Verslag CPBW van 27 mei 2021

jun 2, 2021

Covid-19: stand van zaken

De directie geeft de stand van zaken weer en herhaalt dat het op InSite gepubliceerde dossier up-to-date is.

De beslissingen die door de bank worden doorgevoerd zijn afhankelijk van de beslissingen die door het Overlegcomité worden genomen. Het Overlegcomité zal de situatie op 4 juni 2021 opnieuw evalueren.

De directie heeft een plan voorgesteld voor een geleidelijke terugkeer on site op vrijwillige basis en vraagt om een advies.

U vindt de details van dit plan door op deze link te klikken.

BBTK-SETCa geeft volgend advies:

Op het CPBW van 27/05/2021 heeft u ons de maatregelen voorgesteld die de directie vanaf 9 juni wil nemen voor het personeel in de centrale gebouwen.

BBTK-SETCa waardeert de transparantie van de communicatie en de zorg om het personeel in staat te stellen in de veiligste omstandigheden naar de zetels terug te laten keren indien personeelsleden hieraan nood hebben.

Dit betekent:

  • Vanaf 9 juni 2021: Telewerk is nog steeds verplicht, maar er komt een “terugkomdag” waarop men naar de werkplek mag terugkeren. Maximaal één dag per week, en met niet meer dan 20% van het personeel per keer.
  • Vanaf 1 juli 2021: Telewerk is niet langer verplicht maar wordt sterk aanbevolen.
  • Vanaf 1 september 2021: Het is de bedoeling de beperkingen per 1 september zoveel mogelijk op te heffen.

Vanaf 9 juni starten we met het terugkeermoment. Personeelsleden kunnen dan 1 keer/week ter plaatse op vrijwillige basis komen werken indien ze daar nood aan hebben.

  • Personeelsleden kunnen dan flexibel werken van 06:00 tot 20:00 met een verplichte registratie vooraf van tijdstip aankomst en dit via de reeds bestaande tool.
  • De split in A/B/Z blijft behouden, maar wordt niet toegepast bij de terugkeermomenten. De split A/B/Z blijft enkel geldig voor het gebruik van de bureaus.
  • Er wordt een maximale bezetting van 20 % per gebouw toegestaan. Voor de Belfius Toren betekent dit bijvoorbeeld maximum 850 personen per dag.
  • De combinatie van gebouwen wordt tevens mogelijk.
  • Het gebruik van het openbaar vervoer tijdens de piekmomenten en carpoolen moet worden vermeden.
  • Meetings zijn mogelijk volgens de geldende richtlijnen. De instructies zijn per zaal geafficheerd. De instructies zijn per zaal geafficheerd.
  • Heropening van RT 3 waar men sandwiches en salades zal kunnen aankopen of de mogelijkheid tot het nuttigen van zijn/haar maaltijd.
  • Voor alle overige zaken (reizen, evenementen, trainingen, externe bezoekers, bezoek aan klanten, enz..) wordt er niets gewijzigd en blijven de huidige maatregelen van toepassing.

BBTK-SETCa vraagt aan de directie om deze info duidelijke te communiceren naar alle medewerkers en heeft nog enkele vragen/bemerkingen:

  • Kunnen personeelsleden die op dit ogenblik over geen abonnement beschikken, bij een terugkeermoment hun transportkosten inbrengen?
  • Personeelsleden duidelijk maken dat teams A/B/Z niet van toepassing is bij de terugkeermomenten, enkel voor het gebruik van de bureaus.
  • Wanneer zal men communiceren over de maatregelen tussen 1 juli en 1 september? Overgangsmaatregelen?

BBTK-SETCa wenst bijgevolg een positief advies te geven waarbij men rekening zal houden met de verdere beslissingen van de Nationale Veiligheidsraad en tevens ook met onze bemerkingen.

Eerstehulpverleners: feedback van de infosessies

Tijdens de informatiesessies werden alle praktische details (vormingen, permanenties, …) aangaande de implementatie van de nieuwe structuur met actieve betrokkenheid van de eerstehulpverleners voorgesteld.

Kandidaten hebben tot 4 juni 2021 tijd om te bevestigen dat zij als vrijwilliger eerstehulpverlener willen blijven werken. Via InSite kan een oproep tot het indienen van sollicitaties worden gepubliceerd.

Meer informatie volgt bij de volgende CPBW.

Risicoanalyse Psychosociale Aspecten (RAPA): kantorennet

De vragenlijst in het kader van de risicoanalyse kantorennet op vraag van BBTK-SETCa, zal pas starten op 7 juni 2021 i.p.v. 31 mei.

De directie hoopt dat vele kantoormedewerkers aan deze vragenlijst zullen meewerken. BBTK-SETCa is hiermee volledig akkoord en zal tevens de kantoormedewerkers aanmoedigen om talrijk deel te nemen aan deze vragenlijst omwille van de vele signalen die BBTK-SETCa mocht ontvangen rond werkdruk, …

BBTK-SETCa hoopt dat dit een eerste stap kan zijn en zal deze problematiek dan ook verder nauwlettend opvolgen.

Afwezigheden 2020

Het ziekteverzuim is gedaald, maar er moet rekening worden gehouden met Covid-19, dat een impact heeft gehad op de manier van werken. De directie vestigt de aandacht op de tekenen van overbelasting en uitputting bij sommige medewerkers.

