Verslag van de Ondernemingsraad van 19 maart 2021

apr 8, 2021

Gebouwenstrategie

De directie stelt haar gebouwenstrategie voor de hoofdzetel en regionale zetels voor.

Verschillende gebouwen zullen worden omgebouwd tot Wealth Houses en/of Private Centers. Met uitzondering van de Private Bankers en Corporate Bankers, zullen alle medewerkers gehergroepeerd worden in de 4 toekomstige zetels. Deze gebouwen moeten modern ogen, energiezuinig zijn en makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer.

U vindt alle details door op deze link te klikken.

BBTK-SETCa vraagt of er transitzones zullen worden voorzien voor de commerciële medewerkers uit Hasselt en Kortrijk.

De directie antwoordt dat de commerciële functies steeds de mogelijkheid zullen hebben zich ter plaatse te connecteren maar dat het niet de bedoeling is dat ze permanent ter plaatse blijven.

BBTK-SETCa vraagt of de zetel van Antwerpen zal gehuurd of aangekocht worden.

De directie antwoordt dat het momenteel de bedoeling is een nieuw gebouw te kopen dat volledig voldoet aan de ESG-normen (Environmental, Social and Corporate Governance) waarop Belfius heeft ingetekend.

BBTK-SETCa vraagt eveneens wie welk gebouw zal gebruiken.
De directie zegt dat het nog te vroeg is om hier een antwoord op te geven en dat dit het CPBW aanbelangt.

Regionale Zetel Gent Sint-Pieters: kantoor

De directie informeert ons dat in het gebouw Gent Sint-Pieters een agentschap (gesalarieerd net) voorzien is dat eveneens dienst zal doen als Remote uitvalsbasis. Hiervoor gebeurt een partiële reaffectatie van de portefeuille, begin september vanuit de CommV.

BBTK-SETCa vraagt of het eveneens de bedoeling is een agentschap te voorzien in de nieuwe regionale zetel van Namen en, indien ja, om ervoor te zorgen dat dit een agentschap van een gesalarieerd net zou zijn.

De directie antwoordt dat dit een goede vraag is en dat ze er nota van neemt. De analyse die moet nagaan of het mogelijk is een agentschap te installeren op het gelijkvloers is ongoing. Er is nog geen enkele informatie beschikbaar die aangeeft of het een agentschap van het gesalarieerd net of een agentschap van het zelfstandig net zal worden.

Bestrijding van de loonkloof tussen mannen en vrouwen

Elke onderneming is verplicht een loonbeleid te voeren dat geen kloof creëert tussen mannen en vrouwen voor gelijk werk. Belfius maakt geen onderscheid in het bezoldigingssysteem.

Niettemin zijn de loonkosten van mannen hoger dan die van vrouwen, ook al vertonen zij een dalende trend.

De redenen?

  • Gemiddelde leeftijd ligt hoger dan bij de vrouwen;
  • Meer voltijdse tewerkstellingen dan bij de vrouwen;
  • Samenstelling van de populatie van het kantorennet;

Deze loonkloof zou verder moeten verkleinen als gevolg van de acties die zijn ondernomen om een betere vertegenwoordiging van mannen en vrouwen op alle niveaus van de onderneming te bereiken.

Vragen BBTK-SETCa

We zien inderdaad dat de kloof tussen de twee rapporten 2016/2019 kleiner wordt. Maar het zijn de gemiddelde lonen per categorie die vergeleken worden. We rekenen erop dat het Steering Comité ook binnen elk niveau de uitersten bewaakt. Het gemiddelde leeftijdsverschil tussen vrouwen en mannen is 1 jaar. Kan men dan berekenen wat 1 jaar waard is in euro?

De directie antwoordt dat we moeten opletten met gemiddelden. Daarom maakt de afdeling DATA een veel fijnere analyse per niveau, naast de wettelijk verplichte analyse. Leeftijd blijkt de belangrijkste factor. Die analyse die enige tijd terug gebeurde gaat de bank opnieuw doen.

Naar aanleiding van 8 maart schrijft Belfius telkens een artikel rond vrouwen, maar er wordt nooit gesproken over geweld op vrouwen, in het bijzonder over huiselijk geweld. Wij wensen dat dit niet gebeurt binnen onze populatie, maar statistisch gezien is dit niet het geval.

De directie zegt dat we de scheiding moeten maken tussen enerzijds ongewenst gedrag/pesten op het werk waarin de bank een nultolerantie hanteert, en anderzijds de privé-situatie. Daarin kan de psychosociale cel en het EAP (Employee Aid Program) met verschillende vormen van hulp tussenkomen. Het CPBW krijgt over al deze dossiers cijfergegevens.

Commissie Tewerkstelling

Eind februari waren er 198 vacatures, tegenover 168 eind januari. Het aantal medewerkers in het Mobility Center is stabiel.

