Medische dienst in de Belfius Tower (BT)
De directie stelt de nieuwe aanpak voor van de medische dienstverlening bij Belfius ná Covid-19. Dit voorstel beperkt zich tot de Belfius Toren (BT), waar de belangrijkste wijzigingen zullen plaatsvinden.

De bestaande procedures voor regionale zetels en kantoren blijven van toepassing.
Net zoals in het verleden zal iedereen toegang hebben tot verschillende diensten: eerste hulp bij ongevallen/ziekte (EHBO), inschrijving voor vrijwillige gezondheidscontroles, inentingen griepvaccin en het recht op wettelijk gezondheidstoezicht.
In de toekomst zal de medische ondersteuning op een gecoördineerde/geïntegreerde manier worden verstrekt via IDEWE (externe preventiedienst), de bewakingsdienst (Securitas bewakers) en de 80 EHBO’ers van Belfius Bank (BB) en Belfius Insurance (BI).
Wie doet wat ?
Dienstverlening | WIE ? |
Check-up (CU) BT | IDEWE |
Check-up Kantorennet en regionale zetels | IDEWE |
Eerste hulp | Securitas bewakers (coördinatie) + EHBO’ers BB en BI |
Griepvaccinatie | IDEWE |
Wettelijk medische onderzoeken (gezondheidsbeoordeling) | IDEWE |
Wat zullen de gevolgen zijn voor de werknemers?
Het schema van de hulpverleners zal worden aangepast:
- Permanentiedienst:
9 dagen/jaar, de medewerkers blijven beschikbaar voor operationele activiteiten maar moeten zich vrij kunnen maken bij medische incidenten en noodgevallen. - Vorming :
1,5 dag/jaar
Medisch dienstenaanbod
Check-up
Uitvoerder | IDEWE |
Locatie | BT voor de medewerkers van BT Regionaal voor het kantorennet en de medewerkers in de regionale zetels |
Rapport | Individueel voor de medewerker & globaal geanonimiseerd rapport voor Belfius |
Organisatie | IDEWE |
EHBO
Eerste hulp, bedoeld om de gevolgen van een ongeval of ziekte te beperken, is voorzien in de BT voor Belfius Bank en haar filialen, Belfius Insurance, bezoekers, externen en hun leveranciers.
De praktische modaliteiten zullen binnenkort op InSite verschijnen. Deze aanpak is in overeenstemming met de wettelijke bepalingen en is goedgekeurd door de arbeidsgeneesheer (IDEWE).
Griepvaccinatie
Het zal nog steeds mogelijk zijn om zich tegen de seizoensgriep te laten inenten.
De medewerknemers van de BT moeten zich in juni laten registreren om gevaccineerd te worden in de periode van september tot december. De personeelsleden die zich niet hebben geregistreerd, zullen alsnog de gelegenheid krijgen zich te laten vaccineren via de procedure die geldt voor het kantorennet en de regionale zetels.
De directie vraagt om voor de volgende CPBW (april 2021) een advies uit te brengen over de nieuwe werkwijze van de medische dienst na Covid-19.
Covid-19: stand van zaken
De directie geeft een stand van zaken en herhaalt dat het dossier dat gepubliceerd staat op Insite steeds up-to-date is en over alle belangrijke informatie beschikt.

Telewerk blijft de norm en de directie preciseert dat de infopoints in de kantoren tot half september gesloten zullen blijven.
BBTK-SETCa vraagt of het mogelijk zal zijn om binnen Belfius Bank gebruik te maken van sneltesten voor het kantorennet en voor het personeel dat niet kan telewerken.
IDEWE antwoordt dat sneltesten niet betrouwbaar zijn. De directie wacht op supplementaire innformatie over dit onderwerp.
Jaarverslag IDPBW 2020
BBTK-SETCa heeft verschillende vragen voorgelegd aan de directie, die in de komende dagen met antwoorden zal komen.
Jaarverslag EDPBW 2020
BBTK-SETCa heeft verschillende vragen voorgelegd aan de directie, die in de komende dagen met antwoorden zal komen.
Risicoanalyse Ergonomie: MyOptidesk

OptiDesk Solution Flow : een geïntegreerde aanpak als risicoanalyse wordt voorgesteld door IDEWE. Aan de hand van een online vragenlijst worden verschillende werk gerelateerde factoren beoordeeld: werkplek, bewegingen, werkomgeving, werkervaring en lichamelijke klachten. Het resultaat is een persoonlijk verslag voor de werknemer en een aangepast advies. Als uit de resultaten blijkt dat er klachten zijn, kan in het rapport worden aanbevolen de bedrijfsarts te raadplegen.
Van zodra tenminste 10 werknemers de vragenlijst hebben ingevuld, ontvangt de werkgever ook een rapport waarin een vergelijking met andere bedrijven als representatief wordt geacht.
In de vragenlijst komen alle noodzakelijke onderwerpen aan bod: beeldschermwerk, gebruik van bureaustoelen, werkbelasting, stress, lichamelijke klachten, voldoende lichaamsbeweging, …
Het groepsrapport kan de werkgever helpen bepaalde beslissingen te nemen op het gebied van preventie (omgeving, waarneming, beweging en ergonomie), welzijn, infrastructuur, enz.
Cijfers 2020 Psychosociaal team HR
De cijfers voor 2020 laten een aanzienlijke stijging van het aantal oproepen zien, mede door Covid-19.
SODA

