Vervanging van de huidige laptops
Hierbij vind u het advies dat door het gemeenschappelijk vakbondsfront bij de directie is ingediend voor de vervanging van de huidige laptops.
Risicoanalyse Psychosociale Aspecten Kantorennet (RAPA)
Het doel van deze enquête was de follow-up van de in het kantorennet uitgevoerde maatregelen.
De grondige analyse van dit onderzoek is nog gaande, maar er zijn al verschillende punten vastgesteld:
- Aanzienlijke vooruitgang op elke indicator (tevredenheid, enthousiasme, …) kort na de uitvoering van de verschillende maatregelen;
- De werk- en functieonzekerheid neemt af;
- Vermindering van risico tot burn-out ;
- …

Meer informatie is binnenkort beschikbaar op InSite.
BBTK-SETCa is tevreden met de verbetering van de welzijnsindicatoren. Volgens ons is dit vooral te wijten aan de periodes waarin de enquêtes werden afgenomen. In de eerste enquête vermeldden de medewerkers van het kantorennet als belangrijkste negatieve punten:
- Werkdruk en daarmee samenhangende druk;
- Het risico tot burn-out en emotionele uitputting ;
- Onzekerheid van functie ;
- De nieuwe CAO van C2N ;
- Distantie;
- …
Dit leidde tot zeer veel ontevredenheid, maar het klimaat is sindsdien verbeterd en de onzekerheden zijn afgenomen.
Als we de resultaten voor 2022 bekijken en vergelijken met deze van 2021, zien we dat de cijfers voor onwelzijnsindicatoren nog steeds hoog zijn. We zien nog steeds een risico van burn-out in veel functies.
BBTK-SETCa stelt vast dat er veel verbeteringen zijn aangebracht, maar dat er nog veel moet gebeuren.
De directie antwoordt dat zij hiervan op de hoogte is en dat het actieplan verder wordt uitgevoerd.
BBTK-SETCa zal in de volgende C2N-commissie en in de volgende CPBW om meer informatie vragen. Een nieuw onderzoek in 2023 lijkt aangewezen.
BBTK-SETCa zal deze kwestie zeer nauw blijven volgen.
Evacuatieoefeningen

In de 3 regionale zetels (Antwerpen-Berchem, Gent-Sint-Pieters en Namen) werden evacuatieoefeningen gehouden. Het doel was de evacuatieprocedures in geval van brand te oefenen en te testen.
Elk gebouw heeft zijn eigen kenmerken. Er zijn echter gemeenschappelijke aandachtspunten voor de drie de gebouwen:
- Medewerkers met beperkte mobiliteit : bestel een evacuatiestoel per gebouw en pas de evacuatieprocedure aan;
- Standaardiseer de kleur van de vesten van de teams die optreden tijdens een evacuatie bij Belfius en bij de andere huurders in elk gebouw;
- Gebrek aan vrijwilligers (gele vesten) in sommige gebouwen;
- …
Er is een schema opgesteld van te ondernemen maatregelen om de vastgestelde problemen op te lossen.
Belfius Energieplan
De directie bezorgt een overzicht van de verschillende reeds genomen maatregelen die men kan raadplegen op InSite.

Na de uitvoering van het energieplan zijn enkele temperatuurafwijkingen geconstateerd die zijn of worden opgelost.
Voortaan geldt een minimumtemperatuur van 19 graden in alle zones van de verschillende zetels.
Op het niveau van de agentschappen hebben de vakbondsfracties de directie eraan herinnerd dat zij meer informatie moet verstrekken over de werking van Nanogrid. Dit werd reeds gevraagd in de CPBW van 29 september 2022 en in de Commissie Safety van 10 november 2022.
Ter herinnering: er bestaat een “tool” om een incident te melden (te warm, te koud, onvoldoende verluchting, …) of om te verzoeken om een tussenkomst: Facility Service Desk Portal. Je kunt deze bereiken door op deze link te klikken.
Verkoop rode stoelen 2de editie
In het kader van Viva For Life & JEZ! en de Optidesk-enquête verkoopt Belfius 350 stoelen aan 25 euro per stoel.
De praktische regelingen/voorwaarden voor deelname zullen op 09/01/2023 op InSite worden meegedeeld. Van 16 tot 27 januari 2023 kunt u uw interesse via een tool op InSite registreren.
Tussen 1 en 3 februari worden de verkozenen en de niet-verkozenen per e-mail geïnformeerd. De ophaling vindt plaats in de week van 13 februari 2023.
Verkozenen die geen parkeerplaats hebben, kunnen er één reserveren voor de dag van de ophaling.
Nuttige contacten
In geval van problemen moet de medewerker onderstaande nummers contacteren want elke oproep wordt opgevolgd via een ticketnummer. Indien nodig kan BBTK-SETCa op basis van deze oproepen tussenkomen om een oplossing te vinden.
02 2225555 | Dringende interventies (BT): medische problemen, persoon opgesloten in de lift, beginnende brand, gaslek, … De rode telefoons die zich op elke verdieping van de Rogiertoren bevinden staan in rechtstreeks contact met de Veiligheidscel. Adres voor de hulpdiensten: André Bertulotstraat 1 te 1210 Brussel |
02 2224000 | Hello HR: certificaten, attesten, specifieke vragen, Covid-19, … |
02 2225000 | Facility Services Helpdesk: technische problemen (verstopte toiletten, airco, verlichting, ontbrekend materiaal zoals o.a. bussen ontsmettingsgel, lege koffiemachines, …) |
02 2228000 | IT problemen (helpdesk): paswoorden, materiaal, programma’s, … |
Ter herinnering: sinds juli 2021 bestaat er een “tool” om een incident te melden of een interventie te vragen: Facility Service Desk Portal.
Als u het gevoel hebt dat u het bos door de bomen niet meer ziet of dat u uw stress niet meer onder controle kunt houden, kunt u steeds in alle vertrouwelijkheid een gesprek aanvragen met een vertrouwenspersoon van het netwerk psychosociale hulp of gratis en vertrouwelijk (zelfs anoniem) contact opnemen met het externe EAP via het nummer 0800/84 84 1.
———————————————————————————————————————————————
Heb je vragen of wil je bijkomende informatie? Stuur een mail naar cpbw@redbel.be of spreek rechtstreeks één van onze afgevaardigden aan.
Ben je geen lid en wil je onze publicaties ontvangen, laat het ons dan weten door een e-mail te sturen naar BBTK-SETCA@belfius.be
Als één van je collega’s geïnteresseerd is in onze publicaties, aarzel dan niet om ze naar hen op te sturen.
Je vindt al onze artikels ook op onze website www.redbel.be

Volgende vergadering: donderdag 26 januari 2023
BBTK-SETCa afgevaardigden voor het CPBW
- Effectieve leden : Peter Geerts (coördinator) – Nancy Fabre – Dominique Deltour – Youssef Bahjaoui – Christophe Ruiz-Garcia – Liliane De Lantsheer – Dieter Milleville
- Plaatsvervangers: Benoît Nauts – Isabelle Paepen – Nadia Verbanck – Martine Van Opstal – Grégory Piret – Martine Hella – Sylvie Nedved