Risk: verandering in organisatiestructuur
De directie stelt de logische voortzetting voor van de reeds doorgevoerde veranderingen en meer in het bijzonder de hergroepering van de verschillende modelingcellen in één enkele afdeling Modeling.
De oprichting van een nieuwe afdeling Modeling zal de transformatie van de afdeling Risk vergemakkelijken met als uiteindelijk doel het risicobeheer in 2025 toekomstbestendig te maken.
Deze aanpassing van de structuur zal synergieën mogelijk maken in een context van toenemende uitdagingen (waardoor een uniforme aanpak en modelkader mogelijk wordt), het beheer van schaarse kwantitatieve profielen (waardoor deze profielen meer ontwikkelingsmogelijkheden krijgen en de turnover wordt beperkt) en de concentratie op basiscompetenties in de diensten CRM en SRM (terwijl wordt geprofiteerd van een efficiëntere en gestroomlijndere modelomgeving).
13,8 FTE’s zullen afkomstig zijn van verschillende bestaande teams (zonder wijziging van de functiebanden) en 1 FTE die de afdeling leidt, zal van buitenaf komen. Deze wijziging wordt van kracht op 1 september 2022.
BBTK-SETCa is ingenomen met deze aanpassing van de structuur en wijst zowel op de complexiteit van de taken van de betrokken teams als op de werklast waaraan zij worden blootgesteld. Zij wijst er tevens op dat handhaving van operationele taken in dit team zeker ten koste zou gaan van de concentratie die nodig is op de essentie van haar modelleringsactiviteit.
BBTK-SETCa vestigt ook de aandacht van de directie op de leeftijdspiramide binnen de afdeling, het gebrek aan back-ups in kritieke functies en de noodzaak om te anticiperen op zowel vervanging als opleiding van het betrokken personeel.
De directie verklaart dat het grote aantal externen dat thans aanwezig is, verband houdt met de moeilijkheden om interne deskundigheid te vinden in het kader van het herontwerp van de bestaande modellen. Het contract met de externe onderneming voorziet ook in een overdracht van vaardigheden aan de medewerkers van de bank vóór eind 2024.
De ingevoerde IT-tools (modelleringsplatform) beogen niet alleen de modellen, maar ook de simulaties en back tests te automatiseren.
De aanwervingsinspanningen zijn zowel gericht op de verjonging van de teams als op het bereiken van een evenwicht tussen mannen en vrouwen, wat momenteel moeilijk blijft gezien het gebrek aan vrouwelijk personeel in dit domein.
De directie benadrukt ook de cultuurverandering die binnen de teams nodig zal zijn om de gebruikte concepten te vereenvoudigen.
De directie geeft ook uitleg over de impact van de crisis in Oekraïne en de gevolgen voor de uitvoering van internationale sancties op het niveau van BCP en Compliance, alsook over de maatregelen die zijn genomen om de bank in te dekken tegen zowel financiële als niet-financiële risico’s.
Belfius Transaction Banking: Optimalisering van de organisatie voor verdere groei
De directie stelt de “TXB 2.0-strategie” voor, die haar wil weerspiegelen om de belangrijkste bankier te worden voor Belgische ondernemingen via hun betalingen en zo de cross selling te versterken. De bank is van plan meer gebruik te maken van de mogelijkheden van lange termijn krediet om een deel van het dagelijkse betalingsverkeer van de cliënten aan te trekken. Op die manier zal de bank de klantenbinding vergroten en nieuwe producten kunnen aanbieden door een beter inzicht in hun behoeften.
Deze strategie zal worden verwezenlijkt via drie assen:
Een TXB 2.0-campagne die door alle geledingen van de WEP-organisatie wordt gesteund;
Een uitgebreid digitaal productenaanbod;
Een geoptimaliseerde organisatie van de afdeling TXB.
De optimalisering van de organisatie Transaction Banking is erop gericht meer transparantie te bieden door een hoofdverantwoordelijke per domein aan te duiden, duidelijke en gerichte doelstellingen te verstrekken aan gestroomlijnde commerciële teams en WEP te voorzien van een expertisecentrum op het gebied van ALM-KYC-KYT.
