Blockchain – Update
De directie heeft een presentatie gegeven over Blockchain, de rol ervan in het bankwezen en de opportuniteiten bij Belfius.
Er zijn twee oplossingen voor de bank- en verzekeringssector:
- De markt voor digitale activa en smart contracten
De directie bekijkt wat er mogelijk is, maar er zijn nog geen duidelijke plannen. Bovendien moet men er rekening mee houden dat deze technologie nog in de kinderschoenen staat; - Isabel en Kube voor het aspect Know Your Customer (KYC)
Het doel is een reeks bedrijfsgegevens te delen tussen verschillende spelers, zodat de klant deze slechts één keer hoeft in te voeren. Als er aanpassingen zijn, zijn die overal zichtbaar. Dit vormt een gedecentraliseerde database. De vraag is of blockchain een oplossing is voor ons probleem (kennis en juistheid van gegevens).
De directie wijst erop dat de uitvoering niet zo vanzelfsprekend is, maar de evolutie op de voet volgt, zowel voor de bank als voor de verzekering.
De directie herinnert ons eraan dat we moeten vermijden dat we technologie gebruiken omwille van de technologie. Wij moeten altijd de voordelen voor klanten en medewerkers voor ogen houden.
Wat Kube betreft, benadrukt BBTK-SETCa dat de kwaliteit van de documenten belangrijk is. De te scannen documenten moeten vrij zijn van aantekeningen.
De directie antwoordt dat zij het daarmee eens is en benadrukt dat we moeten uitgaan van de vraag “wat hebben we nodig”? Wat moeten we delen met Kube? Dit vereist een grondige herziening van onze werkwijze. Er zijn besprekingen gaande om de processen te verbeteren en duurzaam te maken.
Artificial Intelligence & Robotics
Data en AI zijn erkend als belangrijke hefbomen om de klant te begrijpen en de relatie te ontwikkelen, maar ook om de klantervaring te verbeteren, de efficiëntie te maximaliseren en risico’s beter te beheren. De AI-functionaliteiten van Belfius zijn de afgelopen 5 jaar snel gegroeid, met een versnelling in de laatste 2 jaar. De uitvoering van de strategie is gebaseerd op solide en gedeelde gegevens, met voortdurende investeringen om creatie van waarde mogelijk te maken.
Investeringen in AI en robotica in de afgelopen 5 jaar hebben geleid tot een snelle groei van dit domein : van de inzet van de eerste RPA-bots ter ondersteuning van de dagelijkse werkzaamheden en het werk van 12 FTE’s, tot de inzet van AI met een grote lancering voor Risk & Compliance, tot de inzet van een cloudinfrastructuur voor AI en de industrialisatie van de inzet van RPA-bots.
De AI-functionaliteiten zoals automatisch leren, zoek-/informatie-engines, herkenning van de menselijke taalstructuur en betekenis ervan, informatieve en transactionele robotsystemen, alsook optische karakter- en beeldherkenning hebben bijgedragen tot het creëren van commerciële waarde.
Een nieuwe drempel van waardecreatie is bereikt in de automatisering en verbetering van data compliance en kredietrisico. Hetzelfde geldt voor efficiëntie en fraudedetectie, of klantervaring en commerciële efficiëntie.
Belfius bevindt zich op hetzelfde niveau als de leiders op het gebied van AI, maar dit ontwikkelt zich snel en vereist voortdurende inspanningen en investeringen.
De visie van de bank op AI en robotica is opgebouwd rond drie pijlers: de productie van microservices die kunnen worden hergebruikt en geassembleerd om te voldoen aan commerciële behoeften, de ontwikkeling van sleutelfunctionaliteiten betreffende AI- en robotic (automatische spraakherkenning, tekst-naar-spraak, intelligent zoeken, beeldverwerking, enz.), en de opbouw van een ecosysteem (versterking van strategische partnerschappen en creatie van nieuwe partnerschappen om de voordelen van AI te benutten) dat zowel het bank- als het verzekeringswezen omvat.
