In juni vonden twee C2N-commissies plaats.
Tijdens de vergadering van de commissie van 13 juni heeft de directie de follow-up van het actieplan RAPA 2022 voorgesteld in aanwezigheid van Hilde Christien, hoofd van de IDPBW – Psychosociaal welzijn.
- Een tiental acties wordt op nationaal niveau gecoördineerd:
– Enkele daarvan zijn afgerond: e-learning “omgaan met agressie”, extra veiligheidspersoneel, promotie van interne en externe ondersteuningskanalen, nationale initiatieven op bankniveau (week van het welzijn, aandacht voor de 10e verjaardag van Belfius, enquête Wellbeing).
– De andere acties worden nog uitgevoerd of ontwikkeld: communicatie over de C2N-strategie, valorisatiegesprekken, zonale RAPA-workshops, communicatie over het externe feitenregister, waar het aantal meldingen beperkt lijkt te zijn.
Met betrekking tot dit laatste punt vraagt BBTK-SETCa of de feiten/verslagen die door de beveiligingsfirma’s aan de dienst Security worden gestuurd, eveneens aan de verantwoordelijke IDPBW – psychosociaal welzijn worden gestuurd.
De directie antwoordt in negatieve zin.
BBTK-SETCa spreekt ook haar bezorgdheid uit over het veelvuldige verbale en fysieke geweld (ook tegen veiligheidsagenten) in Liège Opera, waar de situatie zeer zorgwekkend is en waar weinig (of geen) veiligheidsagenten nog willen werken. De directie zal haar verantwoordelijkheid niet kunnen ontlopen als er ernstiger feiten worden gepleegd.
- Andere acties worden op afdelingsniveau uitgevoerd voor een duurzaam C2N:
– Sommige zijn afgerond: selectie van nieuwe verantwoordelijken, invoering van een op segmenten gebaseerd beheer, internalisering van extern personeel in 2021.
– Andere acties zijn aan de gang, namelijk de installatie van functioneringsgesprekken, het kader voor telewerk, de internalisering van externe medewerkers voor dit jaar en de opleiding inzake hybriditeit.
Wat de hybride opleiding (met inbegrip van het Bachelortraject) betreft, is BBTK-SETCa van mening dat het traject nog kan worden verbeterd, met name door een herziening van de e-learning/onsite- formule en van de tijd die aan bepaalde onderwerpen wordt besteed, hetzelfde aantal basisdagen voor elk, een logische opeenvolging in de opleiding (Welkom 1 vóór Welkom 2, bijvoorbeeld), en het gebruik van hetzelfde aantal dagen voor elk onderwerp. De opeenvolging van het leren van Connect-taken en agentschapstaken laat weinig tijd over voor de praktische toepassing van de opleiding en blijkt belastend te zijn.
De directie deelt mee dat een enquête zal worden uitgevoerd bij de medewerkers die aan de eerste roll-outs hebben deelgenomen om te vragen hoe zij het traject hebben ervaren. Voor latere roll- outs kunnen bijsturingen worden aangebracht.
– Een aandachtspunt op twee acties: het invullen van vacatures (aanwerving of promotie) en het ter beschikking stellen van de homework-uitrusting.
- Voor de uit te voeren zonale acties moet in september een overzicht worden verstrekt van de weerhouden voorstellen uit de zonale actieplannen.
De directie geeft vervolgens een maandelijks overzicht van het aantal FTE’s en de evolutie (vooruitgang van de invulling) van de vacatures per functie.
Er wordt ook een overzicht gegeven van de MAT (Managementteams) waar alleen de functie van Zone-Manager Antwerpen Zuid nog vacant is. Wat expertfuncties betreft, zijn er nog 2 vacatures in Verzekeringen (Antwerpen Noord en Waasland), 5 vacatures in Assurances Business (Limburg, Waals-Brabant-Charleroi, Turnhout-Geel, Ninove-Opwijk, Antwerpen Noord) en 1 vacature voor Woningkredieten (Antwerpen Zuid).
