Warning: Undefined array key "file" in /home/clients/eae1e58d9d5c78af2f4129a01eaf6791/web/wp-includes/media.php on line 1763

Verslag van het CPBW van 24 juni 2021

jul 1, 2021


Warning: Undefined array key "file" in /home/clients/eae1e58d9d5c78af2f4129a01eaf6791/web/wp-includes/media.php on line 1763

Warning: Undefined array key "file" in /home/clients/eae1e58d9d5c78af2f4129a01eaf6791/web/wp-includes/media.php on line 1763

Covid-19: stand van zaken

De directie bespreekt de huidige stand van zake en wijst erop dat het dossier dat op InSite gepubliceerd werd, up to date is, met inbegrip van de maatregelen die van kracht zijn van 01/07/2021 tot 31/08/2021.

Op 21/06/2021 heeft BBTK-SETCa 2 adviezen uitgebracht, een eerste voor de hoofdzetel, een tweede voor de agentschappen:

Advies van BBTK-SETCa : Managing Covid-19 voor de medewerkers van de zetels

Tijdens het CPBW van 17/06/2021 heeft de directie de maatregelen voorgesteld, die van kracht zullen zijn gedurende de maanden juli en augustus 2021, betreffende de terugkeer van de medewerkers in situ.

Overzicht van de voornaamste voorstellen van de directie:

  • Behoud van de flexibele werktijden vanaf 6H00 tot 20H00;
  • Mogelijkheid om op vrijwillige basis en in overleg met de manager2-3 dagen per week on site te werken;
  • De bezettingsgraad van de gebouwen bedraagt maximum 50%;
  • Heropening van alle gebouwen;
  • BT2: heropening van de Workout ;
  • BT3: de eetzaal wordt geopend als ontmoetingsruimte, met de mogelijkheid om een glas te drinken;
  • BT4: The Village is open en biedt maaltijden aan vanaf 05/07/2021;
  • Behoud van alle voorzorgsmaatregelen (het dragen van het masker is verplicht voor iedere verplaatsing, een maximaal aantal personen per vergaderruimte, voldoende afstand bewaren, …).

Een gedetailleerd overzicht van alle maatregelen zal kortelings op InSite verschijnen.

Aangezien de wettelijke voorschriften gerespecteerd worden, heeft BBTK-SETCa een positief advies uitgebracht, op voorwaarde de terugkeer steeds op vrijwillige basis gebeurt.

BBTK-SETCa betreurt het feit dat de directie vanaf 1 juli de vrije toegang tot de parking ontzegt aan personen die, gezien de specifieke omstandigheden, ervoor kiezen om gedurende de vakantiemaanden met de wagen te komen werken, ondanks het feit dat zij beschikken over een trein-, tram-, of busabonnement. Dit is onbegrijpelijk, aangezien er gedurende deze periode meer dan voldoende plaats in de parking is. BBTK-SETCa hoopt dan ook dat de directie in deze haar standpunt zal herzien.

Op basis van dit advies heeft de directie haar beslissing herzien en zal de parking van BT tot 31/08/2021 gratis toegankelijk blijven voor de medewerkers die met de wagen komen.

Advies BBTK-SETCa: organisatie van de werkzaamheden in de agentschappen vanaf 1/7/2021

Op een extra CPBW van 17 juni 2021 kwam de directie met gewijzigde omstandigheden in het kader van Covid19 i.v.m. de organisatie van de werkzaamheden in de agentschappen vanaf 1 juli 2021.

De directie stelt de volgende wijzigingen voor:

  • Geen opsplitsing meer van groepen A/B;
  • Vrije mobiliteit van personeelsleden in hun cluster;
  • Regionale omkadering kan contact hebben met het netwerk;
  • Contacten tussen de agentschappen en functies BBE, PBE & WAP zijn mogelijk;
  • Fysieke klantencontacten buiten het kantoor (thuis of in bedrijf) zijn mogelijk.

BBTK-SETCa geeft hierover een positief advies, maar wil er toch de aandacht op vestigen dat het van essentieel belang blijft, in belang van ieders gezondheid en welzijn, dat de preventieve maatregelen in de agentschappen te allen tijde strikt worden nageleefd.

BBTK-SETCa wenst ook te benadrukken dat de gezondheid en welzijn van de personeelsleden prioritair is!

The Workout in Belfius Tower

Er werd een nieuw contract afgesloten met de firma CG. De Workout zal vanaf 01/07/2021 weer geopend zijn met alle respect voor de geldende sanitaire maatregelen.

Naast de aanwezigheid in de zaal, zal tevens een aanbod aan virtuele cursussen ter beschikking gesteld worden.

