Verslag van het CPBW van 27 april 2023

mei 3, 2023

Talent Development, Leadership & Change (TDLC)

De directie presenteert het activiteitenverslag 2022 om de balans op te maken van de voltooide en lopende projecten. De activiteiten hebben het niveau van vóór de Corona-crisis overschreden.

Waarden, Cultuur en Leadership

  • Leadershift
    In 2022 vonden nog 4 supplementaire expedities plaats voor een 100-tal nieuwe managers. Het concept is hetzelfde gebleven, maar er werden enkele elementen toegevoegd: transversale en hybride samenwerking naar meer transversale werking, Love Brand, de Belfius FACE waarden (Fair, Authentic, Customer en Entrepreneurial) en het verwachte gedrag.
    Drie tot vier maanden na hun expeditie hebben de managers tijdens hun intervisies verschillende thema’s aangehaald : hun team begeleiden bij verandering, hun team sterker maken, samenwerking aanmoedigen in een hybride omgeving, enz.
  • Shifting Together
    Ter herinnering: dit project wordt op vrijwillige basis aan alle medewerkers aangeboden. Er heeft een pilootsessie plaatsgevonden wat een groot succes is geworden. Men verwacht een besluit om de budgetten vrij te maken om dit programma op grote schaal te plannen in 2023.
  • Cultuur
    TDLC heeft een campagne gelanceerd over het gedrag dat Belfius intern wil zien.

People Explorer & Talent Management

  • Talent trajecten
    “People Explorer” heeft tot doel talent te identificeren en te segmenteren om getalenteerde medewerkers in aangepaste trajecten te begeleiden.
  • Strategische oefening met de Young Pro’s (YP)
    Met 43 YP’s werd een strategische reflectie uitgevoerd over verschillende onderwerpen (de toekomst van de banksector, de energiecrisis, enz.).

Carrièrebeheer

  • SODA (Strenghts, Opportunities, Dreams, Achievements)
    In 2023 wordt de communicatie over loopbaanontwikkelingsgesprekken hervat.
  • Mobility Center: Mentaliteitstrajecten
    Het doel is medewerkers te helpen bij het vinden van een nieuwe functie intern of een externe heroriëntatie bij baanverlies.
  • Assesment/Development Centers
    Loopbaanstappen gaan over de overgang naar een functie met een hoger niveau van verantwoordelijkheid of complexiteit. TDLC ondersteunt de Assesment/Development Centers bij het aannemen van de rol van teamleider en de overstap naar SE of KEY.

Ontwikkeling van algemene vaardigheden

Er werden verschillende vormingen aangeboden over communicatievaardigheden, tijdsbeheer, personeelsbeheer, welzijn, …

Andere ontwikkelingsinitiatieven

Er werden verschillende opleidingen gegeven in talen, Excel, Powerpoint, …

Change Center

In 2023 zal TDLC het veranderingsbewustzijn van de medewerkers blijven vergroten en het Belfius Change Program verder uitrollen om changemanagement te integreren in projectmanagement, changemanagement te integreren in personeelsmanagement en medewerkers vertrouwd te maken met het acroniem ADKAR.

Communicatie en tools

TDLC is verantwoordelijk voor het opleidingsluik en adviseert over de aanpak van het changemanagement. Haar rol in de integratie van Shape HR is dus belangrijk. U kunt contact opnemen met de vormingsdienst via deze link.

BBTK-SETCa wil de collega’s van Talent Development, Leadership & Change (TDLC) bedanken voor hun uitstekend werk.

Welzijnsindicatoren

Het Psychosociaal Team heeft de balans van 2022 gepresenteerd. Concreet houdt deze dienst zich bezig met verschillende taken:

  • Steun voor langdurig zieken, medewerkers met deeltijds medisch verlof, medewerkers met financiële problemen, ….;
  • Contactpersonen voor de Emo-ambassadeurs ;
  • Vertrouwenspersonen ;

In 2022 nam het aantal interventies aanzienlijk toe op gebieden als medisch (psychologische ondersteuning, …..), administratief (verzekering, ziekenfonds, enz.) of professioneel (moeilijkheden bij het organiseren van werk, …..), voornamelijk als gevolg van de nasleep van Covid.