BBTK-SETCa wijst op de complexiteit van bepaalde mechanismen (bijvoorbeeld de erkenning van identiteitskaarten) en op het probleem van het GDPR-aspect van de toegang tot de databanken van de bank door externe partners.
De directie is ervan overtuigd dat de zaken de komende 5 jaar drastisch zullen evolueren, dat AI de collega’s zal blijven ondersteunen en niet vervangen, dat de complexiteit van sommige operaties zal worden opgelost en neemt nota van het GDPR-aspect voor verder onderzoek.
PBR – Integratie van Digital Sales binnen Marketing & Sales Retail & Digital Leadership
De afdeling Digital Sales wordt de afdeling Digital Leadership & Beyond Banking en wordt geïntegreerd in de afdeling Marketing & Sales Retail & Digital Leadership. Deze veranderingen hebben geen gevolgen voor de FTE-mandaten van de twee afdelingen, er worden geen banen geschrapt.
Deze verandering moet ons in staat stellen de nodige aandacht te besteden aan één van de belangrijkste pijlers van onze strategie, nl. Digital.
BBTK-SETCa benadrukt de noodzaak van een nog efficiëntere communicatie tussen Marketing en CTS, om de klant een beter aanbod en een betere verwerking van de operaties te kunnen bieden. De directie antwoordde dat dit een legitieme zorg was en dat dit de filosofie achter de veranderingen was.
Phishing : update
“Je geld is nooit alleen maar 0-en en 1-en op een harde schijf. Als je de harde schijf wist, heb je geen traceerbare informatie. Als dat gebeurt, is het verlies voor de economie enorm.”
De directie begint het onderwerp Phishing (toegang krijgen tot gegevens om ze te manipuleren) met deze sterke verklaring. Zij doet zich voor als een interne medewerker die over de nodige rechten beschikt. Het systeem is er dan van overtuigd dat de persoon is wie hij zegt te zijn en laat hem zijn gang gaan.
Phishing is een enorm risico. Er bestaat al veel om het risico tot een minimum te beperken.
In dit verband worden regelmatig testmails naar de medewerkers gestuurd. Uit de testresultaten blijkt dat steeds meer van ons deze e-mails detecteren en op de phishingknop klikken (“Report Phishing”-knop in de grijze balk met pictogrammen). Na 6 oefeningen klikken echter nog steeds 5 medewerkers op de frauduleuze links.
De directie kondigt aan dat de testen nog intenser zullen worden en dat zij opleidingen onsite zal organiseren. Tegelijkertijd wil zij zover kunnen gaan dat zij sancties oplegt aan degenen die zich niet aan de regels houden. Het risico voor de bank is veel te groot. De sancties moeten nog worden vastgesteld, maar kunnen leiden tot ontslag.
BBTK-SETCa wijst erop dat de phishing-button niet altijd zichtbaar is (omdat het een macro is, wordt de procedure onderbroken als het laden te lang duurt). De medewerker moet dan op InSite zoeken naar het adres waarnaar de testmail moet worden gestuurd. De directie onderzoekt dit probleem.
BBTK-SETCa herinnert eraan dat het beter is één keer te vaak op de phishing-button te klikken dan één keer te weinig. Wij herinneren u eraan dat dit ook geldt voor de privésfeer: phishingpogingen kunnen worden doorgestuurd naar verdacht@safeonweb.be
BBTK-SETCa vraagt of de sancties zouden gelden voor alle medewerkers, ongeacht hun niveau, of zij intern of extern zijn. De directie bevestigt dat dit het geval zou zijn.
