Verslag van de Ondernemingsraad van 20 januari 2023

feb 6, 2023

Wensen van de directie en de verschillende fracties

De directie presenteert haar wensen aan de verschillende fracties.

Ze benadrukt de goede resultaten van 2022 en blikt terug op enkele hoogtepunten van het jaar: ons leadership op de markt voor spaartegoeden, de goede resultaten van Rebel, het succes van onze Love-campagne gericht op bedrijven, waarvan vele hun imago koppelen aan dat van Belfius, ons onthaal van de Oekraïense vluchtelingen, onze medewerking aan het uitrusten van 50.000 sociale woningen, de heropening van onze kunstgalerij, de 92% tevredenheid bij de personeelsleden, de grote diversiteit binnen het bedrijf, de talrijke verbintenissen om toekomstige gepensioneerden te vervangen, enz.

Nieuwjaarswensen van BBTK-SETCA

Op deze eerste ondernemingsraad van het jaar brengt BBTK-SETCA zijn beste wensen over aan onze voorzitter, aan de andere leden van het directiecomité, aan de leden van de directie, aan de vertegenwoordigers van het personeel, aan de personeelsleden en aan hun familie. Wij wensen u een stralend 2023 alsook een uitstekende gezondheid.

BBTK-SETCa wil allereerst de directie bedanken voor het nemen van alle nodige maatregelen betreffende de afloop van de COVID-19 crisis om een vlotte terugkeer naar het werk voor het personeel mogelijk te maken.

In 2022 werden nieuwe strategische projecten uitgesteld tot september om de werkdruk te verminderen. BBTK-SETCa benadrukt haar tevredenheid over deze beslissing, net zoals zij elk initiatief zal steunen dat streeft naar een beter evenwicht tussen werkdruk en de strategische visie van het bedrijf.

In dat opzicht wenst BBTK-SETCA volgende prioriteiten mee te delen:

  • Het opvolgen van de verdere implementatie van de C2N-organisatie.
    Zoals blijkt uit de resultaten van de RAPA-opvolgingsenquête van het kantorennet, blijft het risico op professionele uitputting (emotionele uitputting en burn-out) vrij hoog. Daarom zullen we zowel het vormingsplan en de begeleiding, als de werking en werkdruk per regio blijven opvolgen. Het is trouwens door nieuwe medewerkers onder de best mogelijke voorwaarden te integreren, dat de bank ook een grote kans maakt om ze te behouden. Niet enkel in de Private Houses, maar ook in de kantoren dienen investeringen voorzien te worden.
  • De voortgang van de projecten. Wat betreft de opvolging van de projecten, zullen wij u blijven waarschuwen voor de problemen, storingen en operationele risico’s die zich kunnen voordoen. Op basis van feedback van de collega’s blijven we zoeken naar verbeteringen zowel in de projectcycli als in de implementatie van de workflow die samenhangt met de daaruit voortvloeiende processen. We zullen ook aandachtig blijven voor de werkomstandigheden van de testteams, voor de tools die ter beschikking gesteld worden voor de operationele afdelingen en voor de nodige respons die gegeven moet worden aan hun herhaaldelijke -en jarenlang onbeantwoorde- verzoeken tot verbetering.
  • Wat ons betreft moet ook in 2023 prioriteit worden gegeven aan het welzijn van de medewerkers en aan de middelen die worden ingezet om het hoofd te bieden aan de uitdagingen die de bank moet aangaan. Dit betekent zowel het huidige tempo van aanwervingen aanhouden, met inbegrip van bedienden om de operationele diensten bij te staan, als voldoende aandacht te besteden aan het einde van de loopbaan. In dit verband herhalen we onze bezorgdheid over de collega’s die in dienst blijven en die niet mogen overweldigd worden door een toename van de werkdruk. Kennisoverdracht bij het vertrek van ervaren collega’s mag niet beperkt blijven tot het besef van het belang ervan, maar moet tijdig in daden omgezet worden.

In deze tijden van crisis en abnormale daling van de koopkracht wenst BBTK-SETCa dat de bank haar personeel, dat ook door deze uitzonderlijke omstandigheden getroffen wordt, niet vergeet tijdens toekomstige sociale onderhandelingen. Laten we, zonder dat de lijst beperkt is, denken aan de jonge aangeworvenen die hun professionele loopbaan in moeilijke omstandigheden beginnen. Sterker nog, aan het begin van hun carrière worden ze geconfronteerd met de crisis van de energieprijzen, met de vele uitgaven die gepaard gaan met elke start in het leven – alleen of als koppel – en dit alles met beperkte middelen. Denken we ook aan eenoudergezinnen, langdurig zieken, enz. …

Net als in het verleden zal BBTK-SETCa haar verantwoordelijkheid opnemen om issues en problemen op een autonome, kritische en constructieve manier te benaderen. We hopen dat de sociale dialoog en communicatie productief zullen blijven en de ideeën van elkeen zullen respecteren.

