Verslag van de Ondernemingsraad van 18 februari 2022

mrt 4, 2022

Financiële resultaten 2021 van Belfius

Belfius heeft een geconsolideerd nettoresultaat van 935 miljoen euro gerealiseerd.

Dit uitzonderlijk resultaat zal de bank toelaten een loonbonus van 1000 euro uit te keren aan elke medewerker. Ter herinnering: een loonbonus geniet van een voordelig belastingtarief van 13,07%. Het netto gestorte bedrag zal bijgevolg 869,30 euro bedragen.

Meer informatie hierrond vindt u op InSite via deze link.

Evolutie van de WEP (Wealth, Enterprises&Public)-organisatie

De directie van WEP grijpt de goede resultaten aan van de commerciële activiteiten in 2021, waarvan de resultaten binnenkort zullen worden bekendgemaakt, om enkele wijzigingen in de structuur aan te brengen.

Deze wijzigingen worden doorgevoerd met het oog op een versterking van de commerciële groei, want de objectieven blijven ambitieus.

De eerste wijziging betreft de divisies Transaction Banking en Specialized Finance, die worden geïntegreerd in de divisie Distribution Corporate & Wealth.

De nieuwe structuur zal in werking treden op 1 maart 2022. Er is geen functieverlies en geen demotie.

De andere wijzigingen betreffen de Corporate & Wealth-structuur en zullen vanaf april 2022 van toepassing zijn.

Voor Wealth Management wordt de functie van ‘Wealth House Director’ gecreëerd voor elke regio.

Voor Corporate Banking wordt de functie van ‘Adjunct ZonedirecteurCorporate’ omgezet in deze van ‘Corporate Center Director’.

De interacties tussen de Wealth Managers en de Corporate Bankers worden versterkt door de integratie van de regionale Corporate Centers in de Wealth Houses.

Meer informatie vindt u op InSite via deze link.

Nieuwe organisatie voor de dienst Tax

De huidige structuur beantwoordt niet meer aan de recente evolutie, zowel wat betreft de groei van de activiteiten en het beheer van de fiscale risico’s (het streefdoel is onberispelijk te zijn) als wat betreft het teambeheer na de uitbreiding van het telewerken.

De afdeling Tax Advisory is opgesplitst in drie teams, waarvan er twee voortaan worden geleid door een teamleader.

Het management streeft naar een andere dynamiek waardoor de objectieven beter kunnen worden bereikt. Dit zal de samenwerking vergemakkelijken en de verantwoordingsplicht vergroten.

Teamwork, synergie en polyvalentie zullen ook worden versterkt.

Er zijn geen wijzigingen voor de activiteit Tax Compliance (fiscale aangifte).

Om goede gebruiken in stand te houden, wordt overeengekomen om maandelijkse departementsvergaderingen, tweemaandelijkse vergaderingen voor de nieuwe teams Tax Advisory, tweewekelijkse vergaderingen voor het team Tax Compliance en transversale werkvergaderingen tussen de teams Tax Advisory en Tax Compliance te houden.

De nieuwe organisatie zal op 1 maart 2022 in voege treden. Dit heeft geen gevolgen voor het mandaat en leidt niet tot de afschaffing van functies.

Commissie Connect 2 Net

De directie geeft een update over het transitieplan hybriditeit. De planning blijft on track. De vacatures raken ingevuld, enkel de zone Antwerpen Noord blijft een aandachtspunt en zal prioritair opgevolgd worden. In zone Waasland worden enkele opleidingen uitgesteld naar later dit jaar om de planning 1u voor 1 u te kunnen garanderen.

Men zoekt ook nog steeds naar pragmatische oplossingen om de werking in de kantoren en de kantoortelefonie op te vangen.

Tijdens de volgende commissies zal hier uitgebreid op terug gekomen worden.

  • Risicoanalyse (RAPA) kantorennet

De directie gaf een uitgebreide uiteenzetting over de stappen die al genomen zijn en nog gepland zijn i.v.m. het actieplan naar aanleiding van het RAPA. Enkele zonale workshops zijn al gestart en een verdere uitrol wordt ingepland. Er zullen ook e-learnings beschikbaar worden gesteld, zoals “hoe omgaan met agressie”. Daar er ook rekening moet gehouden worden met opleidingen, bezetting in de kantoren ed. is het een hele organisatie om alles gepland te krijgen.

