De directie geeft de stand van zaken weer en herhaalt dat het op InSite gepubliceerde dossier up-to-date is.

BBTK-SETCa maakt de directie erop attent dat de preventieregelen enerzijds niet in alle diensten juist worden toegepast en anderzijds dat de toepassing van de procedure niet steeds vlekkeloos verloopt.
De directie benadrukt dat de preventieve maatregelen nauwkeurig moeten worden nageleefd.
Voor alle vragen en bemerkingen omtrent Covid-19 kunnen de medewerkers contact opnemen met de interne preventiedienst (Health-Safety@belfius.be).
Ter herinnering: risicopersonen mogen een aanvraag indienen via mail (Health-Safety@belfius.be) bij de interne preventiedienst om FFP2-maskers te bekomen.

De deelnemingsgraad is vrij hoog (69,3%). In 2020 bedroeg dit 72,1%. De resultaten blijven zeer goed, ook al gaan ze globaal gezien op alle gebieden achteruit, of het nu gaat om engagement, strategie, management, werk of arbeidsomstandigheden.
92% van de werknemers hebben de maatregelen die de bank heeft opgelegd om de Covid-19-crisis te beheersen, zeer gewaardeerd. Deze percentages zijn verschillend voor de jongeren onder de 26 jaar (86,1%) en in het kantorennet (77,2%).
Met management zal via HRM ondersteuning krijgen en actieplannen zullen worden opgesteld begin 2022.
Meer info volgt via Insite.
Veiligheid in agentschappen
De directie geeft een stand van zaken aangaande agressie (verbaal of fysiek) in de agentschappen. in het algemeen is het aantal geregistreerde gevallen gedaald:
Jaar | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Aantal | 9 | 47 | 27 | 14 |
Eén van de oorzaken die agressie uitlokt, is de sluiting van de infopoints. Meer informatie zal worden verstrekt tijdens de buitengewone CPBW op 8 december, die gewijd zal zijn aan het kantorennet, de resultaten van de risicoanalyse en de daar voorgestelde actieplannen.
In het volgende verslag zullen we terugkomen op deze problematiek.
Leadershift 2.0: ontwikkeling van Talenten, Leadership & Change

Het programma Leadershift is een groot succes geworden en het management staat voor een nieuwe uitdaging: leiding geven en samenwerken in een hybride wereld. Om onze organisatie te laten evolueren, komt er een nieuw programma: “Shifting Together.”
Dit programma zal in 2 fasen worden uitgevoerd:
- Leadershift 2.0
Sinds het begin van het Covid-tijdperk werd het management met een honderdtal medewerkers uitgebreid. Het is belangrijk dat ze hetzelfde “opleidingprogramma” volgen om de waarden van Belfius te integreren.
Het programma is verspreid over een week: video’s, strategie, getuigenissen, informatie over Love Brand, hybride werk, …
- Shifting. Together.
1200 collega’s zullen dit programma vrijwillig volgen (van woensdag tot vrijdag). Het is een mix Belfius-, Belins- alsook C2N-medewerkers. De vertegenwoordiging uit de verschillende departementen is zeer belangrijk voor de rijkdom van de uitwisselingen. In een constructieve geest is het de bedoeling de waarden van Belfius te delen, medewerkers in contact te brengen met klanten, transversale samenwerking te ontwikkelen, collega’s te leiden naar een aangepaste versie van Leadershift, …
BBTK-SETCa vraagt aan de directie naar het beheer van negatieve energie (stress door de pandemie, te hoge werkdruk, enz.) tijdens deze opleiding.
De directie antwoordt dat dit onderwerp inderdaad aan de orde is tijdens deze opleiding.
Meer info hieromtrent zal volgen op Insite van zodra de huidige Covid-maatregelen kunnen worden opgeheven.
Be=Teams: initiatieven ondersteuningsplannen
BeWoW was gericht op de werkplek. Toen de pandemie de manier waarop teams samenwerken veranderde (algemeen telewerken en transversale samenwerking), evolueerde dit concept in BeTeams.
Dus moeten het concept Bricks, Bytes and Behaviour hierop ontwikkeld worden.
- Bricks
Opnieuw nadenken over BeWoW-verdiepingen, nieuwe hybride collaboratieve werkruimten, …
- Bytes
Microsoft 365, nieuwe devices, …
- Behaviour
Ontwikkelen van het hybride werken en het welzijn, ontwikkelen van nieuwe vaardigheden en nieuwe technologieën, …
De directie moedigt een cultuur van feedback aan binnen de teams op alle niveaus en tussen collega’s.
Een opleiding wordt voorzien alsook verschillende communicaties.
U kan het volledige Be=Teams-dossier vinden via deze link.
BBTK-SETCa stelt het probleem van de vormingen aan de orde. Sommige directies zouden deze opleidingen moeten inplannen in hun kalender, zodat iedereen kan deelnemen en de nodige tijd krijgt om het zich eigen te maken.
De directie benadrukt dat dit ook haar standpunt is.
BBTK-SETCa vraagt hoe we het zullen stellen nu we niet meer over een grote vergaderzaal kunnen beschikken gezien het verdwijnen van Pachéco (Auditorium, Brel).
De directie antwoordt dat er nog steeds mogelijkheden bestaan zoals het afhuren van grote zalen en dit afhankelijk van het type evenement.
Betreffende Behaviour benadrukt BBTK-SETCa dat de feedbackcultuur van essentieel belang is en dat deze een menselijke dimensie moet behouden. BBTK-SETCa wil geen cultuur die zich beperkt tot rapportering.
De directie deelt deze opinie.
Fedris