Opleidingsplan Belfius Bank 2023
De directie presenteert het opleidingsplan van de bank voor 2023 dat het volgende aanbod omvat:
- Interne opleidingen zijn voor iedereen beschikbaar via het portaal “Mijn Ontwikkeling”. Het staat iedere medewerker vrij zich in te schrijven voor de opleidingen die hij of zij noodzakelijk acht voor zijn of haar loopbaan. Daarnaast zijn er externe opleidingen of verplichte certificaties in het kader van de uitoefening van iemands functie;
- Naast de “Leadershift” voor managers biedt de bank voor alle medewerkers op vrijwillige basis een residentieel leerprogramma “Shifting Together” van 2,5 dagen aan;
- De bank zal een systeem opzetten voor “Mentoring” van jonge managers door meer “senior” managers, alsmede een programma van “Leadershift Boosters” dat erop gericht is de stappen die tijdens het “Leadershift”-programma zijn gezet, voort te zetten;
- Maandelijkse releases op InSite rond “Be=haviors”;
- Onboarding (opvang van nieuwe medewerkers) zal in 2023 worden uitgebreid. Modulaire loopbaantrajecten zullen worden ontwikkeld in samenwerking met bepaalde metiers;
- In het kader van de vervanging van collega’s die met pensioen gaan, voorziet Belfius in een proactieve aanpak die het mogelijk maakt de opvolging minstens een jaar van tevoren te plannen. Dit omvat de opstelling van een actieplan voor elke opvolging (met de nodige opleiding);
- De inzetbaarheid van werknemers zal ook worden ondersteund door het vergroten van bestaande vaardigheden. Interne mobiliteit zal het ook mogelijk maken nieuwe vaardigheden te verwerven om van baan te veranderen.
- Er zal ook een reeks initiatieven worden ontwikkeld op het gebied van “Soft Skills” (gedragsgebieden), “Change Management”, het verstrekken van opleidingen op het gebied van bank- en verzekeringstechnieken, de gebruikte “tools” (bv. Microsoft 365) en op bredere gebieden van algemene cultuur.
Collega’s kunnen dit met hun management bespreken tijdens SODA-loopbaangesprekken of ontwikkelingsgesprekken. De sleutelboodschappen van HRM over leren zijn :
- Een leven lang leren in de praktijk brengen ;
- Registratie van alle informele opleidingen, zodat alle leerstof kan worden gevolgd;
- Aanmoediging om zich niet te beperken tot de 4 of 5 dagen voorzien in de arbeidsovereenkomst maar de wil tot voortdurend leren.
BBTK-SETCa maakt verschillende opmerkingen over bepaalde aspecten van het plan:
- Een minimum van één jaar voor opvolgingsplanning is uiteindelijk niet voldoende wanneer het 6-8 maanden duurt om een kandidaat te vinden (of een collega via mutatie), als het nodige budget beschikbaar is.
- Zij moeten dan worden opgeleid en de paar maanden die nodig zijn om de kennis over te dragen zijn duidelijk onvoldoende. Hoewel BBTK-SETCa uiteraard voorstander is van inzetbaarheid, moet rekening worden gehouden met de leeftijd van de werknemers en moet hun werktempo worden gerespecteerd, of zelfs hun productiviteit worden aangepast, zodat zij het uithouden en niet arbeidsongeschikt raken.
- Met betrekking tot interne mobiliteit benadrukt BBTK-SETCa dat een positieve instelling van leidinggevenden ook nodig is voor medewerkers die van functie zijn veranderd en zich moeilijk kunnen aanpassen of de vaardigheden voor de nieuwe functie missen. Dit mag niet leiden tot ontslag!
- Ook moet een collega die niet goed presteert, constructief en positief worden ondersteund zonder het gevoel te hebben dat er een zwaard van Damocles boven zijn of haar hoofd hangt.
- Tenslotte mag een te snelle interne mobiliteit niet leiden tot verlies van kennis en investeringen in opleiding, in het geval van een persoon die, na een opleiding voor een belangrijke functie, besluit van functie te veranderen.
De directie antwoordt dat het met al deze punten kan instemmen en dat de cultuur van de bank hier ook op aansluit. Wat de duurtijd van één jaar voor de planning van de opvolging betreft, betekent dit proactief beheer met de directie, te beginnen 18 tot 24 maanden voordat de persoon vertrekt, met een back-up voor een “redelijke tijd”.
