Connect2Net : optimalisatie footprint 2022
De directie benadrukt dat Belfius zal blijven investeren in lokale aanwezigheid en rechtstreeks contact met zijn klanten. In de afgelopen maanden heeft zij vastgesteld dat het telefonisch contact en contact via chat aanzienlijk is toegenomen, dat klanten meer transacties zelf uitvoeren, op een tijdstip dat het hen uitkomt.
De directie informeert de ondernemingsraad over haar plannen voor het kantorennet in 2022.
De aangekondigde sluitingen en reaffectaties houden rekening met verschillende elementen:
- Evolutie van 22 regio’s naar 12 zones;
- Aangepaste segmentering;
- Toename van het bankieren op afstand;
- Typologie van de kantoren;
- …
De sluiting van 9 kantoren is voorzien : Moerzeke, Lebbeke, Maaseik, Hulshout, Heusden, Antw. Riemstraat, Oostmalle, Kessel-Lo Kon. Albert, Stabroek. Dertien kantoren zijn betrokken in de reaffectaties.
De sluitingen en reaffectaties van kantoren zal leiden tot het schrappen van functies. Dit zal in het eerste kwartaal van 2022 bekeken worden in functie van het personeelsmandaag 2022.
De reaffectaties hebben betrekking op 13 dossiers : 6 kantoren worden geïntegreerd in het gesalarieerde net en 7 kantoren in het zelfstandig net. Bovendien is de sluiting voorzien van 4 kantoren in het gesalarieerde net (Balen, Opglabbeek, Geluwe en Lauwe) et 5 kantoren in het zelfstandig net (Namur Saint-Servais, Liège Place du Marché, Overpelt, Dessel en Kuurne). Deze reaffectaties hebben niet alleen een schrapping van functies tot gevolg maar ook van vacatures en overname van enkele personen.
Wat betreft de footprint in het zuiden van het land is BBTK-SETCa positief over de toename van het aantal klanten. Anderzijds is BBTK-SETCa minder optimistisch aangaande het aantal extra FTE’s en stelt zich vele vragen.
Voor de zone Liège-Verviers is er enkel een overdracht van 3,8 FTE’s voorzien via 32bis voor de transfer van CommV Place du Marché naar het kantoor Liège Opéra. Een snelle berekening van klantenvorderingen in Liège Place du Marché (net als in Sint-Joost-Ten-Node), laat ons toe gemakkelijk het type klant te bepalen. Heel wat klanten behoren tot het OCMW-cliënteel. BBTK-SETCa is van mening dat een maatschappelijk geëngageerde bank haar rol moet spelen in het helpen van dit cliënteel. Het probleem schuilt in de extra werklast. Indien Belfius ook de intentie heeft om in sommige kantoren de info-points opnieuw te openen, moet men ook waakzaam blijven op vlak van veiligheid.
In de zone Brabant Wallon – Charleroi worden 2 kantoren gecreëerd – Remote uitvalsbasis, met overdracht van het klantenbestand, maar met slechts 4 openstaande vacatures. BBTK-SETCa kan niet begrijpen hoe dit alles zal kunnen werken zonder verdere versterking gezien de enorme werklast, de druk op het behalen van objectieven en toekomstige uitdagingen.
BBTK-SETCa is van mening dat een realistisch personeelsplan nodig is, waarbij de in dienst genomen Young Potentials dienen om de teams te versterken en niet om andere ervaren collega’s, die meer kosten, te verdrijven.
BBTK-SETCa heeft ook een indirect verzoek in verband met de footprint, namelijk het ontvangen van een inventaris van de werklast van de Immo-diensten.
BBTK-SETCa maakt van de gelegenheid gebruik om deze collega’s te bedanken voor hun inzet en betrokkenheid tijdens de recente overstromingen. Er zijn signalen dat zij onder grote druk staan. Het is van groot belang hen te betrekken en rekening te houden met hun situatie alvorens de planning vast te leggen.
In Limburg is BBTK-SETCa van mening dat de kantoorsluitingen niet mogen leiden tot het schrappen van functies. Één van de bezorgdheden van de medewerkers is het overdragen van een klantenbestand die zij sinds zeer lang opvolgen.
De directie antwoordt dat zij de zones optimaal organiseert, rekening houdend met telewerk, digitalisering, afspraken met toegevoegde waarde, enz. Wat Limburg betreft, zullen sommige functies worden geschrapt in het kader van een hybride werking.
BBTK- SETCa zal een advies geven tijdens de volgende Ondernemingsraad.
Banx : organisatiestructuur
De directie stelt de nieuw Banx-structuur voor en stelt alles in het werk om deze entiteit uit te rollen:
- Creatie van een nieuwe Business Unit binnen de afdeling Digital & Data;
- Duidelijk objectief : commercialiseren en verkoop via de App;
- Mandaat voor supplementaire aanwervingen;
- Ondersteuning van andere entiteiten binnen Belfius (BConnect, Compliance, …);
- Geïntegreerde samenwerking met Proximus (met respect van eenieders rol, …).
De Belfius- en Proximus-teams krijgen elk een co-Head en werken samen aan de ontwikkeling en het succes van Banx binnen hun eigen domein.
BBTK-SETCa is bezorgd over de resterende tijd om een degelijk product af te leveren, wat schadelijke gevolgen zou kunnen hebben voor de reputatie van Belfius.