De huidige abonnees zullen hierover weldra een mail met bijkomende informatie ontvangen. De geïnteresseerden hebben de keuze tussen het abonnement voor de zaal én de numerieke cursussen, of enkel het numerieke abonnement.

De medewerkers uit de regionale zetels en uit de agentschappen kunnen zich eveneens inschrijven voor het abonnement Digital Only.

Volg bijgevoegde link voor meer informatie.

New Catering

Het contract met de huidige leverancier (BT) loopt eind dit jaar af. In mei 2021 werd een aanbestedingsdossier overgemaakt aan de verschillende leveranciers van BT3, BT4 (The Village) en de zetel Namur Combattants. De bedoeling is een gezond en gevarieerd menu aan te bieden.

Bijkomende prestaties qua catering in andere gebouwen zijn eveneens voorzien voor evenementen, vergaderingen, fruitbedeling, …

De leverancier zal weldra gekozen worden en het aanbod zal van start gaan in januari 2022. Meer informatie volgt.

BBTK- SETCa wijst de directie erop dat een mogelijkheid tot catering in alle gebouwen een pluspunt is.

BBTK-SETCa betreurt ten stelligste dat het keukenpersoneel van de bank door deze herziening binnen de catering zijn job verloor.

Masterplan BT

De aanpassingen aan de verdiepingen is vlot verlopen. Er verschijnt weldra een gedetailleerd dossier (wie verhuist naar welk verdiep, …) op InSite.

Building & infrastructuur Namur Combattants

De voorlopige oplevering van het gebouw heeft reeds plaats gevonden en een aantal punten dienen nog gefinaliseerd te worden.

De periode voor de aanbestedingen voor de inrichting van de burelen loopt weldra ten einde.

Inrichting van het gebouw:

  • De parkings bevinden zich op -3, -2 et -1 (auto’s, fietsen, douches);
  • Op het gelijkvloers bevinden zich een agentschap, het onthaal, het restaurant en multifunctionele ruimten (vergaderingen, salons, …);
  • Belfius Bank en haar filialen zullen de eerste 3 verdiepingen innemen en ze kunnen gebruik maken van de multifunctionele ruimten op de 6de verdieping;
  • De 4de et 5de verdiepingen zullen verhuurd worden.

Het gebouw zal in de loop van het eerste trimester van 2022 in gebruik genomen worden.

Camera’s voor optische nummerplaat herkenning(ANPR)

De directie informeert de Ondernemingsraad en het CPBW van haar voornemen om 3 camera’s voor Automatic Number Plate Recognition (ANPR) te installeren aan de ingangen van de parking van de Belfius Tower.

Zij wenst de veiligheid te verhogen met een overzicht van de gebruikers en de voertuigen die er zijn geparkeerd en aldus ongewenste voertuigen en personen te weren door enkel toegang te verschaffen door middel van een dubbele controle.

Voor motorfietsen die enkel over een nummerplaat aan de achterzijde beschikken, voorziet de directie een afstandsbediening (chip), die vanop afstand een signaal geeft aan de kaartlezer.

Er is een akkoord tot stand gekomen met het juridische departement & de DPO (Data Protection Officer) voor wat betreft de verschillende modaliteiten betreffende gegevensverwerking.

Gedurende de Ondernemingsraad van 18/06/2021 heeft BBTK- SETCa een aantal vragen gesteld:

  • Met betrekking tot inbraakpogingen en vandalisme in het verleden.
  • Over het gebruik van ANPR camera’s in de regionale zetels of andere gebouwen van de bank.
  • Over het gebruik van middelen, gebaseerd op AI (Artificiële Intelligentie).
  • Over de stappen die een werknemer dient te zetten indien hij/zij met een vervangwagen naar het werk komt.

Antwoorden van de directie:

  • Recent zijn er geen inbraken of vandalisme meer geweest, maar in het verleden werden reeds diefstallen vastgesteld. Gezien Belfius risico en veiligheid hoog in het vaandel stelt, moet hierover gewaakt worden;
  • Zij voorziet eveneens de installatie van ANPR camera’s in het regionale gebouw te Namen, Avenue des Combattants;
  • Er zal geen gebruik gemaakt worden van AI om matching op te sporen;
  • Indien een medewerker een ander voertuig gebruikt dan voorzien in het systeem, dient hij/zij de nieuwe nummerplaat in te geven in het systeem. Als dit niet gebeurde, kan het veiligheidspersoneel hem na een identiteitscontrole nog steeds toegang verschaffen.

BBTK- SETCa zal een advies geven tijdens de volgende Ondernemingsraad.

