Verslag van de Ondernemingsraad van 19 november 2021

dec 1, 2021

Evolutie van de organisatie van de afdeling « Technology”

Bram Somers komt de structuurwijzigingen voorstellen die op 01/01/2022 van kracht zullen zijn in de afdeling Technology.

Hij licht de reden van deze wijzigingen toe (de continuïteit en de veiligheid van de systemen garanderen, een duurzame organisatie oprichten en projecten doen werken met voldoende expertise, de tools blijven moderniseren, zich richten op “AI & Data, projecten die toelaten de strategie te realiseren mee sturen en tot een goed einde brengen) en belicht tevens de grote lijnen van de evolutie van de organisatie (evolutie van een organisatie CBR naar een divisie “AI, Data & Corporate Services”, oprichting van een afdeling “AI, Data & Corporate Services” en de aanpassing van het functioneel beheer van een aantal specifieke activiteiten).

Het beoogde resultaat is de oprichting van een versterkte afdeling « technology », met een evenwichtige verdeling van de verantwoordelijkheden en een duidelijke definitie van de prioriteiten tussen de afdelingen.

Deze evolutie zal geen enkele wijziging in functie-inhoud of functieclassificatie met zich meebrengen. Het departement « technology » blijft investeren in nieuwe talenten en om de nodige bijkomende vormingen te verzekeren voor de huidige werknemers. Er zal dus zeker geen negatieve impact zijn op het aantal FTE, integendeel.

De verschillende organogrammen “as is” en “to be” zijn ter beschikking op InSite via deze link.

BBTK-SETCa zal hier over een advies uitbrengen tijdens de volgende ondernemingsraad.

BBTK-SETCa vraagt uitdrukkelijk dat de projecten die op stapel staan ALLE partijen (Marketing, FO, IT, IT ref, test teams en de business) zo vlug mogelijk bij de materie betrekken.

Hierop antwoordt Bram Somers dat het zijn bedoeling is om de organisatie en implementatie van projecten en processen te verbeteren en op punt te stellen met alle partijen.

Ook heeft onze vakbond genoteerd dat de directie rekening wil houden met het welzijn van de afdeling Technology want deze medewerkers staan onder enorme werkdruk. Wij hopen dat u de directie daarin zal slagen want het water staat op dit ogenblik aan de spreekwoordelijke lippen van deze collega’s.

Herverdeling van de activiteiten van “Corporate Strategy” binnen de afdeling ICM

François-Valéry Lecomte licht de reorganisatie van de activiteiten toe, als gevolg van de wijzigingen binnen het directiecomité van de bank, zoals aangekondigd in september 2021. Deze reorganisatie wijzigt noch de activiteiten van de teams en hun bezetting, noch het aantal betrokken FTE.

Dit betreft de equipes van de financiële communicatie, kapitaalsbeheer, fusies en acquisities en financiële participaties, die telkens in meer toepasselijke afdelingen worden ondergebracht.

Meer informatie hierover vindt U op InSite via deze link.

Project 4E: stand van zaken

De aangepaste kalender van dit project wordt voorgesteld door Pieter Van den Bulck. Dit project werd nieuw leven ingeblazen en maakt volledig deel uit de strategie “20-25”.

Na een opfrissing van de componenten (End-to-end, Efficiency, Experience & Engagement) en de werking (ontwikkeling van een toekomstvisie, uitwerking van nieuwe E2E processen en verandering van de bank), wordt nu de kalender 2019-2022 voorgesteld.

Daarop volgt een voorstelling van het 4E onboarding proces en het daarbij horende roadbook; de beoogde doelstelling is de administratieve werklast van de onboarding van nieuwe cliënten aanzienlijk verlagen door ‘op een geoptimaliseerde manier informatiebronnen als Itsme en Kube te gebruiken’ en door de cliënten naar een selfservice te leiden met een nieuwe of verbeterde client-on-line ervaring.

Hoewel dit initieel niet in de presentatie voorzien was, wordt ook over het budgettaire aspect gesproken. BBTK-SETCa vraagt inzage in de voorziene budgetten om zich ervan te verzekeren dat de beoogde objectieven kunnen behaald worden. Voor het project 4E wordt cijfer van 12.000 m/d aangehaald; idem voor de « mandatory » projecten die over 20.000 m/d beschikken. Er zullen geen bijkomende denkpistes 4E meer bewandeld worden, alvorens de lopende aanpassingen gerealiseerd zijn.

BBTK-SETCa stelt vast dat de directie in het bijzonder de dossiers ingediend door de afdeling CTS wil realiseren en dat zij erkent dat de bekommernissen en verbeteringsvoorstellen van deze afdeling vaak aan de kant werden geschoven. De directie vernoemt expliciet BAC (Become A Customer), BAC young en BANX als te verbeteren processen.

