Engagementsbarometer

De deelnemingsgraad is lichtjes gedaald (66,9 %). In 2020 was dit 69,3 %. Wat de resultaten betreft, deze blijven binnen de norm.
De punten die moeten worden verbeterd zijn het voldoende rondgaan van de informatie, de structuur en de organisatie binnen bepaalde afdelingen, …
Meer info volgt via InSite.
BBTK-SETCa merkt op dat het onderzoek niet altijd ver genoeg gaat. Dit maakt het moeilijk om de werkelijke situatie te analyseren. Het zou wenselijk zijn om op bepaalde punten dieper in te gaan.
BBTK-SETCa benadrukt dat Belfius aan haar managers de tijd moet geven om aan people management te doen. Helaas is in bepaalde afdelingen het management hoofdzakelijk gericht op het “reporting” management.
BBTK-SETCa vraagt zich ook af hoe het komt dat sommige directies beter presteren dan de anderen doorheen de tijd. Het zou nuttig zijn om de verklaring hiervoor te kennen, zodat dit dan in de mate van het mogelijke kan worden geïmplementeerd bij de minder goed presterende directies. Dit zou het welzijn van de medewerkers verbeteren.
Optidesk

Optidesk heeft als doel om de werkpost te analyseren en de werkomgeving van de medewerkers op het scherm, en dit zowel in het Belfius gebouw als tijdens het telewerk.
Deze analyse zal worden uitgevoerd op basis van een enquête die de werkomgeving zal beoordelen (lucht, geluid, temperatuur), de lichamelijke klachten, de werkpost, …
Er zal een individueel verslag worden overgemaakt aan de medewerker. De werkgever zal een verslag ontvangen omtrent de groepsresultaten per domein, vergelijkingen met de benchmark, …
Deze enquête zal lopen van 5 tot 23 december 2022. Wij verzoeken jullie ten zeerste om eraan deel te nemen. De resultaten zullen begin 2023 gekend zijn.
Belfius Energieplan
De directie somt de verschillende reeds genomen maatregelen op die op Insite te vinden zijn.
De verhuizingen tussen de verschillende verdiepingen lopen zoals gepland. Er blijven nog veel vragen over de dinsdagen en donderdagen; dit zijn de dagen waarop de aanwezigheid op de site het grootst is.

In het algemeen zijn er heel weinig klachten over de temperatuur. De gemelde anomalieën worden strikt opgevolgd.
Er werd een FAQ opgesteld en gepubliceerd op InSite.
Ter herinnering: sinds juli 2021 bestaat er een “tool” om een incident (te warm, te koud, onvoldoende verluchting, …) te melden of een interventie te vragen: Facility Service Desk Portal. U kan deze tool gebruiken via deze link.
Wat de kantoren betreft, als daar de temperatuur te laag is, dan kan dit lokaal worden aangepast. Als dit niet mogelijk zou blijken, dan vragen we jullie om contact op te nemen met de dienst Immo Helpdesk van jullie regio.
Vervanging van de huidige laptops
De huidige leasing van onze laptops (LENOVO) loopt ten einde. De directie heeft bijgevolg een aanbesteding gelanceerd voor het leasen van nieuwe laptops.
De voorkeur gaat naar de HP laptops (14 of 15 inch).
De interne preventiedienst en de sociale partners zullen in de komende dagen een advies uitbrengen over de voorgestelde laptop na deze te hebben getest.
Wordt vervolgd.
Nuttige contacten
In geval van problemen moet de medewerker onderstaande nummers contacteren want elke oproep wordt opgevolgd via een ticketnummer. Indien nodig kan BBTK-SETCa op basis van deze oproepen tussenkomen om een oplossing te vinden.
02 2225555 | Dringende interventies (BT): medische problemen, persoon opgesloten in de lift, beginnende brand, gaslek, … De rode telefoons die zich op elke verdieping van de Rogiertoren bevinden staan in rechtstreeks contact met de Veiligheidscel. Adres voor de hulpdiensten: André Bertulotstraat 1 te 1210 Brussel |
02 2224000 | Hello HR: certificaten, attesten, specifieke vragen, Covid-19, … |
02 2225000 | Facility Services Helpdesk: technische problemen (verstopte toiletten, airco, verlichting, ontbrekend materiaal zoals o.a. bussen ontsmettingsgel, lege koffiemachines, …) |
02 2228000 | IT problemen (helpdesk): paswoorden, materiaal, programma’s, … |
Ter herinnering: sinds juli 2021 bestaat er een “tool” om een incident te melden of een interventie te vragen: Facility Service Desk Portal.
Als u het gevoel hebt dat u het bos door de bomen niet meer ziet of dat u uw stress niet meer onder controle kunt houden, kunt u steeds in alle vertrouwelijkheid een gesprek aanvragen met een vertrouwenspersoon van het netwerk psychosociale hulp of gratis en vertrouwelijk (zelfs anoniem) contact opnemen met het externe EAP via het nummer 0800/84 84 1.
——————————————————————————————————————————————————————
Heb je vragen of wil je bijkomende informatie? Stuur een mail naar cpbw@redbel.be of spreek rechtstreeks één van onze afgevaardigden aan.
Ben je geen lid en wil je onze publicaties ontvangen, laat het ons dan weten door een e-mail te sturen naar BBTK-SETCA@belfius.be
Als één van je collega’s geïnteresseerd is in onze publicaties, aarzel dan niet om ze naar hen op te sturen.
Je vindt al onze artikelen op onze website www.redbel.be

Volgende vergadering: donderdag 22 december 2022
BBTK-SETCa afgevaardigden voor het CPBW
- Effectieve leden : Peter Geerts (coördinator) – Nancy Fabre – Dominique Deltour – Youssef Bahjaoui – Christophe Ruiz-Garcia – Liliane De Lantsheer – Dieter Milleville
- Plaatsvervangers: Benoît Nauts – Isabelle Paepen – Nadia Verbanck – Martine Van Opstal – Grégory Piret – Martine Hella – Sylvie Nedved