Medische check-ups

De directie presenteert de stand van zaken rond de follow-up van de Check-ups. Ter herinnering: Belfius nodigt haar medewerkers die minstens 40 jaar oud zijn om de twee jaar uit voor een gratis medisch onderzoek. Dit onderzoek vindt plaats in de Belfiustoren of in één van de IDEWE-centra in uw regio.

In april 2022 ontvingen personeelsleden van wie de achternaam begon met de letter

A tot en met K een uitnodiging. Ongeveer de helft van deze medewerkers schreef zich in voor de check-up.

De andere helft van het personeel (achternamen die beginnen met de letter L tot en met Z) ontving in februari 2023 een uitnodiging en in de eerste helft van maart werden herinneringen verstuurd.

60% van de betrokken medewerkers heeft om deze check-up gevraagd (49% in 2022).

U vindt meer informatie door op deze link te klikken.

BBTK-SETCa dankt de directie dat zij rekening heeft gehouden met de in 2022 gedane suggesties betreffende de follow-up van medische check-ups.

Nuttige contacten

In geval van problemen moet de medewerker onderstaande nummers contacteren want elke oproep wordt opgevolgd via een ticketnummer. Indien nodig kan BBTK-SETCa op basis van deze oproepen tussenkomen om een oplossing te vinden.

02 2225555Dringende interventies (BT): medische problemen, persoon opgesloten in de lift, beginnende brand, gaslek, …
De rode telefoons die zich op elke verdieping van de Rogiertoren bevinden staan in rechtstreeks contact met de Veiligheidscel.
Adres voor de hulpdiensten: André Bertulotstraat 1 te 1210 Brussel
02 2224000Hello HR: certificaten, attesten, specifieke vragen, Covid-19, …
02 2225000Facility Services Helpdesk: technische problemen (verstopte toiletten, airco, verlichting, ontbrekend materiaal zoals o.a. bussen ontsmettingsgel, lege koffiemachines, …), …
02 2228000IT problemen (helpdesk): paswoorden, materiaal, programma’s, …

Ter herinnering: sinds juli 2021 bestaat er een “tool” om een incident te melden of een interventie te vragen:

Facility Service Desk Portal.

Als u het gevoel hebt dat u het bos door de bomen niet meer ziet of dat u uw stress niet meer onder controle kunt houden, kunt u steeds in alle vertrouwelijkheid een gesprek aanvragen met een vertrouwenspersoon van netwerk psychosociale hulp of gratis en vertrouwelijk (zelfs anoniem) contact opnemen met het externe EAP via het nummer 0800/84 84 1.

Kantorennet en regionale zetels

  • Kantoren : psychosociale hulp en Helpdesk
    Naast het netwerk van psychosociale hulpverlening of EAP hebben de agenten uit het kantorennet toegang geprivilegieerde gesprekspartners, belast met de ondersteuning van hun collega’s en de rapportering van eventuele problemen, de welzijnsambassadeurs.
    Op het niveau van Immo kunnen de agenten eventuele problemen melden via deze link.
  • Regionale hoofdzetel: Immo Helpdesk
    Op het niveau van Immo kunnen de medewerkers van de regionale zetels problemen melden via deze link.

Alle gebruikte afkortingen zijn te vinden in onze woordenlijst

——————————————————————————————————————————————–

Heb je vragen of wil je bijkomende informatie? Stuur een mail naar cpbw@redbel.be of spreek rechtstreeks één van onze afgevaardigden aan.

Ben je geen lid en wil je onze publicaties ontvangen, laat het ons dan weten door een e-mail te sturen naar BBTK-SETCA@belfius.be

Als één van je collega’s geïnteresseerd is in onze publicaties, aarzel dan niet om ze naar hen op te sturen.

Alle artikels kan je terugvinden op onze website www.redbel.be

Volgende vergadering: donderdag 25 mei 2023

BBTK-SETCa afgevaardigden voor het CPBW

  • Effectieve leden : Peter Geerts (coördinator) – Nancy Fabre – Dominique Deltour – Youssef Bahjaoui – Christophe Ruiz-Garcia – Liliane De Lantsheer – Dieter Milleville
  • Plaatsvervangers: Benoît Nauts – Isabelle Paepen – Nadia Verbanck – Martine Van Opstal – Grégory Piret – Martine Hella – Sylvie Nedved