Verslag van de Ondernemingsraad van 20 mei 2022

jun 2, 2022

Batopin: Impact VTE – Stopzetting van de ATM-activiteit

De directie herinnert eraan dat Batopin een vennootschap is die werd opgericht op initiatief van Belfius, BNP Paribas Fortis, ING en KBC en die tot doel heeft een nieuw neutraal en geoptimaliseerd netwerk van geldautomaten te lanceren en te beheren. Dit netwerk zal tegen 2024 bestaan uit 2.200 machines, geïnstalleerd op +/- 650 tot 750 locaties.

Tot dusver zijn reeds 145 van deze geldautomaten geïnstalleerd op 90 locaties en bieden zij momenteel alleen een cash-out-functie. Vanaf deze zomer zullen de eerste geldautomaten uit de Belfius-kantoren worden verwijderd.

In 2024 zullen de ATM-activiteiten bij Belfius volledig worden stopgezet en zullen onze agentschappen niet meer met deze apparaten worden uitgerust.

In totaal zullen, rekening houdend met de weerhouden functionaliteiten en de (wettelijke of vervroegde) pensioneringen, in 2024 14 VTE’s in een nieuwe functie moeten worden geheroriënteerd. In tegenstelling tot wat aanvankelijk was gepland, zal een deel van het beheer van de geschillen bij Belfius blijven.

BBTK-SETCa meldt dat er veel opmerkingen waren van klanten die cash in de automaten stortten en bij wie er verschillen waren tussen de gestorte en de gecrediteerde bedragen. BBTK-SETCa vraagt welke maatregelen worden genomen om dit te verhelpen en aldus de tevredenheid van de klant te waarborgen.

Volgens de directie is het probleem met de stortingen een zuiver Belfius-probleem. De nieuwe automaten hadden in het begin problemen, maar de schermen zijn aangepast en het aantal problemen is aanzienlijk gedaald, zozeer zelfs dat men kan stellen dat “het probleem met de stortingen is opgelost”. Wat de door Batopin aan te bieden dienst betreft, volgt Belfius zeer nauwgezet de vastgestelde procedures en de piloten die worden gebruikt om de circuits te testen. Belfius zal zijn GO betreffende de vervanging van zijn eigen automaten pas geven wanneer de proeven en de piloten voldoende talrijk en bevredigend zijn.

BBTK-SETCa wijst erop dat zij minder optimistisch is dan de directie dat het probleem met de stortingen zou opgelost zijn, aangezien er vele gevallen van fouten bij stortingen via geldautomaten worden gemeld. In het geval van de zoon van een collega, bijvoorbeeld, is de fout in februari gemaakt en ondanks het volgen van de procedure, contact opnemen met het kantoor, contact opnemen met het Contact Centre en een klacht indienen per e-mail, is de klant nog steeds niet op de hoogte gebracht.

De directie legt uit dat CTS in het begin van de problemen werd overstelpt met klachten en dat het tijd kostte om ze allemaal te behandelen en de achterstand weg te werken. Zij stelt voor aan BBTK-SETCa haar dit geval om na te gaan wat er kan worden gedaan.

De cashless automaten zullen tot 2024 in de kantoren blijven. Alternatieve mogelijkheden worden onderzocht om dezelfde diensten ná deze datum te kunnen blijven verlenen.

Advies BBTK-SETCa over CLS One Bank – Fit For Future

BBTK-SETCa heeft kennisgenomen van de beweegredenen die aanleiding hebben gegeven tot de aangekondigde structurele wijziging van de CLS organisatie, functies en “ways of working” Loans – One Bank Organisation – Fit For Future.

De sterke groei in volumes en marktaandeel heeft de afgelopen jaren niet enkel de CLS-organisatie maar ook en misschien wel vooral de medewerkers onder zeer sterke druk gezet.

Ten einde de Strategie 2025 te realiseren, de groei verder door te trekken, en de immer stijgende verwachtingen van de klanten te blijven inlossen, wordt er nu een nieuwe organisatie opgezet.

