lid en wil je onze publicaties ontvangen, laat het ons dan weten door een e-mail te sturen naar feedback@redbel.be

Als een van jouw collega’s geïnteresseerd is in onze publicaties, aarzel dan niet om ze naar hen op te sturen.

Alle artikels kan je terugvinden op onze vernieuwde website www.redbel.be

Volgende vergadering: donderdag 25 maart 2021

BBTK-SETCa afgevaardigden voor het CPBW

  • Effectieve leden : Peter Geerts (coördinator) – Nancy Fabre – Dominique Deltour – Youssef Bahjaoui – Christophe Ruiz-Garcia – Liliane De Lantsheer – Dieter Milleville

  • Plaatsvervangers: Benoît Nauts – Isabelle Paepen – Nadia Verbanck – Martine Van Opstal – Grégory Piret – Martine Hella – Sylvie Nedved