Verslag van de Ondernemingsraad van 17 september 2021

sep 30, 2021

Advies BBTK-SETCa over optimalisatie van de footprint C2N 2022

Met betrekking tot het zuiden van het land, heeft de directie 3 herplaatsingsdossiers voorgelegd, zijnde de overname van CommV verkooppunten binnen het kantorennet, twee in de regio Waals-Brabant – Charleroi en één in de regio Luik – Verviers. De directie is ook van plan om een tweede Remote-uitvalbasis, op te richten in de regio Waals-Brabant – Charleroi, namelijk in Charleroi-Tirou, na de reeds gekende, in het toekomstige regionale gebouw in Namen.

Vanuit een economisch standpunt zou BBTK-SETCa blij kunnen zijn met de versterking van de franchise in het zuiden van het land, maar wij manen desondanks aan tot voorzichtigheid en bezorgdheid.

Waarom?

Ten eerste, opdat de versterking als een teken van vertrouwen in het werk van het kantorenet gezien wordt, mogen de reaffectaties in de komende jaren niet in omgekeerde richting plaatsvinden.

Vervolgens, laat het aantal gecreëerde vacatures nauwelijks toe om het cliënteel degelijk op te vangen en houdt men absoluut geen rekening met het gebrek aan personeel als gevolg van de werkdruk, de evolutie van de bancaire verrichtingen op afspraak en de toename van het telefoonvolume in agentschap.

Bovendien zal de aanstelling van bepaalde ervaren collega’s om de nieuwe verkooppunten te beheren, de agentschappen die sowieso al op versterking wachtten, logischerwijs nog verzwakken. Er zijn nieuwe aanwervingen of er zullen er komen, maar die nieuwe collega’s moeten worden opgeleid en ondersteund door collega’s die al overstelpt zijn.

BBTK-SETCa kent de uitdrukking “ieder voordeel heeft zijn nadeel” maar betreurt het dat de jarenlange inspanningen om de groei te verbeteren dankzij een kwaliteitsvolle dienstverlening en het onderhouden van relationele contacten, gewoon naar de achtergrond zijn verbannen.

Tot slot zullen ook de collega’s verbonden aan regionale functies de twee nieuwe verkooppunten in de regio Waals-Brabant – Charleroi moeten bedienen. Met een constant personeelsbestand zijn problemen inzake service en afsprakenplanning meer dan voorspelbaar, wat zal leiden tot gemiste kansen voor sleutelmomenten zoals hypotheken, bronnen van inkomstendiversificatie en cross-selling.

Op basis van al deze elementen, vraagt BBTK-SETCa op regelmatige basis een opvolging van het cliënteel en de stand van zaken van de realisaties van de objectieven van deze “ontkrachte” kantoren. BBTK-SETCa pleit ervoor dat de niet bereikte objectieven niet in aanmerking genomen worden.

Met betrekking tot het sociale aspect van herplaatsingen en andere beslissingen die verband houden met de footprint van 2022 in Wallonië, noteert BBTK-SETCa:

  • een overdracht van 3,8 VTE van de CommV Place du Marché naar het agentschap Opera van Luik in toepassing van CCT 32 bis;
  • 4 vacatures in de kantoren voor de regio Waals-Brabant – Charleroi, waarvan er al enkele zijn ingevuld;
  • veel lopende en geplande interne en externe Connect vacatures die snel ingevuld zullen moeten worden;
  • 4 collega’s die al zijn aangewezen om vanaf oktober ter beschikking te worden gesteld in de CommV’s van de twee verkooppunten in de regio Waals-Brabant – Charleroi. De directie moet erover waken dat geen van hen hiervan negatieve financiële gevolgen ondervindt (flexwagen, reiskostenvergoeding, …).

In meerdere agentschappen worden oranje en rode signalen waargenomen. BBTK-SETCa verwacht veel van het personeelsplan voor 2022 dat momenteel in voorbereiding is en dat de werking moet verbeteren en de nooit eerder bereikte niveaus van stress en ongelukkigheid moeten verminderen.