Het organogram van Transaction Banking zal in de toekomst de volgende domeinen omvatten: Cash Management & Treasury Sales, Trade Finance & FI Coverage, TXB Servicing , BCF en het AML Competence Centre.
Alle aangebrachte wijzigingen zijn doorgevoerd zonder het globale aantal FTE’s te wijzigen.
Belfius Auto Lease: Stand van zaken
De directie van BAL heeft een overzicht gegeven van de structurele veranderingen die nu aan de gang zijn, alsook van de impacten voor de 12 betrokken medewerkers.
De functiebeschrijvingen werden met alle collega’s besproken tijdens verschillende gesprekken, waarbij ook het aspect opleiding en coaching in nieuwe functies aan bod kwam.
Het directiecomité van 27/06 zal de affectaties valideren op basis van de elementen van de gesprekken. De individuele communicatie van de affectaties zal onmiddellijk daarna plaatsvinden.
Vanaf 28 juni zullen alle medewerkers worden opgeleid in de nieuwe procedures, IT-programma’s en organisatie.
De directie preciseert dat, zelfs indien collega’s zich legitiem binnen de Belfius-groep zouden willen heroriënteren, de directie van BAL alle medewerlers binnen BAL wil houden en hen binnen het filiaalzelf wil heroriënteren.
Stand van zaken van de afdeling Technology
De directie geeft de stand van zaken over 3 belangrijke assen binnen Technology:
- Stabiliteit en veiligheid
De snelheid waarmee op incidenten wordt gereageerd, blijft goed. Het aantal incidenten voor het tweede kwartaal daalt in vergelijking met het vorige kwartaal. Wat de veiligheid betreft, blijven wij, gezien de geopolitieke context, waakzaam. De ontmanteling van de Dexia-infrastructuur zal tegen eind oktober 2022 voltooid zijn. De activiteiten die daaraan gelinkt zijn, krijgen topprioriteit.
De directie dankt IT en de business lines voor hun inspanningen om deze termijn te halen. - Strategie 2025
De directie is zeer tevreden dat het laatste productieweekend goed is verlopen: veel projecten, wat nieuwe diensten betekent voor onze klanten en onze medewerkers en een zeer hoge kwaliteit van de opleveringen. De directie werkt aan een 18-maandenplan om het werk in de tijd te spreiden, de werklast in de teams te verminderen en meer tijd voor testing te voorzien.
Voor de 4E-projecten zijn de nodige IT-middelen gepland en vordert de uitvoering. - Future-proof (technische platforms)
Gesprekken met Kyndryl en PI² zijn gestart over de verlenging van het contract, dat in december 2023 afloopt. Daarnaast stelt de directie vast dat bepaalde teams bij veel projecten een cruciale rol spelen. De complexiteit en de afhankelijkheid tussen de teams zijn aanzienlijk toegenomen. Dit leidt soms tot frustratie tijdens de implementatie. Hoe kunnen dingen gemakkelijker worden gemaakt? Kan het opsplitsen van de teams een oplossing bieden? Hoe zit het met kennisbehoud en -overdracht?
Commissie Connec2Net
In juni vonden twee C2N-commissies plaats.
Tijdens de vergadering van de commissie van 13 juni heeft de directie de follow-up van het actieplan RAPA 2022 voorgesteld in aanwezigheid van Hilde Christien, hoofd van de IDPBW – Psychosociaal welzijn.
- Een tiental acties wordt op nationaal niveau gecoördineerd:
Enkele daarvan zijn afgerond: e-learning “omgaan met agressie”, extra veiligheidspersoneel, promotie van interne en externe ondersteuningskanalen, nationale initiatieven op bankniveau (week van het welzijn, aandacht voor de 10e verjaardag van Belfius, enquête Wellbeing).
De andere acties worden nog uitgevoerd of ontwikkeld: communicatie over de C2N-strategie, valorisatiegesprekken, zonale RAPA-workshops, communicatie over het externe feitenregister, waar het aantal meldingen beperkt lijkt te zijn.
Met betrekking tot dit laatste punt vraagt BBTK-SETCa of de feiten/verslagen die door de beveiligingsfirma’s aan de dienst Security worden gestuurd, eveneens aan de verantwoordelijke IDPBW – psychosociaal welzijn worden gestuurd.
