Verslag van de Ondernemingsraad van 17 december 2021

jan 27, 2022

Goedkeuring van de notulen van de Ondernemingsraad van 22 oktober en 19 november 2021

De verslagen worden goedgekeurd.

Evolutie van de PBR organisatie

Eerst wordt de context herhaald waarin de reorganisatie kadert (integratie van de digitale activiteiten binnen de commerciële directies, verdere ontwikkeling van de digitale strategie binnen PBR, voortzetting van het afstemmen van de organisatie op de strategische prioriteiten binnen het segment). Daarna geeft de directie een presentatie van de belangrijkste veranderingen binnen de afdelingen “Marketing & Sales Private & Wealth” en “Marketing & Sales Retail & Digital Leadership”.

“Marketing & Sales Retail” neemt het digitaal leadership erbij en wordt “Marketing & Sales Retail & Digital Leadership”.

Bepaalde teams en verantwoordelijkheden verschuiven, zowel binnen PBR als binnen de afdeling Marketing & Sales Retail & Digital Leadership.

Alle verantwoordelijkheden die te maken hebben met de distributie worden samengebracht op eenzelfde plaats, in de afdeling “Marketing & Sales Retail & Digital Leadership”.

Alle veranderingen spitsen zich toe op het niveau van “Marketing & Sales en van de Strategy & Corporate Office PBR”. Er zijn geen veranderingen in de andere afdelingen (Gewestelijke Directies, Connect2Net, Customer Transaction Services en Digital Sales).

Deze veranderingen gaan in op 1 februari 2022. Ze hebben geen enkele impact op het mandaat en leiden niet tot het verdwijnen van enige functie.

Evolutie van de WEP organisatie

Ook de afdeling “Marketing E&E&P”, verantwoordelijk voor de segmenten Corporate, Business en PSB, past haar organisatie aan om zich te richten naar de strategische prioriteiten “Inspire 2025” van deze segmenten.

Dit houdt het volgende in:

  • Nog beter de value propositions bepalen, om zo de cross-selling te versnellen, de bestaande klanten beter uit te rusten en nieuwe klanten aan te trekken;
  • “Customer journeys” bepalen voor deze klanten, gebaseerd op een human-digital benadering die ons onderscheidt van onze concurrenten;
  • Het bankverzekeringsaanbod vergroten voor de Business klanten, om zo het in dit segment aanwezige groeipotentieel te kunnen oppikken;
  • Duurzaamheid ontwikkelen en opnemen in ons financieringsaanbod – een cruciaal element om onze ESG-ambities ten aanzien van onze klanten waar te maken.

Marketing E&E&P zal vanaf nu samengesteld zijn uit twee afdelingen: Product Management en Segment Management.

Er komt een nieuw team E&E&P Customer Journeys dat rechtstreeks zal afhangen van de Marketing Directeur. Er komt een vacature voor de leiding van dit team.

Product Management zal zich reorganiseren rond de volgende sectoren:

  • Financing, de nieuwe naam van het team Assets & Portfolio Management, die alle oplossingen inzake financiering overneemt.
  • Save & Invest.
  • Payments.
  • Employee Benefits.
  • Insurance, met een nieuwe functie van Product Manager Insurance

Bepaalde functies verschuiven binnen de Product Management teams en naar het team E&E&P Customer Journeys.

Deze wijzigingen leiden niet tot het verdwijnen van enige betrekking. Ze gaan in op 1 februari 2022.

Procurement 2.0: Stand van zaken

De veranderingen aan de organisatie van de afdeling Procurements werden doorgevoerd met de bedoeling de kosten te optimaliseren, te zorgen voor een betere gebruikerservaring, de risico’s die met de aankopen gepaard gaan te verminderen en een flexibelere aankoopprocedure in te voeren.

In de Procurement 2.0 transformatie krijgt de business meer autonomie, en tegelijkertijd een omkadering door de nieuwe Procurement Policy. Procurement blijft verantwoordelijk voor de PO’s en de contracten, maar de business kan zelf een self-service systeem activeren.

Met het antwoord op een reeks vragen zal de business kunnen bepalen of ze beroep moet doen op Procurement of dat ze de self-service procedure kan gebruiken.

Op het gebied van digitale werking heeft Procurement 2.0 de ambitie om de huidige systemen en de vele bestaande oplossingen te vervangen door één enkele tool die op een geïntegreerde manier de stroom van E2E-aankopen zal behandelen.