Fedris heeft begin 2019 een pilootproject rond burn-out gestart voor een duurtijd van 3 jaar, dat begin 2022 ten einde loopt. De aanvragen kunnen nog ingezonden worden tot 15/01/2022 en het traject zal nog maximaal 1 jaar duren. Fedris zal een officiële evaluatie opstellen en Belfius zal nagaan of het project zal verdergezet worden in de toekomst.
Varia
Nuttige contacten
In geval van problemen is het aangeraden om één van onderstaande nummers te bellen, want elke oproep wordt opgevolgd via een ticket nummer. Indien nodig kan BBTK-SETCa op basis van deze oproepen tussenkomen om een oplossing te vinden.
02 2225555 | Dringende interventies (BT): medische problemen, persoon opgesloten in de lift, beginnende brand, gaslek, … De rode telefoons die zich op elke verdieping van de Rogiertoren bevinden staan in rechtstreeks contact met de Veiligheidscel. |
02 2224000 | Hello HR: certificaten, attesten, specifieke vragen, Covid-19, … |
02 2225000 | Facility Services Helpdesk: technische problemen (verstopte toiletten, airco, verlichting, ontbrekend materiaal zoals o.a. bussen ontsmettingsgel, lege koffiemachines, …) |
02 2228000 | IT problemen (helpdesk): paswoorden, materiaal, programma’s, … |
Ter herinnering: sinds juli 2021 bestaat er een “tool” om een incident te melden of een interventie te vragen :Facility Service Desk Portal. U kan deze tool gebruiken via deze link.
Als u het gevoel hebt dat u het bos door de bomen niet meer ziet of dat u uw stress niet meer onder controle kunt houden, kunt u steeds in alle vertrouwelijkheid een gesprek aanvragen met een vertrouwenspersoon van het netwerk psychosociale hulp of gratis en vertrouwelijk (zelfs anoniem) contact opnemen met het externe EAP via het nummer 0800/84 84 1.
Heb je vragen of wil je bijkomende informatie? Stuur een mail naar cpbw@redbel.be of spreek rechtstreeks één van onze afgevaardigden aan.
Ben je geen lid en wil je onze publicaties ontvangen, laat het ons dan weten door een e-mail te sturen naar feedback@redbel.be
Als één van je collega’s geïnteresseerd is in onze publicaties, aarzel dan niet om ze naar hen op te sturen.
Je vindt al onze artikelen op onze website www.redbel.be

Volgende vergadering: donderdag 23 december 2021
BBTK-SETCa afgevaardigden voor het CPBW
- Effectieve leden : Peter Geerts (coördinator) – Nancy Fabre – Dominique Deltour – Youssef Bahjaoui – Christophe Ruiz-Garcia – Liliane De Lantsheer – Dieter Milleville
- Plaatsvervangers: Benoît Nauts – Isabelle Paepen – Nadia Verbanck – Martine Van Opstal – Grégory Piret – Martine Hella – Sylvie Nedved