De directie antwoordt dat er geen probleem zal zijn en dat alles onder controle is. Sinds juli is 60% van de testen uitgevoerd.
BBTK maakt gebruik van de aanwezigheid van de voormalige verantwoordelijke van het CBR-project om hem op de hoogte te stellen van de bezorgdheid van de collega’s betrokken bij dit project.
De directie antwoordt dat zij zich momenteel focust op Banx. CBR staat niet op de agenda.
U vindt meer informatie op InSite via deze link.
Belfius Investment Partners (BIP) : ambities & strategie (project Alpha)
Het project Alpha heeft twee doelstellingen:
- Verder activiteiten blijven ontwikkelen voor Belfius Asset Management;
- De volledige controle nemen over de verwerkingskettingen van Private & Wealth klanten.
Dit project stelt BIP in staat nieuwe diensten aan te bieden en discretionair particulier beheer en advies aan klanten over te nemen. De Candriam-medewerkers zullen worden overgeplaatst naar BIP, gezien hun kennis, ervaring en deskundigheid van essentieel belang zijn voor het welslagen van dit project.
BBTK-SETCa zal haar advies geven op de volgende Ondernemingsraad.
Beheer van ANPR-camera’s : advies van BBTK-SETCa
Tijdens de Ondernemingsraad van 18/06/2021 heeft u ons in kennis gesteld van uw voornemen om drie camera’s voor automatische nummerplaatherkenning (ANPR) te installeren bij de ingangen van de parkeergarage van de Belfius-toren. Dit heeft als doel de veiligheid te verhogen door te weten wie de gebruikers zijn en welke voertuigen er geparkeerd staan, de toegang alleen toe te staan via een dubbele controle en zo ongewenste voertuigen en personen uit de parkeergarage te houden.
Op basis van deze elementen geeft BBTK-SETCa een voorwaardelijk positief advies, op voorwaarde dat er rekening wordt gehouden met de volgende elementen:
- de met de juridische dienst en de DPO (Data Protection Officer) bereikte overeenkomst over de verschillende manieren om gegevens te gebruiken, te verwerken en na te leven;
- garanderen dat er geen reconciliatie zal zijn met Artificiële Intelligentie;
- een werknemer in staat stellen een andere nummerplaat in het systeem te registreren in geval van een last-minute probleem.
Commissie Tewerkstelling
De commissie heeft niet plaatsgevonden maar de cijfers werden meegedeeld. De directie stelt ze voor. Eind juli 2021 telde men 231 vacatures. 46 functies werden ingevuld maar men stelt vast dat er voortdurend nieuwe vacatures worden gecreëerd.
14 medewerkers volgen het traject Mobility Center (8 kaders en 6 bedienden).
De directie deelt mee dat op 01/09/2021 60 nieuwe medewerkers zullen starten.
Varia
Belfius en haar medewerkers tijdens de overstromingen
Tijdens de buitengewone ondernemingsraad van 6 augustus 2021 heeft de directie het idee geopperd om medewerkers aan te bieden als vrijwilliger te helpen bij de slachtoffers van het noodweer dat de regio Luik in juli heeft geteisterd.
BBTK-SETCa vraagt hoe deze steun zal worden aangeboden. Mad days lijkt in dit geval niet het juiste middel. Beobank heeft een systeem ontwikkeld waarbij elke medewerker één betaalde dag per jaar krijgt om vrijwilligerswerk te doen voor een goed doel. Naar aanleiding van de overstroming dit jaar werd er een tweede dag aan toegevoegd.
De directie preciseert dat er nog geen beslissing is genomen en dat er momenteel geen plannen zijn. Zij volgt de ontwikkelingen in overleg met de verschillende nationale en regionale politieke instanties, alsook met onze kantoren ter plaatse en de regio’s.
Belfius is ter plaatse geweest met medewerkers uit de kantoren. Mad Days wordt inderdaad gebruikt voor structureel vrijwilligerswerk. Daarom werd de rubriek “België onder water” gecreëerd op Ad Valvas (link door te klikken op Overstromingen in België) om hulp te vragen/aan te bieden (giften, dienstverlening, bijstand, enz.). Alle informatie over de Mad Days is te vinden door op deze link te klikken.
Voor elke vraag of verzoek om bijkomende informatie kan je een e-mail sturen naar or@redbel.be of rechtstreeks contact opnemen met een van onze afgevaardigden.
Ben je niet aangesloten en wens je onze publicaties te ontvangen, aarzel dan niet om ons dit te laten weten door een mail te sturen naar or@redbel.be.
Als een van je collega’s geïnteresseerd is in onze publicaties, aarzel dan niet om ze naar hen op te sturen.
Uw BBTK-SETCa ploeg

VOLGENDE VERGADERING : VRIJDAG 17 september 2021
BBTK-afgevaardigden Ondernemingsraad
- Effectieven: Ruiz-Garcia Christophe (coördinator) – Fabre Nancy – Verheyen Arlette – Geerts Peter – Six Caty – Peeters Karina – Bruyninckx Micheline
- Plaatsvervangers: Craps Marc – Fetu Michel – De Paepe Johan – Grollet Christiane – Reekmans Betty – Deylgat Alan – Marteau Benoît