De SAP-correspondenten hebben al een specifieke vorming gekregen en er werd een nieuwe “Procurement” pagina met de volledige werkmethode gepubliceerd op het Intranet.

Dankzij de nieuwe Procurement procedure werd van bij de invoering ervan in april 2021, een omgeving gecreëerd die toelaat om de kosten beter te controleren, de procedures beter na te leven, de risico’s beter te identificeren, de behoeften beter te bepalen, en er meer geschikte oplossingen voor te bieden.

De afdeling staat nog steeds voor talrijke uitdagingen: automatisering van de aankoopprocedures, risk-based approach, vaardigheden en bekwaamheden van de medewerkers, veel mensen die met pensioen gaan tegen 2025.

4E data & reporting: Update

Eerst wordt in herinnering gebracht wat men met dit project wil bereiken (creëren van het nodige DATA landschap om de strategie 2025 te ondersteunen en verbeteren van de doelmatigheid van de reportings), waarna de directie een presentatie geeft van de nieuwe organisatie die werd ingevoerd.

In dit kader werden er verscheidene initiatieven genomen om de transitie te vergemakkelijken en de verandering in goede banen te leiden: onboarding van de nieuwe medewerkers, oprichting van een team Data & Analytics, oprichting van een team Data Governance, combinatie van vormingen / coaching / communities voor kennisdeling van de medewerkers om te zorgen dat de competenties worden verworven die nodig zijn voor de Data transformatie.

Er werden 6 functiefamilies geïdentificeerd en gewogen. Iedere medewerker van de afdeling krijgt een functie volgens de nieuwe architectuur, zonder gevolg voor het gewicht van zijn/haar functie. De betrokken functiefamilies zijn: Data Analyst, Data Engineer, Data Architect, Data Scientist, Cockpit Designer/Coordinator en Data Gov Manager.

Sinds de reorganisatie werden er 10 multidisciplinaire werkgroepen opgericht om geïndustrialiseerde cockpits te ontwikkelen die alle strategische domeinen van de bank bestrijken. Een twintigtal cockpits zorgen voor alle behoeften inzake reporting bestemd voor het management. Iedere cockpit wordt eenduidig geïnformeerd.

8 maanden na de lancering ervan, kunnen we zeggen dat de overplaatsingen en de aanwervingen gebeurden volgens de doelstellingen, dat er nieuwe cockpits ontwikkeld worden en dat een reeks IT-projecten werden opgestart die het mogelijk zullen maken om de basis te leggen voor het toekomstige Data-landschap.

Advies van BBTK-SETCa over aanhangsel 3 bij de Bijzondere Voorwaarden van Plan 1 en over aanhangsel 4 bij TITEL I van de Algemene Voorwaarden (hoofdstukken 1 tot en met 7) van het DC-pensioenplan

Er zijn twee aanhangsels opgesteld om de werknemers te integreren die op 1 februari 2022 het voorwerp zullen uitmaken van een collectieve overdracht in het kader van een cao 32bis van Partners Through Innovation NV (hierna “PI2” genoemd) naar Belfius Bank NV.

BBTK-SETCa maakt zich echter zorgen over het mogelijke verlies dat voor sommige van deze werknemers zou kunnen ontstaan.

Naast het aanvullend pensioenluik is BBTK-SETCa ook bezorgd over een vermindering van het aantal verlofdagen waarop werknemers van PI-Square reeds recht hebben.

Kortom, BBTK-SETCa brengt onder voorbehoud van het bovenstaande een positief advies uit.

Advies van BBTK-SETCa m.b.t. de nieuwe organisatie van de afdeling Technology

Tijdens de vergadering van de Ondernemingsraad van 19 november 2021 heeft de directie Technology ons in kennis gesteld van de redenen voor en de hoofdlijnen van haar organisatorische ontwikkeling.

BBTK-SETCa is van mening dat de nieuwe structuur is uitgedacht om te trachten de huidige en toekomstige uitdagingen beter te laten verlopen, efficiënter te maken en meer samenhang te geven.

BBTK-SETCa wenst de nieuwe directie Technology veel succes, die een situatie moet overnemen die in veel opzichten nog slechter is dan de vorige directie ICT.