De directie antwoordt in negatieve zin.
BBTK-SETCa spreekt ook haar bezorgdheid uit over het veelvuldige verbale en fysieke geweld (ook tegen veiligheidsagenten) in Liège Opera, waar de situatie zeer zorgwekkend is en waar weinig (of geen) veiligheidsagenten nog willen werken. De directie zal haar verantwoordelijkheid niet kunnen ontlopen als er ernstiger feiten worden gepleegd.
- Andere acties worden op afdelingsniveau uitgevoerd voor een duurzaam C2N:
Sommige zijn afgerond: selectie van nieuwe verantwoordelijken, invoering van een op segmenten gebaseerd beheer,
internalisering van extern personeel in 2021.
Andere acties zijn aan de gang, namelijk de installatie van functioneringsgesprekken,
het kader voor telewerk, de internalisering van externe medewerkers voor dit jaar en
de opleiding inzake hybriditeit.
Wat de hybride opleiding (met inbegrip van het Bachelortraject) betreft, is BBTK-SETCa van mening
dat het traject nog kan worden verbeterd, met name door een herziening van de e-learning/onsite- formule
en van de tijd die aan bepaalde onderwerpen wordt besteed, hetzelfde aantal basisdagen voor elk,
een logische opeenvolging in de opleiding (Welkom 1 vóór Welkom 2, bijvoorbeeld), en het gebruik van hetzelfde aantal dagen voor elk onderwerp.
De opeenvolging van het leren van Connect-taken en agentschapstaken laat weinig tijd over
voor de praktische toepassing van de opleiding en blijkt belastend te zijn.
De directie deelt mee dat een enquête zal worden uitgevoerd bij de medewerkers die aan de eerste roll-outs hebben deelgenomen
om te vragen hoe zij het traject hebben ervaren. Voor latere roll- outs kunnen bijsturingen
worden aangebracht.
Een aandachtspunt op twee acties: het invullen van vacatures (aanwerving
of promotie) en het ter beschikking stellen van de homework-uitrusting.
- Voor de uit te voeren zonale acties moet in september een overzicht worden verstrekt van de weerhouden voorstellen uit de zonale actieplannen.
De directie geeft vervolgens een maandelijks overzicht van het aantal FTE’s en de evolutie (vooruitgang van de invulling) van de vacatures per functie.
Er wordt ook een overzicht gegeven van de MAT (Managementteams) waar alleen de functie van Zone-Manager Antwerpen Zuid nog vacant is. Wat expertfuncties betreft, zijn er nog 2 vacatures in Verzekeringen (Antwerpen Noord en Waasland), 5 vacatures in Assurances Business (Limburg, Waals-Brabant-Charleroi, Turnhout-Geel, Ninove-Opwijk, Antwerpen Noord) en 1 vacature voor Woningkredieten (Antwerpen Zuid).
Head of PBI (Private Banking & Investors) licht het proces toe dat binnenkort zal worden gevolgd bij de benoeming van Experts Investing:
Er is geen vooraf bepaald aantal per zone. De kandidaturen moeten uiterlijk op 6
september worden ingediend;
De directie somt de belangrijkste kwantitatieve en kwalitatieve criteria op die bij de beoordeling van potentiële kandidaten
in aanmerking zullen worden genomen;
Er zullen twee interviews worden georganiseerd. De eerste zal met de PBI manager en de zonde-adviseur gebeuren.
Als de feedback van het eerste gesprek positief is, vindt het tweede gesprek plaats in aanwezigheid van Head
of PBI en HRM.
BBTK-SETCa bevraagt Head of PBI over de druk die op de collega’s in dit segment wordt uitgeoefend, hetzij door de soms ontwrichtende Top-Down berichten, de vrij strikte opvolging van de resultaten/doelstellingen, de frequentie van commerciële acties of de moeilijke werkomstandigheden in het net.
Het is belangrijk dat collega’s controle houden over hun agenda, hun autonomie, … anders zal hun motivatie worden aangetast.
In antwoord op de vraag van de directie of het hier een individuele situatie betreft, maakt BBTK-SETCa duidelijk dat het een algemene situatie betreft en niet een op zichzelf staand feit. BBTK-SETCa is van mening dat de directie signalen moet kunnen opvangen, bespreken en erop moet kunnen reageren.
