Verslag van het CPBW van 30 september 2021

okt 7, 2021

Covid-19: stand van zaken

De directie bespreekt de huidige stand van zaken en wijst erop dat het dossier gepubliceerd op InSite, up-to-date is, alle relevante informatie bevat en de enige is die moet worden toegepast.

Verschillende punten werden aangehaald:

– Parkingmogelijkheid voor de medewerkers die de operationele continuïteit garanderen
Het gebruik van de Belfiusparking is betalend vanaf het moment dat een medewerker van het mobiliteitsplan geniet (terugbetaling kosten openbaar vervoer).

– Ventilatie zetel Namur De Nayer
Een CO2-meter zal worden geïnstalleerd. De directie komt hier later op terug wanneer de resultaten gekend zijn.

– Piloot Limburg (kantorennet)
Momenteel loopt er een proefproject in Limburg om de “kleine afspraken” te optimaliseren en te kanaliseren.

– Opening van de kantoren
De kantoren zijn enkel open op afspraak en dit tot 31/12/2021. Afhankelijk van de evolutie van de pandemie kan deze maatregel herzien worden. Intussen lanceert Belfius een test vanaf 01/11/2021 die toelaat dat de klant sneller een afspraak kan boeken, doch steeds door zich steeds eerst op voorhand aan te melden.

In het kader van Covid-19heeft BBTK-SETCa haar advies ingediend betreffende het oktoberplan 2021

Tijdens de buitengewone vergadering van het CPBW van 15/09/2021 werden we op de hoogte gebracht van de modaliteiten van het terugkeerplan on site dat ingaat op 01/10/2021 voor de medewerkers van Belfius.

De belangrijkste maatregelen die zullen worden toegepast zijn:

– Heropening van alle zetels;

– Afschaffing van de notie A en B, doch met behoud van de preventieve maatregelen (afstandsregels, mondmaskerplicht tijdens de verplaatsingen binnen de gebouwen, handgel, thermische camera, …);

– Hervatting van de uurroosters gekoppeld aan de arbeidsovereenkomsten: Flex Time 7u30-18u00 en Flex Time + 7u00-20u00;

– In geval van standaard telewerk (Flex Time en Flex Time +) : maximum 2 dagen telewerk
per week;

– In geval van Home Based : een minimum van 1 dag per week on site;

– In de Belfius Tower : verplicht om over een Covid Safe Ticket (CST) te beschikken om toegang te krijgen tot RT2 (Work Out)
en RT4 (The Village);

– Vrijwillige deelname aan teambuildings;

– Geen bewaring en verwerking van persoonlijke gegevens;

– Mogelijkheid voor risicopatiënten om zich te wenden tot de arbeidsarts om een afwijking te bekomen
op de aanwezigheid on site;

– …

Op basis van dit geeft BBTK-SETCa een positief advies indien volgende voorwaardengerespecteerd worden:

  • Respecteren van de maatregelen van Nationale Veiligheidsraad en de federale entiteiten;
  • De mogelijkheid geven aan de medewerkers om broodjes te kunnen kopen op RT3;
  • Een betrouwbare oplossing bieden indien de bezette oppervlakte van een zetel meer dan 60% bedraagt.

Mailcenter: stand van zaken

BBTK-SETCa heeft de directie om verduidelijking gevraagd aangaande de locatie van het mailcenter in het post-Covid tijdperk.

De directie antwoordt dat deze dienst opgesplitst blijft in team A en team B en zal verzekerd worden vanuit de site te Anderlecht en vanuit RT9.

Engagement Enquête 2021

De directie lanceert haar enquête 2021 in oktober voor de medewerkers van Belfius, Belins en de filialen. De vragen zullen gaan over het engagement, de strategie van Belfius, het management van Belfius, de omstandigheden waarin de functie wordt uitgeoefend, … De anonimiteit wordt verzekerd.

Feedback aan de medewerkers zal begin 2022 plaatsvinden.

Meer informatie hieromtrent bevindt zich op Insite.

Werklast IT & Projecten

Voorafgaand aan het CPBW is BBTK-SETCa met de directie (projecten en testen) samengekomen om de problematiek van de te grote werklast, die vooral door bepaalde teams wordt ervaren, te bespreken. Het gesprek was constructief. Er werd nagegaan hoe de werking kan worden verbeterd; hierover zal regelmatig een overleg plaatsvinden.

De directie van IT kwam haar standpunt over de werkoverlast toelichten. IT en Business zijn het erover eens dat de werklast te hoog was en dat dit niet meer mag gebeuren. De ondernomen initiatieven zullen de werkdruk uiteindelijk verlichten, maar de eerstkomende periode zal nog steeds zwaar zijn.

