Patrick Devis : nieuwe voorzitter van het CPBW
BBTK-SETCa heet Patrick welkom in zijn nieuwe functie en dankt tegelijkertijd Camille Gillon voor het geleverde werk.
Nieuwjaarsboodschap

Op dit eerste CPBW van het jaar wenst BBTK-SETCa onze Voorzitter, de leden van de directie, de interne en externe preventiediensten, alle afgevaardigden, het personeel en hun familie een goede gezondheid en een schitterend jaar 2022.
2021 begon te midden van de somberheid van een pandemie die twaalf maanden later nog steeds niet voorbij is.
BBTK-SETCa kan de directie alleen maar dankbaar zijn dat zij week na week alle nodige maatregelen heeft getroffen om de gezondheid van haar medewerkers te waarborgen, om iedereen de mogelijkheid te geven op vrijwillige basis naar de hoofdzetel terug te keren, om psychologische bijstand te verlenen, intern of extern, aan de medewerkers en/of hun familieleden, …
Ook tijdens de overstromingen die het land in juli 2021 hebben getroffen, heeft Belfius adequaat gereageerd en het personeel zich solidair getoond door de slachtoffers te steunen.
Tijdens de verschillende CPBW’s werden belangrijke problemen in alle openheid besproken om mogelijke oplossingen in overweging te kunnen nemen:
- Werkdruk in de verschillende diensten (Nalatenschappen, IT & Projets, Servicing Wealth, Enterprises & Public Noord (WEP Noord), Fraud Competence Center, …);
- Veiligheid in de kantoren en in de omgeving van het Noordstation;
- Evaluatie van de herstructurering van de Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (IDPBW);
- Risico-Analyse van de Psychosociale Aspecten (RAPA) uitgevoerd in het kantorennet : de resultaten zijn slecht en er zal een actieplan worden geïmplementeerd;
- …
Belangrijke projecten in het kader van Inspire 2025 zijn gestart en/of voltooid:
- De fusie van het kantorennet en Belfius Connect, die resulteerde in het ontstaan van Connect2Net en waarvan de implementatie op de voet zal worden gevolgd;
- De invoering van het Home Based Statuut en de ontwikkeling van het Be Teams-concept;
- De gebouwenstrategie, die de sluiting en/of oprichting van een aantal provinciale zetels impliceert: dit heeft rechtstreekse gevolgen voor het welzijn van honderden medewerkers;
- De afschaffing van de medische dienst in de Belfiustoren en de reactivering van het EHBO-team;
- …
Het jaar 2022 kondigt zich aan als een jaar vol uitdagingen die we samen moeten aangaan: de verdere ontwikkeling van Connect2Net, Be Teams, de invoering van CAO’s voor de filialen die afgestemd zijn op die van de bank, …
Ook hier zullen alle medewerkers en hun familieleden op de één of andere manier geïmpacteerd worden. Net zoals in het verleden zal BBTK-SETCa haar verantwoordelijkheid nemen om de toekomstige dossiers op een constructieve en coherente manier te behandelen.
De resultaten van de bank nemen stelselmatig en structureel toe. Dit goede nieuws zal zeker tot uiting komen in een loonbonus die de inspanningen van de medewerkers eindelijk zal belonen, daar twijfelen wij niet aan.
2022 wordt een cruciaal jaar voor de bank, de verzekeringssector en alle personeelsleden. Wij hopen dat de sociale dialoog constructief zal blijven en de ideeën van alle partijen zal respecteren.
Covid-19: stand van zaken
De directie geeft de stand van zaken weer en herhaalt dat het op InSite gepubliceerde dossier up-to-date is.
Voor alle vragen en bemerkingen omtrent Covid-19 kunnen de medewerkers contact opnemen met de interne preventiedienst (Health-Safety@belfius.be).
Ter herinnering: risicopersonen mogen een aanvraag indienen via mail (Health-Safety@belfius.be) bij de interne preventiedienst om FFP2-maskers te bekomen. Deze dienst zal de te volgen procedure verder toelichten.