De nakende pensioneringstsunami binnen CLS maakt het noodzakelijk dat deheden nog aanwezige expertise en kennis structureel verankerd wordt. Doelgerichte coaching en opleidingstrajecten moeten de verdere ontwikkeling van de medewerkers verzekeren, waardoor meerdere carrièremogelijkheden ontstaan.

De One Bank-visie waarbij het uniformiseren van processen, productaanbod en toolings elkaar versterken moet uitmonden in efficiëntere processen en kortere looptijden.

Derhalve is er dan ook nood aan een “One” CLS organisatie.

De directie stelt dat er geen impact is op het aantal VTE’s, dat de huidige werklocaties behouden blijven en de functieprofielen vereenvoudigd/gerationaliseerd worden.

Een centraal Contracting & Servicing team enerzijds en regionaal aangestuurde Analyse-teams (Noord & Centrum-Zuid) (zowel WEP als PBR) anderzijds, zullen volgens One-Bank benadering uniform werken voor zowel WEP als PBR.

“Specialized Lending” en “Public & Social” blijven gezien de eigenheid van dit type cliënten buiten de oefening. “Arrear Management” wordt ondergebracht in een apart departement.

De spreiding van de activiteiten van meerdere segmenten over grotere teams zou het aantal handovers moeten verminderen.

BBTK-SETCa begrijpt de logica van de vooropgestelde organisatie-wijzigingen maar wenst hierbij toch enige kanttekeningen te maken.

De voorgestelde ingreep komt naar onze mening toch vrij laat. De bestaande equipes kreunen al vele jaren onder loodzware procedures, steeds toenemende werkdruk (niet enkel veroorzaakt door de toename van de productievolumes, maar ook de regelmatig falende, niet op mekaar afgestemde en inefficiënte systemen) en het acuut gebrek aan voldoende VTE’s. Het is de sterke motivatie en grote inzet van de medewerkers, die zichzelf telkens weer overtroffen hebben, die maakt dat de goedgekeurde dossiers finaal ook resulteerden in effectieve contracten en een positieve bijdrage tot het resultaat van de bank hebben geleverd.

Het (opnieuw) samenbrengen van alle Contracting & Servicing activiteiten creëert inderdaad een groter comfort voor de collega’s, maar hierbij dient opgemerkt dat het bereiken van de beoogde polyvalentie en multi-inzetbaarheid een werk van lange adem zal zijn waarbij er voldoende tijd en gedegen opleiding moet voorzien worden. Het gevaar bestaat erin dat door deze massale opleidingsgolf – boven op de vorming en opleiding die nu gegeven wordt aan de recente collega’s – de huidige teams, minstens tijdelijk, onder een nog grotere werkdruk gaan komen te staan met nog meer achterstand tot gevolg.

De acute problemen bij Contracting Antwerpen (PBR en WEP) worden o.i. niet opgelost door ze enkel in een grotere pool van medewerkers te gooien.

De verdere aanscherping van de SLA’s, teneinde de klantentevredenheid nog verder te laten toenemen, zal o.i. moeilijk te realiseren zijn gezien de beoogde polyvalentie en inzetbaarheid van de betrokken collega’s de nodige tijd zal vragen.

BBTK-SETCa wenst uitdrukkelijk dat de nodige tijd en plaats wordt uitgetrokken voor de noodzakelijke vorming om de transitie te kunnen maken.

De scheiding tussen Analyse en Contracting voedt ook de vrees dat een vlotte communicatie en transfert van dossiers tussen analisten en contracting-beheerders door de nieuwe structuur belemmerd zal worden, wat dan weer zou kunnen leiden tot efficiëntieverlies en nog meer achterstand.

De mate waarin de uitrol van de nieuwe CBR Loans-toepassingen zich in de praktijk zullen realiseren zal in zeer grote mate bepalend zijn, ook voor het succesvol welslagen van de vooropgestelde organisatiewijziging.

BBTK-SETCa vraagt zich ook af hoe de vermindering van verantwoordelijken zich in de praktijk zal vertalen. Heden worden de regionale analyseteams (Noord) nog aangestuurd door 6 personen (2 verantwoordelijken, 2 Businesscoördinators PBR en 2 Businesscoördinators WEP).

