Verslag van de Ondernemingsraad van 18 november 2022

nov 28, 2022

Goedkeuring van het arbeidsreglement van Belfius Bank

Alle fracties keuren formeel het nieuwe arbeidsreglement van Belfius Bank goed. Het zal begin december in werking treden.

Alle medewerkers van de bank zullen worden gevraagd om snel de ontvangst te bevestigen van het nieuwe arbeidsreglement om de administratieve opvolging zo eenvoudig mogelijk te houden.

Algemeen overzicht van de Directie Wealth, Enterprises & Public

Dit jaar heeft Belfius de Belgische economie gefinancierd voor een nieuw recordbedrag. Er werd 18 miljard aan kredieten van allerlei soorten verstrekt. Dit was het bedrag op 30/09. Voor dezelfde periode in 2021 bedroeg het 14,9 miljard.

Ondanks de recessie en de daling van de groei, blijft de vraag naar kredieten algemeen heel groot, in alle domeinen (Corporate Banking +5%, Business Banking -1%, …), wat de Directie toeschrijft aan de groeiende aantrekkingskracht die de bank uitoefent op de ondernemerswereld.

In oktober heeft de bank tevens de “ambition loans” en “ambition leasings” gelanceerd, producten gericht op het ondersteunen van duurzame investeringen (zonnepanelen, gebouwen, voertuigen, enz.)

Dit jaar zal ook heel goed zijn op het gebied van cross selling (beheer van het privévermogen van de professionele klanten, verkoop van andere producten aan bestaande WEP-klanten).

Wat de efficiëntie van de teams betreft, kan worden vastgesteld dat ondanks het feit dat zij onder grote druk staan, de nieuwe organisatie van CLS het nu mogelijk maakt om alle SLA’s volledig na te komen, en dit tot grote tevredenheid van de klanten. Ook de situatie van de Servicing is erop vooruit gegaan, dankzij onder meer een verhoging van FTE’s.

Als de groei van WEP stijgt, brengt dit een stijging van de werklast met zich mee en dus een grotere behoefte in termen van FTE’s.

De vooruitzichten voor WEP zijn dus positief wat de groei betreft.

De Directie waardeert eveneens de zeer grote inspanningen geleverd door het personeel van BAL om zich aan te passen aan de veranderingen waarmee het werd geconfronteerd en om deze in goede banen te leiden (verandering van externe partner, van systeem, …).

De Private Houses blijken zeer rendabele investeringen te zijn, die in 2 jaar een grote payback opleveren. Dit programma van de Private en Wealth Houses zal dus voortgezet worden zoals gepland.

De risico’s op de kredieten zouden kunnen stijgen in 2023, als gevolg van de stijgende energieprijzen en loonkosten, en de sluiting van ondernemingen die hun activiteiten zullen decentraliseren naar het buitenland, in landen waar de arbeids- en energiekosten lager zijn dan in België.

BBTK-SETCa laat de Directie weten bezorgd te zijn over enerzijds de kennisoverdracht van het personeel dat de bank in de komende jaren zal verlaten en anderzijds de operationele continuïteit van de commerciële ondersteuning die in die omstandigheden zal moeten worden verzekerd.

De Directie antwoordt dat ze zich goed bewust is van de situatie en dat ze zich erop voorbereidt door het personeelsbestand in de ondersteunende divisies te verhogen en te investeren in automatisering (bij de behandeling van de kredieten bijvoorbeeld) en in de informaticatools in het algemeen. Het personeelsplan houdt eveneens rekening met deze behoeften.

In dit opzicht vraagt BBTK-SETCa aan de Directie wat haar standpunt is wat betreft het extern personeel, dat sinds verschillende jaren in de onderneming aanwezig is en waarvoor de vervanging ervan door andere externen nieuwe investeringen vergt qua tijd en qua opleiding.

De Directie verzekert dat het toekomstig personeelsplan dienovereenkomstig wordt aangepast, dat zij de situatie van de externe medewerkers onderzoekt, alsook de mogelijkheid om ze te vervangen door interne medewerkers als het budget dit toelaat en dat de opengestelde functies niet enkel kaderfuncties zullen zijn.

Commissie C2N

Deze Commissie zal plaatsvinden na de Ondernemingsraad. De hieronder vermelde informatie betreft dus de vorige Commissie die op haar beurt was verschoven.

Er werden verschillende punten besproken:

  • Status van de overgang van het Daily segment naar hybride in januari 2023
    Het plan was in oktober nog in de uitrolfase in 4 zones en alles verliep zoals gepland.
  • Aantal oproepen ontvangen door de leden van C2N in een ander taal dan hun moedertaal
    Er zal een actieplan worden opgezet om zulke gevallen te beperken.
  • Het aantal oproepen dat in een kantoor toekomt en doorgestuurd wordt naar C2N
    Er zal een opvolging gebeuren in de komende maanden. Daarnaast zal er een coaching van de leden van C2N worden ingevoerd zodat zij de kwaliteit van hun gesprekken met de klanten kunnen verbeteren. BBTK-SETCa vraagt zich af of dit niet te wijten is aan het feit dat de klant eerst moet aangeven voor welk domein hij een specialist wil spreken alvorens de taal te kiezen.
    De directie zal deze problematiek analyseren.
  • Het stijgend gebruik van de sociale media (bvb. de chats) en het hiervoor inzetten van personeel dat met deze communicatiekanalen de meeste affiniteit heeft
    In de mate van het mogelijke zal met deze voorkeuren rekening worden gehouden.

De Directie vermeldt ook de nog vacante plaatsen binnen het netwerk.

Commissie Tewerkstelling

Er zijn momenteel 250 vacante plaatsen (201 kaderposten en 49 bediendeposten). Eind oktober werken er 2 collega’s op het Mobility Center, zijnde één minder dan in september.

Sarah Moens zal binnenkort de plaats van Paul Van Genechten overnemen en de leden van deze commissie ontmoeten.

Varia

BBTK-SETCa komt terug op de kwestie van de conferenties die slechts in één taal worden gehouden. Hij vraagt aan de Directie om ervoor te zorgen dat een spreker van de andere taal de conferentie kan houden.

De Directie antwoordt dat ze probeert om ervoor te zorgen prioriteit te geven aan de inhoud eerder dan aan de vorm, en dat de kwaliteit van de sprekers haar belangrijker lijkt dan de gehanteerde taal.

Woordenlijst

U vindt de betekenis van alle gebruikte afkortingen in onze woordenlijst.

Voor elke vraag of verzoek om bijkomende informatie kan je een e-mail sturen naar or@redbel.be of rechtstreeks contact opnemen met een van onze afgevaardigden.

Ben je niet aangesloten en wens je onze publicaties te ontvangen, aarzel dan niet om ons dit te laten weten door een mail te sturen naar or@redbel.be.

Als één van je collega’s geïnteresseerd is in onze publicaties, aarzel dan niet om ze naar hen op te sturen.

Uw BBTK-SETCa ploeg

VOLGENDE VERGADERING: VRIJDAG 16 december 2022

BBTK-afgevaardigden Ondernemingsraad

  • Effectieven: Ruiz-Garcia Christophe (coördinator) – Fabre Nancy – Geerts Peter – Six Caty – Peeters Karina – Bruyninckx Micheline – Craps Marc
  • Plaatsvervangers: Fetu Michel – Grollet Christiane – Reekmans Betty – Deylgat Alan – Marteau Benoît – Lecocq Guy – Degeest Christine