Wat brengt de economie in 2023 ?
Chief Economist V. Goossens geeft haar prognose voor de Belgische economie in 2023.
BBTK-SETCa vraagt of er een verklaring is voor het feit dat België een hoger percentage faillissementen heeft dan andere landen?
De directie legt uit dat één van de factoren die een rol kunnen spelen het loonindexeringsmechanisme is, dat specifiek is voor België.
Wat Belfius betreft, zien we een verslechtering van het vermogen van onze klanten om hun leningen terug te betalen, onder meer bij kleine KMO’s, die momenteel tekenen van nood vertonen. Dit zou de voorbode kunnen zijn van een diepere beweging.
De stijging van de kosten wordt voorlopig opgevangen door voldoende inkomsten, althans voor 2022. Voor 2023 en daarna maakt de directie zich zorgen over de stijgende kosten. Aangezien een financiële instelling de inflatie slechts aan een deel van haar producten kan doorrekenen, probeert de bank haar inkomstenbronnen zoveel mogelijk te diversifiëren. Tegelijkertijd wil zij haar kosten beperken omdat de situatie in de komende jaren zorgwekkend zal zijn.
Belfius Autolease: Update
De directie van BAL zegt klaar te zijn om op 01/11/2022 voor 100% over te stappen naar een nieuwe leverancier. Zij maakt van deze gelegenheid gebruik om al haar medewerkers te bedanken die door hun inzet en betrokkenheid dit resultaat mogelijk hebben gemaakt.
Elf medewerkers zijn overgeplaatst naar andere interne functies en één medewerker gaat met pensioen. Er werd al veel training gegeven en de komende weken zullen er nog meer volgen.
De combinatie van opleiding, de overschakeling op nieuwe systemen en de bestaande werkdruk bracht de directie van BAL ertoe de verhuizing van het filiaal tijdelijk uit te stellen om de werknemers niet extra te belasten.
De directie van BAL zegt klaar te zijn voor de nieuwe golf orders die zal volgen op de komende openstelling voor het Flex-systeem, ook al blijft de situatie op de automarkt zeer gespannen, met name wat betreft de prijzen en de termijnen.
BBTK-SETCa uitte de bezorgdheid van sommige personeelsleden wier auto’s al enkele weken bij de dealer staan, maar die nog steeds geen bericht van BAL hebben ontvangen. Hij vroeg wat BAL van plan is te doen in dergelijke gevallen.
De directie van BAL antwoordde dat de voertuigen nog door de vorige leverancier moesten worden geïnspecteerd en dat dit proces moest worden afgerond. Dit verklaart waarom moest worden gewacht op de nieuwe inspecties en de levering van nieuwe voertuigen. Deze situatie zou binnenkort opgelost moeten zijn.
Heropening van een reeks infopoints in het kantorennet
De directie stelt een aanpassing voor van het openingsbeleid van de infopoints in de kantoren, waardoor de situatie zowel wat betreft de telefonie voor de medewerkers van Connect als wat betreft de mogelijkheden voor de klanten om het kantoor te bezoeken, zal verbeteren.
Als gevolg daarvan zullen 41 kantoren hun infopoints vanaf november weer kunnen openen. De openingsplages vinden plaats in 2 blokken van 3 uur tweemaal per week. Het huidige afsprakensysteem wordt op 21 november gedesactiveerd, met als doel het in juni 2023 te vervangen door het systeem “Make an Appointment 2.0”.
De heropening van de infopoints gebeurt in overleg met de plaatselijke leiding om problemen met de beschikbaarheid van personeel te voorkomen. Vestigingen waar al beveiligingspersoneel aanwezig was, blijven dat uiteraard doen.
BBTK-SETCa benadrukt dat een belangrijke zorg van de collega’s in kantoren is dat er duidelijk wordt gecommuniceerd naar de klanten.
De directie antwoordt dat klanten volgende week worden geïnformeerd via posters, via de telefoon als ze bellen en via digitale kanalen.
Aankondiging: Belfius OFP – Financieringsplan
Advies van BBTK-SETCa over de voorgestelde aanpassingen van het financieringsplan van de door Belfius OFP beheerde pensioenplannen:
BBTK-SETCa geeft een positief advies over de enkele aanpassingen die zijn voorgesteld in het financieringsplan met betrekking tot Belfius OFP, namelijk :
- De logische verhoging van de inflatie van 1,75% tot 2,20%, gezien het uitzonderlijk hoge niveau dat dit jaar zal worden bereikt, voor de berekening van de financiering (compartimenten DB 2, 5 en 6);
- Een actualisering van de geraamde kosten per compartiment voor de komende drie jaar;
- Een herziening van de regels inzake de afschrijving van obligaties..
Commissie Tewerkstelling
Het aantal vacatures in september 2022 bedraagt 274 (waarvan 217 kaderleden). Er zijn 3 collega’s in het Mobility Center, waaronder 2 kaderleden.
Commissie Medicare
Les statistiDe statistieken zijn vergelijkbaar met die van vorig jaar.
De premies in 2023 worden verhoogd ten opzichte van 2022 (4% voor het luik hospitalisatie en 7,5% voor ambulante zorgen, ook afhankelijk van leeftijdsgroepen).
De verschillende fracties hebben de vraag gesteld of het wenselijk is het plafond voor interventies in de ambulante zorg, dat momenteel maximaal 1.250 euro per jaar bedraagt, te verhogen.