In het kader van Career@Belfius werden in november 2019 de SODA-vragenlijsten (Strengths Opportunities Dreams Achievements: voorbereiding op het loopbaangesprek) gelanceerd.
Verschillende problemen kwamen aan de oppervlakte: geen opvolging van nieuwe werknemers, manuele rapportering, …
Deze nadelen leidden tot een herziening die resulteerde in een meer flexibele oplossing op basis van een sharepoint.
De vragenlijst blijft identiek, maar het proces werd verbeterd (automatische e-mails, toevoeging van bijlagen, commentaar van de verantwoordelijke, …).
De praktische modaliteiten zullen weldra op InSite gepubliceerd worden.
Kantorennet
Gezien de situatie van Connect2Net en de veelvuldige klachten die BBTK-SETCa heeft ontvangen, legt zij volgende verklaring af:
Meermaals werd door BBTK-SETCa de hoge werkdruk in de kantoren aangekaart en dit in verschillende commissies en organen.
De start van de kantoortelefonie heeft voor een enorme druk gezorgd vooral bij de commerciële bedienden, maar ook voor alle andere functies. In combinatie met de mini afspraken en het andere commerciële en administratieve werk dat van hen verwacht wordt staan de agenda’s dikwijls al voor weken volgeboekt. In heel wat zones springen andere collega’s (relatiebeheerders en kantoordirecteurs) in bij o.a. de mini afspraken of worden mee ingeschakeld in de kantoor telefonie.
Vragen van privilege en private klanten over daily producten moeten door de specialisten en private bankers zelf opgelost worden, wat enorm veel tijd kost daar ze niet altijd thuis zijn in deze producten.
Bij de relatiebeheerders, specialisten en private bankers wordt de druk op de objectieven elk jaar groter.
En dan hebben we nog niet gesproken over TELCO … dit project vraagt veel voorbereiding en zal de druk exponentieel doen toenemen!
In de pilootprojecten is de druk zo mogelijk nog groter. Het hybride werk zorgt bij alle collega’s van Connect en het kantoor voor stress. Te weinig vorming, geen tijd voor coaching en technische problemen maakt dat veel collega’s het hybride werken op dit moment gewoon ondoenbaar vinden.
De resultaten van de Pulse enquête, waar ongeveer 70% van de medewerkers aan deelnam, zijn duidelijk. Bijna 50% (en zelfs meer dan 80% van de Franstalige collega’s) voelt zich slecht tot zeer slecht!
De directie C2N heeft nota genomen van onze opmerkingen in de commissies en ziet in het resultaat van de enquête een duidelijk signaal. Zo zijn er ondertussen enkele voorstellen en acties gekomen vanuit de directie die de werkdruk zouden moeten verminderen.
Voorstellen die we appreciëren en we geloven in de oprechtheid van de directie C2N om mee na te denken over oplossingen, maar de acties die er vandaag genomen worden zijn onvoldoende!
Een ‘code of conduct‘ voor de telefonie, waarin aan de zones gevraagd wordt de plages van telefonie te verminderen tot 2 of max 3 uur, er op toe te zien dat er tijd is voor een degelijke middagpauze , een ruim op voorhand gemaakte planning rekening houdend met verlof en afwezigheden … Een mooi initiatief maar heel de organisatie en planning staat of valt bij voldoende medewerkers in het telefoonteam. 1 onverwachte afwezigheid en het kaartenhuisje valt in elkaar.
Een antwoord op de Pulse enquête is praten met je N+1 of N+2, eventueel met je Emo-coaches, of contact opnemen met de psychosociale dienst of gebruik maken van het externe EAP (Employee Assistance Program) … mooie initiatieven maar die concreet geen oplossing bieden.
Het personeelsplan C2N stelt nog een verdere afbouw van een aantal medewerkers voor, daar tegenover stelt de directie dat er 12 young commercial potentials zullen aangeworven worden specifiek voor de kantoren. Dit is duidelijk ruim onvoldoende en met dit personeelsplan kan BBTK-SETCa niet akkoord gaan!
Zeer binnenkort starten er belangrijke onderhandelingen i.v.m. de nieuwe organisatie C2N en het harmoniseren van de twee statuten.
BBTK-SETCa dringt daarom aan om prioritair werk te maken van deze risicoanalyse. De resultaten zullen belangrijk zijn en zullen absoluut moeten meegenomen worden wanneer we een constructief overleg wensen over C2N.
