Voorstelling van de verschillende wijzigingen bij Belfius Auto Lease
De directie van Belfius Auto Lease (BAL) stelt de verschillende structurele en operationele wijzigingen voor die bij BAL zullen worden doorgevoerd om de toekomst van deze dochteronderneming te optimaliseren door haar financiële resultaten en haar “Operational excellence” te verbeteren.
De concrete acties zullen worden ontwikkeld rond zes assen:
betere financiële prestaties (verlaging van de kosten/batenverhouding),
digitalisering van een aantal processen, maar met behoud van de “human touch”,
het verbeteren van de klantervaring,
beschikken over moderne IT-instrumenten,
processen en procedures te verbeteren,
het personeel efficiëntere systemen aanbieden om de huidige werkdruk te verminderen.
De veranderingen in de structuur zullen gevolgen hebben voor 12 FTE’s, maar de directie van BAL zegt dat zij er alles aan wil doen om deze FTE’s in het bedrijf te houden. Deze collega’s zullen de gelegenheid krijgen om te solliciteren naar zowel huidige vacatures als nieuwe functies, die zullen ontstaan als gevolg van de structurele veranderingen. Zij zullen ook de nodige opleiding en ondersteuning krijgen om hun nieuwe functie te kunnen uitoefenen.
Een pool van 5 externe personeelsleden zal worden ingehuurd om de BAL-medewerkers te helpen om tijd vrij te maken voor de voorbereiding van de overgang op 1 november, met inbegrip van opleiding in de nieuwe systemen.
Ook zal het huidige management door een externe partner worden gecoacht om hen op deze veranderingen voor te bereiden.
De directie van BAL vraagt de vakbondsorganisaties om hun mening over deze wijzigingen.
BBTK-SETCa verheugt zich over het feit dat verbeteringen worden aangebracht op verschillende vlakken, zoals de dienst na verkoop, het prijsbeleid, enz.
Zij neemt ook nota van de vastberadenheid van de directie van BAL om de 12 FTE’s in de onderneming te houden en te zorgen voor een optimale matching tussen het personeel en de functies, ook voor teamleiders.
Met betrekking tot mogelijke aanwervingen voor de pool die het BAL-personeel zal ondersteunen, suggereert BBTK-SETCa ook de werknemers uit het Mobility Center in aanmerking te nemen.
BBTK-SETCa vraagt zich ook af welke middelen nodig zullen zijn voor de overdracht van gegevens tussen de partners. Zijn ze al gepland? En hoe zit het met de communicatie tussen de nieuwe systemen die door BAL zullen worden gebruikt en deze welke door de distributie of de bank worden gebruikt voor CRM, reporting, enz.
BAL heeft dit laatste punt nog niet met de nieuwe partner besproken, maar erkent dat het een belangrijk punt zal zijn om te definiëren en uit te voeren.
Goedkeuring van de verslagen van vorige ondernemingsraden
De verslagen zullen goedgekeurd worden op de OR van april 2022
Jaarverslag betreffende de risicogroepen
Het percentage van de loonmassa dat aan risicogroepen moet worden besteed, bedraagt 0,1%, wat in 2021 zou neerkomen op 309.000 euro. In werkelijkheid werd hiervoor dit jaar een bedrag van 782.000 euro uitgetrokken.
Alle fracties stemden ermee in en zegden toe het verslag te ondertekenen dat wordt opgesteld en aan de sector en de FOD Werkgelegenheid wordt toegezonden.
Commissie Connect 2 Net
De directie gaf een overzicht van de stand van zaken betreffende de telefonie in de agentschappen. De SLA’s voor januari en februari 2022 zijn bereikt. De maatregelen om alleen ‘s middags telefonische toegang mogelijk te maken ter ontlasting van agentschappen waar opleidingen in kader van de hybride werkwijze worden gegeven, zullen tot andere agentschappen worden uitgebreid. Een evaluatie zal later plaatsvinden.
