Risicoanalyse kantorennet en pilootprojecten Belfius Connect
BBTK-SETCa vraagt een risicoanalyse aan voor het kantorennet en de pilootprojecten Belfius Connect.
BBTK-SETCa leest de volgende verklaring voor:
Meermaals werd door BBTK-SETCa de hoge werkdruk in de kantoren aangekaart en dit in verschillende commissies en organen.
De start van de kantoortelefonie heeft voor een enorme druk gezorgd vooral bij de commerciële bedienden, maar ook voor alle andere functies. In combinatie met de mini afspraken en het andere commerciële en administratieve werk dat van hen verwacht wordt staan de agenda’s dikwijls al voor weken volgeboekt. In heel wat zones springen andere collega’s (relatiebeheerders en kantoordirecteurs) in bij o.a. de mini afspraken of worden mee ingeschakeld in de kantoor telefonie.
Vragen van privilege en private klanten over daily producten moeten door de specialisten en private bankers zelf opgelost worden, wat enorm veel tijd kost daar ze niet altijd thuis zijn in deze producten.
Bij de relatiebeheerders, specialisten en private bankers wordt de druk op de objectieven elk jaar groter.
En dan hebben we nog niet gesproken over TELCO … dit project vraagt veel voorbereiding en zal de druk exponentieel doen toenemen!
In de pilootprojecten is de druk zo mogelijk nog groter. Het hybride werk zorgt bij alle collega’s van Connect en het kantoor voor stress. Te weinig vorming, geen tijd voor coaching en technische problemen maakt dat veel collega’s het hybride werken op dit moment gewoon ondoenbaar vinden.
De resultaten van de Pulse enquête, waar ongeveer 70% van de medewerkers aan deelnam, zijn duidelijk. Bijna 50% (en zelfs meer van 70% van de Franstalige collega’s ) voelt zich slecht tot zeer slecht!!!
De directie C2N heeft nota genomen van onze opmerkingen in de commissies en ziet in het resultaat van de enquête een duidelijk signaal. Zo zijn er ondertussen enkele voorstellen en acties gekomen vanuit de directie die de werkdruk zouden moeten verminderen.
Voorstellen die we appreciëren en we geloven in de oprechtheid van de directie C2N om mee na te denken over oplossingen, maar de acties die er vandaag genomen worden zijn onvoldoende!
Een ‘code of conduct‘ voor de telefonie, waarin aan de zones gevraagd wordt de plages van telefonie te verminderen tot 2 of max 3 uur, er op toe te zien dat er tijd is voor een degelijke middagpauze , een ruim op voorhand gemaakte planning rekening houdend met verlof en afwezigheden … Een mooi initiatief maar heel de organisatie en planning staat of valt bij voldoende medewerkers in het telefoonteam. 1 onverwachte afwezigheid en het kaartenhuisje valt in elkaar.
Een antwoord op de Pulse enquête is praten met je N+1 of N+2, eventueel met je Emo-coaches, of contact opnemen met de psychosociale dienst of gebruik maken van het externe EAP (Employee Assistance Program) … mooie initiatieven maar die concreet geen oplossing bieden.
Het personeelsplan C2N stelt nog een verdere afbouw van een aantal medewerkers voor, daar tegenover stelt de directie dat er 12 young commercial potentials zullen aangeworven worden specifiek voor de kantoren. Dit is duidelijk ruim onvoldoende en met dit personeelsplan kan BBTK-SETCa niet akkoord gaan!
Zeer binnenkort starten er belangrijke onderhandelingen i.v.m. de nieuwe organisatie C2N en het harmoniseren van de twee statuten.
BBTK-SETCa dringt daarom aan om prioritair werk te maken van deze risicoanalyse. De resultaten zullen belangrijk zijn en zullen absoluut moeten meegenomen worden wanneer we een constructief overleg wensen over C2N.
BBTK-SETCa streeft naar een C2N organisatie met een goede werk/privé balans en waarin medewerkers opnieuw vreugde, voldoening en waardering voelen.
BBTK-SETCa vraagt dan ook een risicoanalyse voor het kantorennet met uitbreiding naar de pilootprojecten C2N, want we zijn ervan overtuigd dat dergelijke analyse, en rekening houdend met de resultaten hiervan, belangrijk zullen zijn in de komende onderhandelingen.
Geharmoniseerd statuut Connect2Net
Vrijdag 26 maart 2021 zijn de onderhandelingen opgestart over een geharmoniseerd statuut voor de kantoormedewerkers en medewerkers Belfius Connect. Meer info hierover volgt binnenkort.
Voor BBTK-SETCa is uw mening, uw bemerkingen en vragen natuurlijk ook belangrijk. Of wenst u mee deel uit te maken van onze onderhandelingsploeg?
Laat het ons zeker weten via mail feedback@redbel.be of via één van onze C2N-afgevaardigden: Nancy Fabre, Isabelle Paepen, Caty Six, Johan De Paepe, Marc Breugelmans, Dieter Milleville, Marc Vanderslagmolen, Dimitri Depaepe, Stefan Robert, Martine Van Opstal, Christophe Ruiz-Garcia of Peter Geerts.
Als een van jouw collega’s geïnteresseerd is in onze publicaties, aarzel dan niet om ze naar hen op te sturen.
Alle artikels kan je terugvinden op onze vernieuwde website www.redbel.be