BBTK-SETCa vraagt ook of de directie van plan is het project “Shifting together” opnieuw te lanceren op een zodanige wijze dat alle medewerkers die het wensen dit kunnen volgen.
De directie bevestigt dit en stelt dat dit programma nog enigszins moet worden aangepast aan de realiteit van het bedrijf.
BBTK-SETCa vestigt de aandacht van de directie op het feit dat sommige opleidingen slechts één keer aan personeelsleden worden aangeboden en dat de inschrijvingen snel vol zijn, waardoor sommige collega’s zich niet kunnen inschrijven. De vakbond vraagt of het mogelijk is dergelijke opleidingen in nieuwe sessies te organiseren en het daarvoor benodigde budget beschikbaar te stellen.
De directie is het eens met het principe, maar antwoordt dat, aangezien de middelen niet oneindig rekbaar zijn, het nodig kan zijn afwegingen te maken tussen bepaalde cursussen.
BBTK-SETCa pleit voor het opzetten van een bibliotheek van webinars die in de bank beschikbaar zijn en wijst erop dat het gewicht dat aan e-learning wordt toegekend niet altijd overeenstemt met de tijd die nodig is om deze te volgen.
Commissie C2N
Tijdens de commissie C2N van 13 februari zijn verschillende punten besproken:
- Overzicht van de resultaten van de RAPA-enquête met details per zone.
Over het algemeen is er een verbetering, maar er blijft een aandachtspunt: de cijfers voor het risico op burn-out blijven hoog. In alle zones wordt actie ondernomen om de cijfers te verbeteren.
BBTK-SETCa dringt aan op een nieuwe enquête in 2023. De cijfers voor welzijn moeten verbeteren. - De directie geeft een overzicht van de beschikbaarheid van Connect en de kantoortelefonie.
Er is een duidelijke verbetering tot eind 2022. Dit is vooral te danken aan de invoering van een aanvullend telefoonnummer voor fraudegevallen en het feit dat er meer collega’s van de “daily” zijn ingeschakeld om in Connect te werken.
Ook de gedeeltelijke opening van de Infopoints komt ten goede aan de kantoortelefonie. - De details van het personeelsplan per zone zullen in de commissie van maart worden meegedeeld. De cijfers zijn nog niet klaar vanwege het aantal bestaande vacatures.
- De gevolgen van het uitstel van de start van de hybriditeit voor de functies L&I en S&I zullen met elke werknemer afzonderlijk worden besproken.
- Evenals in voorgaande jaren deelt de directie de inkomsten per product mee.
- Aan de criteria voor het verkrijgen van een loonbonus voor het kantorennet en Connect is voldaan;
- De resultaten van de bank zullen op 3 maart worden meegedeeld en de uitbetaling van de bonus zal worden bevestigd.
- Een belangrijk aandachtspunt is de overdracht van business verzekeringen van DVV naar C2N. IT-toepassingen zijn niet klaar, opleiding en ondersteuning zijn onvoldoende. De klant krijgt niet de service die hij of zij mag verwachten.
BBTK-SETCa verwacht een reactie van de directie tijdens de volgende C2N-commissie op 27 maart.
Commissie Tewerkstelling
De directie verklaart dat de evolutie van de mandaten in de verschillende directies binnenkort zal plaatsvinden. Tijdens de laatste commissie lag de nadruk op aanwerving, op de aanwerving van jonge medewerkers en op steun voor interne mobiliteit.
Er zijn momenteel 254 vacatures bij de bank (193 kaders en 61 bedienden).
Op verzoek van BBTK-SETCa preciseert de directie dat de reporting (en de daarvoor gebruikte tool) vanaf april zal worden gewijzigd om zich te richten op gegevens die meer in overeenstemming zijn met het aanwervingsbeleid van HR (vacatures, pensioneringen, enz.).