Tool Facility Service Desk

De doelstelling is een toepassing ter beschikking van de personeelsleden te stellen ter ondersteuning van de 25000 (FSHD) om op intuïtieve en makkelijke wijze bepaalde technische problemen te melden (verstopte toiletten, airco, verlichting, ontbrekend materiaal zoals o.a. bussen ontsmettingsgel, lege koffiemachines, …).

Meer informatie zal U weldra terugvinden op InSite.

BBTK-SETCa benadrukt dat deze tool niet mag leiden tot afbouw van personeelsleden binnen deze dienst.

Eerstehulpverleners: feedback van de infosessies

45 medewerkers hebben toegestemd om de vrijwillige activiteit van hulpverlener verder te zetten.

Bezoek aan de werkplek

De bezoeken van het CPBW aan de werkplek zullen hervatten vanaf 15/10/2021.

Focus op «Behaviour» in de projecten Be Teams en Homebased

De voornaamste doestelling is om deze manier van werken te integreren in een meer hybride werkmethode. Men zal dus een aantal competenties moeten ontwikkelen opdat iedere werknemer kan omgaan met de tools die hem ter beschikking worden gesteld.

Nieuwe competenties inzake Leadershift zullen voorgesteld worden aan de teamverantwoordelijken.

Er zullen verschillende acties ondernomen worden opdat elkeen met deze nieuwe manier van werken vertrouwd geraakt. Iedereen reageert immers anders op de veranderingen die de pandemie teweeg bracht. De directie is zich bewust van deze problematiek en wenst proactief in te grijpen.

BBTK-SETCa zal zijn steun en medewerking leveren aan de constructieve maatregelen die worden geïmplementeerd.

Bijkomende informatie hieromtrent zal over enkele weken verschijnen.

Burn Out en Fedris

Dit project, dat in 2019 opgestart werd, zal aanvang 2022 voltooid worden.

U vindt alle informatie over dit programma via deze link (publicatie van BBTK-SETCa van 11/09/2020).

In de loop van 2022 zal dit alles geëvalueerd worden. In de loop van 2022 zal dit alles geëvalueerd worden.

Welzijn

Op InSite vind je een nieuwe pagina « welzijn ». Alle informatie via bijgevoegde link.

Nuttige contacten

In geval van problemen is het aangeraden om één van onderstaande nummers te bellen, want elke oproep wordt opgevolgd via een ticket nummer. Indien nodig kan BBTK-SETCa op basis van deze oproepen tussenkomen om een oplossing te vinden.

02 2225555Dringende interventies (BT): medische problemen, persoon opgesloten in de lift, beginnende brand, gaslek, …
De rode telefoons die zich op elke verdieping van de Rogiertoren bevinden staan in rechtstreeks contact met de Veiligheidscel.
02 2224000Hello HR: certificaten, attesten, specifieke vragen, Covid-19, …
02 2225000Facility Services Helpdesk: technische problemen (verstopte toiletten, airco, verlichting, ontbrekend materiaal zoals o.a. bussen ontsmettingsgel, lege koffiemachines, …)
02 2228000IT problemen (helpdesk): paswoorden, materiaal, programma’s, …


Als u het gevoel hebt dat u het bos door de bomen niet meer ziet of dat u uw stress niet meer onder controle kunt houden, kunt u steeds in alle vertrouwelijkheid een gesprek aanvragen met een vertrouwenspersoon van het netwerk psychosociale hulp of gratis en vertrouwelijk (zelfs anoniem) contact opnemen met het externe EAP via het nummer 0800/84 84 1.

Heb je vragen of wil je bijkomende informatie? Stuur een mail naar cpbw@redbel.be of spreek rechtstreeks één van onze afgevaardigden aan.

Ben je geen lid en wil je onze publicaties ontvangen, laat het ons dan weten door een e-mail te sturen naar feedback@redbel.be

Als een van je collega’s geïnteresseerd is in onze publicaties, aarzel dan niet om ze naar hen op te sturen.

Alle artikels kan je terugvinden op onze vernieuwde website www.redbel.be

Volgende vergadering: donderdag 26 augustus 2021

BBTK-SETCa afgevaardigden voor het CPBW

  • Effectieve leden : Peter Geerts (coördinator) – Nancy Fabre – Dominique Deltour – Youssef Bahjaoui – Christophe Ruiz-Garcia – Liliane De Lantsheer – Dieter Milleville

  • Plaatsvervangers: Benoît Nauts – Isabelle Paepen – Nadia Verbanck – Martine Van Opstal – Grégory Piret – Martine Hella – Sylvie Nedved