BBTK-SETCa vraagt aan de Directie om reeds actief op zoek te gaan naar een voldoende aantal parkingplaatsen in de onmiddellijke omgeving van de agentschappen Charleroi-Tirou en Liège Opera.

Met betrekking tot het noorden van het land wil BBTK-SETCa graag het volgende advies geven:

– Zone Antwerpen-Noord

Het samenvoegen van de kantoren Stabroek en Hoevenen lijkt ons een verwachte en logische beslissing. De keuze voor behoud van kantoor Hoevenen vinden we daarentegen een onverstandige beslissing in functie van behoud van de inlage.

Er is gekozen voor het ‘mooiste‘ gebouw, terwijl het kantoor Stabroek een veel betere ligging heeft, een budgettaire beslissing dus. Kantoor Stabroek ligt aan een belangrijke toegangsweg met veel voorbijkomend verkeer, recht tegenover een nieuw en druk bezocht winkelcentrum met veel parkeermogelijkheden, waar mensen van alle nabije gemeenten en dorpen naartoe komen. KBC, ING en Argenta hebben op enkele meters afstand van elkaar hier hun kantoren behouden.

In Hoevenen een heel ander verhaal, alle andere financiële instellingen zijn daar vertrokken, winkels zijn er niet, weinig tot geen doorgaand verkeer, slechts 5 min van flagship Ekeren …

Na samenvoeging kan dit in inlage een zeer mooi, rendabel kantoor worden met zelfs nog groeipotentieel wanneer de bank bereid zou zijn te investeren in een nieuw pand (eventueel te huren) in Stabroek.

Wij vragen een reactie of deze piste onderzocht is.

Wat betreft een eventuele functie schrapping bij deze sluiting kunnen we formeel zijn: dit is voor BBTK-SETCa niet bespreekbaar. Gezien de mooie inlage van het fusiekantoor en personeelstekort in de andere kantoren van zone Antwerpen Noord moeten alle functies behouden kunnen blijven.

– Zone Waasland

De sluiting van het kantoor in Moerzeke heeft vooral gevolgen voor de inlage. Deze wordt toegewezen aan het gesalarieerde kantoor Zele, maar dit ligt te ver. De inlage zal bijna volledig naar het CommV kantoor in Hamme verhuizen. De inwoners van Moerzeke doen vooral hun aankopen in Hamme. Voor Lebbeke zal dit geen probleem vormen, omdat het kantoor binnen een redelijke afstand van Opwijk ligt.

Het nieuwe kantoor Gent St Pieters zal de eerste jaren vooral savers van het CommV kantoor en zetelpersoneel helpen. Het zal niet evident zijn dit kantoor tot een volwaardig kantoor uit te bouwen.

– Zone Limburg

Deze zone is zwaar geïmpacteerd zowel met sluitingen en reaffectaties out. Tevens spreekt men hier alweer van 4 functieschrappingen, terwijl deze zone ook in het personeelsplan 2021 heel wat functies zag geschrapt worden.

Ondertussen hebben de meeste betrokken medewerkers een oplossing gevonden, weliswaar voor enkele naar een andere zone, toch heeft dit mentaal bij de collega’s een impact. Men is bezorgd naar behoud van de inlage gezien de toch wel grote impact op de grote van de zone. Deze oefening heeft in heel de zone gezorgd voor onrust en onzekerheid en komt boven op de verwerking van het personeelsplan 2021 en de change die de volgende jaren van alle medewerkers verwacht wordt.

Hoewel de betrokken Zone manager enorm betrokken is bij het welzijn van zijn medewerkers vraagt BBTK-SETCa extra aandacht en ondersteuning voor alle medewerkers van de zone, daar zij allemaal op de één of andere manier betrokken zijn en we vragen een opvolging van de impact op de inlages.

– Zone Antwerpen Zuid

Sluiting kantoor Riemstraat naar kantoor Lange Gasthuisstraat zal geen probleem zijn voor de betere segmenten, daar er een private house in aanbouw is op het Nieuwe Zuid. Voor de savers en retailklanten is de verplaatsing minder evident en hebben we daar toch een hele ‘blinde vlek’. Dus ook hier toch wel bezorgd naar behoud van inlage.