De directie herinnert eraan dat de strikte toepassing van afstandsmaatregelen en het dragen van maskers tijdens het reizen de beste middelen zijn om Covid te bestrijden. Het is ieders verantwoordelijkheid. |
Check-up IDEWE: overzicht van de onderzoeken
IDEWE presenteert de inhoud van een medische check-up. Deze check-up omvat verschillende aspecten van het leven van de werknemer: zijn levensstijl, oogonderzoek, audiometrie, bloedanalyse, enz …
Deze check-up kan men laten uitvoeren om de 2 jaar door de externe preventiedienst Idewe. De personeelsleden zullen de keuze hebben om dit te laten uitvoeren in onze hoofdzetel te Brussel of in een plaatselijke gezondheidscentrum van IDEWE.
Binnenkort zal het eerste deel van de personeelsleden hiervoor een uitnodiging ontvangen. De directie heeft gekozen om hier te werken volgens alfabetische volgorde van de familienaam.
Evacuatieprocedure Belfius Tower (BT)
De operationele procedure uit 2008 is geactualiseerd. Deze nieuwe procedure is gebaseerd op een aantal belangrijke punten:
- Vereenvoudiging van processen.
- Investeringen in apparatuur: oprichting van een controlekamer (minidispatching) in BT 0, die 24 uur per dag door Securitas wordt bezet, installatie van een nieuw oproepsysteem, enz …
- Investeringen in de opleiding van de bewakers van Securitas (branddetectiesystemen, communicatie, enz …).
- Nieuwe verzamelplaats in geval van evacuatie.
Meer informatie vindt u door op deze link te klikken. - Oprichting van een team voor operationeel crisisbeheer (Evacoteam).
BBTK-SETCa herinnert de personeelsleden eraan dat het belangrijk is te weten dat er op elke verdieping meerdere uitgangen/brandtrappen zijn.
Varia
Nuttige contacten
In geval van problemen is het aangeraden om één van onderstaande nummers te bellen, want elke oproep wordt opgevolgd via een ticket nummer. Indien nodig kan BBTK-SETCa op basis van deze oproepen tussenkomen om een oplossing te vinden.
02 2225555 | Dringende interventies (BT): medische problemen, persoon opgesloten in de lift, beginnende brand, gaslek, … De rode telefoons die zich op elke verdieping van de Rogiertoren bevinden staan in rechtstreeks contact met de Veiligheidscel. |
02 2224000 | Hello HR: certificaten, attesten, specifieke vragen, Covid-19, … |
02 2225000 | Facility Services Helpdesk: technische problemen (verstopte toiletten, airco, verlichting, ontbrekend materiaal zoals o.a. bussen ontsmettingsgel, lege koffiemachines, …) |
02 2228000 | IT problemen (helpdesk): paswoorden, materiaal, programma’s, … |
Ter herinnering: sinds juli 2021 bestaat er een “tool” om een incident te melden of een interventie te vragen :Facility Service Desk Portal. U kan deze tool gebruiken via deze link.
Als u het gevoel hebt dat u het bos door de bomen niet meer ziet of dat u uw stress niet meer onder controle kunt houden, kunt u steeds in alle vertrouwelijkheid een gesprek aanvragen met een vertrouwenspersoon van het netwerk psychosociale hulp of gratis en vertrouwelijk (zelfs anoniem) contact opnemen met het externe EAP via het nummer 0800/84 84 1.
Heb je vragen of wil je bijkomende informatie? Stuur een mail naar cpbw@redbel.be of spreek rechtstreeks één van onze afgevaardigden aan.
Ben je geen lid en wil je onze publicaties ontvangen, laat het ons dan weten door een e-mail te sturen naar feedback@redbel.be
Als één van je collega’s geïnteresseerd is in onze publicaties, aarzel dan niet om ze naar hen op te sturen.
Je vindt al onze artikelen op onze website www.redbel.be

Volgende vergadering: donderdag 24 februari 2022
BBTK-SETCa afgevaardigden voor het CPBW
- Effectieve leden : Peter Geerts (coördinator) – Nancy Fabre – Dominique Deltour – Youssef Bahjaoui – Christophe Ruiz-Garcia – Liliane De Lantsheer – Dieter Milleville
- Plaatsvervangers: Benoît Nauts – Isabelle Paepen – Nadia Verbanck – Martine Van Opstal – Grégory Piret – Martine Hella – Sylvie Nedved