BBTK-SETCa streeft naar een C2N organisatie met een goede werk/privé balans en waarin medewerkers opnieuw vreugde, voldoening en waardering voelen.
BBTK-SETCa vraagt dan ook een risicoanalyse voor het kantorennet met uitbreiding naar de pilootprojecten C2N, want we zijn ervan overtuigd dat dergelijke analyse, en rekening houdend met de resultaten hiervan, belangrijk zullen zijn in de komende onderhandelingen.
Een risicoanalyse in gemeenschappelijk front zal dus van start gaan.
De directie stelt het te volgen proces voor om deze risicoanalyse uit te voeren en zal in een toekomstig CPBW terugkomen op de timing.
Gebouwenstrategie en begeleiding van de betrokken medewerkers
De directie stelt de gebouwenstrategie van de hoofd- en regionale zetels voor.
U kan meer detail vinden door te klikken op deze link.
BBTK-SETCa vestigt de aandacht van de directie op het feit dat dit een enorme impact heeft op de verplaatsing van de personeelsleden die behoren tot de zetels Kortrijk en Hasselt. De verhuizing is al gepland voor juni. BBTK-SETCa is van mening dat dit niet realistisch is gezien Covid-19 en de enorme werkdruk voor de betrokken diensten.
BBTK-SETCa vraagt dat de betrokken personeelsleden, indien zij dit wensen en in overleg met hun hiërarchie, de mogelijkheid krijgen om, telkens wanneer dit mogelijk is, telewerk te verrichten.
De directie neemt hier nota van en bevestigt dat de verhuizing van juni herbekeken kan worden en dat zij contact zal opnemen met de betrokken verantwoordelijken. Over telewerken kan ook met de hiërarchie worden onderhandeld. Wanneer de CAO inzake BeTeams met het Home Based statuut wordt ondertekend, zal het personeel hier zeer snel kunnen voor opteren.
Lockers in de BT
In het kader van het BT Masterplan zullen sommige verdiepingen opnieuw worden ingedeeld en sommige teams worden gehergroepeerd. Als gevolg daarvan zullen sommige lockers worden beïnvloed. Werknemers die in de BT werken zullen hun kastje kunnen leegmaken.
Voor wie van thuis uitwerkt, zou Immo hiervoor kunnen zorgen. De praktische details zullen binnenkort op InSite worden meegedeeld.
Mondmaskers Think Pink
BBTK-SETCa vraagt de directie te bevestigen of het door de bank verstrekte Think Pink-masker bruikbaar en veilig is.
De directie bevestigt dat ze contact heeft opgenomen met de leverancier en dat deze bevestigt dat het masker geen gevaarlijke stoffen bevat.
Nuttige contacten
In geval van problemen kan u best onderstaande nummers bellen. Een oproep naar één van deze nummers wordt opgenomen in een opvolgingstool. Waar dit nodig wordt geacht, kan BBTK-SETCa tussenkomen om een oplossing te vinden.
02 2223333 | Medische noodgevallen (BT) |
02 2224000 | Hello HR |
02 2225000 | Ontbrekend materiaal (lege bus handgel, leeg koffieapparaat, …) of defecte apparatuur (airco, neonlichten, …) |
02 2225555 | Bewaking (BT) De rode telefoons die zich op elke verdieping van de Rogiertoren bevinden staan in rechtstreeks contact met de Veiligheidscel. |
02 2228000 | IT-problemen (helpdesk) |
Als u het gevoel hebt dat u het bos door de bomen niet meer ziet of dat u uw stress niet meer onder controle kunt houden, kunt u steeds in alle vertrouwelijkheid een gesprek aanvragen met een vertrouwenspersoon van het netwerk psychosociale hulp of gratis en vertrouwelijk (zelfs anoniem) contact opnemen met het externe EAP via het nummer 0800/84 84 1.
Heb je vragen of wil je bijkomende informatie? Stuur een mail naar cpbw@redbel.be of spreek rechtstreeks één van onze afgevaardigden aan.
Ben je geen lid en wil je onze publicaties ontvangen, laat het ons dan weten door een e-mail te sturen naar feedback@redbel.be
Als een van jouw collega’s geïnteresseerd is in onze publicaties, aarzel dan niet om ze naar hen op te sturen.
Alle artikels kan je terugvinden op onze vernieuwde website www.redbel.be

Volgende vergadering: donderdag 29 april 2021
BBTK-SETCa afgevaardigden voor het CPBW
- Effectieve leden : Peter Geerts (coördinator) – Nancy Fabre – Dominique Deltour – Youssef Bahjaoui – Christophe Ruiz-Garcia – Liliane De Lantsheer – Dieter Milleville
- Plaatsvervangers: Benoît Nauts – Isabelle Paepen – Nadia Verbanck – Martine Van Opstal – Grégory Piret – Martine Hella – Sylvie Nedved