De bijdrage van de welzijnsambassadeurs zal in een meeting einde maart met hen besproken worden.

BBTK-SETCa hecht veel belang aan een degelijk actieplan, omdat er duidelijke signalen in het RAPA verschenen zijn. BBTK-SETCa zal vragen dit item maandelijks uitgebreid toe te lichten in de commissie C2N. We hebben begrip voor de niet evidente planning dat dit alles vraagt maar we vragen de directie toch met aandrang voorrang te geven aan het welzijn van de medewerkers en de actieplannen in werking te stellen!

  • Mini-afspraken

Tijdens de vorige commissie kregen we een voorstelling van de testfase over de mini-afspraken via MS-Bookings.

Na de eerste maand gaf de directie een korte evaluatie van de bemerkingen die men mocht ontvangen uit de verschillende zones o.a. technische limieten aan MS Bookings voor reporting, geen omgekeerde synchronisatie Outlook->MS Bookings, geen mogelijkheid tot wijziging afspraak door agentschap, taal (NL/FR), nood aan een commentaarveld (vrij invulveld), enz…

De directie zoekt naar oplossingen en heeft als next steps (reeds gestarte initiatieven):

  • Feedback sessie omkadering op 18/2
  • Masterdocument als handleiding + project governance (bv. procedure wanneer een bijkomend kantoor mini-afspraken via MS Bookings wenst aan te bieden)
  • Loonbonus Belfius Connect en kantorennet

In de afdeling Connect2Net bestaan er voor de prestaties van 2021 nog twee afzonderlijke loonbonus-cao’s.

  1. Loonbonus voor de medewerkers van Belfius Connect

Een loonbonus laat toe een bepaald bedrag te betalen als de medewerkers van Belfius Connect gezamenlijk bepaalde objectieven hebben gehaald. Het bedrag hangt af van de succesratio. Het voordeel van een loonbonus is dat deze fiscaal voordelig kan worden uitbetaald.

De doelstellingen die waren vastgelegd voor het jaar 2021 hadden betrekking op de klantentevredenheid, de realisatie van een aantal commerciële objectieven, het detecteren van commerciële opportuniteiten, het afleggen van de kennistesten en de beschikbaarheid van de medewerkers.

Met uitzondering van het objectief rond de klantentevredenheid, werden alle doelstellingen behaald, wat een dikke pluim verdient voor de medewerkers vooral gezien de moeilijke omstandigheden het vorige jaar. De coronaomstandigheden en de extra druk op de telefonie hebben zeker een impact gehad op de klantenbeleving. Helaas is er geen correctiemechanisme voorzien en kan dit niet geneutraliseerd worden door de directie. Het detail van de resultaten vindt u hieronder.

Het uiteindelijke en definitieve bedrag van de loonbonus is afhankelijk van het resultaat van de bank. Als het gerealiseerde nettoresultaat (geconsolideerd) minder dan 20% afwijkt van het vooropgestelde doel, zal er geen proratering zijn van het budget. In dat geval, zullen de medewerkers op 1 april 2021 de volgende loonbonus ontvangen:

Commercieel bedienden: 510 euro

Specialisten: 1.275 euro

Team Managers : 1.700 EUR

NB: deze bedragen zijn dus pas definitief na de bekendmaking van de resultaten op 24 februari.

  • Loonbonus voor de medewerkers van het kantorennet

In het kantorennet moeten 3 van de 4 vooropgestelde criteria worden gehaald opdat het variabel loon dat betaalbaar is in april, kan worden uitgekeerd onder de vorm van een loonbonus. De 4 criteria hadden betrekking op de gemiddelde auditscore van de kantoren, het objectief 149 (Belfius Way Legal & Ethics), Right First Time voor de woonkredieten en het aantal dagen vorming in het kantorennet.

Alle objectieven werden gehaald, wat betekent dat het variabel loon via de loonbonus op een fiscaal gunstige manier zal worden uitbetaald.

Commissie Tewerkstelling

Eind januari 2022 bedroeg het aantal vacatures 263 (tegenover 264 eind december 2021), waarvan 217 voor leidinggevenden en 46 voor bedienden. In januari werden 60 vacatures afgesloten en 59 opengesteld. 189 vacatures werden extern gepubliceerd.