BBTK-SETCa had deze cijfers toch iets meer in detail gekregen, bijvoorbeeld onderscheid maken tussen o.a. de centrale gebouwen en het kantorennet.

De directie zal hiermee rekening houden in het kader van de ricicoanalyse die binnenkort start in het kantorennet.

Vorming van medewerkersvan Daily, Loans & Insurance en Save & Invest, alsook van Digital Care Advisors

De directie stelt haar plan voor om deze werknemers in de maanden juli en augustus op te leiden. Zij vraagt ook hier een advies te geven.

BBTK-SETCa geeft het volgende advies:

BBTK-SETCa is verheugd te horen dat men volop aan het recruteren is en dat de coaching en stages van nieuwe en recent aangeworven Connect-medewerkers kunnen doorgaan in de kantoren tijdens de vakantiemaanden.

Een win-win situatie.

Voor BBTK-SETCa moeten alle zones kunnen betrokken worden bij de tijdelijke plaatsing van nieuwe aangeworven. Het zal in alle zones welkom zijn om een extra collega te hebben die nu en dan kan inspringen bij mini-afspraken (lezen ID, code bankkaarten, … ) en kantoortelefonie en dit niet alleen in de zones waar RU’s (Remote uitvalsbasissen) zijn of voorzien worden.

BBTK-SETCa zou graag detail krijgen van het aantal betrokken medewerkers en waar deze zullen geplaatst worden en dit in functie van een mogelijke opvolging van een goed verloop van deze coaching en stages. We merken dat de agentschappen meer en meer toegankelijker worden, zoals hier besproken, en kunnen dit goedkeuren in functie van dalende besmettingscijfers en hogere vaccinatie-cijfers.

Vandaar opnieuw onze vraag om ook onze afgevaardigden opnieuw toegang tot de kantoren te verschaffen, zeker in het belang van de lopende belangrijke onderhandelingen.

BBTK-SETCa geeft bijgevolg een positief advies voor de vorming van de medewerkers Connect en Digital Care mits er rekening kan gehouden worden met onze opmerkingen.

Varia

Opvolging dossier Dienst Nalatenschappen

Zoals vermeld in ons vorig verslag, heeft BBTK-SETCa samen de directie van deze dienst de openstaande vragen op transparante wijze besproken.

Wij hebben de duidelijke uitleg van de directie gewaardeerd alsook de maatregelen ter opvolging die werden geïmplementeerd.

Griepvaccin

In de loop van de maand juni zal in de hoofdzetel te Brussel een tool ter beschikking worden gesteld waarin men zich kan registreren om zich tegen de griep te laten vaccineren. De vaccinaties zullen worden uitgevoerd door IDEWE. Meer details zullen binnenkort op InSite verschijnen.

Voor de andere regionale gebouwen en kantorennet, blijft de procedure van de voorbije jaren van toepassing.

Nieuwe preventieadviseur

Laurence Maudoux zal vanaf september 2021 het IDPBW-team komen versterken.

BBTK-SETCa is verheugd dat men een interne kandidate heeft gevonden en dat deze persoon ook de nodige tijd zal krijgen om zich in te werken.

BBTK-SETCa wenst Laurence Maudoux dan ook veel succes met deze nieuwe uitdaging.

Nuttige contacten

In geval van problemen kan u best onderstaande nummers bellen. Een oproep naar één van deze nummers wordt opgenomen in een opvolgingstool. Waar dit nodig wordt geacht, kan BBTK-SETCa tussenkomen om een oplossing te vinden.

02 2225555Medische noodgevallen (BT)
02 2224000Hello HR
02 2225000Ontbrekend materiaal (lege bus handgel, leeg koffieapparaat, …) of defecte apparatuur (airco, neonlichten, …)
02 2225555Bewaking (BT)
De rode telefoons die zich op elke verdieping van de Rogiertoren bevinden staan in rechtstreeks contact met de Veiligheidscel.
02 2228000IT-problemen (helpdesk)

Als u het gevoel hebt dat u het bos door de bomen niet meer ziet of dat u uw stress niet meer onder controle kunt houden, kunt u steeds in alle vertrouwelijkheid een gesprek aanvragen met een vertrouwenspersoon van het netwerk psychosociale hulp of gratis en vertrouwelijk (zelfs anoniem) contact opnemen met het externe EAP via het nummer 0800/84 84 1.

Heb je vragen of wil je bijkomende informatie? Stuur een mail naar cpbw@redbel.be of spreek rechtstreeks één van onze afgevaardigden aan.

Ben je geen lid en wil je onze publicaties ontvangen, laat het ons dan weten door een e-mail te sturen naar feedback@redbel.be

Als een van je collega’s geïnteresseerd is in onze publicaties, aarzel dan niet om ze naar hen op te sturen.

Alle artikels kan je terugvinden op onze vernieuwde website www.redbel.be

Volgende vergadering: donderdag 24 juni 2021

BBTK-SETCa afgevaardigden voor het CPBW

  • Effectieve leden : Peter Geerts (coördinator) – Nancy Fabre – Dominique Deltour – Youssef Bahjaoui – Christophe Ruiz-Garcia – Liliane De Lantsheer – Dieter Milleville

  • Plaatsvervangers: Benoît Nauts – Isabelle Paepen – Nadia Verbanck – Martine Van Opstal – Grégory Piret – Martine Hella – Sylvie Nedved