In de toekomst wordt dit gereduceerd naar 4. Staat een dergelijke afslanking van het management wel garant voor succes? Hoe gaat men dit in de praktijk oplossen in periodes van vakanties, ziekte, … afwezigheden? Gaat er op deze manier ook niet veel expertise en dossierkennis verloren?

Hoe gaat men de medewerkers die in de sollicitatie-ronde niet weerhouden worden, en de facto dus een demotie moeten ondergaan, nog kunnen motiveren?

BBTK-SETCa begrijpt dan ook niet goed dat deze herstructurering tot stand is gekomen zonder overleg met of input van de regionale verantwoordelijken, bij uitstek de personen die dagdagelijks de situatie op de werkvloer meebeleven. Is dit toch ook niet op te vatten als een gebrek aan respect voor het geleverde werk?

BBTK-SETCa wil ook van de gelegenheid gebruik maken om erop te wijzen dat de werkdruk in de teams voor E2E-processen vrij hoog is. Bovendien zijn sommige teams onderbemand, wat de zaken nog moeilijker maakt. Ook deze ploegen zullen niet gespaard blijven van natuurlijke afvloeiingen. Daarom moet ook worden geanticipeerd door personeel aan te werven en de tijd en de middelen te geven voor opleiding en kennisoverdracht.

Niettemin geeft BBTK-SETCa een voorwaardelijk positief advies mits voldaan wordt aan volgende voorwaarden:

  1. Een strikte opvolging van de werklast en onmiddellijk ingrijpen van zodra de situatie opnieuw of verder uit de hand loopt.
  2. Tijdig zorgen voor de nodige aanwervingen om te anticiperen op pensioneringen en voldoende, concrete vorming te garanderen.
  3. Een geleidelijke transitie die gelijke tred houdt met de evolutie/uitrol van de CBR Loans.
  4. Een gefaseerde transitie afgestemd op de evolutie/uitrol van CBR Loans.
  5. Zorgen voor het welzijn van het betrokken personeel en een ondersteuningsplan opstellen dat iedereen in staat stelt zijn plaats in deze nieuwe structuur te vinden en zijn werk in optimale omstandigheden te verrichten.
  6. De betrokken werknemers de mogelijkheid bieden om op vrijwillige basis hun standplaats te kiezen.
  7. Een doorgedreven evaluatie van deze reorganisatie na maximum 1 jaar en indien noodzakelijk bijsturen daar waar het moet.

——————————————————————————————————————————————————–

De directie bedankt de fracties voor hun waardevolle opmerkingen over de steun aan de medewerkers van CLS. Zij bevestigt haar voornemen om te werken volgens een competentiematrix en verzekert dat het geenszins haar bedoeling is om van elke werknemer te verlangen dat hij alles weet, hetgeen niet doeltreffend zou zijn. Het gaat haar veeleer om de toekomstige inzetbaarheid van de collega’s, die zal worden bereikt door multi-skilling die door de collega’s zelf wordt bepaald.

Wat het personeelstekort en de druk op de teams betreft, benadrukt de directie dat er in het algemeen weinig vacatures zijn, maar dat er een acuut probleem is voor de sectie Contracting Noord, waarvoor een specifieke oplossing moet worden gevonden. Dit onderbezettingsprobleem is ook te wijten aan de langdurige afwezigheid van 4 VTE’s.

Wat de scheiding van de afdelingen Analyse/Besluitvorming en Contracting/Beheer betreft, zegt de directie begrip te hebben voor de bezorgdheid van de werknemers en verzekert zij hen dat zij niet van plan is terug te keren naar een model dat gebaseerd is op het werken in silo’s. Anderzijds beoogt zij standaardisatie en duidelijkheid in de taken van de twee teams te bevorderen, zodat elkeen beter zicht heeft op zijn eigen activiteit en die van de ander.

De directie geeft opnieuw uitleg over de veranderingen die zij op managementniveau wil doorvoeren en de nadruk die zij wil leggen op teamleidingstaken, waarbij zij tevens verzekert dat het niet gaat om een reorganisatie van bovenaf, maar om een reorganisatie waarbij alle teamleiders hun zegje hebben kunnen doen.