Voor onze vakbond is niet alleen de onboarding via Itsme belangrijk, maar ook de veiligheid van dit systeem. Daarenboven moeten ook de coherentie van de onderliggende processen binnen de operationele diensten grondig herbekeken en vereenvoudigd worden, vermits deze een bron zijn van mogelijke manuele vergissingen en bijgevolg ontevredenheid van de klant.

FCC (Fraud Competence Center): stand van zaken

Op vraag van BBTK-SETCa, licht Peter Franck de toestand in de helft van 2021; zowel voor wat betreft werklast binnen en de bemanning van de verschillende teams, als voor wat betreft de organisatie, de bedragen, de tendensen, de reporting en de opsporing/preventie.

De wereld van de fraude is de afgelopen jaren sterk geëvolueerd; dit betreft zowel de gehanteerde werkwijzen, als de bedragen. Binnen de bank zijn de opsporingsmethodes steeds performanter geworden en de preventiemaatregelen worden continu aangepast aan de gebruikte frauduleuze methodes. Het aantal FTE binnen het team en de gegeven vormingen worden gedurig aangepast, rekening houdend met de geconstateerde verhoging van de volumes. Dit alles kan echter niet vermijden dat de dienst permanent onder een zware druk staat.

Advies van BBTK-SETCa betreffende de hernieuwing van het plan voor de groepsverzekering Ethias

Het financieringsplan van de Ethias groepsverzekering, dat om de 3 jaar herzien wordt, zal dezelfde methodiek blijven hanteren voor de bepaling van de dotatie.

De hypotheses werden daarentegen wel geactualiseerd.

BBTK-SETCa brengt een positief advies uit.

Advies van BBTK- SETCa betreffende de verplaatsing van de activiteiten van Anderlecht naar de BT

BBTK-SETCa betreurt dat er opnieuw een deel van het werk zal worden uitbesteed aan een externe partij.

De personeelsleden voeren reeds vele jaren deze functie uit met hart en ziel onder een enorme werkdruk en binnen een zeer beperkte groep. Deze boodschap was dan ook mentaal en psychologisch een zware klap voor deze betrokken medewerkers.

Gelukkig zijn er geen gedwongen ontslagen!

BBTK-SETCa verkiest om alle diensten intern te behouden gezien de ervaringen uit het verleden en toch te overwegen of dit niet mogelijk is met ondersteuning van medewerkers uit het mobility Center. En dit alles binnen een aan hun takenpakket aangepaste werkomgeving.

BBTK-SETCa vraagt tevens dat de personeelsleden van deze dienst de nodige ondersteuning en communicatie ontvangen, wat op dit ogenblik niet steeds het geval is. Weinig info stroomt vandaag door naar de personeelsleden.

Op basis van de ontvangen info, geeft BBTK-SETCa dan ook een voorwaardelijk positief advies rekening houdend met voorafgaande bemerkingen en waarbij alle medewerkers de nodige ondersteuning/vorming zullen krijgen en tevens een voldoende, goede en duidelijke communicatie.

Varia

Patrick Devis bespreekt de controle van de door de bank georganiseerde pogingen tot phishing en feliciteert de collega’s die steeds beter en vaker de valse pogingen tot phishing, gelanceerd door IT, kunnen detecteren vermijden.

Camille Gillon kondigt de beslissing van het directiecomité aan, om een « coronapremie » van 500€ toe te kennen aan alle personeelsleden en dit in verhouding tot hun arbeidspercentage.

Alle sociale actoren zijn uiteraard akkoord met het principe van de toekenning van deze premie.

Voor elke vraag of verzoek om bijkomende informatie kan je een e-mail sturen naar or@redbel.be of rechtstreeks contact opnemen met een van onze afgevaardigden.

Ben je niet aangesloten en wens je onze publicaties te ontvangen, aarzel dan niet om ons dit te laten weten door een mail te sturen naar or@redbel.be.

Als één van je collega’s geïnteresseerd is in onze publicaties, aarzel dan niet om ze naar hen op te sturen.

Uw BBTK-SETCa ploeg

VOLGENDE VERGADERING: VRIJDAG 17 december 2021

  • BBTK-afgevaardigden Ondernemingsraad
  • Effectieven: Ruiz-Garcia Christophe (coördinator) – Fabre Nancy – Verheyen Arlette – Geerts Peter – Six Caty – Peeters Karina – Bruyninckx Micheline
  • Plaatsvervangers: Craps Marc – Fetu Michel – De Paepe Johan – Grollet Christiane – Reekmans Betty – Deylgat Alan – Marteau Benoît