– Zone Leuven – Duffel

In 2019 werd er nog een uitgebreide studie gedaan en werd kantoor Kessel Lo Kon Albert weerhouden omwille van zijn commerciële opportuniteiten. Nu moeten we vaststellen dat dit niet meer het geval is. Dit roept toch wat vragen op. Plots is dit geen toplocatie meer?

Er zijn verbouwingen voorzien in kantoor Kessel-Lo Becker Remy (installatie RUB) en in kantoor Rotselaar (business center) , een private house komt er in de toekomst in Putte. BBTK-SETCa vraagt de sluiting van kantoor Kessel-Lo Kon Albert pas te laten doorgaan nadat alle verbouwingswerken zijn volbracht, daar er anders te weinig burelen zullen beschikbaar zijn voor alle personeelsleden in die buurt. Dit betekent ten vroegste oktober 2022 of later bij vertraging van de bouwwerken.

De afstand naar het private house geeft dan weer aanleiding tot ongerustheid ifv behoud inlage private klanten.

– Zone Turnhout Geel

Geen specifieke opmerkingen. Betreft een eender logische integratie/ reaffectatie.

– Zone West-Vlaanderen

De kantoren Veurne en Nieuwpoort werden jaren terug gereaffecteerd naar het kantorennet en nu dus terug de omgekeerde oefening naar CommV. Gezien de verre verplaatsingen naar dichtstbijzijnde kantoren van het net verwachten we hier zonder twijfel verlies van inlage. Wanneer we dan streven naar behoud van ons aandeel als kantorennet binnen PBR is dit toch een groot aandachtspunt.

Als conclusie wenst BBTK-SETCa te benadrukken dat er vooral bezorgdheid bestaat naar behoud inlage en zeker bij de reaffectaties daar men geen beperking gaat opleggen aan behoud van persoonsgebonden klantenrelaties. Naar personeelsimpact blijft BBTK-SETCa het toch jammer vinden dat er alweer functieschrappingen gebeuren. Dit komt hard aan bij de medewerkers die onder enorme werkdruk moeten presteren. Voor de getroffen collega’s is het trouwens geen evidentie om een andere job/functie binnen de bank te vinden, ook al zijn er vele openstaande vacatures. Daar de profielen die men zoekt niet altijd matchen met de profielen van de betrokken medewerkers.

BBTK-SETCa geeft dan ook een negatief advies in zijn totaliteit voor deze optimalisatie van de footprint Connect2Net.

Commissie Tewerkstelling

Eind augustus 2021 telde men 221 vacatures. 13 medewerkers volgen het traject Mobility Center.

Loonbonus Belfius Connect en filialen (Belfius Lease, BAL, Belfius Commercial Finance)

Stand van zaken midden 2021 werd overgemaakt aan de Ondernemingsraad

ADVIES: Belfius Investment Partners: ambities & strategie (Alpha Project)

Tijdens de Ondernemingsraad van 20 augustus ’21 werd het project Alpha voorgesteld aan dit forum.

We hebben nota genomen dat Belfius via dit project de Wealth klanten inzake portefeuillebeheer beter wil bedienen.

Afhankelijk van de impact en het resultaat kunnen we dergelijke stappen alleen maar toejuichen.

Maar zoals zo dikwijls voor komt wil de directie hier weer lopen vooraleer er goed kan gestapt worden. We stellen vast dat de directie kost wat kost een vooropgestelde planning wil handhaven zonder de werkelijke impact op het terrein te kennen.

Is de directie op de hoogte van het feit dat dit project helemaal niet loopt zoals het zou moeten, door allerlei factoren waarmee geen rekening gehouden is bij het op poten zetten van dit project. Worden de boodschappen die doorgegeven worden aan het hoger management correct overgebracht aan onze directie of worden de zaken verbloemd voorgesteld?

BBTK-SETCa heeft de indruk dat de voorziene procedure voor projecten van die omvang onvoldoende gevolgd werd. Het is duidelijk dat IT in eerste instantie voor Marketing gewerkt heeft.