Wat de informaticasystemen betreft, verzekert de directie ons eens te meer dat zij ernaar streeft de processen te standaardiseren en te vereenvoudigen alvorens deze in informaticasystemen om te zetten.

BBTK-SETCa wijst erop dat in het geval van IT-systemen vaak ontwikkelingen plaatsvinden die de basis leveren voor de programma’s en dat vervolgens een deel van de gegevens moet worden opgevolgd en verwerkt in de back-offices, waardoor deze onder druk komen te staan. BBTK-SETCa is van mening dat de grootste uitdaging zal zijn om de systemen tijdig aan te passen, zodat niet alleen de klanten, maar ook de collega’s die deze systemen gebruiken tevreden zijn. BBTK-SETCa verzoekt HRM uitdrukkelijk ervoor te zorgen dat de nodige toezeggingen en kennisoverdrachten worden gedaan om het verdere gebruik van deze systemen tijdig te garanderen.

De directie van WEP geeft een overzicht van de verschillende activiteiten die binnen haar werkterrein vallen en onderstreept de over het algemeen goede vooruitgang van de zaken.

De PSB-activiteiten ondervinden momenteel vrij sterke concurrentie van BNP Paribas Fortis, maar deze situatie zou binnenkort moeten verbeteren. De aflopende kassierscontracten zijn verlengd, wat getuigt van het vertrouwen dat de gewesten in ons blijven stellen.

Aan Corporate Banking en Public and Social Banking-zijde heeft een aantal roadshows plaatsgevonden en voor juni is een opvallende Wealth-campagne gepland.

Advies van BBTK-SETCa over de organisatie en locatie van het Cash Center

Tijdens de vergadering van de ondernemingsraad in april 2022 heeft de directie haar redenen uiteengezet waarom zij de activiteiten van het Cash Center in Pacheco wil overbrengen naar het Brinks Cash Center in Groot-Bijgaarden.

Vanuit economisch standpunt begrijpt BBTK-SETCa dat de veiligheidsrisico’s moeten worden beperkt, maar betreurt dat in het centrum van Brussel geen geschikte locatie kon worden gevonden.

Niettemin beschouwt BBTK-SETCa het als een echte toegevoegde waarde dat deze activiteit in eigen beheer is gehouden en hoopt zij dat dit nog vele jaren het geval zal zijn.

Of onze klanten nu Wealth, Private, Retail of Business zijn, deze service “Vreemde Valuta” blijft een voordeel voor hen. Het is belangrijk voor hen om te weten dat ze op Belfius kunnen rekenen om over alle vreemde valuta te beschikken, vooral contant geld wanneer ze op reis zijn.

BBTK-SETCa heeft ook vernomen dat de opslag van de slapende kluizen ook naar de Brinks-locatie zal worden overgebracht.

Vanuit sociaal oogpunt is de verhuizing, die geen gevolgen heeft voor het aantal VTE’s, een echt mobiliteitsprobleem voor veel collega’s, of zij nu met de auto of met het openbaar vervoer komen.

De nieuwe locatie bevindt zich aan de rand van Brussel, waardoor de reistijd met het openbaar vervoer aanzienlijk langer is, gezien de wachttijd voor de aansluitende verbinding en de tijd die nodig is om er te komen.

Bovendien zijn er, zoals u weet, vaak storingen op het NMBS-net die de stiptheid van de treinen beïnvloeden. Collega’s lopen het risico de aansluiting te missen die maar één keer per uur loopt.

BBTK-SETCa wil erop wijzen dat vertragingen een factor van blijvende stress en zelfs ongemak zijn, met schadelijke gevolgen voor de gezondheid.

BBTK-SETCa dringt er bij de directie op aan alles in het werk te stellen om deze vele collega’s in staat te stellen te voorkomen dat zij kostbare tijd verspillen, hetgeen tot stress en uitputting zou kunnen leiden.

