Verslag van het CPBW van 23 december 2021

jan 4, 2022

Covid-19: stand van zaken

De directie geeft de stand van zaken weer en herhaalt dat het op InSite gepubliceerde dossier up-to-date is.

Voor alle vragen en bemerkingen omtrent Covid-19 kunnen de medewerkers contact opnemen met de interne preventiedienst (Health-Safety@belfius.be).

Ter herinnering: risicopersonen mogen een aanvraag indienen via mail (Health-Safety@belfius.be) bij de interne preventiedienst om FFP2-maskers te bekomen.

Fraud Competence Center

Mededeling BBTK-SETCa:

BBTK-SETCa ontvangt sinds lange tijd ongeruste signalen over de enorme werklast binnen de dienst van Fraud Compentence Center en moet vaststellen dat dit blijft duren.

Tot vandaag krijgen we nog steeds de volgende aandachtspunten:

  • Er is nog steeds geen tijd om een projectanalyse te doen.
  • Er is een nieuw formulier om klachten in te voeren (project meer dan een jaar geleden gestart), dit verbetert het werk heel licht, maar aangezien de bestanden nog steeds manueel worden aangemaakt op basis van de output van dit instrument, is het voordeel niet enorm. Hopelijk wordt het bestand op een dag automatisch aangemaakt. Maar… geen IT middelen.
  • Om de bestanden te beheren, worden 7 of 8 verschillende hulpmiddelen gebruikt. Er is geen automatische koppeling tussen deze instrumenten -> het beheer bestaat dus grotendeels uit kopiëren en plakken van het ene instrument naar het andere. En toch zijn er zeker eenvoudige manieren om de overschakeling van het ene hulpmiddel op het andere te automatiseren. Het zou volstaan een interface te hebben om gegevens in de IT-instrumenten te laden vanuit een ORACLE-bestand of -tabel (men zou de EUC-instrumenten zelf kunnen maken om deze bestanden/tabellen te genereren). Kan men echt geen minimum aan middelen in IT voorzien?
  • Het aantal fraudegevallen tussen het 2e en 3e kwartaal 2021 was verdubbeld, niettegenstaande steeg dit nog tussen het 3e en 4e kwartaal met 50%, met andere woorden: x3 in 6 maanden …
  • De personeelsbezetting van het team is van 14 in september naar 19 medio oktober gegaan (maar begint met een opleiding) en maar waarbij 1 persoon in een burn-out zit. De nieuwkomers (allemaal externen) zijn gewoon om bestanden te creëren, maar hebben niet de tijd om ze te beheren. De personeelsbezetting zal normaal stijgen tot 20 in januari, maar dit is ruim onvoldoende gezien de stijging van fraudegevallen.
  • Op 1 augustus 2023 vertrekken op zeer korte termijn 3 tot 4 personen met een enorme kennis binnen deze ploeg. Rekening houdend met hun vakantie, … Heeft de directie hiervoor al oplossingen?
  • De personeelsleden moeten steeds meer werken dan de 7 u 20 waarvoor ze betaald worden en werken ook tijdens weekend.
  • Eén ding is “verbeterd”. De persoon die mailbox moet beheren, hoeft niet langer alle mails van de dag te verwerken. Resultaat: er zijn enorm veel ongelezen mails …
  • Kortom, het gaat niet echt beter binnen deze dienst en dat is te zien in de statistieken.

BBTK-SETCa vraagt dan ook om dadelijk actie te ondernemen om deze problemen op te lossen!

De directie legt de nadruk op de explosie van het aantal te verwerken dossiers. Diverse redenen liggen aan de basis hiervan (tijdrovende analyse van dossiers, nood aan expertise, enz.). Het is moeilijk om de juiste profielen aan te werven (weinig kandidaten, ….), de opleiding duurt lang, de vaardigheden zijn schaars en het stressniveau ligt hoog.

De overbelasting van het werk wordt onbeheersbaar en er zijn reeds initiatieven genomen (vrijwillig weekendwerk, toezeggingen, enz.), andere zullen volgen. De directie wil zich concentreren op de essentie om de te verwerken volumes te beperken.

Het doel van al deze maatregelen is perspectief te bieden (uit de crisis te geraken) en het vertrouwen te herstellen.

De directie volgt deze problematiek op de voet.

BBTK-SETCa zal de ontwikkeling van de geplande maatregelen blijven opvolgen.

Team Vrijwilligers Psychosociale Hulp (PSYSOC): blauwe hesjes

De huidige procedure dateert van 2008, toen er nog 3 gebouwen waren (BT, GI en PA). Vandaag wordt enkel nog de Belfiustoren gebruikt.

In 2022 zal een nieuw team van psychosociale vrijwilligers (PSYSOC) worden opgericht. Het zal de bestaande vrijwilligers van de twee vroegere teams (Opvangteam Dag en Nazorgteam Dag+1) overnemen.