Dit project is namelijk reeds een tijd in de running, maar door het feit dat er te weinig afgestemd werd bij aanvang met de verschillende betrokken afdelingen is er veel tijd verloren gegaan en zijn er veel elementen die onvoldoende uitgewerkt zijn. Hierdoor kan er onvoldoende getest worden en kunnen de nodige bijsturingen niet allemaal uitgevoerd worden.

De tijdsdruk die opgelegd is, onvoldoende middelen (zowel onder de vorm van VTE als financiële), en onvoldoende kennis van alle aspecten verbonden aan een portefeuillebeheer zorgen ervoor dat er bezorgdheid is of er voldoende getest zal kunnen worden voor 1 januari 2022.

De juridische aspecten verbonden aan deze operatie, verhogen de druk op de timing die de directie vooropstelde.

We willen er hierbij op wijzen dat zodra dit effectief van start gaat, dit risico’s inhoudt die zowel voor klanten, als voor Belfius een impact kunnen hebben waarmee we liefst niet naar buiten komen. We denken hierbij aan het risico van imagoschade, inbreuken op MIFID-voorschriften, boetes, …

Wat de sociale aspecten betreft:

Overname van Candriam medewerkers via een CAO32bis: Het gaat over 25 werknemers, bedienden en kaders.

Deze werknemers kregen tot nog toe weinig informatie. Ze hebben zeker vragen en er is ongerustheid over hun toekomstige arbeidsvoorwaarden. .

In het bijzonder:

• De variabele lonen;

• De pensioenplannen (er bestaan 5 verschillende plannen bij Candriam) : we vragen hier een duidelijk en formeel een antwoord van de Directie wat ze van zin is bij de overname;

• De hospitalisatieverzekering;

• Voor de bedienden is de verloning op basis van barema’s een garantie voor de toekomstige progressie;

• Voor de kaders is het belangrijk op welke manier de vaak individuele afspraken worden omgezet. Candriam kent geen functieclassificatie;

• Worden de medewerkers van Candriam fysisch geïntegreerd vanaf 1/1/22 of gebeurt dit nadien?

Vanwege die ongerustheid betreuren we samen met de personeelsvertegenwoordiging van Candriam dat er geen plannen lijken te zijn om hen te betrekken bij de toekomstige onderhandelingen van de CAO32bis.

Voor de medewerkers zou het een geruststelling zijn te weten dat hun afgevaardigden mee waken over een correcte vertaling van de huidige arbeidsvoorwaarden.

Gelet op het feit dat er in de vooruitgang van dit project nog veel openstaande elementen zitten, vragen we de komende maanden om een maandelijkse stand van zaken in de ondernemingsraad te bekomen.

In dit stadium geeft BBTK-SETCa nog geen advies en verwachten we een antwoord op volgende onzekerheden :

  • Voor de opvolging van het portefeuillebeheer vragen we de zekerheid van de Directie dat er voldoende middelen in termen van VTE’s en budgetten ter beschikking zullen gesteld worden, om alle operationele taken op poten te zetten zodat deze degelijk kunnen uitgevoerd volgens huidige manier van werken.
  • Wat betreft de overname van de Candriam medewerkers wensen we alle voorwaarden te kennen, die van toepassing zullen zijn voor hen.

Varia

  • Mededeling van de reorganisatie Belfius Bank

BBTK-SETCa betreurt dat zo’n belangrijk punt als een divers item aangekaart werd, maar begrijpt dat gezien het dringend karakter, het moeilijk anders kon.

Sommige beslissingen werden niet in een opwelling genomen en we vragen aan de Directie om in de komende weken, de met meer precieze gegevens af te komen, eventueel in het kader van een Buitengewone OR. We bedanken Camille Gillon voor haar werk als geassocieerd lid van het Directie Comité.

  • Onderbezetting

Onze CEO benadrukt het feit dat we moeten blijven vooruitgaan. We stellen echter vast dat gans IT, de operationele diensten en de front offices onderbezet zijn ten opzichte van de werklast. Het niet willen zien wat er in deze bank gebeurt en vooruit willen gaan zonder even te pauzeren, loont de moeite om hierover even uit te weiden.