Indien de directie stabiliteit wil creëren, beveelt BBTK-SETCa haar aan eerst een kritische evaluatie van de gehele projectcyclus uit te voeren. BBTK-SETCa somt enkele verbeteringen op die moeten worden aangebracht:

  • Een betere inschatting van de werklast en de haalbare termijnen. Het is ook noodzakelijk de specialisten de complexiteit hiervan te laten afwegen zonder dat er druk van bovenaf op hun schouders wordt gelegd;
  • In onze bottom-upcultuur is het niet gepast dat het management 3 tot 4 maanden op voorhand of zelfs vroeger een “NO GO”-signaal geeft voor een project. U kunt zich niet voorstellen hoeveel energie er verspild wordt, hoeveel druk/spanning er wordt uitgeoefend en wat de gevolgen zijn voor de moraal van het team als tot het laatste moment gewacht wordt om te beslissen de deadline uit te stellen. Dit moet veranderen;
  • Een betere afstemming van de projecten op de behoeften van alle belanghebbenden, zonder dat de commerciële en marketingaspecten voorrang krijgen op de operationele kant;
  • De toepassing van de “Agile”-methodologie zonder dat de besluitvormingsstromen door buitensporige eisen worden onderbroken, wat voor meer sereniteit in het werk van de verschillende teams zorgt;
  • Een verlenging van de testperiodes, die weer efficiënte testperiodes moeten worden om opnieuw een zekere kwaliteit van de levering te verkrijgen;
  • De integratie van de opleidingstijd door de beschikbaarheid voor de projecten te verminderen. De collega’s moeten ook de tijd kunnen krijgen om zich opnieuw met enkele dossiers of onderwerpen bezig te houden om hun geest tot rust te laten komen van dit helse tempo.

Wat het sociale luik betreft, merkt BBTK-SETCa op dat de wijzigingen aan de structuur van de afdeling Technology niet zullen leiden tot wijzigingen aan de inhoud en de functieklassen.

De directie heeft ons meegedeeld dat zij bereid is het aantal VTE’s te verhogen door te investeren in het aantrekken van nieuw talent voor de nieuwe projecten. Ook tijdens het webinar “Technology in the spotlight” op 07/12/2021 toonde de IT-directie zich verheugd over de toename van het aantal VTE’s die de komende weken en maanden binnen haar werkgebied is gepland.

BBTK-SETCa kan deze tevredenheid alleen maar delen en het voornemen om meer (toekomstig) personeel aan te werven toejuichen.

Om deze toename van het aantal collega’s in de best mogelijke omstandigheden te laten verlopen, zowel voor hen als voor de reeds in de onderneming aanwezige personeelsleden, wenst BBTK-SETCa de nadruk te leggen op twee aspecten die van primordiaal belang zijn.

  • In de eerste plaats willen wij er nogmaals op wijzen dat nieuwkomers tijd en aandacht (d.w.z. coaching) nodig zullen hebben om de technische en zakelijke kennis te verwerven om operationeel te worden. Het is van belang met dit aspect rekening te houden om niet in de val te lopen en te denken dat één VTE = één VTE. Bovendien kan de tijd die aan het coachen van deze nieuwe collega’s wordt besteed, ten koste gaan van het normale werk van de coaches.
  • Ten tweede moet de aandacht van de hiërarchie worden gevestigd op de toestand van de teams die aan bestaande projecten of op bepaalde gebieden werken. Deze teams zijn in het verleden ontwricht en een deel van hun VTE’s is weggehaald om personeel te leveren voor nieuwe projecten. Deze teams hebben het momenteel zwaar en zijn overbelast. De feedback die wij krijgen is dat de situatie zeer verontrustend is en dringend moet worden aangepakt. Hoewel aan deze teams extra VTE’s worden toegewezen, moet rekening worden gehouden met de knowhow en vaardigheden die nodig zijn om hen te versterken.

BBTK-SETCa dringt er bij de directie van de afdeling Technology op aan rekening te houden met dit onevenwicht en dit zo spoedig mogelijk recht te zetten. Daarbij moet in het achterhoofd gehouden worden dat de huidige platformen niet snel kunnen verdwijnen.

Helaas houdt de bezorgdheid van BBTK-SETCa hier niet op …
De directie deelde ons ook mee dat er een kadaster van toepassingen en een kadaster met betrekking tot de competenties van de ICT-collega’s is opgesteld.