Hierdoor verzoekt BBTK-SETCa dat alle mogelijke pistes worden onderzocht, waaronder

Het opzetten van een shuttle-systeem of het delen van een bestaande shuttle (misschien Brinks of een ander bedrijf in de buurt);

Het gebruik van taxibedrijven in geval van een gemiste aansluiting;

Aanvaarding van een tolerantie ten aanzien van de te werken uren op dagen waarop collega’s te laat komen.

Voor de collega’s die een overplaatsing overwegen, vraagt BBTK-SETCa aan de directie om de nodige begeleiding te verlenen. Opleiding op de werkplek via de eigen “PFL-school” van de divisie is één manier om heroriëntering te vergemakkelijken.

BBTK-SETCa merkt eveneens op dat de directie heeft toegezegd het onderhoudspersoneel van Pacheco op een alternatieve locatie werk te verschaffen. BBTK-SETCa hoopt dat de werktijden en -omstandigheden ongewijzigd zullen blijven.

Uit bovenstaande kan geconcludeerd worden dat BBTK-SETCaeen voorwaardelijk positief advies uitbrengt.

Aangezien de CAO inzake geografische mobiliteit niet de meest geschikte is om dit soort verhuizingen te regelen, verzoekt BBTK-SETCa het zoeken naar oplossingen en mogelijke compensaties in de vakbondsdelegatie voort te zetten.

De directie verklaart dat de betrokken afdeling van plan is telewerk te blijven verrichten zolang de volumes dit toelaten. Zowel HR als de divisie zelf bekijken ook wat er op het gebied van vervoer kan worden gedaan.

Commissie C2N

Zoals elke maand werd ons een overzicht bezorgd van de vacatures. Men heeft al enkele aanwervingen kunnen realiseren maar er blijven nog heel wat vacatures open staan.

De directie wijst erop dat de concurrentie op de arbeidsmarkt op dit moment zeer groot is. In de commissie van juni zal men ons een overzicht bezorgen van alle inspanningen die er gedaan worden om de vacatures ingepland te krijgen.

BBTK-SETCa wijst erop dat we in de problemen gaan komen voor “een uur voor een uur” tijdens de transitieperiodes.

De directie is zich ervan bewust en doet er daarom alles aan op de vacatures ingevuld te krijgen.

Er wordt een overzicht bezorgd van de ingevulde/niet ingevulde expert-functies. In de zone Antwerpen Noord en Waasland staat de vacature expert verzekeringen nog steeds open.

Bij de voorstelling “expert Private Banking” vindt BBTK-SETCa het opvallend vast te stellen dat er in sommige zones 2 of zelfs 3 experten zijn aangeduid, in andere zones 1 expert en in zone Brussel en zone Leuven Duffel werd geen kandidaat weerhouden.

BBTK-SETCa vraagt op welke manier bepaald is hoeveel experten per zone weerhouden zijn.

De directie antwoordt dat dit niet op basis van inlage of private members is gebeurd, maar vooral op basis van profiel en visie. De niet weerhouden collega’s hebben een feedback gesprek gehad met Ibis Desmedt.

Ook voor de functie “expert verzekeringen Business” staan nog heel wat vacatures open. De directie begrijpt dat ook hier actie moet komen, deze functies moeten ingevuld zijn tegen eind 2022 daar samenwerking met DVV vanaf januari 2023 stopt.

De functies “expert Woonkredieten” zullen in juni bevestigd worden. De sollicitatiegesprekken hebben plaatsgevonden.

De functies “expert Investing” zullen pas eind 2022 worden opengesteld. De directie kondigt ook 4 functie-schrappingen aan binnen het segment “Investing” voor de zone Limburg. De directie meent dat er voldoende vrijwilligers zullen zijn.

Uiteraard zal BBTK-SETCa met de betrokken zone en collega’s contact opnemen en dit dossier van nabij opvolgen.

Bij de varia wordt kort info gegeven over:

  • De start van de waarderingsgesprekken
  • Er zal een e-learning “Omgaan met agressie” worden aangeboden
  • Binnenkort is er de ‘kick off‘ voor de emo/welzijn-ambassadeurs,
    in juni komt er een eerste nationale actie i.v.m. het RAPA (risicoanalyse) en in september/oktober zal er een eerste evaluatie van de enquête gehouden worden.

