Verslag van de Ondernemingsraad van 17 maart 2023

mrt 27, 2023

Belfius Private & Wealth Management : Ambitie 2025

De directie presenteert de groeiambities van de segmenten Private & Wealth Management voor 2025.

Deze ambities worden ondersteund door verschillende vaststellingen:

  • Een stijging van het marktaandeel van 7% naar 15% in 5 jaar, gepaard gaande met een hoog niveau van klanttevredenheid;
  • Een bewezen complementariteit van business modellen;
  • Een aanzienlijke groei in het klantensegment dat over meer dan €10mio beschikt;
  • De mogelijkheid om via een “Direct Approach” te zorgen voor een betere dekking van 2 segmenten die reeds worden gedekt (Private Banking vanuit Corporate Banking en (U)HNWI / “Old Money” Klanten);
  • De ontwikkeling van een directe aanpak dat toelaat het nog ongeëxploiteerd potentieel in de segmenten Private en Wealth beter te dekken.

De expansie in de segmenten Private en Wealth zal worden versneld door:

  • Een versterking van de complementariteit tussen de distributiemodellen “Kantoren” en “Direct Approach”;
  • Meer investeringen in het model “Branch Approach”, zowel voor gesalarieerd als zelfstandig;
  • Een versterking van de equipes Wealth Management “Direct Approach” van WEP (18 nieuwe functies Wealth Manager);
  • Het werven van Corporate klanten met Private Banking potentieel (27 nieuwe functies Private Banker);
  • Het creëren van 38 nieuwe FTE’s in technisch-commerciële functies en 30 FTE’s in ondersteunende functies. De aanwerving voor alle nieuwe functies is gespreid over 2 jaar; 55 nieuwe aanwervingen zijn gepland in het personeelsplan voor dit jaar.

De “Wealth”-klanten zullen op dezelfde manier worden bediend, zowel in het kantorennet als door de bankers die verantwoordelijk zijn voor de “Direct Approach” (dezelfde voorwaarden, dezelfde producten, enz.). Hetzelfde geldt voor de “Private” klanten, ongeacht of zij klant zijn in een kantoor of gebruik maken van een dienst via bankers / assistent-bankers.

Een netwerk van 73 Private & Wealth Houses zal ons in staat stellen onze aanwezigheid bij onze klanten te verzekeren door hen een bijzondere “klantenervaring” te bieden.

BBTK-SETCa dankt de directie voor haar zeer duidelijke presentatie en is van mening dat de profilering van Belfius als tweede bank (door de klant gekozen voor zijn beleggingen) positief is en het voor de klant gemakkelijker zal maken om ons te leren kennen.

BBTK-SETCa stelt voor om als eerste stap het aantal ondersteunende functies uit te breiden, zodat nieuwe collega’s beter kunnen worden begeleid en opgeleid door degenen met meer ervaring, en tegelijkertijd de toename van toekomstige activiteiten soepel kan worden opgevangen.

De directie deelt deze mening en benadrukt ook het belang van deze ondersteunende functies in de opgezette organisatie.

BBTK-SETCa vraagt naar de geografische spreiding van de nieuwe functies die in dit plan worden gecreëerd. De directie verstrekt deze informatie rechtstreeks.

KPI Tevredenheid Belfius Bank 2022

De directie presenteert de resultaten van de enquête uitgevoerd in 2022 rond klantentevredenheid.

De enquête werd per e-mail, telefonisch of op papier uitgevoerd onder een doelgroep van klanten van 18 tot 80 jaar, die een representatieve steekproef van de betrokken populatie vormt en die in 2022 ook Wealth klanten zal omvatten.

Globaal is 94% van de klanten tevreden of zeer tevreden over Belfius (97% voor WEP-klanten en 93% voor PBR-klanten), wat een zeer lichte daling (-0,46%) is ten opzichte van 2021.

89% van onze klanten vindt dat Belfius een positieve bijdrage levert aan de Belgische samenleving, 84% vindt Belfius inspirerend door haar acties/producten/diensten en 92% is tevreden tot zeer tevreden over het gemak waarmee ze hun bankzaken kunnen regelen.

92% van onze klanten vindt duurzaamheid belangrijk voor een financiële instelling en 89% vindt Belfius een duurzame financiële instelling.

Terwijl de bereikbaarheid van Belfius Bank (alle kanalen) goed scoort bij Wealth (96%), zijn de andere segmenten er minder tevreden over in vergelijking met 2021: -5% voor Private op 82%, -7% voor Investors op 78% en -6% voor Savers op 74%.

Zowel PBR- als WEP-klanten verwachten in de toekomst meer zaken te doen met Belfius.

Batopin: update over de situatie

De directie presenteert een stand van zaken van de rollout van Batopin en de afschaffing van ATM’s in Belfius-kantoren.

Batopin is momenteel voor 33% uitgerold, terwijl 16% van de Belfius-automaten is verwijderd (deze automaten worden alleen verwijderd als er in de buurt een geldautomaat met de funcionaliteit “Storting” beschikbaar is).

Batopin krijgt momenteel veel aandacht in de pers en in de politiek. De bevolking en de gemeenten zijn zeer ontevreden over de vermindering van het aantal ATM’s. Zij stellen ook andere problemen in verband met deze automaten aan de orde (onveiligheid, gebrek aan netheid, functionaliteiten, …).

De politieke wereld voert de druk op de banken op om tot een akkoord te komen over de beschikbaarheid en toegankelijkheid van de ATM’s, terwijl een onderzoek wordt ingesteld naar mogelijke inbreuken op het mededingingsrecht door Batopin en haar oprichters. De directie hoopt dat de regering en Febelfin snel tot een akkoord zullen komen om een wetgevend initiatief te vermijden. De lopende besprekingen zullen er waarschijnlijk toe leiden dat Batopin het oorspronkelijk geplande aantal ATM’s verhoogt.