BBTK-SETCa is verbaasd over de wijze waarop de informatie is verzameld, gezien de heterogene aanpak bij de verschillende teams. Dit doet vragen rijzen over de juistheid van de resultaten.

Hoe is het mogelijk dat sommige RTC (Release Train Coordinator)’s, die geen idee hebben van wat hun personeel doet, de rubriek Applications Database invullen zonder hun collega’s te informeren, wetende dat de informatie in DEFL (Application Portfolio) volkomen onbetrouwbaar en verouderd is? Na verloop van tijd kregen ICT-collega’s en externe medewerkers in functie van de organisatiecode toepassingen toegewezen zonder dat zij hiervan de nodige kennis hebben.

Afgezien daarvan is BBTK-SETCa zeer verontrust over de resultaten die over dit kadaster van toepassingen worden verspreid. Het woord ‘afgrond’ is meer op zijn plaats dan ‘kloof’ …

Hoewel het laatste register dateert van 2011, begrijpt BBTK-SETCa niet waarom de opeenvolgende ICT-directies niet meer hebben geanticipeerd, gezien de strategische technologische ambities enerzijds en de gekende gevolgen van de pensioneringen vóór 2025 anderzijds.

Het is absoluut noodzakelijk om een actieplan uit te werken. BBTK-SETCa zou graag willen weten of het non-Financial Risk (NFR) Commitee er op enigerlei wijze bij betrokken zal worden en of de Raad van Bestuur op de hoogte zal worden gebracht.

BBTK-SETCa vraagt zich ook af of de datum van september 2022, die voortvloeit uit het besluit van de directie om tot die datum geen nieuwe strategische projecten te lanceren om de basis te verstevigen en de bestaande projecten te stabiliseren, niet beter vervangen zou worden door september 2023.

Samengevat geeft BBTK-SETCa een voorwaardelijk positief advies, op voorwaarde dat de directie rekening houdt met de gemaakte opmerkingen om een goede stabilisatie en verdere vooruitgang mogelijk te maken. BBTK-SETCa wil zoals steeds zeer waakzaam blijven en vraagt daarom om regelmatig op de hoogte te worden gehouden van wat er in de afdeling Technology zal worden besproken, besloten en uitgevoerd.

Advies van BBTK-SETCa over de mobiliteitsdiagnose

BBTK-SETCa betreurt de wijze waarop de mobiliteitsdiagnose in 2021 aan de Commissie MVO/RSE is voorgesteld. Tijdens de zitting van deze Commissie heeft de directie enkel het mobiliteitsplan 2021 voor Brussel voorgesteld. Daarbij lag de focus op de sluiting van de zetel in Luik, de aanstaande sluiting van Namen (DN) en de vestiging van de nieuwe zetel in Gent. Bovendien werden de documenten pas zeer kort tevoren aan deze Commissie ter beschikking gesteld, waardoor BBTK-SETCa niet de mogelijkheid had om de inhoud ervan vooraf te analyseren. Vervolgens werd aan de OR meegedeeld dat zij zonder verdere uitleg een advies zou moeten uitbrengen.

Op basis van het werk van de Commissie MVO/RSE brengt BBTK-SETCa een positief advies uit over het voorgestelde plan, mits aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

  • Carpooling verder ontwikkelen, wat nog te weinig gebeurt;
  • De zachte mobiliteit ondersteunen door werknemers aan te moedigen de fiets te gebruiken (bijv. cursus fietsen in de stad) wanneer hun woning op minder dan 10 km van hun hoofdkantoor ligt;
  • Een studie verrichten naar de verplaatsingspatronen van externe bezoekers;
  • Om het personeel aan te moedigen de auto nog meer thuis te laten: de mogelijkheid bieden aan de personeelsleden die in Brussel en de wijde omtrek wonen om alle vervoermiddelen te gebruiken via de BrupassXL.

Commissies

Samenvatting van de werkzaamheden van de laatste commissies C2N en Werk.

Informatie aan het personeel: stand van zaken in november 2021

De directie geeft een overzicht van de evolutie van de VTE’s in 2021. 248 medewerkers hebben de bank verlaten, er zijn er anderzijds 329 bijgekomen, wat leidt tot een stijging van het personeel met 1,9 % ten opzichte van 12/2020.

Voor 2022 wordt verwacht dat er 247 medewerkers zullen vertrekken en 347 bijkomen. Dit zou een personeelsstijging betekenen van 2,2% ten opzichte van 12/2021.