BBTK-SETCa noteert deze punten om in de volgende commissies verder op te volgen. BBTK-SETCa vraagt hoe het staat met de levering van laptops.

De directie bevestigt dat alle functies voor eind mei een eigen laptop met headset moet ontvangen hebben. We volgen dit op!

Onze fractie heeft vernomen dat er in de kantoren Namen en Gent St-Pieters geen deviezen meer kunnen afgehaald worden en dat er geen Cash-toestellen meer staan en er dus geen geldafnames meer mogelijk zijn. BBTK-SETCa vraagt of deze lijn zal doorgetrokken worden wanneer in alle kantoren de cash-toestellen zullen verdwijnen.

De directie antwoordt dat er inderdaad wordt nagedacht of we dan de service, deviezen en munten, nog moeten aanbieden … men merkt dat er steeds minder deviezen gevraagd worden.

BBTK-SETCa antwoordt dat zij een ander gevoel heeft: voornamelijk vlak vóór de schoolvakanties merkt zij nog altijd veel aanvragen deviezen en zij betreurt vooral dat er weer op service naar de klanten ingeboet wordt.

BBTK-SETCa heeft vastgesteld dat het aantal vormingen verhoogd werd, wat de kwaliteit van de dienstverlening verhoogt, maar stelt ook vast dat het opleidingsniveau van de mensen die Randstad aanbiedt soms beduidend laag is. Ook is het een komen en gaan van personeel op deze afdeling en BBTK-SETCa vraagt hoe het zit met het personeelsverloop.

Daarop stelt de directie voor om ons te contacteren om uit te klaren over welke cijfers wij willen beschikken.

Commissie Tewerkstelling

Er zijn momenteel 263 vacatures bij de bank en het Mobility Center had eind april slechts 4 collega’s.

Informatie van het personeel

De informatie wordt verstrekt aan de ondernemingsraad in overeenstemming met de toepasselijke CAO’s.

Varia

Digipass

BBTK-SETCa verzoekt de directie de nodige stappen te ondernemen om fysieke digipassen te blijven verstrekken aan medewerkers die deze nodig hebben. Het gaat hierbij niet alleen om het aantal benodigde apparaten, maar ook om een redelijke voorraad reserve-apparaten voor storingen, verlies, diefstal, enz. Onze zorg is uiteraard dat het door de bank ontwikkelde HomeBased -systeem niet mag worden verstoord door dit soort technische details en dat collega’s geen programma’s voor professioneel gebruik op hun privé-apparatuur mogen installeren.

De directie antwoordt dat fysieke digipassen de tweede optie zijn, de eerste is duidelijk de digitale oplossing die op de smartphone van de werknemer is geïnstalleerd. Fysieke digipassen die niet worden gebruikt, moeten worden gerecycleerd en opnieuw in het circuit worden gebracht.

De directie verzekert dat de installatie van de app op de privé-smartphone geen gevolgen heeft en begrijpt niet waarom iemand zou weigeren de app te installeren.


Voor elke vraag of verzoek om bijkomende informatie kan je een e-mail sturen naar or@redbel.be of rechtstreeks contact opnemen met één van onze afgevaardigden.

Ben je niet aangesloten en wens je onze publicaties te ontvangen, aarzel dan niet om ons dit te laten weten door een mail te sturen naar or@redbel.be.

Als één van je collega’s geïnteresseerd is in onze publicaties, aarzel dan niet om ze naar hen op te sturen.

Uw BBTK-SETCa ploeg

VOLGENDE VERGADERING : VRIJDAG 24 JUNI 2022

BBTK-afgevaardigden Ondernemingsraad

  • Effectieven: Ruiz-Garcia Christophe (coördinator) – Fabre Nancy – Verheyen Arlette – Geerts Peter – Six Caty – Peeters Karina – Bruyninckx Micheline
  • Plaatsvervangers: Craps Marc – Fetu Michel – De Paepe Johan – Grollet Christiane – Reekmans Betty – Deylgat Alan – Marteau Benoît