Veel van de vacatures zijn inmiddels ingevuld, wat niet wegneemt dat de telefonie de komende maanden perioden zwaar onder druk zal staan. De directie doet een beroep op de solidariteit onder de Connect2Net-medewerkers om alle tijdsblokken, ook de late, in te dekken en te voorkomen dat het telefoniesysteem onder te grote druk komt te staan.
Wat de mini-afspraken betreft: de klanten raken eraan gewend. Er moeten nog evaluaties plaatsvinden om te bepalen waar mini-afspraken het meest wenselijk zijn, hoe de perceptie van de klant kan worden verbeterd, enz.
Vervolgens presenteerde de directie verschillende cijfers betreffende een reeks vacatures en het personeelsplan per zone. Op 25/02/2022 zijn er 49 vacatures bij C2N, waarvan er 18 in behandeling zijn en 31 waarvoor nog kandidaten worden gezocht. Er is een mandaat voor 738,7 personeelsleden binnen het kantorennet. Dit is een stijging, niettegenstaande de sluiting van 9 kantoren in 2022.
BBTK-SETCa is het eens met ACV Puls dat het netwerkpersoneel onder grote druk staat door de moeilijkheden die klanten ondervinden om contact op te nemen met hun kantoor. Ontevredenheid van klanten wordt in sommige gevallen vertaald in verbale en zelfs fysieke agressie, hetgeen onaanvaardbaar is.
BBTK-SETCA betreurt ook de ongelijkheden die kunnen bestaan tussen het bezoldigde netwerk en het onafhankelijke netwerk, waarbij sommige agentschappen open blijven zonder het beginsel van de mini-afspraken te eerbiedigen.
Commissie Tewerkstelling
Eind februari 2022 bedroeg het aantal vacatures 246 (tegenover 263 eind januari 2022), waarvan 206 voor kader en 40 voor bedienden. Daarnaast worden 282 vacatures extern bekendgemaakt.
Momenteel zijn 10 personeelsleden ingeschreven in het Mobility Center (13 in januari).
Varia
Bram Somers geeft een aantal details over de nieuwe organisatie van de afdeling Technology.
Er zijn een aantal acties ondernomen met betrekking tot de continuïteit en de veiligheid van de systemen in de context van de Oekraïense crisis.
In samenwerking met IBM en PI2 heeft IT Security een Task Force opgericht die 24 uur per dag, 7 dagen per week werkt om de continuïteit en de veiligheid te waarborgen, in overleg met verschillende banken, zowel Belgische als buitenlandse, en met de toezichthoudende autoriteiten. In de afgelopen twee weken zijn er 9 DDoS-aanvallen geweest op Belfius (Distributed Denial of Service = aanval met als doel systemen te verzadigen met informatie, om zo de dienstverlening te onderbreken). Ter vergelijking: in 2021 waren er 5 dergelijke aanvallen. Phishing is constant en moet een aandachtspunt blijven voor alle personeelsleden.
De BCP en DRP van de Luxemburgse datacentra zijn getoetst op hun autonomie ten aanzien van energieleveranciers.
Bovendien wordt in samenwerking met PI2 en Kyndryl een aantal scenario’s uitgewerkt met betrekking tot de veiligheid van hun personeel dat voor Belfius werkt.
Ook in de communicatie met het personeel werd geïnvesteerd, met als doel hun aandacht te vestigen op veiligheidsaspecten, phishing-risico’s, enz.
Wat de gebeurtenissen van donderdag 10/03/2022 betreft, deed zich om 11.26 uur een incident voor met betrekking tot de citrix hardware van een van de twee datacentra. Dit incident had tot gevolg dat alle gebruikers naar het andere datacentrum werden gestuurd, aangezien het eerste niet langer beschikbaar was voor wat betreft citrix. Aangezien een datacentrum tijdens dit soort problemen slechts +/- 60% van de activiteit van alle gebruikers kan absorberen, werd het BCP geactiveerd om capaciteit vrij te maken voor de agentschappen en kritieke functies. De defecte hardware werd rond 23.00 uur vervangen en ‘s nachts werden de nodige testen uitgevoerd, zodat alle gebruikers vrijdagochtend weer toegang tot het systeem kregen.