Het aantal medewerkers in het Mobility Center is stabiel. Op dit ogenblik volgen 11 collega’s het traject (5 bedienden en 6 kaders).

Commissie Connec2Net

Stand van zaken betreffende de telefonie wordt voorgesteld.

Na heel wat opmerkingen over de werkdruk die de telefonie met zich meebrengt heeft de directie een ‘code of conduct‘ opgesteld waarin enkele belangrijke punten werden opgenomen :

  • De plages telefonie moeten beperkt blijven tot max 3 uur, indien bij uitzondering toch 4 uur, dan moet er een pauze voorzien worden;
  • De medewerkers van het telefonie-team moeten ten alle tijden de kans krijgen een lunch break te hebben;
  • De planning dient ruim op voorhand opgemaakt te worden, rekening houdend met afwezigheden en verlof;
  • Er moet respect en waardering zijn voor de mensen van het telefonie-team en de telefonie is geen extra maar een onderdeel van de job en moet dan ook zo beoordeeld worden. Kantoortelefonie is wel degelijk een kantoortaak.

Deze ‘Code of conduct‘ wordt doorgegeven aan alle zones.

Pulse enquête: 70% (!) van het personeel van het net heeft deelgenomen aan de enquête. Meer dan 50% geeft aan zich slecht tot zeer slecht te voelen. De directie ziet dit als een zeer sterk signaal en wenst hier zeker rekening mee te houden. Een actieplan zal opgesteld worden en zal verder besproken worden in de volgende commissies C2N.

Personeelsplan 2021: hier wenst de directie nadruk te leggen op de openstaande vacatures (19) en 12 Young Professionals zullen aangeworven worden, specifiek voor de kantoren om onder meer de vertrekkers op te volgen.

Waar deze zullen ingezet worden zal afhankelijk zijn van het specifieke personeelsplan per zone. De schrapping van de functie Regiomanager is pas voorzien op 1 januari 2022.

Varia

  • Geert van Mol kwam de activiteiten van de verschillende afdelingen van zijn directie voorstellen, alsook hun voorbije en toekomstige activiteiten.
  • Loonbonus
    De directie presenteert de doelstelling voor de salarisbonus 2020-2021. Het niveau van Net Income is vastgelegd op 677 mio euro.
  • Servicing
    BBTK-SETCa vraagt wat de strategie van de bank is op vlak van Servicing voor alle klanten: welke kanalen (bevoorrechte beheerder, Connect, andere helpdesk) worden per segment ter beschikking gesteld.
    Deze vraag komt omdat sommige collega’s van de Back Office meer en meer oproepen ontvangen van de OCMW’s terwijl deze oproepen bij de diensten zouden moeten terechtkomen die de locale relatiebeheerders ondersteunen. Ze vragen zich af welke plaats deze historische klanten nog hebben in de strategie van de bank.

    De directie antwoordt dat er, op vlak van Servicing voor de PSB klanten, geen structurele wijziging is geweest. Er wordt wel rekening gehouden met een evenwicht tussen servicing en operationeel beheer. De bank laat deze sector niet vallen en wil het leadership behouden, des te meer omdat het andere interessante domeinen raakt zoals milieu, onderwijs, infrastructuur, gezondheid. De meerderheid van die klanten (98%) wordt nog steeds geholpen door relatiebeheerders, de rest komt in het net terecht.

  • Luik PI²
    BBTK-SETCa vraagt om de insourcing van de 2de lijn van de PI² Helpdesk op de agenda van de volgende OR te zetten. Naar het schijnt worden een aantal medewerkers van PI² overgebracht met een CAO 32 bis. We vragen om het onderwerp in alle transparantie te bespreken.

Voor elke vraag of verzoek om bijkomende informatie kan je een e-mail sturen naar or@redbel.be of rechtstreeks contact opnemen met één van onze afgevaardigden.

Ben je niet aangesloten en wens je onze publicaties te ontvangen, aarzel dan niet om ons dit te laten weten door een mail te sturen naar or@redbel.be.

Als een van jouw collega’s geïnteresseerd is in onze publicaties, aarzel dan niet om ze naar hen op te sturen.

Alle artikels kan je terugvinden op onze vernieuwde website www.redbel.be

Jouw BBTK-SETCa ploeg

VOLGENDE VERGADERING : VRIJDAG 23 april 2021

  • BBTK-afgevaardigden Ondernemingsraad
  • Effectieven: Ruiz-Garcia Christophe (coördinator) – Fabre Nancy – Verheyen Arlette – Geerts Peter – Six Caty – Peeters Karina – Bruyninckx Micheline
  • Plaatsvervangers: Craps Marc – Fetu Michel – De Paepe Johan – Grollet Christiane – Reekmans Betty – Deylgat Alan – Marteau Benoît