Volgende week komt de Raad van Bestuur bijeen en BBTK-SETCa hoopt dat ze de beslissing nemen om het mandaat in de verschillende diensten te verhogen. De geschatte werklast is niet goed. De wereld (IT beveiliging, technologie) evolueert te snel en beïnvloedt ondertussen de werklast en de manier van werken. De projecten zijn onderworpen aan 2 verschillende stromingen: datgene wat de klant te zien krijgt en de noden van de Back Office om de nieuwe producten op te volgen. Aan deze noden wordt echter niet tegemoetgekomen wat aanleiding geeft een verhoogde werklast in de BO. De noden zijn schreiend. Sommige collega’s staan op het punt om te vertrekken en hebben zelfs de tijd niet om de nieuwe op te leiden, omdat zich moeten toeleggen op hun dagelijkse taken. We vragen dat er rekening gehouden wordt met de situatie op de werkvloer.

De directie verzekert ons dat de signalen op het terrein wel degelijk waargenomen worden. Openstaande vacatures overstijgen het personeelsplan.

  • Evolutie CBR

Sommige gaan goed vooruit, andere minder. BBTK-SETCa vraagt een stand van zaken en stelt zich vragen bij het risico van het verdere verloop van het project.

De Directie antwoordt dat dit project meerdere aspecten omvat die een verschillend niveau va voortgang hebben. In eerste instantie was de beslissing voor CBR met het oog op een nieuwe technologie voor de kredieten. Deze technologie kan echter ook voor andere systemen gebruikt worden (zoals Re-Bel, Banx, Beats) en anderzijds is het zo dat bepaalde projecten van de kredieten niet kunnen wachten tot de nieuwe technologie van toepassing is. Dit verklaart waarom de 2 elementen gescheiden zijn.

De Directie erkent dat de situatie ingewikkeld zal zijn gedurende tenminste een jaar, maar dat de transitie noodzakelijk is voor de toekomst.

  • Family Day Belins

Deze dag heeft plaats op zaterdag 18 september. BBTK-SETCa vraagt wanneer dit nog eens zal plaatsvinden in de Bank.

De Directie neemt nota van deze boodschap en herhaalt dat de Bank en Belins twee verschillende entiteiten zijn.

  • Webinar in een persoonlijke omgeving

BBTK-SETCa signaleert dat meer en meer, gevraagd wordt aan de collega’s om Webinars of andere presentatie te volgen buiten de Belfius omgeving(Citrix). Dit betekent dat het individu zijn eigen materiaal dient te hebben. Voor de collega’s die die dag aanwezig zijn in een gebouw van de bank en enkel de laptop van de bank ter beschikking hebben, stelt dit een probleem. Wij vragen om te investeren in materiaal om hieraan te verhelpen. Wij vragen eveneens dat de nodige investeringen (audio, video, …) gedaan worden voor de vergaderlokalen om zich aan een hybride werkomgeving aan te passen.

De Directie antwoordt dat ze eraan werkt: we evolueren naar een hybride machine voor datgene wat draait in Luxemburg en wat lokaal draait.

De vervanging van het audiomateriaal is voorzien voor alle zalen M en L.

Voor elke vraag of verzoek om bijkomende informatie kan je een e-mail sturen naar or@redbel.be of rechtstreeks contact opnemen met een van onze afgevaardigden.

Bent u geen lid en wilt u onze publicaties ontvangen, laat het ons dan weten door een e-mail te sturen naar feedback@redbel.be.

Als een van je collega’s geïnteresseerd is in onze publicaties, aarzel dan niet om ze naar hen op te sturen.

Uw BBTK-SETCa ploeg

VOLGENDE VERGADERING : VRIJDAG 22 oktober 2021

BBTK-afgevaardigden Ondernemingsraad

  • Effectieven: Ruiz-Garcia Christophe (coördinator) – Fabre Nancy – Verheyen Arlette – Geerts Peter – Six Caty – Peeters Karina – Bruyninckx Micheline
  • Plaatsvervangers: Craps Marc – Fetu Michel – De Paepe Johan – Grollet Christiane – Reekmans Betty – Deylgat Alan – Marteau Benoît