De directie neemt hier nota van.
Bij de diversen heeft BBTK-SETCa de impacten aangekaart van de officiële en officieuze sluitingen van CommV’s en van het gesalariëerd net in Luik, waar de situatie al zeer kritiek is. Voor BBTK-SETCa is het duidelijk dat het gesalarieerde net wordt verstikt.
De directie antwoordt dat dit niet de bedoeling is en dat zij de situatie zal analyseren.
Na de ondernemingsraad, waar BBTK-SETCa zijn bezorgdheid herhaalde en herinnerde aan de bestaande werkoverlast en de organisatorische problemen in het net, werd daarom op 28/06/2022 een C2N-commissie bijeengeroepen.
De directie blijft overtuigd van het succes van een op afspraken gebaseerd model, afspraakbankieren blijft de regel. De directie zal de komende weken en maanden de vinger aan de pols houden wat dit punt betreft en dit zeker verder evalueren.
BBTK-SETCa betreurt het dat de directie de getuigenissen van de betrokken medewerkers en hun suggesties heeft genegeerd. Een gedeeltelijke en gespreide opening van de “Info-Points” zou de tevredenheid van de klanten en de telefonie-organisatie ten goede komen.
De directie van C2N dient 2 voorstellen in:
- Aanwerving van 10 à 15 extra commerciële adviseurs om de werklast te verlichten en administratieve ondersteuningstaken op zich te nemen (telefonie, mini-afspraken, beheer van de mailbox van het agentschap, enz.). In een later stadium zullen zij worden geïntegreerd in de hybride werking (Connect). Deze medewerkers zullen worden opgenomen in het nationale personeelsplan en zullen naar gelang van de behoeften aan een zone worden geaffecteerd. Afhankelijk van de ontwikkeling van deze behoeften kunnen deze medewerkers na overleg aan andere zones worden geaffecteerd.
De directie stelt alles in het werk om deze vacatures zo spoedig mogelijk in te vullen. - De opleiding en de overgang naar de hybride status voor de medewerkers Loans en Insurance worden verschoven naar eind 2023 en de nieuwe status zal ingaan op 1/1/2024 in plaats van op 1/7/2023.
Dit moet de Daily-medewerkers in staat stellen zich volledig in de hybriditeit onder te dompelen.
Uiteraard kan BBTK-SETCa alleen extra aanwervingen aanvaarden die snel moeten worden opgevuld.
Commissie Tewerkstelling
Er zijn momenteel 268 vacatures (waarvan 212 zijn gepubliceerd), vergeleken met 263 vorige maand. 4 collega’s bevinden zich in het Mobility Center.
Informatie van het personeel
De informatie wordt verstrekt aan de ondernemingsraad in overeenstemming met de toepasselijke CAO’s.
Glossary
CRM | Credit Risk Management |
SRM | Strategic Risk Management |
BCP | Business Continuity Plan |
TXB | Transaction Banking |
WEP | Wealth, Enterprises and Public |
ALM | Asset & Liability Management |
KYC | Know Your Customer |
KYT | Know Your Transaction |
Voor elke vraag of verzoek om bijkomende informatie kan je een e-mail sturen naar or@redbel.be of rechtstreeks contact opnemen met een van onze afgevaardigden.
Ben je niet aangesloten en wens je onze publicaties te ontvangen, aarzel dan niet om ons dit te laten weten door een mail te sturen naar or@redbel.be.
Als één van je collega’s geïnteresseerd is in onze publicaties, aarzel dan niet om ze naar hen op te sturen.
Uw BBTK-SETCa ploeg

VOLGENDE VERGADERING : VRIJDAG 16 september 2022
BBTK-afgevaardigden Ondernemingsraad
- Effectieven: Ruiz-Garcia Christophe (coördinator) – Fabre Nancy – Verheyen Arlette – Geerts Peter – Six Caty – Peeters Karina – Bruyninckx Micheline
- Plaatsvervangers: Craps Marc – Fetu Michel – De Paepe Johan – Grollet Christiane – Reekmans Betty – Deylgat Alan – Marteau Benoît