Head of PBI (Private Banking & Investors) licht het proces toe dat binnenkort zal worden gevolgd bij de benoeming van Experts Investing:
– Er is geen vooraf bepaald aantal per zone. De kandidaturen moeten uiterlijk op 6 september worden ingediend;
– De directie somt de belangrijkste kwantitatieve en kwalitatieve criteria op die bij de beoordeling van potentiële kandidaten in aanmerking zullen worden genomen;
– Er zullen twee interviews worden georganiseerd. De eerste zal met de PBI manager en de zonde-adviseur gebeuren. Als de feedback van het eerste gesprek positief is, vindt het tweede gesprek plaats in aanwezigheid van Head of PBI en HRM.
BBTK-SETCa bevraagt Head of PBI over de druk die op de collega’s in dit segment wordt uitgeoefend, hetzij door de soms ontwrichtende Top-Down berichten, de vrij strikte opvolging van de resultaten/doelstellingen, de frequentie van commerciële acties of de moeilijke werkomstandigheden in het net.
Het is belangrijk dat collega’s controle houden over hun agenda, hun autonomie, … anders zal hun motivatie worden aangetast.
In antwoord op de vraag van de directie of het hier een individuele situatie betreft, maakt BBTK-SETCa duidelijk dat het een algemene situatie betreft en niet een op zichzelf staand feit. BBTK-SETCa is van mening dat de directie signalen moet kunnen opvangen, bespreken en erop moet kunnen reageren.
De directie neemt hier nota van.
Bij de diversen heeft BBTK-SETCa de impacten aangekaart van de officiële en officieuze sluitingen van CommV’s en van het gesalariëerd net in Luik, waar de situatie al zeer kritiek is. Voor BBTK-SETCa is het duidelijk dat het gesalarieerde net wordt verstikt.
De directie antwoordt dat dit niet de bedoeling is en dat zij de situatie zal analyseren.
Na de ondernemingsraad, waar BBTK-SETCa zijn bezorgdheid herhaalde en herinnerde aan de bestaande werkoverlast en de organisatorische problemen in het net, werd daarom op 28/06/2022 een C2N-commissie bijeengeroepen.
De directie heeft ermee ingestemd enkele “Info-Points” te heropenen, zij het op beperkte basis. De directie blijft namelijk overtuigd van het succes van een op afspraken gebaseerd model en er zijn geen wijzigingen gepland.
BBTK-SETCa betreurt het dat de directie de getuigenissen van de betrokken medewerkers en hun suggesties heeft genegeerd. Een gedeeltelijke en gespreide opening van de “Info-Points” zou de tevredenheid van de klanten en de telefonie-organisatie ten goede komen.
De directie van C2N dient 2 voorstellen in:
- Aanwerving van 10 à 15 extra commerciële adviseurs om de werklast te verlichten en administratieve ondersteuningstaken op zich te nemen (telefonie, mini-afspraken, beheer van de mailbox van het agentschap, enz.). In een later stadium zullen zij worden geïntegreerd in de hybride werking (Connect). Deze medewerkers zullen worden opgenomen in het nationale personeelsplan en zullen naar gelang van de behoeften aan een zone worden geaffecteerd. Afhankelijk van de ontwikkeling van deze behoeften kunnen deze medewerkers na overleg aan andere zones worden geaffecteerd.
De directie stelt alles in het werk om deze vacatures zo spoedig mogelijk in te vullen. - De opleiding en de overgang naar de hybride status voor de medewerkers Loans en Insurance worden verschoven naar eind 2023 en de nieuwe status zal ingaan op 1/1/2024 in plaats van op 1/7/2023.
Dit moet de Daily-medewerkers in staat stellen zich volledig in de hybriditeit onder te dompelen.
Uiteraard kan BBTK-SETCa alleen extra aanwervingen aanvaarden die snel moeten worden opgevuld.
————————————————————————————————————————————–
Mochten jullie vragen/bemerkingen hebben of meer informatie wensen, kunnen jullie natuurlijk steeds contact opnemen met één van onze afgevaardigden of via kantorennet@redbel.be
Indien jullie graag zelf willen deel uitmaken van onze ploeg in de commissie ‘C2N’, zijn jullie natuurlijk ook steeds welkom en laat je maar iets weten.
Uw BBTK-SETCa ploeg