De directie antwoordt de fracties dat zij de in hun wensen vervatte verzoeken goed heeft gehoord.

Het personeel zal niet worden vergeten en alles wijst erop dat aan de voorwaarden voor een salarisbonus zal worden voldaan. In maart worden avonden gewijd aan het informeren van al het personeel van de bank, verzekeringen, hoofdkantoren, enz.

Zij herinnert ons ook aan het bestaan van de psychosociale cel en de rol daarvan tijdens het bijstaan van collega’s in nood. Om tegemoet te komen aan de bezorgdheid van BBTK-SETCa heeft de directie ook bevestigd dat zij een bijzondere reflectie uitvoert naar jongeren aan het begin van hun loopbaan.

De HRM-directie bespreekt haar doelstellingen voor de komende maanden en 2-3 jaar. Deze beschouwing is gebaseerd op het feit dat de cultuur van een onderneming het ultieme concurrentievoordeel is. HRM wil deze cultuur ontwikkelen, zodat ze samenvalt met de Love voor onze klanten.

Hoe zal deze belofte onze cultuur beïnvloeden?

Dit moet gebeuren in een context die wordt gekenmerkt door 3 belangrijke tendensen:

  • De schaarste aan gekwalificeerd personeel op de arbeidsmarkt, waardoor de keuze nu bij de sollicitanten ligt. Het is nu aan HR om de bank aan te prijzen en ervoor zorgen dat zij de mensen kan houden die werden aangeworven.
  • Het technologische aspect wordt steeds belangrijker en dit heeft gevolgen voor de inzetbaarheid van de medewerkers die ervoor moeten zorgen dat zij up-to-date blijven.
  • De klimaatcrisis en de zoektocht naar zingeving door mensen, die in sommige gevallen meer verwachten van bedrijven dan van de overheid. Dit is een kans voor ons om die betekenis te bieden.

Er zijn problemen die zich zullen blijven stellen en waarvoor oplossingen moeten worden gevonden: pensionering, druk op het personeel als gevolg van de concurrentie, zin geven aan het werk van collega’s, de veralgemening van telewerk, technische problemen, enz.

HRM zal in 2023-2025 5 doelstellingen nastreven:

  • Het percentage jongeren bij de aanwerving verhogen: streven naar 50% onder de 30 (en meer op potentieel dan op ervaring aanwerven) en 50% die ervaring hebben.
  • Verdubbelen van de interne mobiliteit en de tijd die mensen in hun functie doorbrengen inkorten. Personeelsrotatie verhoogt er ervaring binnen de teams.
  • Versterking van de cultuur dankzij Love en andersom, alsmede versterking van de commerciële cultuur in relatie tot de klant, mede door een “data driven” aanpak (onder meer door te zorgen voor meer efficiëntie in onze IT-infrastructuur en procesverbeteringen).
  • Zorgen voor de opvolging van diegenen die vertrekken.
  • Ondersteuning van eerstelijnsmanagers bij hun HR-werkzaamheden, zodat zij tijd hebben om hun rol als manager te spelen en zich op de 4 bovenstaande elementen kunnen concentreren.

Alles zal verlopen volgens deze 5 pijlers (beloning, opleiding, engagement, enz.).

BBTK-SETCa benadrukt het belang van een coherentie in het loonbeleid bij de aanwerving van alle personen die een identieke functie uitoefenen. Het is ook essentieel om aan te tonen dat het menselijke element centraal blijft staan in het aanwervingsproces en dat het menselijke contact veel belangrijker is dan de analyse door artificiële intelligentie. Het is de kwaliteit van de recruiters en hun reactievermogen om snel contact op te nemen met potentiële kandidaten dat het verschil maakt met onze concurrenten.

De directie verzekert ons dat, ook al worden de systemen voor gegevensuitwisseling verbeterd, de persoon, de mens, steeds meer centraal zal staan in de processen.

Hernieuwing van het KPMG-mandaat als bedrijfsrevisor

De directie vraagt om de verlenging van het mandaat van KPMG. Dit revisorenbedrijf is bevredigend en heeft zowel de continuïteit met de vorige als de noodzakelijke aanpassingen en vernieuwingen op zich genomen. De directie benadrukt dat zij KPMG heeft verzocht haar opleidings-/voorlichtingsverplichtingen ten aanzien van de leden van de ondernemingsraad na te komen.