Op basis van de feedback van gebruikers en kantoren, ontwikkelde Batopin een actieplan om verbeteringen aan te brengen op het gebied van discretie en veiligheid, communicatie, netheid en performantie van de automaten. Daarnaast werden maatregelen genomen om de toegankelijkheid voor minder mobiele mensen te verbeteren, de afhandeling van geschillen te versnellen en kleine coupures (5 euro op een aantal locaties) beschikbaar te stellen.

BBTK-SETCa vraagt of Belfius een overzicht heeft van alle door Batopin ontvangen klachten, zowel qua aantal als qua inhoud.

De directie antwoordt dat zij rapporten ontvangt waarin het aantal klachten van Belfius-klanten alsook de geïmpacteerde domeinen zijn opgenomen.

BBTK-SETCa vraagt wat er gebeurt als een klant tijdens een geldopvraging te weinig biljetten ontvangt. De directie legt uit dat Batopin in geval van een geschil een SLA moet respecteren, dat zij drie dagen hebben om een dossier te openen en twintig dagen om een oplossing te vinden. Dit is hetzelfde proces als bij Belfius. Het huidige probleem is dat Batopin de SLA niet altijd respecteert en dat de klant niet altijd weet waar zijn geld is. Batopin beheert het dossier, Belfius heeft hier geen zicht op.

BBTK-SETCa vraagt hoe de andere financiële actoren (Bpost, enz.) op het Batopin-initiatief reageren.

De directie herinnert eraan dat alle banken bij de start van het project werden uitgenodigd om deel te nemen. Sommige banken hebben toen hun eigen ATM-model ontwikkeld, waardoor 2 verschillende netwerken zijn ontstaan. Daarnaast zijn er nog andere netwerken, zoals de Post. Deze diversiteit maakt het debat over de beschikbaarheid van automaten in België zeer moeilijk, omdat bij de afstand tussen automaten rekening moet worden gehouden met de verschillende bestaande netwerken.

Analyse van de loonkloof tussen mannen en vrouwen bij Belfius Bank (Wet van 22/04/2012)

Verloningssystemen en functieclassificatie zijn sekseneutraal. Hoewel de loonkosten van mannen nog steeds hoger zijn dan die van vrouwen, wordt de ongecorrigeerde loonkloof elk jaar kleiner. Dit is het resultaat van een reeks maatregelen op het gebied van genderdiversiteit, waaronder een betere vertegenwoordiging van mannen en vrouwen op alle niveaus binnen het bedrijf.

Advies van BBTK-SETCa over de wijzigingen in de pensioenregelingen voor voormalige werknemers van Belfius Insurance die in het verleden door CAO 32 bis zijn overgedragen aan Belfius Bank

BBTK-SETCa geeft haar advies.

Jaarverslag van de risicogroepen

BBTK-SETCa keurt het jaarverslag van de risicogroepen over de opleiding van het personeel en de bijhorende begrotingen goed.

Comité voor functie-klassificatie

Tijdens de begeleidingscommissie van de functieclassificatie voor kaderleden heeft de directie een overzicht gegeven van de nieuwe of geactualiseerde functies die voortvloeien uit de onderhoudsronde 2022-2023 of die verbonden zijn met de herstructureringen die hebben plaatsgevonden of openstaande vacatures. In totaal zijn 15 nieuwe functies gewogen en 16 functies geactualiseerd.

De mededeling aan de functiehouders zal eind maart plaatsvinden.

Daarnaast hebben 45 functies die in het verleden indicatief waren gewogen, hun definitieve weging gekregen. Alleen de functie van Adjunct zonemanager (directie C2N) wordt nog geanalyseerd om de inhoud te actualiseren voor een nieuwe weging.

BBTK-SETCa vestigt de aandacht van de directie op verschillende punten:

  • Ten eerste moet, naarmate sommige taken complexer worden, worden nagegaan of functies van het type “bediende” opnieuw moeten worden geëvalueerd en als “kader”-functies moeten worden ingedeeld.
  • Anderzijds meent BBTK-SETCa dat het passend zou zijn om ervaren bedienden in staat te stellen hun kandidatuur te stellen wanneer er kaderfuncties worden gecreëerd.

De directie is van mening dat het inderdaad aangewezen is eerst intern te kijken of er geschikte profielen zijn voor de te creëren functies en dus voorrang te geven aan het groeipotentieel dat reeds in de bank aanwezig is, maar dat er in sommige gevallen geen andere keuze is dan extern te kijken.

Woordenlijst

U vindt de betekenis van alle gebruikte afkortingen in onze woordenlijst.

————————————————————————————————————————————–

Voor elke vraag of verzoek om bijkomende informatie kan je een e-mail sturen naar or@redbel.be of rechtstreeks contact opnemen met een van onze afgevaardigden.

Ben je niet aangesloten en wens je onze publicaties te ontvangen, aarzel dan niet om ons dit te laten weten door een mail te sturen naar or@redbel.be.

Als één van je collega’s geïnteresseerd is in onze publicaties, aarzel dan niet om ze naar hen op te sturen.

Alle artikels kan je terugvinden op onze website www.redbel.be

Uw BBTK-SETCa ploeg

VOLGENDE VERGADERING: VRIJDAG 28 april 2023

BBTK-afgevaardigden Ondernemingsraad

  • Effectieven: Ruiz-Garcia Christophe (coördinator) – Fabre Nancy – Geerts Peter – Six Caty – Peeters Karina – Bruyninckx Micheline – Craps Marc
  • Plaatsvervangers: Fetu Michel – Grollet Christiane – Reekmans Betty – Deylgat Alan – Marteau Benoît – Lecocq Guy – Degeest Christine