Om haar doelstellingen te bereiken op het vlak van management van het menselijk kapitaal in de komende jaren, is de bank van plan om te focussen op de volgende elementen:

  • De vorming en de heroriëntatie van het personeel in het kader van levenslang leren.
  • Het verwerven en behouden van externe vaardigheden wanneer deze intern niet beschikbaar zijn.
  • Erover waken dat er genoeg jonge medewerkers worden aangeworven om zij die het bedrijf verlaten, te vervangen.
  • Inzake externe aanwervingen de voorkeur geven aan die die bestemd zijn voor C2N en de operationele afdelingen en aan die die bijdragen tot de E2E-doelmatigheid en tot het risicobeheer en de permanente controle.
  • De begeleiding van de medewerkers die zich inschrijven in het kader van de CAO Mobility Center.

Wat de externe aanwervingen betreft, merkt BBTK-SETCa op dat een korte- en een langetermijnvisie moet worden uitgewerkt. Vele externen worden immers aangeworven voor een korte periode maar blijven langer in de onderneming dan voorzien. Aan de andere kant verlaten velen onder hen de bank na twee of drie jaar, hetgeen leidt tot frustratie bij de personeelsleden, die hun input verliezen en desgevallend weer andere externen moeten opleiden.

Varia

Net Income Group

De directie kondigt aan dat het Net Income Group in Q1 2021 406 Mio bedraagt. Via extrapolatie kan een Net Income Group 2021 worden vastgesteld op 875 Mio. Rekening houdend met een constante van 30 Mio, zou de voorlopige basisdoelstelling voor de loonbonus van 2022 dus 905 Mio bedragen. Dit bedrag zal worden herzien van zodra het Net Income 2021 gekend zal zijn.

Loonbonus 2021 en 2022

Hoewel we bijna aan het einde van het jaar zijn gekomen, zijn de definitieve resultaten van 2021 nog niet gekend. Behoudens onvoorziene omstandigheden, mogen we ons echter verwachten aan een mooi resultaat voor dit jaar.

Dit zou ook goed nieuws kunnen betekenen voor de betaling van een loonbonus in april 2022 waarmee aldus het personeel een premie zou kunnen krijgen voor de geleverde prestaties die het bereiken van dit resultaat mogelijk hebben gemaakt. Om te weten of dit het geval zal zijn, en over hoeveel het dan gaat, moet het finaal jaarresultaat worden afgewacht.

Niettemin zal deze doelstelling normaal gezien worden hernieuwd voor de resultaten van 2022. Het referentieniveau wordt altijd bepaald op basis van de in 2022 gemaakte winst door de contracten van de Key en Senior Executives. De onderhandelingen betreffende deze contracten lopen. Daarom wordt de minimumdrempel voor het betalen van een loonbonus in 2023 voorlopig vastgesteld op een doelstelling van 905 miljoen euro tegen eind 2022.

Dankwoord

Camille Gillon, die voor de laatste keer de Ondernemingsraad voorzit, bedankt alle fracties voor de samenwerking.

Ze wordt op haar beurt bedankt door J. Van Kelekom, en de fracties richten haar “in gemeenschappelijk front” een woord van dank voor de jaren dat zij voorzitter was.

————————————————————————————————————————————–

Voor elke vraag of verzoek om bijkomende informatie kan je een e-mail sturen naar or@redbel.be of rechtstreeks contact opnemen met een van onze afgevaardigden.

Ben je niet aangesloten en wens je onze publicaties te ontvangen, aarzel dan niet om ons dit te laten weten door een mail te sturen naar or@redbel.be.

Als één van je collega’s geïnteresseerd is in onze publicaties, aarzel dan niet om ze naar hen op te sturen.

Uw BBTK-SETCa ploeg

VOLGENDE VERGADERING: VRIJDAG 21 januari 2022

  • BBTK-afgevaardigden Ondernemingsraad
  • Effectieven: Ruiz-Garcia Christophe (coördinator) – Fabre Nancy – Verheyen Arlette – Geerts Peter – Six Caty – Peeters Karina – Bruyninckx Micheline
  • Plaatsvervangers: Craps Marc – Fetu Michel – De Paepe Johan – Grollet Christiane – Reekmans Betty – Deylgat Alan – Marteau Benoît