Een aantal punten wordt nog onderzocht: of het normaal of wenselijk is om in een dergelijk geval slechts 60% van de bezettingsgraad te kunnen verwerken, hoe de communicatie kan worden verbeterd (vooral met externe medewerkers) en wat precies de oorzaak was van de hardwarestoring.
In verband met de werking van de projecten en de druk op het personeel werd de nadruk gelegd op de ontwikkeling van een duurzame organisatie. Er waren veel projecten in 2021, met vaak werk dat tijdens het weekend moest worden gedaan, wat een grote druk op het personeel legde. Technology werkt aan een betere spreiding van de planning en houdt de situatie in de testteams nauwlettend in de gaten.
De directie heeft vervolgens een aantal punten met betrekking tot PI2 gepresenteerd. Na de repatriëring van de servicedesk naar de bank is er een duidelijke verbetering opgetreden in de kwaliteit van de interventies. De capaciteit van de service desk moet echter nog worden verbeterd, want de wachttijden zijn bijvoorbeeld nog steeds te lang (wat in februari deels te wijten was aan Covid).
Er is een RFP (Request for Proposal) lopende met betrekking tot de laptops van het personeel, dat in juni klaar zou moeten zijn. Het is de bedoeling dat alle door het personeel gebruikte laptops worden vervangen. Deze vervanging zou idealiter eind 2022 van start moeten gaan, maar is afhankelijk van het huidige tekort aan computerchips.
De evolutie van Belfius Mobile, de digitale roadmap, wordt ook voortgezet in samenwerking met PBR. De roadmap 2022 van de CBR-technologie is klaar. In dit verband zal Scriptura worden vervangen door een omgeving voor de hele groep. De omgeving voor analisten en ontwikkelaars zal ook worden verbeterd door gebruik te maken van de middelen en mogelijkheden van de cloud.
BBTK-SETCa komt terug op de bijkomende budgetten die in het kader van het 4E-project waren toegezegd. Deze budgetten, die in november jongstleden werden aangekondigd, zijn nog niet beschikbaar voor de operationele diensten. Bovendien werden enige tijd geleden sommige User Stories blanco aangemaakt in Target Process, zodat bepaalde projecten konden worden ingevoerd zonder hun inhoud rechtstreeks te specificeren. Deze praktijk frustreert de gebruikers van Target Process omdat bepaalde middelen worden geblokkeerd die niet aan andere projecten kunnen worden toegewezen.
De directie is niet op de hoogte van het punt over ongedefinieerde User Stories, zegt dat dit helemaal niet het doel van het systeem is en neemt nota van wat BBTK-SETCa aangeeft.
Wat de aanvullende budgetten betreft, bevestigde De directie de 12.000 mandagen die in november 2021 voor het 4E-project werden aangekondigd. Een extra budget van 4.000 mandagen zal worden besteed aan de vervanging van Scriptura (als onderdeel van CBR Technology) en met een belangrijke positieve impact op CTS.
De directie herinnert eraan dat het bij 4E in de eerste plaats gaat om projecten ter verbetering van de operationele efficiëntie.
—————————————————————————————————————————————————————
Voor elke vraag of verzoek om bijkomende informatie kan je een e-mail sturen naar or@redbel.be of rechtstreeks contact opnemen met een van onze afgevaardigden.
Ben je niet aangesloten en wens je onze publicaties te ontvangen, aarzel dan niet om ons dit te laten weten door een mail te sturen naar or@redbel.be.
Als één van je collega’s geïnteresseerd is in onze publicaties, aarzel dan niet om ze naar hen op te sturen.
Uw BBTK-SETCa ploeg

VOLGENDE VERGADERING : VRIJDAG 22 april 2022
BBTK-afgevaardigden Ondernemingsraad
- Effectieven: Ruiz-Garcia Christophe (coördinator) – Fabre Nancy – Verheyen Arlette – Geerts Peter – Six Caty – Peeters Karina – Bruyninckx Micheline
- Plaatsvervangers: Craps Marc – Fetu Michel – De Paepe Johan – Grollet Christiane – Reekmans Betty – Deylgat Alan – Marteau Benoît