Alle praktische informatie zal weldra worden meegedeeld aan de betrokken medewerkers.

Medische hulpverlening BT2: stand van zaken

Wij nodigen u uit InSite te raadplegen via deze link om alle praktische informatie en updates te vinden.

Momenteel wordt BT2 verbouwd om de lokalen van de vroegere medische dienst aan te passen: lokalen voor IDEWE, een ruimte voor eerstehulpverleners, …

New Catering: stand van zaken

ISS Catering zal Compass vervangen vanaf 01/01/2022.

Het nieuwe restaurantconcept is gebaseerd op 4 pijlers:

  • Wellness: een gezond en gevarieerd aanbod gedurende de hele dag;
  • Duurzaamheid: vermindering van voedselverspilling, afvalbeheer, ….
  • Digitalisering: maaltijdreservatie, …
  • Efficiëntie: beheer van de fluxen en inkorting van de wachttijden.

Het BT-restaurant zal een standaardmenu blijven aanbieden (soep, hoofdgerecht, dessert, gearomatiseerd water).

In de zetels Gent Van Eyck en Namur Combattants (zodra deze operationeel is) en in BT4 zal er de hele dag door een gezond en gevarieerd aanbod zijn: ontbijt, lunch (soepen, sandwiches, salades), snacks (yoghurts en fruit) en koffie (ruime keuze).

De datum van heropening in de zetel Gent Van Eyck is afhankelijk van de evolutie van de pandemie en van de geldende Covidmaatregelen.

Varia

Citrix: technische problemen?

Als u problemen ondervindt met de Citrix update op uw Belfius-laptop of wanneer u met uw eigen computer moet werken:

  • Vergeet niet om op uw pc de nieuwste Citrix-versie opnieuw te installeren + de link voor Skype voor bedrijven.

Stuur de 2 hieronder vermelde links naar uw persoonlijke emailadres. Upload ze allebei:
Citrix Workspace app 2109.1 for Windows – Citrix France
HDX RealTime Media Engine 2.9.400 for Microsoft Skype® for Business – Citrix

Uw laptop of headset vervangen?

Contacteer eerst 28000 om een ticket te krijgen dat de opvolging van de aanvraag garandeert.

Stuur nadien uw ticketnummer via e-mail naar het volgende adres om een afspraak te maken in BT8 zone 27: Mobile@is4f.com

Nuttige contacten

In geval van problemen is het aangeraden om één van onderstaande nummers te bellen, want elke oproep wordt opgevolgd via een ticket nummer. Indien nodig kan BBTK-SETCa op basis van deze oproepen tussenkomen om een oplossing te vinden.

02 2225555Dringende interventies (BT): medische problemen, persoon opgesloten in de lift, beginnende brand, gaslek, …
De rode telefoons die zich op elke verdieping van de Rogiertoren bevinden staan in rechtstreeks contact met de Veiligheidscel.
02 2224000Hello HR: certificaten, attesten, specifieke vragen, Covid-19, …
02 2225000Facility Services Helpdesk: technische problemen (verstopte toiletten, airco, verlichting, ontbrekend materiaal zoals o.a. bussen ontsmettingsgel, lege koffiemachines, …)
02 2228000IT problemen (helpdesk): paswoorden, materiaal, programma’s, …


Ter herinnering: sinds juli 2021 bestaat er een “tool” om een incident te melden of een interventie te vragen :Facility Service Desk Portal.

U kan deze tool gebruiken via deze link.

Als u het gevoel hebt dat u het bos door de bomen niet meer ziet of dat u uw stress niet meer onder controle kunt houden, kunt u steeds in alle vertrouwelijkheid een gesprek aanvragen met een vertrouwenspersoon van het netwerk psychosociale hulp of gratis en vertrouwelijk (zelfs anoniem) contact opnemen met het externe EAP via het nummer 0800/84 84 1.

Heb je vragen of wil je bijkomende informatie? Stuur een mail naar cpbw@redbel.be of spreek rechtstreeks één van onze afgevaardigden aan.

Ben je geen lid en wil je onze publicaties ontvangen, laat het ons dan weten door een e-mail te sturen naar feedback@redbel.be

Als één van je collega’s geïnteresseerd is in onze publicaties, aarzel dan niet om ze naar hen op te sturen.

Je vindt al onze artikelen op onze website www.redbel.be

Volgende vergadering: donderdag 27 januari 2022

BBTK-SETCa afgevaardigden voor het CPBW

  • Effectieve leden : Peter Geerts (coördinator) – Nancy Fabre – Dominique Deltour – Youssef Bahjaoui – Christophe Ruiz-Garcia – Liliane De Lantsheer – Dieter Milleville
  • Plaatsvervangers: Benoît Nauts – Isabelle Paepen – Nadia Verbanck – Martine Van Opstal – Grégory Piret – Martine Hella – Sylvie Nedved