FSMA
BBTK-SETCa heeft twee vragen over Belfius en de FSMA:
- Eind 2022 had de FSMA opmerkingen over de classificatie van bepaalde fondsen als “duurzaam”. Om discussie te voorkomen is de verhandeling van de betreffende fondsen opgeschort terwijl er orde op zaken werd gesteld. Inmiddels is het probleem opgelost en worden de fondsen weer aan klanten aangeboden.
- FMSA heeft ook de kostenberekening ex-ante en ex-post gecontroleerd van de transacties. Bij de uitvoering werd voorrang gegeven aan het kantorennet. Deze kosten zijn echter ook van toepassing op transacties via Mobile. Aangezien voor dit kanaal niets was aangepast, moesten de IT-teams worden vrijgemaakt om orde op zaken te stellen.
Varia
- CAO Loonbonus van de filialen
Alle resultaten zijn behaald. Dit betekent dat, voor zover de resultaten van de Belfius Groep het toelaten, de loonbonus volledig zal worden uitbetaald. - Ontslag van een vakbondsafgevaardigde, lid van de O.R. van een concurrerende onderneming
De directie herinnert iedereen aan de geheimhoudingsplicht waartoe de leden van de O.R. gehouden zijn. Zij erkent dat het tot de taak van de vakbondsafgevaardigden behoort om deze informatie met het personeel van de bank te delen, maar de directie preciseert dat deze informatie niet aan de concurrentie mag worden doorgegeven met het risico Belfius te schaden. - IT
De directie zegt trots te zijn op de kwaliteit van wat de afgelopen maanden is geleverd. Het is zich bewust van de zeer hoge druk die nog steeds bestaat. Daarom werken we op 18 maanden om een beeld te krijgen van de werklast voor de komende maanden, gebaseerd op de prioriteit van projecten en activiteiten. Natuurlijk moeten we pragmatisch zijn en kan het plan indien nodig altijd worden herzien.
Wat de stabiliteit betreft, geeft de directie toe dat 2022 een van de slechtste jaren was. Er deden zich 4 ernstige incidenten voor in onze datacenters met aanzienlijke gevolgen voor personeel en klanten. De directie wil zich richten op 2023. Het is van groot belang dat incidenten met dezelfde oorzaken zich niet herhalen. De incidenten in januari en februari zijn snel opgelost. Veiligheid en stabiliteit zijn topprioriteiten. - Tevredenheidsenquête
In deze enquête komen enkele negatieve punten over IT naar voren. Daarom hebben we geïnvesteerd in Microsoft 365. Een tweede stap is de komst van nieuwe laptops. Daarna worden de digitale vergaderzalen geïntroduceerd. Het doel is om de algemene ervaring te verbeteren. - Kydryl
De directie benadrukt dat het haar ambitie is om dit dossier eind maart 2023 af te sluiten.
U vindt de betekenis van alle gebruikte afkortingen in onze woordenlijst.
————————————————————————————————————————————–
Voor elke vraag of verzoek om bijkomende informatie kan je een e-mail sturen naar or@redbel.be of rechtstreeks contact opnemen met een van onze afgevaardigden.
Ben je niet aangesloten en wens je onze publicaties te ontvangen, aarzel dan niet om ons dit te laten weten door een mail te sturen naar or@redbel.be.
Als één van je collega’s geïnteresseerd is in onze publicaties, aarzel dan niet om ze naar hen op te sturen.
U kunt al onze artikels terugvinden op onze website www.redbel.be
Uw BBTK-SETCa ploeg

VOLGENDE VERGADERING: VRIJDAG 17 maart 2023
BBTK-afgevaardigden Ondernemingsraad
- Effectieven: Ruiz-Garcia Christophe (coördinator) – Fabre Nancy – Geerts Peter – Six Caty – Peeters Karina – Bruyninckx Micheline – Craps Marc
- Plaatsvervangers: Fetu Michel – Grollet Christiane – Reekmans Betty – Deylgat Alan – Marteau Benoît – Lecocq Guy – Degeest Christine