13 medewerkers bevinden zich momenteel in het Mobility Center.

De mandaten voor 2022 werden door Direct Report overlopen.

Vertrek van Laurence Maes (HR Social Relations & IDPBW)

De directie en de verschillende vakbondsorganisaties richten een boodschap aan Laurence Maes die de directie van de afdeling HR Social Relations & IDPBW verlaat.

Boodschap van BBTK-SETCa

Laurence, op 9 februari 2022 hebben de vakbondsfracties een mail ontvangen waarin werd aangekondigd dat je hebt besloten je carrière een andere wending te geven en vanaf 1 april een sabbatical te nemen.

Deze mail is een beetje vroeg voor een aprilgrap. Maar het is een kans om te beseffen dat de tijd vliegt. Al 7 jaar … Zoveel gebeurtenissen!

Het privé-leven van alle Belfiërs werd op zijn kop gezet door een pijnlijke actualiteit die de fictie overstijgt: de terroristische aanslagen, de lockdowns en de pandemie.

Wat een start voor jou als vertegenwoordiger van de directie.

Deze gebeurtenissen hebben een nieuw kader doen ontstaan voor het privé- maar ook het beroepsleven. Belfius Bank heeft zich inderdaad aangepast en een aantal projecten opgestart die haar in staat hebben gesteld zich te ontwikkelen tot een moderne bank die openstaat voor verandering.

Tijdens de talrijke werkvergaderingen vertegenwoordigde je de directie en verdedigde je met verve de mandaten die je werden toevertrouwd, wat uiteindelijk leidde tot een “new look”-bank.

Je communicatievaardigheden en je beheersing van de marketingtechnieken hebben je geholpen om gespannen situaties te bezweren en verschillende dossiers af te ronden: het pilootproject met betrekking tot de organisatie van het werk (niet meer punten) dat een omwenteling zal teweegbrengen in de manier van werken, de eerste tevredenheidsenquêtes, de nieuwe werkorganisatie (Flex en Flex+), het nieuwe verloningsmodel (Reward), Career@Belfius, de evolutie van Belfius Connect, Talent Management, het nieuwe Home Based-statuut en tot slot de oprichting van Connect 2 Net.

BBTK-SETCa was het niet altijd eens met de voorstellen die werden voorgelegd, maar heeft steeds de constructieve en respectvolle manier waarop je deze besprekingen hebt geleid, op prijs gesteld.

Varia

BBTK-SETCa wil het gebruik van talen in de onderneming in herinnering brengen. Meer en meer medewerkers worden geconfronteerd met consultants die alleen Engels spreken. Er is ons ook meegedeeld dat sommige leidinggevenden geen Frans of Nederlands spreken.

De directie antwoordt dat voor activiteiten die onder toezicht van de regelgever (ECB) staan, het gebruik van het Engels onvermijdelijk is, aangezien auditors uit andere landen kunnen komen. Engels is ook een courant ICT-gebruik.

Wat leidinggevenden betreft die geen Frans of Nederlands spreken, is de directie verbaasd omdat dit deel uitmaakt van de aanwervingsvoorwaarden.

—————————————————————————————————————————————————————

Voor elke vraag of verzoek om bijkomende informatie kan je een e-mail sturen naar or@redbel.be of rechtstreeks contact opnemen met een van onze afgevaardigden.

Ben je niet aangesloten en wens je onze publicaties te ontvangen, aarzel dan niet om ons dit te laten weten door een mail te sturen naar or@redbel.be.

Als één van je collega’s geïnteresseerd is in onze publicaties, aarzel dan niet om ze naar hen op te sturen.

Uw BBTK-SETCa ploeg

VOLGENDE VERGADERING : VRIJDAG 18 maart 2022

BBTK-afgevaardigden Ondernemingsraad

  • Effectieven: Ruiz-Garcia Christophe (coördinator) – Fabre Nancy – Verheyen Arlette – Geerts Peter – Six Caty – Peeters Karina – Bruyninckx Micheline
  • Plaatsvervangers: Craps Marc – Fetu Michel – De Paepe Johan – Grollet Christiane – Reekmans Betty – Deylgat Alan – Marteau Benoît

V.U.: Pierre MERVEILLE – BBTK