De directie reageerde door te zeggen dat, na bestudering van de cijfers, het plafond voldoende is om het overgrote deel van de gevallen te dekken en dat het overeenkomt met wat er op de markt te vinden is bij andere spelers dan Van Breda. Dit aspect van de dekking zal in ieder geval volgend jaar door de Commissie worden gevolgd.
BBTK-SETCa kwam tussenbeide om erop te wijzen dat zij, na de Commissie, een iets bredere reflectie had gehad en dat zij verzocht om andere elementen op te nemen in de dynamiek van de Flex Reward. Brilmonturen en lenzen worden steeds duurder en veel werknemers zouden er baat bij hebben om dit via de Flex reward te kunnen recupereren.
BBTK-SETCa vraagt de directie ook te overwegen dat de kosten van psychologische follow-up ook via Flex Reward kunnen worden gefinancierd, zowel voor de personeelsleden als voor hun kinderen. De huidige interventies van de ziekenfondsen (interventie ten belope van 20 sessies per jaar) of van het EAP (maximaal 8 sessies per jaar) volstaan niet in verhouding tot het grote aantal sessies tegen hoge tarieven die nodig zijn voor mensen in psychische nood. Het aantal mensen in deze situatie is volgens specialisten geëxplodeerd in de Covid-periode die we net achter de rug hebben.
De directie heeft begrip voor de bezorgdheid en neemt er nota van, maar wijst erop dat het fiscale aspect van de zaak moet worden geanalyseerd in geval van integratie in de Flex.
Informatie van het personeel
De informatie wordt verstrekt aan de ondernemingsraad in overeenstemming met de toepasselijke CAO’s.
Verklaring gemeenschappelijk front
De volgende verklaring wordt gemeenschappelijk voorgelezen:
“Patrick, De hele bank zag uw boodschap van uitleg en heroriëntatie van het beleid van de Homebased regeling. Wij zijn het er allemaal over eens dat de boodschap duidelijk, rustgevend en nuttig was om iedereen te herinneren aan de voorwaarden en de geest van de CAO die voorzag in een flexibele invulling van de werkweek. De afgelopen dagen hebben we echter veel feedback uit het veld gekregen naar aanleiding van een informele Top-Down mededeling over de toepassing van Home Based in de directie PBR, waar het twee dagen per week op kantoor is, punt uit. Deze beperkende boodschap veroorzaakt een zekere onrust bij de betrokken teams. Het houdt geen rekening met de geest van de CAO, noch met een aantal specifieke situaties (deeltijdwerk, werk dat thuis kan worden verricht, enz.), noch met de reeds gemaakte afspraken tussen de basishiërarchie en de personeelsleden. Indien in sommige afdelingen er bijsturingen moeten gebeuren omdat collega’s de CAO te strikt interpreteren, dan moeten deze collega’s hierop aangesproken worden eerder dan de flexibiliteit voor iedereen aan banden te leggen. Wij betreuren het contraproductieve aspect ervan en verzoeken u de nodige stappen te ondernemen om ervoor te zorgen dat de situatie wordt rechtgezet en dat het klimaat in alle afdelingen weer rustig wordt. Alvast bedankt.” |
HRM wijst erop dat in de PBR-divisie de situatie op sommige afdelingen echt problematisch was. De directie wil werken in een klimaat van vertrouwen en wil daarom voorlopig geen individuele controles uitvoeren op het aantal gewerkte uren tijdens een werkdag thuis, …
Om het juiste evenwicht te vinden, stuurde zij de boodschap dat de medewerkers vaker op het hoofdzetel aanwezig moesten zijn. HRM erkent dat de strikte eis van twee dagen per week voor elke werknemer te ver gaat en zal deze boodschap laten corrigeren.
Er is momenteel geen sprake van een wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst voor thuiswerk, die voorziet in gemiddeld drie dagen thuiswerk en ten minste één dag aanwezigheid on site. De boodschap is echter heel duidelijk: er moet flexibiliteit zijn in beide richtingen, zelfs als de manager vraagt om een extra dag in de hoofdzetel te komen werken.
Woordenlijst
U vindt de betekenis van alle gebruikte afkortingen in onze woordenlijst.
Voor elke vraag of verzoek om bijkomende informatie kan je een e-mail sturen naar or@redbel.be of rechtstreeks contact opnemen met een van onze afgevaardigden.
Ben je niet aangesloten en wens je onze publicaties te ontvangen, aarzel dan niet om ons dit te laten weten door een mail te sturen naar or@redbel.be.
Als één van je collega’s geïnteresseerd is in onze publicaties, aarzel dan niet om ze naar hen op te sturen.
Je vindt al onze artikelen op onze website www.redbel.be
Uw BBTK-SETCa ploeg

VOLGENDE VERGADERING : VRIJDAG 18 november 2022
BBTK-afgevaardigden Ondernemingsraad
- Effectieven: Ruiz-Garcia Christophe (coördinator) – Fabre Nancy – Geerts Peter – Six Caty – Peeters Karina – Bruyninckx Micheline – Craps Marc
- Plaatsvervangers: Fetu Michel – Grollet Christiane – Reekmans Betty – Deylgat Alan – Marteau Benoît – Lecocq Guy – Degeest Christine