In 2025 wordt een nieuwe RFP uitgestuurd teneinde de markt te raadplegen, ook al is dat na 6 jaar niet meer nodig.

De verschillende fracties keuren de verlenging van het mandaat van KPMG goed.

Overzicht van de directie van Dirk Gyselinck

De directie benadrukt het belang van de tevredenheid en motivatie van de medewerkers voor de betrokkenheid bij de klanten.

Commissie C2N

De directie geeft een update van de transitie naar de hybriditeit. Er wordt een detail gegeven naar de reeds gevormde en nog te vormen medewerkers. Het betreft hier enkel Commercieel Adviseurs , voor de andere functies is er uitstel transitie tot minstens 2025.

Ivm de problematiek van de tweetaligheid werd de routing aangepast , maar dit heeft geen verbetering gegeven. Wel zijn er ondertussen enkele vacatures ingevuld en zou dit op termijn een verbetering moeten geven. Tevens zal er aan de adjunct zonemanagers een update gegeven worden naar de te volgen procedures oa bij ziekte , start en eind termen … voor de Connect medewerkers in de zone.

In het dossier bereikbaarheid Connect werd een stijging van de oproepen, en zo ook van de missed calls , vastgesteld in de maanden november, december. Dit zou vooral te verklaren zijn door de vele oproepen ivm fraude. Begin 2023 zou dit opnieuw onder controle moeten zijn. Er werd een nieuwe segmentering toegepast , een nieuw segment Ruby werd toegevoegd en segment Silver krijgt een verhoogde prioriteit.

Naar aanleiding van de vele dossiers fraude werd er een telefoonnummer aangemaakt waarop klanten 24/24 terecht kunnen. Ook in de VRU van de kantoortelefonie is deze optie bijgevoegd . Directie merkt wel op dat klanten soms ook nog met andere vragen naar dit nummer bellen, dat is een aandachtspunt.

De directie stelt kort het personeelsplan voor 2023 voor. Het mandaat voor 2023 in het net is 960 FTE’s. Een detail en globaal overzicht per zone zal in de volgende commissie aan bod komen. Directie geeft al wel een update ivm de experten functies Investing en Verzekeringen Business, vooral in deze laatste functie zijn er nog heel wat aandachtspunten ( opleidingen/ Afhandeling schade en werking back office). De directie beseft dat het voor het objectief business verzekeringen een hele uitdaging zal worden oom deze te halen.

BBTK-SETCa zal tijdens de komende kantoorbezoeken al deze punten zeker bespreken en navragen bij de betrokken medewerkers.

Commissie Tewerkstelling

Er zijn momenteel 243 vacatures (waarvan 215 kaderfuncties) en 7 collega’s in het Mobility Center (6 bedienden en 1 kader). Eind 2022 zal de bank 4.645 FTE’s hebben.

Het mandaat voor 2023 zal in februari worden besproken.

Antwoorden verkregen ná de Ondernemingsraad

Het gebeurt voor dat de antwoorden op vragen die wij vóór de OR stellen, ons na de OR bereiken. Deze antwoorden verschijnen voortaan aan het einde van het verslag.

