Verslag van de Ondernemingsraad van 18 juni 2021

jun 29, 2021

Camerabeleid: update

De directie informeert de Ondernemingsraad van haar voornemen om 3 camera’s voor Automatic Number Plate Recognition (ANPR) te installeren aan de ingangen van de parking van de Belfius Tower.

Zij wenst de veiligheid te verhogen met een overzicht van de gebruikers en de voertuigen die er zijn geparkeerd en aldus ongewenste voertuigen en personen te weren door enkel toegang te verschaffen door middel van een dubbele controle.

Voor motorfietsen die enkel over een nummerplaat aan de achterzijde beschikken, voorziet de directie een afstandsbediening (chip), die vanop afstand een signaal geeft aan de kaartlezer.

Er is een akkoord tot stand gekomen met het juridische departement & de DPO (Data Protection Officer) voor wat betreft de verschillende modaliteiten betreffende gegevensverwerking.

BBTK- SETCa heeft een aantal vragen gesteld:

– Met betrekking tot inbraakpogingen en vandalisme in het verleden;
– Over het gebruik van ANPR camera’s in de regionale zetels of andere gebouwen van de bank;
– Over het gebruik van middelen, gebaseerd op AI (Artificiële Intelligentie);
– Over de stappen die een werknemer dient te zetten indien hij/zij met een vervangwagen naar het werk komt.

Antwoorden van de directie:

– Recent zijn er geen inbraken of vandalisme meer geweest, maar in het verleden werden reeds diefstallen vastgesteld. Gezien Belfius risico en veiligheid hoog in het vaandel stelt, moet hierover gewaakt worden;
– Zij voorziet eveneens de installatie van ANPR camera’s in het regionale gebouw te Namen, Avenue des Combattants;
– Er zal geen gebruik gemaakt worden van AI om matching op te sporen;
– Indien een medewerker een ander voertuig gebruikt dan voorzien in het systeem, dient hij/zij de nieuwe nummerplaat in te geven in het systeem. Als dit niet gebeurde, kan het veiligheidspersoneel hem na een identiteitscontrole nog steeds toegang verschaffen.

BBTK- SETCa zal een advies geven tijdens de volgende Ondernemingsraad.

Commissie Tewerkstelling

De directie legt de cijfers van de commissie voor. Eind mei 2021 waren er 222 vacatures, waarvan 46 voor bedienden. Voor 150 functies verscheen een werkaanbieding in de pers. 10 medewerkers doorlopen het traject van het Mobility Center (4 kaders en 6 bedienden).

In antwoord op een vraag van BBTK-SETCa tijdens de OR van mei, komt de directie terug op het aantal externen (meer dan 10%), die werkzaam zijn bij Belfius.

De bank heeft geen intentie om de interne medewerkers door externen te vervangen. De externe medewerkers zijn aangeworven om het hoofd te bieden aan pieken in de werklast of om specifieke taken uit te voeren waarvoor Belfius niet over aangepaste profielen beschikt. Zij verkiest ten alle tijde interne tewerkstelling.

85% van deze externe medewerkers vind je terug in 4 departementen: IT, Connect2Net, Digital & Data et CTS.

BBTK-SETCa dankt de directie voor deze cijfers en vraagt op welke basis de budgetten opgesteld worden. CTS is namelijk geconfronteerd met automatisering van bepaalde taken, maar er is onvoldoende IT-budget. Externen worden voor bepaalde duur aangeworven, maar ze moeten eerst nog opgeleid worden. Welk is de visie van de bank?

Het antwoord van de directie:

– De budgetten voor externe medewerkers worden door de afzonderlijke diensten beheerd om zodoende te anticiperen en de operationele continuïteit te garanderen.
– Het gaat om de efficiëntie van CTS en de projecten 4E. Zelfs als er een bepaalde achterstand opgebouwd wordt, dan nog zijn bepaalde projecten prioritair en zullen de nodige IT-mandagen vrijgemaakt worden.

HRM onderstreept dat het aantal FTE eind 2020 op hetzelfde niveau ligt als in 2016. Belfius was voorzichtig en dit engagement zal zich verderzetten. De bank telt momenteel 4428 FTE en dit aantal zal ongeveer 4.500 bedragen tegen het einde van dit jaar.

Er werd beslist om het aantal Young Pro te verdubbelen, om een honderdtal contracten van bepaalde duur en 200 nieuwe contracten van onbepaalde duur toe te kennen. HRM heeft beslist om het team aanwervers te versterken om deze doelstellingen te kunnen verwezenlijken.

Het aantal vormingen is met 38% gedaald als gevolg van de Covid-19 crisis (geen klassikale vormingen meer).

Varia

• De directie is tevreden over de politiek en de strategie van INSPIRE 2025. Meer informatie hierover zal gegeven worden tijdens de Ondernemingsraad van augustus.

• BBTK-SETCa heeft de directie geïnterpelleerd over de aanhoudende werkoverlast bij Loans. Er werd een officiële aanvraag voor overuren ingediend.
De directie bevestigt dat de instroom van dossiers veel hoger ligt dan voorzien en benadrukt dat zij de situatie analyseert. Op het niveau van CLS zijn er 11 vacante plaatsen, hoofdzakelijk in het noorden van het land.

Voor elke vraag of verzoek om bijkomende informatie kan je een e-mail sturen naar or@redbel.be of rechtstreeks contact opnemen met een van onze afgevaardigden.

Ben je niet aangesloten en wens je onze publicaties te ontvangen, aarzel dan niet om ons dit te laten weten door een mail te sturen naar or@redbel.be.

Als een van je collega’s geïnteresseerd is in onze publicaties, aarzel dan niet om ze naar hen op te sturen.

Uw BBTK-SETCa ploeg

VOLGENDE VERGADERING : VRIJDAG 20 augustus 2021

BBTK-afgevaardigden Ondernemingsraad

  • Effectieven: Ruiz-Garcia Christophe (coördinator) – Fabre Nancy – Verheyen Arlette – Geerts Peter – Six Caty – Peeters Karina – Bruyninckx Micheline
  • Plaatsvervangers: Craps Marc – Fetu Michel – De Paepe Johan – Grollet Christiane – Reekmans Betty – Deylgat Alan – Marteau Benoît