De Directie feliciteert de equipes voor het werk dat zij, ondanks de moeilijke omstandigheden, hebben gerealiseerd.

BBTK-SETCa dankt de directie voor het luisterend oor en benadrukt dat we enkel via teamwork vooruitgang kunnen boeken. BBTK-SETCa vestigt de aandacht op volgende punten:

  • Werklast
    Het is belangrijk om het aantal projecten per release in verhouding te aanvaarden en het juiste evenwicht te vinden;
  • Vorming
    Er moet voldoende ruimte worden ingepland zodat de medewerkers de kans krijgen zich bij te scholen of om overdracht van kennis uit te voeren;
  • UAT-periode
    Deze periode is te kort geworden en moet worden aangepast. BBTK-SETCa zou graag zien dat de directie voorkomt dat grote projecten tijdens of vlak na vakantieperiodes in produktie worden geplaatst. In het verleden waren er technische P’s om dit te voorkomen, maar deze zijn sindsdien project-geladen releases geworden.

De directie kan zich niet engageren om de duur van de UAT-periode te wijzigen omdat het moeilijk is bepaalde periodes te verlengen wegens diverse beperkingen (“frozen period” in december, enz.).

De directie heeft besloten budgetten vrij te maken om de opleiding van medewerkers te garanderen en om het aantal managers te verhogen om alzo te komen tot omkadering van kleinere teams.

Projecten Preventie en Welzijn

De directie stelt de stand van zaken voor:

  • Medische check-up
    De check-ups zullen worden hernomen in 2022. Ter herinnering: elke medewerker ouder dan 40 jaar mag een medische checkup vragen om de 2 jaar.
  • Eerste hulp (Belfius Tower)
    Een lijst van 45 medewerkers werd opgesteld.
  • Digitale bezoeken van de werkplek
    Het betreft de vragenlijsten die worden toegezonden aan de medewerkers van kantoren die niet aan het jaarlijkse bezoek van het CPBW zijn onderworpen. Ter informatie: elk kantoor wordt ten minste eens in de drie jaar bezocht. Deze zullen in 2022 van start gaan.
  • Optidesk : ergonomische risicoanalyse
    Deze analyse wordt uitgesteld tot 2022 omdat IDEWE zijn interne platform nog moet aanpassen om te voldoen aan de IT-beveiligingsnormen van Belfius.

Varia

Nuttige contacten

In geval van problemen is het aangeraden om één van onderstaande nummers te bellen, want elke oproep wordt opgevolgd via een ticket nummer. Indien nodig kan BBTK-SETCa op basis van deze oproepen tussenkomen om een oplossing te vinden.

02 2225555Dringende interventies (BT): medische problemen, persoon opgesloten in de lift, beginnende brand, gaslek, …
De rode telefoons die zich op elke verdieping van de Rogiertoren bevinden staan in rechtstreeks contact met de Veiligheidscel.
02 2224000Hello HR: certificaten, attesten, specifieke vragen, Covid-19, …
02 2225000Facility Services Helpdesk: technische problemen (verstopte toiletten, airco, verlichting, ontbrekend materiaal zoals o.a. bussen ontsmettingsgel, lege koffiemachines, …)
02 2228000IT problemen (helpdesk): paswoorden, materiaal, programma’s, …


Als u het gevoel hebt dat u het bos door de bomen niet meer ziet of dat u uw stress niet meer onder controle kunt houden, kunt u steeds in alle vertrouwelijkheid een gesprek aanvragen met een vertrouwenspersoon van het netwerk psychosociale hulp of gratis en vertrouwelijk (zelfs anoniem) contact opnemen met het externe EAP via het nummer 0800/84 84 1.

Heb je vragen of wil je bijkomende informatie? Stuur een mail naar cpbw@redbel.be of spreek rechtstreeks één van onze afgevaardigden aan.

Ben je geen lid en wil je onze publicaties ontvangen, laat het ons dan weten door een e-mail te sturen naar feedback@redbel.be

Als een van je collega’s geïnteresseerd is in onze publicaties, aarzel dan niet om ze naar hen op te sturen.

Alle artikels kan je terugvinden op onze vernieuwde website www.redbel.be

Volgende vergadering: donderdag 28 oktober 2021

BBTK-SETCa afgevaardigden voor het CPBW

  • Effectieve leden : Peter Geerts (coördinator) – Nancy Fabre – Dominique Deltour – Youssef Bahjaoui – Christophe Ruiz-Garcia – Liliane De Lantsheer – Dieter Milleville

  • Plaatsvervangers: Benoît Nauts – Isabelle Paepen – Nadia Verbanck – Martine Van Opstal – Grégory Piret – Martine Hella – Sylvie Nedved