  • KPMG
    Olivier Macq, consultant bij KPMG, stelde voor een presentatie te organiseren voor de vakbondsorganisaties (niveau OR) van een presentatie die KPMG had gemaakt, bestaande uit een interview met +/- 30 Belgische CEO’s. Zij geven hun visie op de ontwikkeling van de economie tussen nu en 2030. KPMG zou ook zijn mening geven over de mogelijke gevolgen van deze economische “evolutie” voor de bank. Deze uiteenzetting zou één tot anderhalf uur duren, bestemd zijn voor de effectieve en plaatsvervangers (zonder aanwezigheid van de directie) en plaatsvinden in februari of maart (vóór de vergadering van de ondernemingsraad die aan de jaarrekening is gewijd).
  • Leasing flex
    De directie heeft meer informatie gegeven over het autolease-gedeelte van onze Flex. Dit sluit aan bij de vraag die wij stelden over leveringen die later plaatsvinden dan verwacht en soms zelfs in de periode van 4 jaar voordat een collega met pensioen gaat.
    Als iemand al een leasecontract heeft en wacht op een nieuw voertuig, wordt het leasecontract verlengd en worden de berekeningen aangepast aan het aantal km (dat positief of negatief kan zijn).
    Voor nieuwe huurcontracten zal BAL aan het einde van het huurcontract een pro rata berekenen, waarbij rekening wordt gehouden met het werkelijke aantal km, … en die naar de collega’s wordt gestuurd. In sommige gevallen zullen zij meer of minder moeten betalen dan verwacht.
    De restwaarde zal niet langer identiek zijn.
    Wanneer het voertuig in zo’n geval later wordt geleverd dan verwacht, kan de collega aan BAL vragen om een nieuw voorstel te doen, met aangepaste cijfers.
  • 3. Wat is de filosofie van de directie over samenwerking tussen collega’s? Hoe valt het te rijmen dat je meerdere dagen per week moet komen werken terwijl er theoretisch nog maar 47% van de plaatsen beschikbaar zouden zijn?
    De toewijzing aan een verdieping volgens het energieplan was gebaseerd op +/-50% bezetting. De bank doet dit ten opzichte van standaardwerkplekken (= bureaus), dat wil zeggen dat er toch nog enige marge is (werk/collaboratietafels). Als de meerderheid van de personeelsleden voor het statuut Homebased heeft gekozen, moet de bank deze +/-50% toepassen. Ook nu nog stelt de bank vast dat de spreiding van de aanwezigheid door de week niet evenredig is. Dinsdag en donderdag blijven de piekdagen. Maar als iedereen zijn aanwezigheid vooraf in Hello-HR registreert, is er een werkplek beschikbaar.
  • Pers
    In een artikel in de Standaard van 14/12/2022 kreeg Belfius een F-score van het Carbon Disclosure Project (CDP), een internationale NGO die bedrijven en overheden transparanter wil maken over hun klimaatprestaties.
    Welke elementen geven de bank een F-score?
    Wil de bank deze score verbeteren en zo ja, hoe?
    Belfius zal in 2023 beginnen deel te nemen aan het CDP. Wij zullen hun vragenlijst vanaf deze zomer invullen. Bedrijven die niet deelnamen aan het onderzoek kregen automatisch een F-score. Dit is geen representatieve waarde, maar een standaardscore die het CDP geeft aan degenen die niet deelnemen aan zijn enquête.
  • Hoe denkt de bank te reageren op de meer dan aanzienlijke prijsverhoging waarmee de klanten van BAL zullen worden geconfronteerd (bijvoorbeeld het in de pers genoemde verschil tussen de orderprijs en de leveringsprijs = 4.300 euro voor een specifiek geval van leasing voor een particulier zonder dat de leasingmaatschappij wordt genoemd)?
    BAL stelt de prijs vast met de leverancier op het moment van de bestelling. De prijs op het moment van levering is dus niet relevant. Bovendien geeft BAL een maandelijkse huurprijs voor een voertuig inclusief de gevraagde diensten. De huurprijs wordt vastgesteld op het moment van ondertekening van contract/offerte met BAL (en dus op het moment van de bestelling, die door BAL direct na deze ondertekening wordt uitgevoerd). BAL biedt momenteel geen leasing aan particulieren/private.
    Wanneer een medewerker een voertuig bestelt en de prijs van het voertuig de volgende dag met 4.300 euro stijgt, wordt een andere collega die hetzelfde voertuig een dag later bestelt, natuurlijk geconfronteerd met de prijsstijging in zijn maandelijkse huur.

Woordenlijst

U vindt de betekenis van alle gebruikte afkortingen in onze woordenlijst.

——————————————————————————————————————————————————————

Voor elke vraag of verzoek om bijkomende informatie kan je een e-mail sturen naar or@redbel.be of rechtstreeks contact opnemen met een van onze afgevaardigden.

Ben je niet aangesloten en wens je onze publicaties te ontvangen, aarzel dan niet om ons dit te laten weten door een mail te sturen naar or@redbel.be.

Als één van je collega’s geïnteresseerd is in onze publicaties, aarzel dan niet om ze naar hen op te sturen.

Alle artikels kan je terugvinden op onze vernieuwde website www.redbel.be

Uw BBTK-SETCa ploeg

VOLGENDE VERGADERING: VRIJDAG 17 februari 2023

BBTK-afgevaardigden Ondernemingsraad

  • Effectieven: Ruiz-Garcia Christophe (coördinator) – Fabre Nancy – Geerts Peter – Six Caty – Peeters Karina – Bruyninckx Micheline – Craps Marc
  • Plaatsvervangers: Fetu Michel – Grollet Christiane – Reekmans Betty – Deylgat Alan – Marteau Benoît – Lecocq Guy – Degeest Christine